Článek
Určitě si všichni pamatujete na první generaci Fordu Focus, který je díky výraznému designovému jazyku New Edge nezaměnitelným autem i dnes, po sedmadvaceti letech. Druhá generace pak dlouho byla „nejlepší ojetina do 100 tisíc“, než už se nedal pěkný kus bez koroze sehnat. Dvacet let od uvedení první generace Focusu přišla generace čtvrtá.
Jelikož je Focus oblíbené fleetové auto, na trhu je stále ještě poměrně velký výběr, a když se podíváme na ceny ojetin, dají se moc pěkně vybavené focusy koupit o dost levněji než třeba srovnatelné octavie. A ten rozdíl může být klidně 50 až 70 000 korun, což je pro kupce ojetých aut značný rozdíl.
Srovnatelné octavie bývají dražší
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Ford Focus čtvrté generace s motorem 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW s pohonem předních kol a osmistupňovou automatickou převodovkou. Vůz z roku 2019 v luxusní výbavě Vignale měl v době testu najeto 147 000 km a prodejce za něj chtěl 350 000 Kč.
V inzerci na webu Sauto.cz je už více než 350 ojetých focusů čtvrté generace. Nejdostupnější jsou už pod 200 000 Kč, obvykle jsou to hodně ojeté diesely 1,5 l, občas pod tuto hranici spadne i více jetý základní litrový tříválec. Auta s nájezdy do 100 000 km se dají koupit do 250 000 Kč, tedy opravdu výhodně. Do 300 tisíc můžete mít i relativně málo jetý diesel 1,5 l.
Poměr benzinů a dieselů je zhruba půl napůl s mírnou převahou benzinových aut, zhruba dvě třetiny ojetin mají pořád ještě manuální převodovku. Nejčastější karoserií je kombík, hatchbacků je jen pár desítek. Motory s výkony od 110 kW a více s nájezdem do 150 000 km stojí od 330 000 Kč nahoru.
A jak si Focus IV stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Kombíky nižší střední třídy jsou velmi oblíbené pro svojí vysokou užitnou hodnotu při rozumných pořizovacích a provozních nákladech. Na trhu ojetých vozů v této třídě kraluje Škoda Octavia III. Focus IV se nabízí jako zajímavá alternativa díky výhodnému poměru ceny a výbavy. V ojetých focusech často najdeme vyšší výbavu za nižší cenu. Testovaný vůz je toho příkladem. Nižší cena Fordu Focus proti vozům Škoda je dána několika faktory. V první řadě je to silnější pozice značky Škoda na českém trhu, která se těší vyšší důvěře zákazníků, a její vozy si tradičně udržují vyšší zůstatkovou hodnotu. Z praktického hlediska hraje roli také dostupnější a levnější servis vozů Škoda, včetně náhradních dílů, což souvisí s rozsáhlou servisní sítí. Významným faktorem je také stabilně vysoká poptávka po ojetých automobilech značky Škoda na českém trhu. Proto lze Ford Focus IV označit za potenciálně výhodnou koupi, pokud hledáte dobře vybavené auto za rozumnou cenu a nevadí vám mírně vyšší náklady na autorizovaný servis proti Škodě.“
Vždycky platilo, že fordy mají dobré podvozky, a ani u Focusu IV se na této tradici nic nemění. Celkové naladění auta není přehnaně sportovní, jen je ta kalibrace řízení a podvozku klasicky dobrá a s autem se opravdu skvěle jezdí. Během testovacího týdne ale nebylo zrovna počasí, aby bylo možné si ladění podvozku pořádně užívat. Navíc byly na autě zimáky, které ani nedovolují nějaké nepříčetnosti zkoušet.
Po praktické stránce také Focusu nic zásadního nechybí, vzadu je místa dost a kufr kombíku je obrovský. Na infotainment se dá zvyknout, stejně tak na pár ergonomických zvláštností, takže hlavním neduhem testovaného auta je spíše jen vrzající panoramatická střecha, která navíc krade místo nad hlavou. A pak také překvapivá absence výdechů vzadu, ale naštěstí se zadní okna nepaří tolik jako v jiných vozech.
Tříválec je lepší, než vypadá
Benzinová patnáctistovka už není vylepšený čtyřválec (šestnáctistovka proslula v ojetinách drahými závadami), ale nový tříválec řady Dragon. Dunění tří válců (motor umí při částečné zátěži dokonce běžet jen na dva válce) sice vzdáleně do kabiny proniká, ale Fordu se nejen podařilo motor uklidnit, ale ještě tu pracuje s hladkým automatem, který dále pomáhá uhladit schodovou charakteristiku turbem přefoukaných tříválců. Pohon tak není rušivý a auto vlastně jezdí moc hezky. Pocitově je toto snad nejpříjemnější tříválec, který jsem v ojetině zažil. Ale určitě hodně dělá ten hladký osmistupňový automat s měničem.
Patnáctistovku lze mít ve verzích 110 nebo 134 kW. Vždy je to předokolka (Focus čtyřkolku nemá vůbec), do srpna 2020 auto mohlo mít i manuál, pak už byl k dispozici jen automat. Motor skončil v lednu 2022 a plnohodnotnou náhradu nemá. Focus s ním umí jet až 220 km/h, zrychlení 0-100 km/h zvládne ve verzi 110 kW za devět sekund (silnější verze za 8,5 s).
Jenom s tou spotřebou paliva to není žádný zázrak a na udávané hodnoty 5,5 až 6 l / 100 km zapomeňte. To bylo křiku, jak musíme přestoupit na tříválce, abychom ušetřili tu a tam nějaký ten gram démonizovaného oxidu uhličitého, aby pak v reálném světě tento přechod vůbec k ničemu nebyl. Starší čtyřválcová patnáctistovka jezdila za 7-8 litrů na 100 km, tříválec o stejném objemu bere prakticky to samé. Kombinace dálnice a města pak znamená spotřebu klidně 8,5 l / 100 km. Jen mimo město a s důrazem na plynulost se dají hodnoty spotřeby srazit k 6 l / 100 km.
Aspoň že po technické stránce je motor v pořádku. Tříválcová patnáctistovka má rozvodový řetěz, vymezování ventilové vůle hydraulicky a zatím s ní vůbec žádné problémy nejsou. Aby tomu tak bylo i do budoucna, je potřeba dodržovat servisní plán, používat schválené oleje, tankovat kvalitní palivo a netrápit auto jen v městském režimu a občas ho také pořádně projet mimo město. Motor má naštěstí systém duálního vstřikování (přímé a nepřímé), takže se nebude tolik zanášet karbonem a trpět na ředění oleje benzinem.
Jediným choulostivým místem tu bude řemen pohonu olejového čerpadla, který je citlivý na kvalitu a specifikaci oleje. Pozor proto na auta z neoficiálních servisů, kdy je riziko, že servis nepoužije schválenou specifikaci oleje a ten bude řemen naleptávat. Než se přetrhne, začne se rozpadat a kousíčky ucpou sací koš olejového čerpadla ještě předtím, než se zastaví. Zatím jsou ale takové případy vzácné.
Osmistupňová automatická převodovka 8F34 s hydrodynamickým měničem je vlastní výroby a vychází z řady převodovek vyvinutých ve spolupráci Fordu a GM. Ano, oba obří konkurenční americké koncerny se dohodly, že společně vyvinou řadu převodovek. Hlavně na americkém trhu to pak usnadňuje servis a dostupnost dílů. Na evropském trhu žádný servisní interval stanovený není, ale určitě nebude od věci nechat v převodovce jednou za čtyři roky vyměnit olej.
Spolehlivost je v pořádku
Ford musel na Focus vyhlásit 19 samostatných svolávacích akcí a tři akce servisní (pískání zadních brzd, chyba předních světlometů, vibrace hadic topení), ale u aut s historií už tohle bude vyřešené. V servisních autodatech ale o dalších problémech zatím nic není, takže se zřejmě Focus povedl. Po šesti letech už by se nějaké velké systémové potíže určitě objevily.
Focusům tak zůstávají jen typické bolístky moderních ojetin - chyby palubního infotainmentu vyžadující restart či aktualizace softwaru, vybité akumulátory (nízká životnost baterek týraných stop/startem a variabilním dobíjením, kdy pak servis nezaregistruje novou baterii přes diagnostiku) a hlodavci napadené kabely. Mechanické problémy (u motoru 1.5 EcoBoost ve verzi s manuálem volný kloub přední poloosy) už zpravidla napravily záruky a servisní akce. Na stránkách Fordu si lze ověřit, jestli se vašeho vozu týkají nejen akce svolávací, ale i servisní.
O Focusu IV s motorem 1.5 EcoBoost ale opravdu není moc co psát, protože je to dobrá pohonná jednotka s celkem slušným potenciálem do budoucna. Pokud se nevykašlete na servis a budete používat kvalitní olej schválené specifikace, mělo by být všechno v pořádku. To o dieselech si někdy jindy napíšeme víc, tam je rizik požehnaně.
Celkové hodnocení: Ojetý Ford Focus IV 1.5 EcoBoost
Čtvrtá generace Fordu Focus jezdí opravdu pěkně, a i když jsme v zimním počasí neměli moc možností dynamiku vyzkoušet, je to dobré auto. Silný tříválec je překvapivě kultivovaný a příjemný motor, kterému sluší použitý automat. Jelikož nejsou servisní autodata plná vážných potíží, dá se předpokládat, že se Focus IV opravdu povedl a bude to dobrá ojetina. Chtějte ale auta s historií, jasným původem a poctivými kilometry, což se ne vždy daří u importů spolehlivě ověřit. Vrcholně vybavený kombík Vignale se silným motorem ale nebude typický služebák či vůz z půjčovny. Takže bychom se ho nebáli.
Co máme rádi
- Pořád velmi dobré jízdní vlastnosti
- Prostorný interiér i vzadu, velký kufr
- Překvapivě kultivovaný a příjemný tříválec, navíc spolehlivý
- Absence vážných technických potíží
Co nás vytáčí
- Adaptivní tempomat zas nejde přepnout do pasivní funkce
- Vrzající panoramatická střecha krade místo nad hlavou
- Spotřeba tříválce není nijak zázračná (běžně 7,5 l / 100 km)
- V levnější druhovýrobě zatím skoro nic neseženete
Servisní intervaly (Ford Focus IV 1.5 EB 8AT)
Motorový olej: není pevný interval, auto si řekne (doporučení 1 rok nebo 15 000 km)
Automatická převodovka: není pevný interval (doporučení 60 000 km nebo 4 roky)
Kabinový filtr: 30 000 km nebo dva roky
Brzdová kapalina: 2 roky
Filtr sání: 60 000 km nebo 4 roky
Zapalovací svíčky: 60 000 km nebo 4 roky
Chladicí kapalina: 10 let
Řemen pohonu příslušenství: 200 000 km nebo 10 let (na některých trzích 8 let a 160 000 km)
Provozní kapaliny (Ford Focus IV 1.5 EB) | ||
---|---|---|
specifikace | množství | |
Motorový olej (do 14. 1. 2019) | SAE 5W-20 Ford WSS-M2C948-B | 4,75 l |
Motorový olej (od 15. 1. 2019) | SAE 5W-20 Ford WSS-M2C948-B | 5,05 l |
Automatická převodovka 8F24 | Ford WSS-M2C949-A | 6,0 až 8,5 l |
Manuální převodovka | SAE 75W Ford WSS-M2C200-E1 | 1,7 l |