Hlavní obsah

Pozor na ně v inzerátech! Auta odmítnutá v bazarech jsou pasti

Foto: Shutterstock / V_Sot_Visual_Content

To, že je na trhu nedostatek nových a také ojetých aut, neznamená, že se musíme při koupi auta smířit se vším. I přes omezenou nabídku jsou některé vozy prostě nevyhovující a mají spoustu vad, kvůli kterým je lepší je nechat ležet.

Článek

Bude to trvat ještě dlouho, než se situace na trhu trochu uklidní. Nechceme nikoho strašit přílišným pesimismem, ale plošný růst cen zboží a služeb a stále neuspokojená poptávka na trhu nových aut způsobují, že ani mezi ojetými auty to v současné době není žádná sláva.

Pro velký zájem tedy po roce připomínáme článek, který se věnuje tématu jak poznat rizikovou ojetinu.

Kdo prochází inzeráty pravidelně, tak si určitě všiml, že když přímo nerostou ceny nejžádanějších aut, tak toho, že za poslední rok tato auta vůbec nezlevnila. Z našeho okolí dokonce známe lidi, kteří si před rokem a půl koupili například tříletou ojetou Octavii či podobné koncernové auto, ve firmě s ním najezdili 50 000 km a teď ten vůz prodali za vyšší cenu, než za jakou ho koupili!

Běžná auta do rodin a domácností se obvykle nekupují pro to, že je člověk chce, ale že je potřebuje. My všichni, kteří sháníme nějaký sporťák bez střechy na léto nebo veterán, si na pěkné a přesně to vytoužené auto umíme počkat. Klidně i několik let. Ale kdo potřebuje jezdit denně a nemůže být zcela závislý na hromadné dopravě, prostě auto potřebuje co nejdříve. Pak roste riziko, že koupí z nouze ne jen nevyhovující auto, pokud jde o motorizaci a typ, ale i pokud jde o jeho technický stav.

Bazary nevezmou všechno

Nedostatek aut na trhu trápí samozřejmě i prodejce ojetých aut, neboť jim vysychají spolehlivé zdroje především pro mladá a atraktivní auta. Ale na trhu je méně aut všech kategorií. Ačkoli se říká, že každé zboží se za správnou cenu prodá, tak bazary nemohou vzít ve výkupu úplně všechno, co jim tam přijede, takže ani jejich nabídka pak auty nepřetéká.

Foto: Shutterstock / hedgehog94

Kdyby bazary vykupovaly auta, která jsou pouze ve stoprocentním stavu, nebyly by v nich žádné ojetiny na prodej. Přesto mají určitý standard a tím sítem zhruba dvě třetiny nabízených aut neprojdou. Nejčastěji kvůli mechanickým vadám, ale také kvůli právním nedostatkům

To, že podstatnou část nabízených aut odmítnou bazary vykoupit, potvrzují i čísla, která máme k dispozici od společnosti Auto ESA, kde si půjčujeme ojetá auta k testům. „V roce 2021 jsme na našich pobočkách prověřili celkem 38 000 aut, z nichž jsme 26 000 odmítli vzít do prodeje,“ uvádí Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA. Společnost prý jen v minulém roce investovala do prověřování vozidel zhruba 83 milionů korun, což je proti předchozímu roku nárůst o 23 %.

Nejčastějším důvodem odmítnutí vozu je pak špatný technický stav, koroze podvozku, neodborné zásahy a opravy po nehodě nebo nefunkční bezpečnostní prvky auta, jako jsou airbagy a bezpečnostní pásy. „Velmi časté jsou ale také vady právního charakteru včetně podezření na manipulaci s tachometrem, exekuce a insolvence,“ doplňuje Kučera z Auto ESA.

Tato auta, která bazary odmítnou vykoupit, pak zpravidla končí v soukromé inzerci. A pro kupujícího samozřejmě představují poměrně velké riziko. Zatímco s mechanickými záležitostmi a technickým stavem by se člověk ještě nějak vypořádal, případně by ho neřešil (protože má na STK známé), tak s právními vadami je to mnohem horší. Už dost lidí naletělo a auto jim zabavil exekutor nebo policie. Skončili tak bez auta a bez peněz.

Důkladná prověrka ojetiny má smysl

Lidé, kteří mají auta jako koníčka a jsou schopni si o každém modelu zjistit všechny podrobnosti, se dokáží na koupi připravit a umí si důležité věci pohlídat. Ale těm úskalí koupě ojetiny vysvětlovat nemusíme, protože kdo tomu opravdu rozumí, ten se tím buď živí, nebo aspoň přivydělává ve volném čase.

Jenže ojetá auta nekupují jen znalci problematiky. Kupují si je především lidé, kteří chtějí auto a chtějí ho pokud možno hned. Pro takové bude vždycky nějaký zavedený prodejce ojetých vozů, ať už známý bazar či značkový prodejce ojetých aut, nejlepší cesta.

Foto: Shutterstock / ronstik

Pro mnoho lidí je nemyslitelné, aby se při koupi ojetého auta váleli s nářadím po zemi, rozmontovávali kryty podvozku a tahali za nápravnice, jestli někde není něco uvolněné. Jenže bez toho ojetinu pořádně neprohlédnete. Chozením kolem auta s rukama v kapsách, okopáváním pneumatik a posloucháním pohádek prodejce o tom, že je vůz dovezený ze Švýcarska a že s ním jezdila jen o nedělích důchodkyně, nezjistíte nic

Auta totiž zpravidla přecházejí do vlastnictví bazarů, které za ně přebírají plnou zodpovědnost, takže nebezpečné vraky v žalostném stavu prostě nevykoupí. Jsou to ale pořád auta ojetá a taková auta budou nějaké investice potřebovat, aspoň pokud jde o běžnou údržbu a servis. Ale ten bude časem potřebovat i auto nové. Vůz ze zavedeného bazaru má aspoň tu výhodu, že víte, že to není kradené auto v exekuci svařené na koleni ze tří bouraček.

I když se o vůz zajímáte a víte, jaká jsou úskalí některých ojetých aut, stejně je pomoc specialisty dobrá. Vy do toho vždycky vstupujete s nějakými emocemi, takže je nejlepší nechat pracovat nestranného odborníka, který zvládne auto prověřit právě bez těch emocí.

Sežeňte si na pomoc nestranného odborníka

„Vždy chci vidět historii auta. Pokud k autu prodejce není nic schopen doložit, tak takové auto doporučit opravdu nemohu,“ říká Petr Dorotovič, který se prověřování ojetých aut se specializací na značku BMW věnuje už mnoho let. „U spousty aut hned odhalím, že byla v minulosti bouraná. Vždycky je dobré mít schované záznamy o stavu po nehodě a o tom, kde a jak se auto opravovalo, třeba seznam měněných dílů, faktury ze servisů a podobně. Bohužel ale ani tohle z prodejců často nedostanu,“ doplňuje Dorotovič.

Samozřejmě je důležité si všímat i prodávajícího jako takového. Jak ten člověk jedná, jak vystupuje, jakým autem třeba jezdí a jak to auto vypadá. Už nepříjemná komunikace a neochota před prohlídkou je dost odrazující. „Stává se, že v inzerátu nebo do telefonu prodejce tvrdí, že doloží kompletní historii a pak na místě předloží včera jednou propiskou vyplněnou servisní knížku s falešnými razítky a nějakou vymyšlenou fakturu s díly, které na to auto ani nepatří,“ popisuje Dorotovič bohužel častou zkušenost s některými prodejci. „Když zkrátka prodávající úmyslně tvrdí něco jiného, než jaká je pak skutečnost, je to pádný důvod k tomu takové auto nekupovat a jít pryč,“ doporučuje odborník.

Dívejte se na detaily

O stavu auta toho dost napoví i použité díly a třeba i pneumatiky. Když jsou na výkonném sportovním autě nějaké laciné gumy pochybné kvality a ty nejlevnější neznačkové díly podvozku a brzd, je to znamení, že prodávající šetřil na nesprávných místech. Naopak použití originálních či aspoň prvovýrobních dílů a značkových pneumatik bývá poměrně dobrá vizitka. Aspoň na první pohled.

Foto: Škoda Auto

S diagnostikou umí, vedle značkových servisů, pracovat i někteří specialisté, kteří se prověřováním ojetin živí. Vyčíst z ní jde opravdu mnoho důležitých informací a pak si můžete o kupovaném autě udělat celkový obrázek

Nejvíce toho pak o autě vedle vizuální prohlídky a zkušební jízdy prozradí také diagnostika. Moderní auto se složitou technikou se bez ní bezpečně koupit prakticky nedá. „U dieselů lze odhadnout stav vstřikovačů a třeba zbývající životnost částicového filtru,“ vysvětluje Dorotovič. Dodává pak, že i když je auto jinak ve slušném stavu, tak blížící se konec životnosti drahého částicového filtru či vstřikovače pracující už mimo toleranci znamenají v blízké době velice nákladnou opravu. Takže prodávající pak musí opravdu hodně slevit.

Nastavte si hranice a nekupujte cokoli

Chápeme, že s omezeným rozpočtem a menší nabídkou je ten výběr ojetého auta nyní obtížnější. Když pak máte specifické požadavky třeba na vnitřní prostor (sedmimístných MPV je nyní na trhu opravdu žalostný nedostatek), těžko vás budeme přesvědčovat, že si máte raději koupit auto, do kterého se nevejdete.

Neslevujte ale z požadavků na stav auta. Důkladné prověření za pomoci odborníka (ať už specialisty či značkového servisu) sice není zadarmo, ale v celkových nákladech se pak položka za pár tisíc korun ztratí a vy snad chcete mít jistotu, že jste si koupili slušné auto, jehož bezpečnostní systémy stále fungují. Vždyť to bude vozit vás a vaši rodinu.

Načítám