Hlavní obsah

Ojetý Fiat 500 je skvělé malé auto. Má jeden z nejlepších malých motorů všech dob, jezdí skoro zadarmo a je spolehlivý. Jednu radu ale máme

Foto: Dalibor Žák

Díky jen drobným změnám je novodobý Fiat 500 už 17 let stále stejný. I nejstarší auta pořád vypadají aktuálně. Pokud vám to dovolí rozpočet, dopřejte si velmi mladý vůz s nízkým nájezdem. Třeba zrovna ten, který jsme testovali.

Článek

Jen málo aut se těší všeobecné popularitě jako právě roztomilá „pětistovka“ od Fiatu. Za návrhem této novodobé ikony odkazující na slavný model z 50. až 70. let minulého století stojí designér Frank Stephenson, který také pomohl navrhnout novodobé Mini a podílel se na mnoha autech od BMW, McLarenu a třeba i Ferrari.

Asi není sporu o tom, že Fiat 500 je spíše „holčičí“ auto, ale to neznamená, že by se v něm chlap měl stydět. Jako druhé vozidlo do rodiny s levným provozem, se kterým se budou jezdit spíše kratší trasy, určitě dává velký smysl. Oblíbený je také u začátečnic pro svůj design. Určitě si mladá řidička spíše v tomto malém Fiatu získá zdravé návyky a respekt z řízení auta než za volantem dvoutunového SUV.

Fiat 500 není na našich stránkách žádná novinka. V testech ojetin jsme se dokonce věnovali i podobné verzi. Původně jsme tu měli mít zajímavý dvouválec TwinAir, ale nakonec jsme museli sáhnout po osvědčené dvanáctistovce. Ale to nevadí. Rádi si totiž zase připomeneme, jak skvělé tohle auto je.

Velká nabídka i cenové rozpětí

Na test jsme si v Auto ESA z programu ojetých vozů Premium půjčili Fiat 500 s čtyřválcovou dvanáctistovkou o výkonu 51 kW s pětistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Vůz z roku 2019 měl v době testu najeto jen něco málo přes 28 000 km a prodejce za něj chtěl 270 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Design Fiatu 500 se od roku 2007 prakticky vůbec nezměnil, což udržuje i nejstarší kusy stále aktuální a pomáhá jim zvyšovat hodnotu. Testované auto patří mezi poslední s populárním motorem 1,2 l.

Aktuálně stojí nový Fiat 500 v akci 340 000 Kč, s nějakou výbavou navíc je to ale vůz za 400 tisíc. Elektrická verze stojí v základu 690 tisíc, provedení s vyšším výkonem a větší baterií 780 tisíc korun. Ojetý Fiat 500 koupíte od nějakých 70 000 Kč. Takové auto ale bude z prvních let výroby a bude mít hodně najeto. V rozpočtu do 100 000 Kč je docela slušný výběr. Do 150 000 Kč koupíte dost automobilů s nájezdy do 100 000 km, ale budou starší. Mladé vozy s nízkými kilometry jsou pořád za více než 200 000 Kč, auta s nájezdem do 30 000 km stojí až tak od 250 tisíc.

Pod kapotou pětistovek najdete diesel jen vzácně. Hodně aut je elektrických z USA a koupíte je už kolem dvou set tisíc jakožto jedna z nejlevnějších elektromobilů vůbec. Pak se samozřejmě prodávají i nové elektrické generace za více než půl milionu. Většina vozů má pod kapotou klasickou čtyřválcovou dvanáctistovku, jen asi 10 % ojetin dvouválec TwinAir. Pozdějších litrových tříválců je asi 20 % a jsou to mladá auta od 250 000 Kč.

A jak si Fiat 500 stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Fiat 500 je kompaktní městský miniautomobil, který vyniká svou praktičností a stylovým vzhledem inspirovaným původním modelem z 50. let. Na českém trhu ojetých vozů má stabilní pozici a dostatek příznivců. Fiat 500 si u nás nejčastěji kupují mladí lidé a ženy, pro které je tento vůz ideální volbou díky snadnému parkování a nízké spotřebě. Vzhledem k cenové dostupnosti je také oblíbený jako druhé auto do rodiny. Vozy bývají často v dobrém stavu, jelikož se jedná o městské auto pro kratší trasy. Testovaný model je toho dobrým příkladem. Hlavním konkurentem, který má na trhu ojetých aut podobný kultovní status, je Mini Cooper. V některých praktických aspektech mohou jeho další konkurenti jako Volkswagen Up!, Škoda Citigo, Toyota Aygo nebo Renault Twingo nabízet srovnatelné nebo i lepší parametry. V případě testovaného vozu se na stranu výhod přidává zařazení do programu Premium v Auto ESA. V tomto programu nabízíme zákazníkům pečlivě vybrané vozy s nižším stářím a nájezdem za příznivé ceny s rozšířenou zárukou.“

Oblíbený, povedený a levný na provoz

Mám Fiat 500 rád. A neznám nikoho, kdo by měl k tomuto autu vyslovený odpor. Lidem se prostě líbí, a i když by ho sami nechtěli, tak je oblíbený. Asi na něm každý najdeme nějaké mouchy, ale je to přesně ten typ automobilu, kterému spoustu drobností odpustíte. Že se v něm sedí trochu jako na židli? Že vzadu není víc místa než pro malé děti? Že to na nějaké dálniční přesuny není? To vám bude asi všechno jedno.

Foto: Dana Strejčovská

Asi nikdo neoznačí Fiat 500 za sportovní auto. To byste museli mluvit o verzi Abarth. Ale na kvalitních pneumatikách jezdí dobře. Nejlépe funguje ve městě, kde využijete výhody jeho malých rozměrů.

Zatímco některé stylové modely se staly spíše drahou dámskou kabelkou, Fiat aspoň udržel s modelem 500 rozumné ceny. Dlouho šel koupit hluboko pod 300 000 Kč, teď se všemi emisními pokutami a inflací už tak levný nebude nikdy. Ale bazarovky se dají koupit za rozumné peníze, ani nemusí mít moc najeto.

Testované auto už je po faceliftu, který poznáte nejen podle modernějšího infotainmentu, ale také třeba podle nových zadních světel. Na základní koncepci se ale nic nemění a Fiat 500 opravdu vypadá pořád stejně. Spousta roztomilých detailů poutá pozornost, ale rozhodně se tu nemyslelo jen na design. Auto je i funkční, jen je prostě malé. Ale to je do města ideální.

Foto: Dalibor Žák

Interiér se také moc nezměnil, jen byl postupně modernizován infotainment, přibyla přípojka na USB a další detaily. Vyhněte se vozům s nadměrným opotřebením plastů a potahů.

Stačí mu také malý motor a jednotka 1,2 l narazí na své limity jen na dálnici. Když se budete držet ve městě a okolí, nebudete mít pocit, že by to nejelo. Dvouventilový motor má příjemně spodový charakter a je opravdu úsporný. Bez velké snahy se vejdete do 6 l / 100 km. Nám auto ukazovalo na konci testu dokonce 5,4 l / 100 km. Benzin z malé nádrže snad vůbec neubývá. Dotankujete za tři stovky a kolem komína na to jezdíte celý týden. V kontrastu s nedávno testovaným Porsche Cayenne S s reálnou spotřebou 15 litrů jezdí tento Fiat opravdu skoro zadarmo.

A nejezdí vůbec špatně! S krátkým rozvorem je mrštný, ale není neposedný jako třeba některá Mini na horší silnici. Na dobrých pneumatikách má trakce dost a dovolí toho řidiči opravdu hodně. Vstřícný je ale i k začátečníkům, někteří určitě uvítají možnost přepnout si posilovač na vyšší účinek, což zjednodušuje manévrování hlavně ve městě a při parkování.

Foto: Dalibor Žák

Zadní sedačky jsou reálně jen pro děti. Když se spolujezdec vpředu posune co nejvíc vpřed, pak si za něj dospělý sedne. Ale daleko se takhle jet pohodlně nedá. Mimochodem, nejsou ty kostkované potahy roztomilé?

Ačkoli se vám Fiat 500 musí hlavně líbit, je to pořád skvělé funkční auto do města se spolehlivou technikou a velmi levným provozem. Jediné, co se prodraží, jsou opravy po nehodách, ale druhovýroba už začíná být dobře zásobena a na vůz seženete všechno, hlavně díly běžné údržby.

Dvanáctistovka je spolehlivá

Osmiventilová dvanáctistovka řady FIRE s jednou vačkou, nepřímým vstřikováním a atmosférickým plněním je jeden z nejlepších malých motorů všech dob. Přesto to není zcela nezničitelný ingot a nesmíte se na základní údržbu vykašlat. Hlídejte olej, měňte ho včas (v motoru je jen 2,8 l oleje) a pamatujte na včasné výměny řemenových rozvodů.

Foto: Dalibor Žák

Osmiventilový motor 1.2 FIRE je spolehlivá a poměrně jednoduchá jednotka. Hlídejte si ale olej a měňte ho včas, protože v motoru je ho jen 2,8 l. Ježdění po městě tomuto motoru moc nevadí.

Motor ještě vyžaduje kontrolu ventilových vůlí, je potřeba vždy objednat přesně podložky podle požadovaného rozměru (pro sání je předepsaná vůle 0,3 +/- 0,05 mm a pro výfuk 0,4 +/- 0,05 mm). Podložky zdvihátek stojí v originále 150 až 320 Kč podle typu a velikosti. U vozů provozovaných na benzin to ale v běžných nájezdech nebývá potřeba řešit.

Jestli tu něco zlobí, tak na starších autech nejčastěji zapalovací kabely a jejich společná cívka, občas odejde nějaký senzor (nejčastěji polohy vačkové hřídele). Zanedbaným vozidlům s přejížděným olejem selhává jednotka nastavovače vačkové hřídele VVT za 5 000 Kč a její elektromagnetický ventil za asi 3 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Na zváženou je ochrana přední části auta například čirou fólií. Po modernizaci se to prý zlepšilo, ale spousta fiatů 500 má předek osekaný od kamínků a pak kapota začne rychle rezavět.

Celkově je ale výhodou motoru jeho vhodnost pro městský provoz a krátké trasy. Zase ale pozor na trvalé jízdy za studena, kdy si musí řídicí jednotka obohacovat směs a může to pak odnést katalyzátor. Aspoň že na specifikaci oleje a kvalitu paliva není tento motor tak náročný jako přeplňované jednotky s přímým vstřikováním.

Jak na servis

Standardní servisní interval je nastaven na dva roky nebo 30 000 km, kdy se má měnit olej, kabinový i sací filtr, brzdová kapalina a také zapalovací svíčky. Olejový interval ale zkraťte na jeden rok nebo 15 000 km maximálně. V motoru je totiž jen 2,8 l oleje, takže se vám výměny moc neprodraží. Používá se olej SAE 5W-40 vyhovující normě FIAT 9.55535-T2, alternativně musí vyhovovat aspoň normám ACEA C3 nebo API SN.

Foto: Dalibor Žák

Brzdy mají tendenci při příliš opatrném ježdění rezavět, ale stačí je používat a občas intenzivněji zabrzdit. Zadní bubny je potřeba pravidelně čistit.

Po šesti letech nebo 120 000 km se mění rozvodový řemen a také řemen pohonu příslušenství. Pokud se auto provozuje převážně ve městě, studeném klima nebo prašném prostředí, měl by se olejový interval zkrátit na maximálně 10 000 km a interval výměny řemenů na 60 000 km nebo čtyři roky. Sadu rozvodového řemene s vodní pumpou a napínací kladkou koupíte za zhruba 3 000 Kč, sadu pomocného řemene s kladkami za asi 1 600 Kč.

Celkem běžně mají pětistovky z městského provozu a po necitlivém řidiči utahanou spojku, klidně už po 30 000 km. Spojková sada se dá ale sehnat od zhruba 4 000 Kč. Velký pozor si dejte na vůle v převodovce a drhnutí při řazení.

Obvyklé problémy

Kolísání volnoběžných otáček a škubání motoru může mít mnoho příčin. Nejčastěji to bývají vadné svíčky, zapalovací kabely a cívka. Zapalovací cívka v sadě se svíčkovými kabely stojí kolem 4 000 Kč (nejlevnější cívka je za asi 1 400 Kč a kabely asi 600 Kč, originální kabely 1 400 Kč), svíčky NKG seženete za asi 350 Kč/kus. Pozor, svíčky se kupují podle typu a emisní třídy, je několik různých verzí motoru 1,2 l. Chyba ale může být i v řídicí jednotce. Pokud se uloží v paměti chyba P0340, jděte po snímači polohy vačkového hřídele, ale může to být i špatně namontované víko ventilů po opravě (například po seřízení ventilů).

Foto: Dalibor Žák

Obvyklým problémem starších kusů jsou výpadky zapalování a kolísání tahu motoru, nejčastěji kvůli vadným svíčkám, zapalovacím kabelům a cívce. Problém ale může být i jinde.

Pokud auto ztratí výkon, nereaguje na plyn a svítí kontrolka ABS/ESP, bývá to zpravidla jen vadný senzor polohy pedálu plynu za 2 200 Kč. Pokud nejde nastartovat, ale motor se točí, bývá chyba v imobilizéru, nejčastěji jeho anténě za 1 600 Kč. Může být ale vadný i klíček. Někdy však auto nechce nastartovat kvůli chybě v jednotce airbagu (myslí si, že došlo k nehodě, a odpojí přívod paliva). Je servisní postup, jak to vyresetovat.

Starší auta mohou mít už vadnou lambda sondu (originál za 4 400 Kč), někdy se vyskytují i kusy s vadným katalyzátorem (dá se sehnat od asi 7 000 Kč). U prvních ročníků rychle zrezl zadní tlumič (od 2 500 Kč) a střední díl výfuku (originál 6 300 Kč, druhovýroba od 1 800 Kč).

Foto: Dalibor Žák

Střešní okno je prvek, který raději nechte být. Případně aspoň prověřte mechanismus a nechte ho jednou za čas vyčistit a promazat. Také je potřeba oknem občas pohnout.

Pokud v paměti svítí chyby ABS/ESP, běžte nejprve po senzorech (senzor otáček kola, snímače), případně je potřeba aktualizovat řídicí software. V řídicí jednotce ABS/ESP, která stojí skoro 40 tisíc korun, případně kompletu s čerpadlem za asi 69 tisíc, problém většinou není.

U mladých vozů se to nevyskytuje, ale starší kusy mívají problémy s chlazením a funkcí klimatizace. Běžně vypoví službu termostat za 1 500 Kč, případně snímač teploty kapaliny za 1 100 Kč. Poškozený může být i chladič (originál 8 800 Kč), u klimatizace přijde celý výměník na 8 200 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Antikorozní ochrana se postupně zlepšovala, ale hlavně plechy na spodku (třeba tento podmotorový rám) mají tendenci rychle reznout. Investujte do kvalitní dodatečné antikorozní ochrany.

Celkem často zlobí spínače pod volantem, nejčastěji kvůli vlhkosti a průniku nečistot. Jde to rozebrat a vyčistit, ale někdy je potřeba koupit celý komplet páček a spínačů řízení pod volantem za 9 500 Kč (od prvovýrobce za 5 200 Kč).

U starších aut se stává, že odejde pohon stěračů za 4 900 Kč. Vůle v řazení a obtížnou změnu převodů mohou vyřešit nové lanovody ruční převodovky za zhruba 4 000 Kč a také výměna oleje v mechanické převodovce (olej SAE 75W specifikace FIAT 9.55550-MZ6 nebo API GL-4). Vyskytuje se také vadné stahování elektrických oken (3 000 Kč).

Pozor na korozi

U nejstarších kusů si dejte pozor na stav karoserie, spodku vozu a detailů. Fiat to s antikorozní ochranou zrovna nepřeháněl, a i když se dají najít pořád hezké kusy i z prvních let, spíše je to výjimka. Naopak je celkem běžné, že po intenzivním provozu už po pěti letech začne místy pučet oranžový mor.

Nejčastěji trpí přední kapota, jak chytá odletující štěrk. Reznout mohou i podběhy a dveře zavazadlového prostoru. Pozor hlavně na poškození karoserie, dost lidí si neopatrně zabouchne pás do dveří a udělá v prahu nebo B-sloupku díru.

Podvozek je jednoduchý a celkem trvanlivý, hlavně tedy u kusů s malými koly a tlustými pneumatikami. Přední pomocný rám stojí asi 6 000 Kč a bývá potřeba ho po osmi letech vyměnit právě kvůli korozi. Spolu s tím pořešte vůle vpředu. U mladých aut určitě investujte do důkladné dodatečné antikorozní ochrany spodku a dutin. Vyplatí se to.

Celkové hodnocení: Ojetý Fiat 500 1.2

Po modernizaci se Fiat 500 nijak zásadně neproměnil a zůstává pořád tím roztomilým „holčičím“ autem, kterým vždycky byl. Jak v rámci drobných modifikací nemění svůj design, tak i nejstarší kusy mohou vypadat pořád aktuálně a pomáhá jim to držet si vyšší zůstatkovou hodnotu. Tento výraznější facelift ale přinesl místo nového designu posun v kvalitě a spolehlivosti. Jelikož se ale pořád bavíme o levném Fiatu, hledejte co nejmladší a nejméně ojeté auto, jaké vám rozpočet dovolí. Prověřená bazarovka s nájezdem do 30 000 km a stářím jen do pěti let je skvělý způsob, jak si užívat dost možná nejlepší malé auto moderní doby.

Co máme rádi

Je to skvělé auto do města

Na půvabném designu není třeba nic měnit

Spolehlivá a nenáročná technika

Velice dobře si drží svou hodnotu

Co nás vytáčí

Špatný stav mnoha starších ojetin

Ne vždy bude vyhovovat vašemu vkusu

Horší kvalita některých detailů a materiálů

Vysvětlování, proč jako chlap jezdíte holčičím autem

Načítám