Článek
Každoroční statistiky poruchovosti TÜV Report, vydávané německou organizaci TÜV, která má mimo jiné na starosti povinné technické prohlídky vozidel, jsou docela zajímavou studnicí poznání o tom, jak jsou která auta kvalitní. Ještě je potřeba říci, že TÜV není jediná organizace, která v Německu sleduje technických stav aut. Podobné žebříčky pravidelně vydává také třeba organizace Dekra, která má ale trochu jiná kritéria. TÜV Report je ale asi nejznámější statistika (navíc pro kontroly aut v Německu se souhrnně používá termín TÜV, podobně jako u nás STK), které se věnuje pozornost celosvětově, podobně jako třeba americkým žebříčkům kvality Consumer Reports.
Německé TÜV sbíralo data od července 2020 do června 2021 a celkem kontrolou prošlo skoro deset milionů aut, což je opravdu velmi reprezentativní vozrek. Něco přes čtvrtinu sledovaných aut ale technici TÜV vyhodili s nějakou závadou, kvůli kterým auto prohlídkou neprošlo. A právě procentuální vyjádření najdete v následujících tabulkách, které TÜV pravidelně zveřejňuje.
Data samozřejmě nemohou zcela vypovídat o tom, jak jsou která auta spolehlivá přesně pro vaše potřeby, protože s každým se jezdí jinak, každé prochází jiným servisním plánem a podobně. Ale určité vodítko pro rozhodování, které auto je kvalitní a které ne, to být může. A rozhodně se podle výsledků nedá říci, že by Němci svým domácím značkám nadržovali a schválně hanili levnější konkurenci z východu či Francie.
Rok výroby 2018–2019
Nejvíce sledované bývají statistiky dvou až tříletých aut, která jedou na povinnou technickou prohlídku poprvé. V Německu se totiž na STK jezdí povinně už po třech letech. Aktuální statistiky byly ale podle Němců významně ovlivněny nařízenými omezeními a zákazy, které jednotlivé země (včetně Německa) zavádějí kvůli epidemii čínské chřipky. Němci tedy, stejně jako Češi a další, jezdili méně, což dokládají nižší průměrné nájezdy sledovaných aut. Také v Německu byly povinné prohlídky aut ze zákona omezeny a platnost již propadlých STK posunuta, podobně jako u nás.
Na špičce mezi nejmladšími auty se opět umístily modely od Mercedesu, tradičně vysoko je i Porsche 911, které ale mívá proti ostatním modelům obvykle nižší nájezd. Poklesl počet závad na podvozku a světlech, kvůli kterým nejčastěji auta z technických prohlídek vyrazí. Ale i to může být dáno tím, že se prostě poslední dva roky jezdilo méně.
Největších průměrných nájezdů dosáhla Škoda Superb, 76 000 km. Za ní je pak VW Passat (71 000 km) a Mercedes třídy E (66 000 km). Naopak nejméně mělo ve sledovaném období najeto Porsche 911 (21 000 km), Smarty ForTwo a ForFour (23 a 24 000 km) a Opel Karl (25 000 km).
Nejspolehlivější vozy podle německé TÜV z let 2018 a 2019
pořadí | model | poruchovost | průměrný nájezd |
---|---|---|---|
1 | Mercedes-Benz GLC | 1,5 % | 54 000 km |
2 | Mercedes-Benz B | 1,9 % | 36 000 km |
3 | VW T-Roc | 2,2 % | 37 000 km |
4 | Mercedes-Benz SLC | 2,1 % | 27 000 km |
Porsche 911 | 2,1 % | 21 000 km | |
6 | Audi Q2 | 2,3 % | 36 000 km |
Mercedes-Benz E Coupé | 2,3 % | 40 000 km | |
8 | Audi Q3 | 2,5 % | 41 000 km |
Mercedes-Benz A | 2,5 % | 41 000 km | |
Mercedes-Benz C | 2,5 % | 50 000 km | |
11 | Mercedes-Benz GLE | 2,6 % | 58 000 km |
Opel Grandland | 2,6 % | 36 000 km | |
VW Golf Sportsvan | 2,6 % | 31 000 km | |
14 | Mazda CX-3 | 2,7 % | 33 000 km |
15 | Kia Venga | 2,8 % | 29 000 km |
16 | Audi A1 | 2,9 % | 32 000 km |
Honda Jazz | 2,9 % | 27 000 km | |
Porsche Macan | 2,9 % | 44 000 km | |
19 | Audi A3 | 3,0 % | 44 000 km |
Audi TT | 3,0 % | 34 000 km | |
Mercedes-Benz E | 3,0 % | 66 000 km | |
Opel Mokka X | 3,0 % | 33 000 km | |
23 | Audi Q5 | 3,1 % | 56 000 km |
Renault Captur | 3,1 % | 29 000 km | |
25 | Seat Arona | 3,2 % | 31 000 km |
Suzuki Vitara | 3,2 % | 36 000 km | |
27 | Toyota Yaris | 3,3 % | 30 000 km |
Toyota RAV4 | 3,3 % | 43 000 km | |
29 | Opel Karl | 3,4 % | 25 000 km |
Škoda Karoq | 3,4 % | 43 000 km | |
Smart ForFour | 3,4 % | 24 000 km | |
VW Polo | 3,4 % | 32 000 km | |
VW Beetle | 3,4 % | 30 000 km | |
34 | Renault Kadjar | 3,5 % | 39 000 km |
35 | Hyundai ix20 | 3,6 % | 27 000 km |
Mitsubishi ASX | 3,6 % | 37 000 km | |
37 | Ford Fiesta | 3,7 % | 34 000 km |
Hyundai i30 | 3,7 % | 38 000 km | |
Opel Adam | 3,7 % | 28 000 km | |
40 | Mazda 2 | 3,8 % | 31 000 km |
Suzuki Swift | 3,8 % | 31 000 km | |
Suzuki SX4 | 3,8 % | 38 000 km | |
Volvo V40 | 3,8 % | 40 000 km | |
VW Golf | 3,8 % | 46 000 km | |
45 | BMW 1/2 | 3,9 % | 39 000 km |
Ford Ecosport | 3,9 % | 31 000 km | |
Kia Picanto | 3,9 % | 30 000 km | |
Toyota Avensis | 3,9 % | 43 000 km | |
49 | Nissan Qashqai | 4,0 % | 36 000 km |
Seat Ateca | 4,0 % | 44 000 km | |
Volvo XC60 | 4,0 % | 55 000 km | |
VW Tiguan | 4,0 % | 49 000 km | |
53 | Audi A6/A7 | 4,1 % | 64 000 km |
Renault Twingo | 4,1 % | 25 000 km | |
55 | Hyundai i20 | 4,2 % | 34 000 km |
Smart ForTwo | 4,2 % | 23 000 km | |
57 | BMW X3/X4 | 4,3 % | 50 000 km |
Kia Rio | 4,3 % | 34 000 km | |
Nissan Pulsar | 4,3 % | 31 000 km | |
Peugeot 208 | 4,3 % | 29 000 km | |
61 | Audi A4 | 4,4 % | 58 000 km |
Škoda Kodiaq | 4,4 % | 62 000 km | |
Toyota Aygo | 4,4 % | 31 000 km | |
64 | Nissan Juke | 4,5 % | 31 000 km |
Renault Scenic | 4,5 % | 42 000 km | |
Toyota Auris | 4,5 % | 42 000 km | |
67 | Opel Corsa | 4,6 % | 30 000 km |
Škoda Citigo | 4,6 % | 31 000 km | |
Škoda Fabia | 4,6 % | 36 000 km | |
Toyota Verso | 4,6 % | 36 000 km | |
71 | Ford C-Max | 4,7 % | 40 000 km |
Opel Astra | 4,7 % | 50 000 km | |
Škoda Rapid | 4,7 % | 42 000 km | |
VW Touran | 4,7 % | 54 000 km | |
75 | Citroën C3 | 4,8 % | 34 000 km |
Mini | 4,8 % | 33 000 km | |
77 | Mazda CX-5 | 4,9 % | 31 000 km |
78 | Kia Ceed | 5,0 % | 41 000 km |
Opel Zafira | 5,0 % | 54 000 km | |
80 | BMW X1 | 5,1 % | 45 000 km |
Nissan Micra | 5,1 % | 30 000 km | |
Opel Insignia | 5,1 % | 58 000 km | |
83 | Renault Clio | 5,2 % | 32 000 km |
84 | BMW X5/X6 | 5,3 % | 62 000 km |
85 | Hyundai Tucson | 5,4 % | 38 000 km |
Seat Ibiza | 5,4 % | 34 000 km | |
87 | Honda Civic | 5,5 % | 36 000 km |
Peugeot 308 | 5,5 % | 50 000 km | |
89 | BMW 2 Active Tourer | 5,6 % | 43 000 km |
Fiat 500 | 5,6 % | 26 000 km | |
VW Up! | 5,6 % | 32 000 km | |
92 | Peugeot 2008 | 5,7 % | 34 000 km |
93 | Renault Megane | 5,8 % | 44 000 km |
Seat Mii | 5,8 % | 33 000 km | |
95 | BMW 3/4 | 5,9 % | 60 000 km |
Citroën C1 | 5,9 % | 29 000 km | |
Ford B-Max | 5,9 % | 28 000 km | |
Seat Leon | 5,9 % | 46 000 km | |
Škoda Octavia | 5,9 % | 63 000 km | |
VW Passat | 5,9 % | 71 000 km | |
101 | Ford Ka | 6,0 % | 26 000 km |
Ford Focus | 6,0 % | 50 000 km | |
Mazda 3 | 6,0 % | 37 000 km | |
Mazda 6 | 6,0 % | 46 000 km | |
105 | VW Caddy | 6,1 % | 52 000 km |
106 | VW Touareg | 6,2 % | 58 000 km |
107 | Fiat Panda | 6,3 % | 30 000 km |
Kia Sportage | 6,3 % | 41 000 km | |
Opel Crossland | 6,3 % | 28 000 km | |
110 | Ford Kuga | 6,5 % | 42 000 km |
Hyundai i10 | 6,5 % | 28 000 km | |
Seat Alhambra | 6,5 % | 52 000 km | |
Suzuki Jimny | 6,5 % | 27 000 km | |
114 | Škoda Superb | 6,6 % | 76 000 km |
115 | Ford S-Max | 6,7 % | 62 000 km |
116 | Ford Mondeo | 6,8 % | 65 000 km |
117 | Citroën C4 Picasso | 6,9 % | 47 000 km |
118 | BMW 5/6 | 7,1 % | 66 000 km |
119 | Nissan X-Trail | 7,2 % | 45 000 km |
120 | VW Sharan | 7,3 % | 58 000 km |
121 | Dacia Sandero | 7,5 % | 33 000 km |
Ford Galaxy | 7,5 % | 57 000 km | |
123 | Citroën Berlingo | 8,1 % | 46 000 km |
124 | Dacia Dokker | 8,2 % | 43 000 km |
Fiat Tipo | 8,2 % | 38 000 km | |
126 | Renault Kangoo | 9,2 % | 44 000 km |
127 | Dacia Duster | 11,4 % | 43 000 km |
128 | Dacia Logan | 11,6 % | 55 000 km |
Poprvé Němci zveřejnili také data pro elektromobily, i když celková čísla ještě nestačí na to, aby to byl reprezentativní vzorek pro účast v celkových statistikách. Pokud ale organizace TÜV vzala k dispozici všechna elektrická auta, co přijela na technickou kontrolu, nejlépe ze čtyř nejpočetnějších dopadl elektrický Smart. Naopak Tesla Model S by se ocitla až na samotném chvostu tabulky s Daciemi. Ano, každou desátou dvou až tříletou Teslu z STK v Německu vyrazili, což je docela ostuda na auto, které má být teoreticky spolehlivější než vozy se spalovacími motory.
Nejspolehlivější elektromobily
pořadí | model | poruchovost |
---|---|---|
34 | Smart EQ ForTwo | 3,5 % |
71 | BMW i3 | 4,7 % |
92 | Renault Zoe | 5,7 % |
126 | Tesla Model S | 10,7 % |
Rok výroby 2016–2017
Velké překvapení se odehrálo na konci tabulky čtyř až pětiletých vozů, kam se propadlo BMW řady 5 a 6. Tyhle bavoráky si tedy nijak slavně nevedly ani v mladší či starší kategorii, ale tenhle výsledek si určitě v Mnichově za rámeček nedají. Technici TÜV nejčastěji BMW vyhodili kvůli problémům s podvozkem, zejména tlumiči. Na vůle a závady zavěšení podvozku upozorňujeme i v našich testech ojetých moderních bavoráků:
Nutno dodat, že zmíněné BMW má velice vysoký nájezd (105 000 km), ale stejně má najeto v průměru třeba Passat a konkurenční Audi A6/A7, které je v žebříčku o poznání výše, má průměrný nájezd 100 000 km. Nejnižší nájezdy má opět Porsche 911 (35 000 km), Smart ForTwo (38 000 km) a Opel Karl (42 000 km).
Nejspolehlivější vozy podle německé TÜV z let 2016 a 2017
pořadí | model | poruchovost | průměrný nájezd |
---|---|---|---|
1 | Audi Q2 | 2,1 % | 45 000 km |
2 | Porsche 911 | 2,9 % | 35 000 km |
3 | Mazda CX-3 | 3,5 % | 51 000 km |
4 | Seat Ateca | 3,8 % | 63 000 km |
5 | VW Golf Sportsvan | 4,1 % | 54 000 km |
6 | VW Tiguan | 4,2 % | 66 000 km |
7 | Mercedes-Benz B | 4,3 % | 55 000 km |
Mercedes-Benz SLC | 4,3 % | 48 000 km | |
9 | Porsche Macan | 4,5 % | 71 000 km |
10 | Mercedes-Benz GLC | 4,6 % | 72 000 km |
11 | Audi Q3 | 4,8 % | 62 000 km |
12 | Mercedes-Benz A | 5,0 % | 61 000 km |
13 | Mitsubishi ASX | 5,1 % | 64 000 km |
14 | Opel Astra | 5,3 % | 64 000 km |
15 | Opel Karl | 5,4 % | 42 000 km |
16 | Audi A1 | 5,5 % | 54 000 km |
Audi Q5 | 5,5 % | 86 000 km | |
Honda Jazz | 5,5 % | 44 000 km | |
Mercedes-Benz E Coupe | 5,5 % | 60 000 km | |
Opel Mokka | 5,5 % | 57 000 km | |
Suzuki Vitara | 5,5 % | 62 000 km | |
22 | Mercedes-Benz E | 5,6 % | 88 000 km |
23 | Mazda 2 | 5,7 % | 53 000 km |
24 | Audi A3 | 5,8 % | 70 000 km |
Audi TT | 5,8 % | 55 000 km | |
Toyota Yaris | 5,8 % | 49 000 km | |
Toyota RAV4 | 5,8 % | 69 000 km | |
28 | Volvo V40 | 5,9 % | 66 000 km |
29 | Mercedes-Benz GLE | 6,0 % | 85 000 km |
Renault Megane | 6,0 % | 58 000 km | |
Suzuki SX4 | 6,0 % | 61 000 km | |
32 | Audi A6/A7 | 6,1 % | 100 000 km |
Ford Ecosport | 6,1 % | 49 000 km | |
34 | Volvo XC60 | 6,2 % | 84 000 km |
35 | Toyota Auris | 6,3 % | 61 000 km |
36 | Opel Adam | 6,4 % | 45 000 km |
Toyota Avensis | 6,4 % | 74 000 km | |
VW Touran | 6,4 % | 81 000 km | |
39 | Ford Kuga | 6,5 % | 68 000 km |
Mercedes-Benz C | 6,5 % | 79 000 km | |
VW Touareg | 6,5 % | 88 000 km | |
42 | Hyundai i20 | 6,6 % | 56 000 km |
Opel Zafira | 6,6 % | 80 000 km | |
44 | Audi A4 | 6,7 % | 82 000 km |
Mazda CX-5 | 6,7 % | 72 000 km | |
Opel Meriva | 6,7 % | 52 000 km | |
VW Polo | 6,7 % | 53 000 km | |
48 | Kia Venga | 6,8 % | 45 000 km |
Mazda 3 | 6,8 % | 62 000 km | |
Renault Captur | 6,8 % | 51 000 km | |
VW Beetle | 6,8 % | 48 000 km | |
52 | Ford B-Max | 6,9 % | 46 000 km |
VW Golf | 6,9 % | 72 000 km | |
54 | Nissan Juke | 7,0 % | 58 000 km |
Renault Kadjar | 7,0 % | 64 000 km | |
56 | Škoda Fabia | 7,1 % | 57 000 km |
57 | Nissan Note | 7,2 % | 52 000 km |
58 | Honda Civic | 7,3 % | 65 000 km |
Hyundai ix20 | 7,3 % | 47 000 km | |
Kia Sportage | 7,3 % | 62 000 km | |
Škoda Superb | 7,3 % | 93 000 km | |
Toyota Verso | 7,3 % | 66 000 km | |
63 | VW Up! | 7,4 % | 48 000 km |
64 | Ford C-Max | 7,5 % | 66 000 km |
Seat Mii | 7,5 % | 48 000 km | |
66 | Opel Corsa | 7,7 % | 52 000 km |
Suzuki Swift | 7,7 % | 56 000 km | |
68 | Nissan Qashqai | 7,9 % | 64 000 km |
Škoda Octavia | 7,9 % | 91 000 km | |
70 | Seat Leon | 8,0 % | 74 000 km |
Škoda Citigo | 8,0 % | 48 000 km | |
72 | Škoda Yeti | 8,1 % | 64 000 km |
73 | Mazda 6 | 8,2 % | 79 000 km |
Smart ForTwo | 8,2 % | 38 000 km | |
75 | VW Caddy | 8,3 % | 82 000 km |
76 | BMW 1/2 | 8,4 % | 63 000 km |
Ford S-Max | 8,4 % | 88 000 km | |
Toyota Aygo | 8,4 % | 48 000 km | |
79 | Peugeot 2008 | 8,5 % | 54 000 km |
80 | Nissan Pulsar | 8,7 % | 63 000 km |
81 | Škoda Rapid | 8,9 % | 67 000 km |
82 | BMW X3/X4 | 9,0 % | 80 000 km |
Ford Focus | 9,0 % | 77 000 km | |
Hyundai Tucson | 9,0 % | 65 000 km | |
Peugeot 308 | 9,0 % | 79 000 km | |
VW Passat | 9,0 % | 105 000 km | |
87 | Seat Ibiza | 9,1 % | 59 000 km |
88 | Ford Galaxy | 9,2 % | 86 000 km |
Nissan X-Trail | 9,2 % | 73 000 km | |
90 | BMW 3/4 | 9,3 % | 90 000 km |
Citroën C1 | 9,3 % | 47 000 km | |
Opel Insignia | 9,3 % | 97 000 km | |
Peugeot 208 | 9,3 % | 49 000 km | |
Renault Twingo | 9,3 % | 44 000 km | |
Renault Clio | 9,3 % | 54 000 km | |
96 | Ford Fiesta | 9,4 % | 57 000 km |
97 | Ford Mondeo | 8,6 % | 98 000 km |
98 | Kia Picanto | 9,8 % | 46 000 km |
99 | Kia Rio | 9,9 % | 54 000 km |
100 | Fiat Tipo | 10,1 % | 54 000 km |
101 | Citroën C3 | 10,2 % | 53 000 km |
102 | BMW X1 | 10,3 % | 62 000 km |
Hyundai i30 | 10,3 % | 72 000 km | |
104 | Fiat Panda | 10,4 % | 46 000 km |
Kia Ceed | 10,4 % | 69 000 km | |
Renault Scenic | 10,4 % | 71 000 km | |
Smart ForFour | 10,4 % | 42 000 km | |
108 | Citroën C4 Picasso | 10,6 % | 76 000 km |
Nissan Micra | 10,6 % | 44 000 km | |
110 | Fiat 500 | 10,8 % | 42 000 km |
Mini | 10,8 % | 53 000 km | |
112 | Citroën Berlingo | 11,3 % | 75 000 km |
113 | Suzuki Jimny | 11,5 % | 43 000 km |
114 | Hyundai i10 | 11,9 % | 45 000 km |
115 | BMW X5/X6 | 12,5 % | 93 000 km |
116 | BMW 2 Active Tourer | 12,7 % | 67 000 km |
117 | Renault Kangoo | 12,8 % | 72 000 km |
118 | Fiat Punto | 13,0 % | 52 000 km |
119 | Dacia Sandero | 13,3 % | 54 000 km |
120 | Dacia Logan | 13,9 % | 69 000 km |
121 | Ford Ka | 14,7 % | 55 000 km |
122 | Dacia Duster | 15,9 % | 62 000 km |
Seat Alhambra | 15,9 % | 83 000 km | |
124 | Dacia Dokker | 16,0 % | 69 000 km |
125 | VW Sharan | 16,4 % | 87 000 km |
126 | BMW 5/6 | 16,8 % | 105 000 km |
Rok výroby 2014–2015
Kategorie šesti až sedmiletých aut patří mezi ty, kde je ta celková sešlost věkem a nájezdem vidět už více. Vedle obvyklých potíží už v téhle kategorii rostou problémy s řízením a také bohužel s korozí. Značka Škoda v téhle kategorii žádnou ostudu neutrpěla, nejlépe se dařilo Octavii na celkovém 45. místě, nejhůře z hodnocených škodovek dopadla Fabia, která skončila na děleném 74. místě například s BMW řady 3 a 4. I v téhle kategorii se BMW řady 5 a 6 propadlo až na dno tabulky, i když úplně poslední není. Ale tomuhle autu za více než jeden a půl milionu dělají společnost dacie a užitkové renaulty za pětinové ceny. No, k zamyšlení to určitě je.
Největších průměrných nájezdů v téhle kategorii dosáhl Ford Mondeo (142 000 km), Audi A6/A7, Škoda Superb a Mercedes třídy E (136 000 km) a BMW řady 5 a 6 (135 000 km). Nejméně najeto pak má podle očekávání Porsche 911 a Smart ForTwo (50 000 km), Renault Twingo (51 000 km) a Smart ForFour (56 000 km).
Nejspolehlivější vozy podle německé TÜV z let 2014 a 2015
pořadí | model | poruchovost | průměrný nájezd |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 3,3 % | 50 000 km |
2 | VW Golf Sportsvan | 5,5 % | 71 000 km |
3 | Suzuki SX4 | 6,1 % | 79 000 km |
4 | Toyota RAV4 | 6,5 % | 92 000 km |
5 | Mercedes-Benz B | 6,8 % | 75 000 km |
6 | Audi Q5 | 7,4 % | 117 000 km |
Mazda 2 | 7,4 % | 65 000 km | |
8 | Mercedes-Benz A-Class | 7,5 % | 82 000 km |
9 | Mercedes-Benz SLK | 8,1 % | 59 000 km |
Opel Mokka | 8,1 % | 77 000 km | |
11 | Audi TT | 8,2 % | 74 000 km |
12 | Audi Q3 | 8,3 % | 88 000 km |
Mercedes-Benz C | 8,3 % | 98 000 km | |
14 | Mitsubishi ASX | 8,5 % | 90 000 km |
VW Touareg | 8,5 % | 122 000 km | |
16 | Audi A3 | 8,7 % | 94 000 km |
BMW X1 | 8,7 % | 92 000 km | |
18 | Mercedes-Benz E Coupe | 8,8 % | 80 000 km |
19 | Toyota Auris | 8,9 % | 84 000 km |
20 | Mercedes-Benz GLE | 9,0 % | 117 000 km |
21 | Volvo XC60 | 9,1 % | 115 000 km |
22 | Audi A6/A7 | 9,2 % | 136 000 km |
23 | Audi A1 | 9,3 % | 76 000 km |
24 | Mazda CX-5 | 9,4 % | 100 000 km |
Mercedes-Benz GLK | 9,4 % | 102 000 km | |
26 | Nissan Note | 9,6 % | 73 000 km |
Renault Captur | 9,6 % | 69 000 km | |
VW Golf | 9,6 % | 96 000 km | |
29 | Audi A4 | 9,7 % | 122 000 km |
30 | Ford Kuga | 9,8 % | 94 000 km |
Opel Meriva | 9,8 % | 67 000 km | |
Toyota Verso | 9,8 % | 95 000 km | |
33 | Honda Jazz | 10,0 % | 68 000 km |
Mazda 6 | 10,0 % | 106 000 km | |
Toyota Yaris | 10,0 % | 68 000 km | |
36 | Toyota Avensis | 10,3 % | 104 000 km |
VW Passat | 10,3 % | 121 000 km | |
38 | Honda Civic | 10,4 % | 86 000 km |
Volvo V40 | 10,4 % | 98 000 km | |
40 | Seat Leon | 10,5 % | 99 000 km |
41 | Opel Adam | 10,6 % | 65 000 km |
42 | Kia Venga | 10,9 % | 64 000 km |
43 | Opel Zafira | 11,0 % | 111 000 km |
Peugeot 308 | 11,0 % | 96 000 km | |
45 | Škoda Octavia | 11,2 % | 117 000 km |
46 | Ford C-Max | 11,3 % | 90 000 km |
Mazda 3 | 11,3 % | 82 000 km | |
Renault Twingo | 11,3 % | 51 000 km | |
Suzuki Swift | 11,3 % | 72 000 km | |
50 | Mercedes-Benz E | 11,5 % | 136 000 km |
51 | Ford B-Max | 11,6 % | 66 000 km |
Škoda Citigo | 11,6 % | 66 000 km | |
53 | Opel Astra | 11,7 % | 101 000 km |
Škoda Rapid | 11,7 % | 86 000 km | |
VW Up! | 11,7 % | 66 000 km | |
56 | BMW 1/2 | 11,8 % | 91 000 km |
BMW X3/X4 | 11,8 % | 109 000 km | |
Škoda Yeti | 11,8 % | 89 000 km | |
59 | VW Polo | 11,9 % | 74 000 km |
60 | Opel Insignia | 12,0 % | 122 000 km |
Smart ForFour | 12,0 % | 50 000 km | |
62 | Seat Mii | 12,2 % | 66 000 km |
Škoda Roomster | 12,2 % | 87 000 km | |
64 | Kia Rio | 12,3 % | 75 000 km |
Škoda Superb | 12,3 % | 136 000 km | |
66 | Peugeot 2008 | 12,6 % | 75 000 km |
Renault Scenic | 12,6 % | 86 000 km | |
Toyota Aygo | 12,6 % | 68 000 km | |
69 | Ford Fiesta | 12,7 % | 75 000 km |
Nissan Qashqai | 12,7 % | 85 000 km | |
VW Beetle | 12,7 % | 71 000 km | |
72 | Kia Picanto | 12,8 % | 60 000 km |
73 | Smart ForTwo | 12,9 % | 56 000 km |
74 | BMW 3/4 | 13,2 % | 119 000 km |
Citroën C4 Picasso | 13,2 % | 101 000 km | |
Hyundai ix20 | 13,2 % | 68 000 km | |
Renault Clio | 13,2 % | 75 000 km | |
Škoda Fabia | 13,2 % | 80 000 km | |
VW Touran | 13,2 % | 114 000 km | |
80 | Hyundai i10 | 13,3 % | 58 000 km |
81 | Mini | 13,5 % | 65 000 km |
Opel Corsa | 13,5 % | 72 000 km | |
83 | VW Caddy | 13,6 % | 112 000 km |
84 | Nissan Micra | 14,0 % | 60 000 km |
85 | Suzuki Jimny | 14,2 % | 60 000 km |
86 | BMW X5/X6 | 14,7 % | 119 000 km |
Hyundai ix35 | 14,7 % | 86 000 km | |
88 | Ford Focus | 14,8 % | 100 000 km |
89 | Peugeot 208 | 14,9 % | 72 000 km |
90 | Kia Ceed | 15,0 % | 92 000 km |
91 | Ford S-Max | 15,7 % | 128 000 km |
Hyundai i30 | 15,7 % | 89 000 km | |
97 | BMW 2 Active Tourer | 16,2 % | 81 000 km |
98 | Ford Ka | 16,3 % | 62 000 km |
99 | Kia Sportage | 16,7 % | 89 000 km |
100 | Nissan Juke | 17,0 % | 76 000 km |
101 | Citroën C1 | 17,2 % | 68 000 km |
VW Tiguan | 17,2 % | 91 000 km | |
103 | Fiat 500 | 17,5 % | 60 000 km |
Renault Megane | 17,5 % | 98 000 km | |
105 | Dacia Logan | 18,0 % | 92 000 km |
Hyundai i20 | 18,0 % | 71 000 km | |
107 | Dacia Sandero | 18,1 % | 78 000 km |
108 | Ford Mondeo | 18,9 % | 142 000 km |
109 | Seat Alhambra | 19,0 % | 115 000 km |
110 | BMW 5/6 | 19,1 % | 135 000 km |
111 | VW Sharan | 19,7 % | 120 000 km |
112 | Dacia Duster | 19,8 % | 87 000 km |
113 | Ford Galaxy | 20,0 % | 131 000 km |
114 | Dacia Dokker | 21,7 % | 92 000 km |
115 | Renault Kangoo | 22,1 % | 102 000 km |
116 | Fiat Punto | 23,3 % | 76 000 km |
Rok výroby 2012–2013
Kategorie osmi až devítiletých aut už patří mezi ty, kde se těch problémů objevuje více, hlavně pak už se začíná ve větší míře vyskytovat koroze a vážné závady na podvozku a řízení. I nejlepší auta jsou ráda, že se vejdou do desetiprocentní poruchovosti a v průměru každé páté auto této věkové kategorie technickou prohlídkou už neprojde. V téhle kategorii žádná prestižní značka vyloženě nepropadla, i když výsledky už několikrát propíraného BMW 5 a 6 a také VW Passat nijak slavné nejsou. Žebříčku opět dominují některé modely od Audi, Mercedesu, Opelu a japonské značky.
Zajímavé je, že obvyklí kilometroví rekordmani, vozy značky Volvo, už vykazují nižší průměrné nájezdy než dříve. Jejich štafetu teď přebírají jiné modely. Vede VW Passat (169 000 km), následuje Audi A6/A7 (162 000 km) a Škoda Superb s BMW řady 5 a 6 (160 000 km). Z žebříčku vypadlo Porsche 911, protože nepřijelo dostatečné množství aut na prohlídku, aby z toho vznikl reprezentativní vzorek. Nejméně najeto tak má průměrně Mercedes SLK a Smart ForTwo (72 000 km), Hyundai i10 (73 000 km) a Opel Adam (74 000 km).
Nejspolehlivější ojetiny podle německé TÜV z let 2012 a 2013
pořadí | model | poruchovost | průměrný nájezd |
---|---|---|---|
1 | Audi TT | 7,7 % | 96 000 km |
2 | Mercedes-Benz B | 8,1 % | 92 000 km |
3 | Mercedes-Benz SLK | 8,6 % | 72 000 km |
4 | Mazda CX-5 | 10,7 % | 111 000 km |
5 | Mercedes-Benz GLE | 11,2 % | 142 000 km |
6 | Audi Q5 | 11,3 % | 136 000 km |
7 | Mazda 3 | 11,4 % | 97 000 km |
8 | Mitsubishi ASX | 11,6 % | 117 000 km |
9 | Audi Q3 | 11,9 % | 109 000 km |
Opel Mokka | 11,9 % | 92 000 km | |
11 | Toyota RAV4 | 12,1 % | 112 000 km |
12 | Honda Jazz | 12,2 % | 84 000 km |
13 | Opel Adam | 12,3 % | 74 000 km |
Toyota Yaris | 12,3 % | 80 000 km | |
15 | Mercedes-Benz E-Coupe | 12,4 % | 101 000 km |
Mini | 12,4 % | 90 000 km | |
VW Golf Plus | 12,4 % | 90 000 km | |
18 | VW Touareg | 12,6 % | 157 000 km |
19 | BMW X1 | 12,9 % | 116 000 km |
20 | Audi A1 | 13,1 % | 98 000 km |
Audi A6/A7 | 13,1 % | 162 000 km | |
22 | Mercedes-Benz GLK | 13,4 % | 126 000 km |
Toyota Avensis | 13,4 % | 129 000 km | |
24 | Škoda Citigo | 13,6 % | 80 000 km |
25 | Seat Mii | 13,9 % | 81 000 km |
Seat Leon | 13,9 % | 111 000 km | |
27 | Audi A3 | 14,0 % | 121 000 km |
28 | Opel Meriva | 14,1 % | 91 000 km |
29 | Ford B-Max | 14,4 % | 79 000 km |
Škoda Yeti | 14,4 % | 111 000 km | |
Volvo XC60 | 14,4 % | 150 000 km | |
32 | Audi A4 | 14,7 % | 146 000 km |
33 | BMW X3/X4 | 14,8 % | 132 000 km |
34 | Toyota Verso | 15,0 % | 114 000 km |
VW Up! | 15,0 % | 82 000 km | |
36 | Mercedes-Benz C | 15,1 % | 129 000 km |
37 | BMW 3/4 | 15,2 % | 137 000 km |
38 | VW Golf | 15,4 % | 120 000 km |
39 | Mazda 2 | 15,5 % | 92 000 km |
Toyota Auris | 15,5 % | 99 000 km | |
41 | BMW 1/2 | 15,6 % | 112 000 km |
42 | Peugeot 208 | 15,8 % | 88 000 km |
Smart ForTwo | 15,8 % | 72 000 km | |
44 | Škoda Superb | 15,9 % | 160 000 km |
45 | VW Beetle | 16,1 % | 85 000 km |
46 | Ford C-Max | 16,2 % | 115 000 km |
Mercedes-Benz A | 16,2 % | 85 000 km | |
48 | Opel Astra | 16,4 % | 120 000 km |
49 | Mazda 6 | 16,5 % | 130 000 km |
50 | Škoda Roomster | 16,6 % | 107 000 km |
51 | Toyota Aygo | 16,7 % | 82 000 km |
52 | Hyundai ix20 | 17,0 % | 81 000 km |
Suzuki Swift | 17,0 % | 93 000 km | |
54 | Suzuki Jimny | 17,1 % | 76 000 km |
55 | Mercedes-Benz E | 17,2 % | 158 000 km |
56 | BMW X5/X6 | 17,3 % | 154 000 km |
VW Polo | 17,3 % | 94 000 km | |
58 | VW Touran | 17,5 % | 139 000 km |
59 | Suzuki SX4 | 17,8 % | 91 000 km |
60 | VW Caddy | 17,9 % | 134 000 km |
61 | Škoda Fabia | 18,1 % | 101 000 km |
62 | Ford Fiesta | 18,2 % | 93 000 km |
Hyundai i30 | 18,2 % | 100 000 km | |
Opel Insignia | 18,2 % | 148 000 km | |
65 | Kia Venga | 18,3 % | 85 000 km |
66 | Opel Corsa | 18,6 % | 90 000 km |
67 | Honda Civic | 18,8 % | 97 000 km |
67 | Kia Rio | 19,1 % | 93 000 km |
68 | Opel Zafira | 19,2 % | 126 000 km |
70 | Nissan Note | 19,4 % | 95 000 km |
Peugeot 308 | 19,4 % | 116 000 km | |
72 | Ford Kuga | 19,6 % | 129 000 km |
Hyundai ix35 | 19,6 % | 110 000 km | |
74 | Citroën C1 | 19,9 % | 84 000 km |
75 | Hyundai i10 | 20,1 % | 73 000 km |
Volvo S40/V40 | 20,1 % | 152 000 km | |
77 | Seat Ibiza | 20,3 % | 105 000 km |
VW Tiguan | 20,3 % | 116 000 km | |
79 | Ford Focus | 20,6 % | 123 000 km |
80 | Renault Scenic | 20,7 % | 107 000 km |
81 | Škoda Octavia | 20,8 % | 146 000 km |
82 | Kia Picanto | 20,9 % | 76 000 km |
Kia Sportage | 20,9 % | 111 000 km | |
84 | Ford Ka | 21,3 % | 81 000 km |
85 | Citroën Berlingo | 21,4 % | 124 000 km |
Seat Alhambra | 21,4 % | 149 000 km | |
87 | Kia Ceed | 21,7 % | 108 000 km |
Nissan Juke | 21,7 % | 95 000 km | |
89 | VW Sharan | 21,8 % | 153 000 km |
90 | Nissan Qashqai | 22,2 % | 115 000 km |
91 | BMW 5/6 | 22,5 % | 160 000 km |
92 | Nissan Micra | 22,7 % | 80 000 km |
VW Passat | 22,7 % | 169 000 km | |
94 | Ford S-Max | 22,8 % | 153 000 km |
95 | Fiat 500 | 22,9 % | 77 000 km |
96 | Hyundai i20 | 23,0 % | 89 000 km |
97 | Citroën C3 | 23,3 % | 88 000 km |
98 | Citroën C4 Picasso | 23,9 % | 128 000 km |
Ford Mondeo | 23,9 % | 158 000 km | |
100 | Renault Megane | 24,0 % | 119 000 km |
101 | Dacia Duster | 24,9 % | 110 000 km |
102 | Ford Galaxy | 25,6 % | 157 000 km |
103 | Dacia Sandero | 26,4 % | 91 000 km |
104 | Fiat Punto | 27,3 % | 96 000 km |
Renault Clio | 27,3 % | 93 000 km | |
106 | Renault Twingo | 27,4 % | 85 000 km |
107 | Dacia Logan | 29,4 % | 116 000 km |
108 | Fiat Panda | 29,6 % | 85 000 km |
109 | Renault Kangoo | 31,8 % | 113 000 km |
Rok výroby 2010–2011
Kategorii nejstarších sledovaných aut, tedy deseti až jedenáctileté vozy, ovládlo Audi TT, na druhém místě se drží BMW X1 první generace, které trvale patřilo mezi velmi dobře hodnocená auta. Nové bavoráky už tohle zopakovat neumí. Dobře si stojí i japonské značky a Volkswagen Golf Plus. Nicméně i ty nejlepší modely už mají poměrně velkou poruchovost a více než desetina aut technickou prohlídkou neprojde. V průměru pak kvůli vážným závadám prohlídkou neprojde skoro třetina vozů. Nejčastěji je vedle vůlí podvozku a řízení a nefunkčních brzd důvodem také koroze.
Zajímavé je, že mezi nejstaršími auty si docela dobře vedou škodovky. Yeti se dostal na 13. místo celkově, nejhůře dopadla Fabia na vlastně slušném 53. místě. Z diskutovaných Dacií, které mívají vždycky nejhorší výsledky, se Duster v této kategorii umístil na 71. místě, daleko od propadáků, mezi kterými jsou obvyklí podezřelí, tedy ostatní dacie a docela dost renaultů.
Nejvíce ojetým autem této kategorie je Audi A6/A7 s průměrným nájezdem 204 000 km. Za ním je VW Passat (190 000 km) a Mercedes třídy E (182 000 km). Nejméně ojetými auty jsou pak Smarty ForTwo (84 000 km), Fiaty 500 (85 000 km) a Hyundaie i10 (88 000 km).
Nejspolehlivější ojetiny podle německé TÜV z let 2010 a 2011
pořadí | model | poruchovost | průměrný nájezd |
---|---|---|---|
1 | Audi TT | 12,5 % | 111 000 km |
2 | BMW X1 | 15,0 % | 134 000 km |
3 | Audi A1 | 16,1 % | 123 000 km |
4 | Honda Jazz | 16,2 % | 104 000 km |
VW Golf Plus | 16,2 % | 103 000 km | |
6 | Toyota RAV4 | 16,4 % | 126 000 km |
7 | Opel Meriva | 16,7 % | 101 000 km |
8 | Volvo XC60 | 16,8 % | 177 000 km |
9 | Mazda 3 | 16,9 % | 112 000 km |
10 | Mercedes-Benz E-Coupe | 17,1 % | 119 000 km |
11 | Mercedes-Benz SLK | 17,2 % | 96 000 km |
Opel Astra | 17,2 % | 124 000 km | |
13 | Škoda Yeti | 17,5 % | 129 000 km |
14 | Audi A3 | 17,6 % | 134 000 km |
15 | Audi Q5 | 17,7 % | 159 000 km |
Toyota Avensis | 17,7 % | 150 000 km | |
VW Golf | 17,7 % | 129 000 km | |
18 | Ford C-Max | 18,0 % | 134 000 km |
19 | Mini | 18,3 % | 106 000 km |
20 | Ford Fusion | 18,5 % | 93 000 km |
21 | Audi A4 | 18,8 % | 164 000 km |
22 | Mercedes-Benz GLK | 19,0 % | 145 000 km |
23 | Mercedes-Benz A | 19,1 % | 99 000 km |
24 | Toyota Auris | 19,4 % | 112 000 km |
25 | Hyundai ix35 | 19,9 % | 122 000 km |
Mazda 6 | 19,9 % | 144 000 km | |
VW Polo | 19,9 % | 107 000 km | |
28 | BMW X3/X4 | 20,4 % | 157 000 km |
29 | Škoda Superb | 20,6 % | 171 000 km |
30 | Toyota Verso | 20,7 % | 134 000 km |
31 | Kia Venga | 20,9 % | 101 000 km |
32 | Toyota Yaris | 21,0 % | 105 000 km |
33 | Mercedes-Benz B | 21,2 % | 110 000 km |
34 | VW Touran | 21,3 % | 157 000 km |
35 | BMW X5/X6 | 21,5 % | 181 000 km |
Smart ForTwo | 21,5 % | 84 000 km | |
37 | Opel Insignia | 21,8 % | 158 000 km |
38 | Škoda Octavia | 22,0 % | 156 000 km |
39 | VW Caddy | 22,1 % | 152 000 km |
40 | Mercedes-Benz M/GL | 22,3 % | 182 000 km |
Renault Scenic | 22,3 % | 128 000 km | |
Suzuki SX4 | 22,3 % | 108 000 km | |
VW Tiguan | 22,3 % | 138 000 km | |
44 | VW Sharan | 22,5 % | 170 000 km |
45 | Ford Kuga | 22,6 % | 150 000 km |
Mercedes-Benz E | 22,6 % | 169 000 km | |
Škoda Roomster | 22,6 % | 127 000 km | |
48 | Mazda 2 | 22,7 % | 103 000 km |
49 | BMW 5/6 | 22,8 % | 174 000 km |
Suzuki Jimny | 22,8 % | 90 000 km | |
51 | BMW 1/2 | 22,9 % | 134 000 km |
52 | Mercedes-Benz C | 23,1 % | 148 000 km |
53 | Škoda Fabia | 23,4 % | 112 000 km |
54 | BMW 3/4 | 23,5 % | 158 000 km |
55 | Seat Leon | 23,7 % | 136 000 km |
56 | Honda Civic | 23,8 % | 119 000 km |
Nissan Note | 23,8 % | 111 000 km | |
Opel Corsa | 23,8 % | 105 000 km | |
59 | Ford Fiesta | 23,9 % | 109 000 km |
60 | Citroën C4 Picasso | 24,7 % | 141 000 km |
61 | VW Passat | 24,8 % | 190 000 km |
62 | Hyundai i30 | 24,9 % | 122 000 km |
63 | Audi A6/A7 | 25,2 % | 204 000 km |
64 | Seat Ibiza | 25,4 % | 126 000 km |
65 | Citroën C3 | 25,5 % | 99 000 km |
Volvo S40/V40 | 25,5 % | 167 000 km | |
67 | Kia Ceed | 25,6 % | 125 000 km |
68 | Hyundai i20 | 25,7 % | 102 000 km |
Toyota Aygo | 25,7 % | 97 000 km | |
70 | Renault Megane | 25,8 % | 129 000 km |
71 | Dacia Duster | 26,0 % | 121 000 km |
Ford S-Max | 26,0 % | 177 000 km | |
Hyundai i10 | 26,0 % | 88 000 km | |
74 | Opel Zafira | 26,3 % | 144 000 km |
75 | Peugeot 308 | 26,4 % | 128 000 km |
76 | Ford Mondeo | 26,5 % | 175 000 km |
77 | Ford Ka | 26,9 % | 94 000 km |
78 | Citroën C1 | 27,7 % | 99 000 km |
Citroën Berlingo | 27,7 % | 140 000 km | |
80 | Ford Galaxy | 28,4 % | 182 000 km |
81 | Nissan Micra | 28,5 % | 100 000 km |
82 | Fiat 500 | 28,8 % | 85 000 km |
83 | VW Fox | 29,0 % | 98 000 km |
84 | Nissan Qashqai | 29,7 % | 133 000 km |
85 | Ford Focus | 29,8 % | 136 000 km |
86 | Suzuki Swift | 30,7 % | 111 000 km |
87 | Renault Clio | 31,3 % | 107 000 km |
88 | Peugeot 207 | 31,4 % | 107 000 km |
89 | Fiat Punto | 32,4 % | 112 000 km |
90 | Renault Twingo | 32,7 % | 94 000 km |
91 | Renault Kangoo | 33,1 % | 127 000 km |
92 | Dacia Sandero | 33,5 % | 105 000 km |
93 | Kia Picanto | 33,7 % | 91 000 km |
94 | Fiat Panda | 34,0 % | 94 000 km |
95 | Dacia Logan | 36,8 % | 133 000 km |
Závěr: Nespoléhejte se jen na statistiku
Samozřejmě chválíme, že si při výběru svého dalšího ojetého auta hledáte informace a chcete se rozhodnout správně. Jenom je potřeba upozornit na to, že statistiky TÜV Report jsou opravdu jen a jen statistiky a o rizikovosti konkrétních ojetin toho moc neříkají. Z technických kontrol totiž auta vyhodí většinou kvůli mechanickým věcem a záležitostem, které jdou opravit.
O rizikovosti konkrétního modelu to tak nemusí vypovídat vůbec nic. Když se třeba podíváme na žebříček nejstarších aut, tak jakkoli je Audi TT dobré a kvalitní auto, tak ve srovnání se stejně starou ojetou Dacií, která skončila na opačném konci stejné tabulky, bude nesmírně rizikovější.
Proto vždycky svůj zúžený žebříček potenciálních kandidátů na další auto pečlivě zvažte, sežeňte si všechny nezbytné informace a klidně oslovte odborníka, ať vám poradí, co je na tom kterém autě dobré, co ne a na co si máte dát pozor.