Hlavní obsah

Průměrná cena ojetin se dostala přes magickou hranici. O ojeté elektromobily není vůbec zájem, prodejce je vyřadil z nabídky

Foto: Dalibor Žák

Asi uhádnete, jaká značka se drží na předních příčkách zájmu o ojeté vozy. Samozřejmě je to domácí automobilka Škoda, jejíž tržní podíl přibližně kopíruje i situaci na trhu nových vozů.

Článek

V uplynulém roce se na trhu ojetých aut událo několik zajímavých věcí, ale pokud se podíváme na prodejní statistiky, které teď zveřejnila firma Auto ESA, velká revoluce se nekonala. Lidé mají pořád rádi ojeté škodovky, chtějí klasické motory a hlavně rodinné kombíky. I když moderní trendy se samozřejmě propisují i do zájmu o specifická ojetá auta.

„Rok 2024 potvrdil stabilní zájem o větší, praktické vozy s tradičními palivy. Překvapením byl ústup elektromobilů a pokračující růst obliby vozů SUV. Škoda Octavia III, která zlevnila na průměrných 278 000 Kč, se stala symbolem českého trhu s ojetými vozy,“ uvedl autobazar v tiskové zprávě.

Dle statistik Auto ESA připadá na značku Škoda 31 % všech prodaných ojetých aut v roce 2024. Na druhém místě jsou ojeté volkswageny s 12% podílem na počtu prodaných aut, třetí je Ford s 9,6% podílem. Nejprodávanějším samostatným modelem je Škoda Octavia III s 5,7% tržním podílem, Octavia II spadla s podílem 4,9 % na druhé místo. Pořád se daří Fabii první generace, která má 3,6% tržní podíl.

Ojetá SUV už kupuje 17 % lidí, což je nárůst o 4 % proti dřívějšku, naopak o stejný podíl poklesl zájem o MPV a hatchbacky. To ale může být dáno i prostě menší nabídkou na trhu, protože nová MPV už se skoro vůbec nevyrábí. Klasické hatchbacky si dle statistik Auto ESA stále drží čtvrtinu trhu a největší zájem je logicky o karoserii kombi, na kterou připadá 31 % prodaných aut.

Foto: Dalibor Žák

Octavia III je povedené auto. Samozřejmě už najdete na trhu ojetin spoustu utrápených vraků těsně před smrtí, ale když si dáte záležet, narazit můžete i na opravdu mimořádně pěkné kousky.

Zájemci o ojetiny se vrátili k tradičním pohonům. Benzinová auta berou 51% tržní podíl, dieselům ale připadá pořád 48% podíl. Naopak se dramaticky snížil zájem o elektrická vozidla, podle statistik bazaru poklesla poptávka o 95 %. „Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů především z Německa,“ vysvětluje Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.

Jak už zaznělo v úvodu, průměrná cena ojetých aut v roce 2024 vzrostla o 13 000 Kč na 204 500 Kč. Průměrné stáří prodaných vozů je pak 10,5 roku a průměrný nájezd dosahuje 154 000 km. „Rok 2024 přinesl zvýšený zájem o dražší a mladší automobily. Naše prodeje vzrostly o 5 % na více než 26 000 prodaných vozidel. I zimní měsíce, které bývají obvykle slabší, byly tentokrát nadprůměrné,“ doplňuje Kučera z Auto ESA.

A jak je to tedy s trojicí nejprodávanějších ojetých aut na trhu? Připomeňme si to hlavní.

Škoda Octavia III

Foto: Dalibor Žák

Octavia III je dost možná poslední obyčejná Octavia, kterou se správným motorem a v jednoduché verzi Active udržíte v provozu někde na vsi ještě dlouhé roky. Samozřejmě řidičsky atraktivnější jsou výkonné motorizace a verze s rozsáhlejší výbavou.

Třetí generaci Octavie jsme se věnovali už mnohokrát podrobně, a i když koupíte auta už za sto tisíc korun, pěkné kusy pořád stojí 250 až 300 tisíc a na trhu jsou samozřejmě i dražší vozy z posledních ročníků po faceliftu ve velmi atraktivních specifikacích. Vyloženě špatný motor Octavia III nemá, ale pozor si dejte na populární diesely. Hrozí drahými závadami a často mívají i unavenou převodovku, což bývá dáno nejen necitlivým zacházením majitele, ale třeba i tím, že auto někdo v minulosti stočil. U původem českých vozů už je ale podvodů s tachometry minimum.

Celkem dobrou volbou jsou pořád motory 1.2 TSI a 1.4 TSI a pokud mají za sebou pečlivou servisní historii, nemůžeme zakázat ani starší kusy z let 2012 a 2013, kterých se ještě týkaly jisté dětské nemoci. Od druhé poloviny roku 2014 jsou ale prakticky bez problémů. Tajným tipem je motor 1.8 TSI, ideálně v kombinaci s manuálem. Je zde už spolehlivý a jede moc pěkně. U faceliftovaných kusů se ale nebojte ani tříválce 1.0 TSI a motoru 1.5 TSI, fajnšmekr určitě ocení zajímavý motor 2.0 TSI 140 kW.

Opatrně s verzemi 4 × 4 a hlavně RS. Čtyřkolka vyžaduje mimořádný servis, na který lidé často kašlou. To samé ale platí i pro automatické převodovky DSG, v octaviích už hojně rozšířené. Sportovní verze RS má sice dobrý základ, ale pokud se s autem jezdí ostře, musí tomu odpovídat servis. A to se bohužel často neděje.

Škoda Octavia II

Foto: Škoda Auto

I když už může být Octavii II dvacet let, pořád se dají sehnat hezká auta s historií v opravdu pěkném stavu. Vybavený Scout z posledních let a motorem 2.0 TDI může být pořád automobil za více než 200 000 Kč. Naopak naftové „er-eso“ s motorem TDI PD, dříve modla, je dnes prakticky neprodejný šrot.

Cenově už Octavia II spadla dávno pod sto tisíc korun, ale i když je to už starší auto (může jí být přes dvacet let), pořád se dají sehnat slušné a plně funkční kusy bez velkých rizik. Vyhněte se utrápeným vozům s očividně stočeným tachometrem a klidně se smiřte se skromnější výbavou i motorem, ale pokud je to automobil s pečlivě vedenou historií, bude to pořád dobré auto. Takových je minimum, ale stojí za to. Bohužel už i u Octavie II ale začíná ve velkém bujet koroze.

Propracovanější podvozek Octavie II je na jednu stranu výhodou (auto jezdí velmi dobře a komfortně, je i na dnešní poměry velmi kultivované), ale také nevýhodou (zadní náprava vyžaduje pečlivý servis a seřizování geometrie, na což lidé kašlou). Klasika ve formě jednoduchého motoru 1.6 MPI je spíše někam na práci mezi vesnice, ale je to jednoduchý motor bez velkých nároků. Velký pozor si naopak dejte na diesely 2.0 TDI PD. To už raději hledejte verze po faceliftu s motory TDI CR, případně vylepšenou verzi motoru 1.2 TSI.

Škoda Fabia I

Foto: Dalibor Žák

U jedničkové Fabie, pokud kupujete levný kus, se rozhodujte hlavně podle celkového technického stavu. Pozor na masivní korozi nosných částí a velké úniky provozních kapalin. Pokud má auto čerstvou technickou, mohla by to být na dva roky výhra. A pořád se ještě dají sehnat kusy s velmi nízkým nájezdem.

První generace Fabie je sice auto, které se dá koupit za 10 000 Kč s platnou technickou, ale když bychom vynechali očividný plevel a podívali se na akceptovatelné kusy ve stále slušném stavu, pořád je to v relaci „do 50 000 Kč“ celkem rozumná volba. První Fabia je totiž robustní a stále dobré auto. Asi ho nikdo nebude kupovat na dálkové etapy, ale na občasnou službu mezi vesnice určitě poslouží. Výbava vozů bývá chudá, ale v tomto případě je to možná lepší. Co v autě není, nemůže se rozbít.

Naprostou klasikou jsou motory 1.4 MPI, které svou konstrukcí vlastně vycházejí z ještě starých jednotek ve škodovkách s motorem vzadu, i když tady mají samozřejmě vícebodové vstřikování a katalyzátor. Pokud není auto zdevastované zanedbanou údržbou, slabším článkem bývá po vyšších nájezdech jen krátký rozvodový řetěz, vyměnitelný za pár stovek svépomocí. Jednotky 1.4 16V často trpí na spotřebu oleje a závady katalyzátorů, to i modernizovaný tříválec 1.2 HTP se dá ještě sehnat ve slušném stavu. Ale i u něj pozor na funkční katalyzátor. Zajímavou volbou by mohl být diesel 1.9 SDI, ale dnes bude mít asi už najeto hodně přes půl milionu kilometrů.

Načítám