Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kdo chce dnes nadprůměrně výkonné, ale naprosto normální a nesportovní auto, nemá si kde vybrat. Z vrcholných motorizací, pokud tedy vůbec v nabídce zůstaly, se staly jen vyhraněné sportovní modely s mnohdy nepoužitelným výkonem, tvrdým podvozkem, minimálním důrazem na každodenní komfort a šílenými provozními a servisními náklady.
Ne každý chce ostré sportovní auto se všemi těmi křídly, spoilery a výhrůžnými samolepkami. Spousta lidí určitě uvítá výkonovou rezervu kombinovanou s každodenní použitelností. A protože se pohybujeme mezi ojetinami, ten příplatek za opravdu hezké svezení nemusí být nijak velký. Vlastně to může celé stát stejně jako naprosto běžné motorizace.
Takže se teď vrátíme do doby, kdy se ještě dělala naprosto obyčejná auta s nadstandardně silnými motory, protože to tak pořád pár lidí chtělo a byli ochotni za to připlatit. Staromilci by teď měli zbystřit, máme tu opravdu zajímavou bazarovku.
Astry bývají za pěkné peníze
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Opel Astra s benzinovým motorem 1.6 Turbo o výkonu 147 kW, šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Klasický hatchback z roku 2018 měl v době testu najeto jen něco málo přes 81 000 km a prodejce za něj chtěl 290 000 Kč.

Kde jinde seženete relativně mladé auto s výkonem 200 koní, nájezdem pod 100 000 km a cenou pod 300 000 Kč? Astra se dá koupit velice výhodně.
Astra je v inzerci hojně zastoupená a na webu Sauto.cz najdete přes dvě stovky nabídek na tuto generaci. Ceny nejlevnějších kusů už padají ke 120 000 Kč, za což koupíte hodně ojeté diesely nebo skromné atmosférické čtrnáctistovky v základní výbavě. Astra v kombíku s dieselem se dá koupit do 150 tisíc, pokud vám nevadí vysoký nájezd hodně přes 200 000 km.
V inzerci převládají kombíky, diesely a manuální převodovky. Výkonných motorů 1.6 Turbo je velice málo, jen jednotky kusů. Testované auto je u nás z těchto nejdostupnější a v nabídce webu Sauto.cz je to jediný hatchback s manuálem a tímto motorem. Mnohem větší nabídka je u motorů 1.4 Turbo s výkonem 110 kW, které jsou dostupné i v kombíku a často také s komfortním automatem.
A jak si Astra strojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „V Auto ESA nabízíme výjimečný kousek, který nabízí skutečně dynamické jízdní vlastnosti. Výkonné Astry tvoří mezi benzinovými a dieselovými verzemi tohoto modelu přibližně 5 až 8 % nabídky. Jedná se o moderní hatchback páté generace, který kombinuje sportovní jízdní vlastnosti s praktičností a komfortem pro každodenní používání. Značka Opel a konkrétně model Astra si na trhu ojetých vozů udržuje stabilní a velmi dobrou pozici. Astra je mezi zákazníky oblíbená především díky skvělému poměru ceny a kvality, spolehlivosti a dostupnosti náhradních dílů. Právě tato generace Astry získala v roce 2016 ocenění Evropské auto roku, což jen potvrzuje její kvality. Tento konkrétní model je ideální volbou pro zákazníka, který hledá dynamický vůz s bohatou výbavou, ale zároveň nechce platit prémiovou cenu. Vůz osloví především aktivní řidiče, kteří ocení výkon a dynamiku, ale potřebují praktický vůz pro každodenní používání. V naší nabídce máme jako alternativy například Volkswagen Golf, Seat Leon, Škodu Octavia nebo Ford Focus, ale tato Astra s výkonným motorem 1.6 Turbo nabízí jeden z nejlepších poměrů výkonu a ceny ve své třídě. Všechny naše vozy procházejí důkladnou standardizovanou předprodejní kontrolou více než stovky parametrů. Díky tomu můžeme na tento vůz poskytnout záruku na mechanický stav i legální původ. Navíc nabízíme možnost výměny automobilu do 10 dnů, pokud by zákazník nebyl spokojen.“
Dobré auto, v hlavní roli motor
Astra generace K je poslední vyvinutá pod taktovkou Opelu ještě v rámci koncernu GM. Je to ale solidní auto a proti předchůdci je znát hlavně snížení hmotnosti skoro o dva metráky. Astra opravdu lépe jezdí a je o dost mrštnější. Nepůsobí jako tank a hlavně také jako tank nežere. Z dřívějších testů víme, že ke kvalitě některých detailů lze mít námitky (koberce a čalounění, velice laciná umělá „kůže“), ale celkově je Astra slušná. Potěší hlavně její příjemná ergonomie a sice jednoduchý, ale funkční infotainment.

Astra 1.6 Turbo bude asi nejvíce zajímat ty, kteří mají rádi nadbytek výkonu pro všechny situace. Jen od ní nečekejte vyloženě sportovní jízdní vlastnosti. Pořád je to poměrně obyčejné auto.

Na Astře K už začíná být znát, že vznikla před více než 10 lety. Spíše ale zamrzí kvalita některých detailů než celková ergonomie. Funkci vlastně nelze nic zásadního vytknout.

Spousta spíše budgetových výrobců má po letech potrhanou umělou „kůži“. To samé uvidíte u seatů i renaultů. Stejně tak bývají sedačky docela brzo prosezené. Příplatková skvělá AGR sedadla má Astra vzácně.
Hatchback s vrcholným benzinovým motorem si asi spíše koupí nadšenec a někdo, kdo neklade praktičnost na první místo, ale Astra je i v „krátké“ verzi plně použitelná jako normální rodinný vůz, pokud tedy nevozíte neustále velkého psa a nafukovacího žraloka. Dnes možná někdo ohrne nos nad obyčejnými halogenovými světly takového auta, ale když se pak podíváte na ceny občas vrtošivých LED světel (od prvovýrobce za minimálně 31 000 Kč), rádi nad tím přimhouříte oko. A zas tak špatně standardní halogeny nesvítí. Já bych jen chtěl vyhřívané sedačky, které tu nejsou (ale samozřejmě být mohly).
Silný benzinový motor posouvá jízdní zážitky do nových sfér. Výkon 147 kW a točivý moment 300 Nm jsou parametry hodné slušného ostrého hatchbacku a v přímce se dočkáte opravdu parádní dynamiky. Tato Astra ale není sportovní auto, je to pořád relativně kultivovaný a pohodlný hatchback s podvozkem, který vás nevyklepe jak stará Astra OPC, a s řízením, s nímž se nemusíte prát.

Testovaná Astra byla moc zajímavá hlavně svým výkonným benzinovým motorem. Proti hojně rozšířené čtrnáctistovce si dynamicky polepšíte, reálná spotřeba a provozní náklady ale budou prakticky totožné.

Astra K má vzadu vylepšenou „vlečku“ o tzv. Wattův přímovod. To je vlastně dvojitá Panhardova tyč, zamezuje příčnému posunu mezi nápravou a skeletem vozidla a přesněji aproximuje svislý pohyb po přímce. Vyžaduje méně údržby než nezávislé víceprvkové zavěšení.
Díky manuálu tu není váhání typické pro samočinné převodovky, a když se turbo nadechne, letí Astra jako splašená. Celkově tohle auto působí jako hot hatch ze staré školy. Trochu znatelný turboefekt, potřeba precizní práce s manuálem, nutnost modulovat plyn a auto opravdu řídit. Testovačka ještě měla zimáky, takže se nedalo o rohy auta pořádně opřít, ale stejně není podvozek Astry stavěný na závodění. Řídí se příjemně, je poslušná, ale cítíte z ní orientaci na použitelnost a komfort. Chyba to není, jen vlastnost. Ale o to víc si pak silný motor užijete, zejména v takto nenápadném a vlastně veskrze obyčejném autě bez nějakých stupidních spoilerů a trapných falešných průduchů v náraznících.
Ze zvědavosti jsem v Astře zapojil svoji novou „krabičku“ RaceBox Mini S, která velice přesně měří zrychlení a další užitečné dynamické údaje. Na naměřená data se můžete podívat v tabulce. Ale o dynamice lépe vypoví parádní pružné zrychlení. Trápit spojku a zimáky bazarového auta se mi dlouho nechtělo. Kdybych byl agresivnější a vozidlo mělo kvalitní letní gumy, věřím, že bych se na stovku dostal pod sedm sekund.
Opel Astra 1.6 Turbo - Naměřené zrychlení | |
---|---|
0-50 km/h | 3,24 s |
0-100 km/h | 7,48 s |
50-90 km/h na 3. st. | 3,31 s |
50-90 km/h na 4. st. | 3,58 s |
50-90 km/h na 5. st. | 5,17 s |
80-130 km/h na 4. st. | 5,08 s |
80-130 km/h na 5. st. | 6,28 s |
Pokud se staráte, funguje
Celkově je silný motor 1.6 Turbo velice příjemný a i se spojkou se člověk naučí brzy pracovat a není to otravná činnost jako třeba u naftových opelů. Jen na převodovku člověk nesmí moc pospíchat. Když si nebudete neustále dopřávat přísun výkonu, dá se s Astrou jezdit za nějakých 6,5 litru na 100 km, při občasných choutkách po výkonu jde pořád jezdit do 8 l / 100 km. Za devět pojede už jen střelec, který na plynulost moc nemyslí. Při rezignaci na dynamiku se dají vykouzlit na palubním počítači hodnoty začínající pětkou, což je na auto s výkonem 200 koní naprostá paráda.

Vážné systémové potíže s motorem 1.6 Turbo nebývají. Také se nevyskytuje běžně ve služebáku trápeném třicetitisícovými olejovými intervaly.
Motor 1.6 Turbo není žádný velký průšvih, a pokud ho neutrápíte nekvalitním palivem, oddalovaným olejovým servisem a jen městským provozem, problémy s ním nebudou. Malý výskyt poruch možná potvrzuje to, že Astru 1.6 Turbo si kupovali spíše fajnšmekři a fanoušci, kteří dopřávali autu pečlivější servis. Nebývá to typický týraný služebák s třicetitisícovými olejovými intervaly jako bohužel některé, jinak dobré Astry 1.4 T.
Zde je sice pro prohlídku a olej maximum 30 000 km, ale aspoň maximálně jeden rok. A to šestnáctistovky najezdily výjimečně. Kdo mění olej po roce nebo nejvýš třeba 15 000 km, ten tu opravdu nebude muset řešit potíže plynoucí z degradace oleje (přidírání motoru, ochromení proměnného časování ventilů, váznoucí napínák řetězu, zanesení odvětrání klikové skříně a hromadění kalů). V motoru je 5,5 l oleje SAE 5W-30, který by měl plnit normu Dexos 1 Gen 2. Případně stačí, když olej vyhoví moderním normám API SN+ nebo API SP.

Na manuální převodovky opelů se nesmí moc pospíchat. A pomůže, když i v manuálu necháte jednou začas vyměnit olej. U automatu je to pak nutnost.
Každé dva roky se mění brzdová a spojková kapalina, každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměňte také zapalovací svíčky. Po 150 000 km nebo šesti letech se mění pomocný řemen pohonu příslušenství. Chladicí kapalina se mění jen podle potřeby. Manuálním převodovkám M32 pomůže každých 60 až 90 000 km výměna necelých dvou litrů oleje SAE 70W Castrol BOT 303, automat s měničem by měl nový olej dostat každých 60 000 km nebo čtyři roky určitě. V servisním plánu to ale není, takže pozor na vozy s automatem a vysokým nájezdem.
Vyhněte se dlouhodobému městskému provozu a výhradně krátkým trasám, tankujte kvalitní palivo (osmadevadesátka je pro přeplňovaný turbomotor polití živou vodou), jezděte včas pro nový olej, nebojte se z auta jednou začas „vyhnat pavouky“ a zlobit nebude. S vyšším nájezdem ale občas selže regulace turba, případně lze očekávat netěsnosti v podtlakovém vedení a sem tam nějaký šotek v elektrice kvůli poškozeným kabelům nebo vadným kontaktům. Samotné turbo je spolehlivé, což je dobře, protože originální díl stojí komplet skoro 85 tisíc (od prvovýrobce vyjde na asi 29 tisíc).
Ojetý Opel Astra: Obvyklé závady a problémy
Nerozpojuje spojka, vibrace: Vadné hydraulické vedení ovládání spojky nebo vadný spojkový válec
Drhnutí převodovky při řazení: Spíše protivná vlastnost, chce to pomalejší pohyb rukou
Omezení výkonu a varovná hláška o opotřebované spojce: Dříve vada v řídicí jednotce, dnes už spíše opravdu jen opotřebovaná spojka (originální sada spojky 16 600 Kč, druhovýroba od 7000 Kč)
Svítí kontrolka ABS/ESP, měkký brzdový pedál: Zavzdušněný brzdový okruh
Svítí kontrolka ABS/ESP: Nejčastěji vadný snímač otáček kol nebo jeho poškozený kabel
Vrzání z přední nápravy: Vadná pouzdra uložení předních spodních ramen (celé rameno v originále přes 10 000 Kč, náhrada od 3 500 Kč, pouzdro ramene za asi tisícovku)
Porucha zámku volantu, nelze nastartovat: Vadný elektrický zámek řízení, byla na to i svolávací akce. Pokud dnes zlobí, lze instalovat emulátor za asi 1200 korun, který systém „oblbne“, a auto normálně pojede.
Porucha adaptivního tempomatu: Vada radaru nebo jednotky
Selhání LED světel: Vada jednotky, obvykle nefungují dálková světla (kompletní LED světlo od prvovýrobce bez řídicí jednotky 31 000 Kč)
Nižší kvalita a odolnost materiálů: Popraskaná umělá „kůže“ na sedadlech, prošoupané koberce, potrhané čalounění v kufru, poškrábané interiérové plasty.
Astra není špatné auto, a když je o ni postaráno, problémy s ní nebývají. Provozovatelé fleetů si sice s naftovými šestnáctistovkami a jejich okruhem EGR nebo rozvody užili svoje, ale to se všechno týká specifického dieselu a hlavně kdoví jak „pečlivé“ údržby. Nelze to pak svádět na celou modelovou řadu, která rozhodně není tak špatná, jak někde uslyšíte. Například karoserie Astry je poměrně kvalitní a podvozek také. Osmi- až desetiletá auta ale prostě už nebudou nikdy zcela bezúdržbová a budou větší pozornost potřebovat. U Astry se nejprve začnou ozývat zadní ložiska, někdy vpředu praskne prachovka a vyreznou klouby poloos, které pak bouchají.
U silného motoru počítejte také s častější výměnou brzd, pokud na plynulost jízdy moc nekoukáte. Střelci, kteří musí na každé křižovatce všem ukazovat, jak jim to jede, budou také častěji měnit přední gumy. Špičkové letní pneumatiky 225/45 R17 (Astra 1.6 Turbo může mít i kola 205/55 R16) stojí zhruba 2 500 Kč za kus, laciný šmejd 1 600 korun. Na gumách opravdu nešetřete, zvláště ne na autě s výkonem 200 koní, které umí na tachometru ukázat skoro 250 km/h.
Celkové hodnocení: Ojetý Opel Astra K 1.6 Turbo
S tímto silným benzinovým motorem je Astra parádní auto. Není to ostrý sporťák, ale skoro až nevyčerpatelná zásoba výkonu z něj dělá nenápadný „sleeper“, kterým nachytáte kdejakého řidiče mnohem prestižnějších a papírově silnějších aut. Skutečnost, že Opel neudělal z vrcholné verze tvrdé a nepohodlné „sportovní“ vozidlo, vlastně může být velký bonus pro někoho, kdo nechce udrncaný kostitřas, ale má rád silné a pružné motory. U pumpy ani v servisu pak není příplatek za motor 1.6 Turbo proti motoru 1.4 Turbo nijak dramatický a v celkových provozních nákladech se rychle ztratí.
Co máme rádi
Mimořádně silný motor 1.6 Turbo
Rozumná spotřeba a slušná spolehlivost
Astra je pohodlné, příjemné a použitelné auto
Vzhledem k cenám ojetin je Astra skvělá nabídka
Co nás vytáčí
V inzerci motory 1.6 Turbo skoro nejsou
Horší kvalita některých materiálů a detailů
Na některých astrách už začíná být znát jejich věk a nájezd
Vysoké ceny některých specifických dílů (LED světla, turbo…)