Článek
Trh ojetých aut už i v Česku začínají obohacovat elektromobily. Přestalo z nich být naprosto okrajové zboží a kuriozita silnic, naopak se stávají vyhledávaným artiklem, především pokud chce někdo druhé auto do rodiny na krátké cesty a má kde nabíjet, typicky doma přes noc. Pro takové lidi může být elektromobil velice smysluplný.
V našich testech ojetin na to samozřejmě myslíme a snažíme se dostupnější elektromobily vám čtenářům přiblížit jakožto zajímavou alternativu zavedeným autům. A zrovna v Auto ESA, kde si půjčujeme většinu ojetých aut k testům, mají tu nabídku elektroaut velmi širokou. Při hledání dalších ojetých aut k testům při procházení aktuální nabídky nás překvapilo, že bazar inzeruje na svých stránkách už skoro čtyři desítky elektrických aut. A nejsou to žádné drahé luxusní elektromobily, ale auta v poměrně běžných cenových relacích aktuálně od 190 do 560 000 Kč.
Nabídka odráží vysoký zájem o tento typ pohonu. „Prodej ojetých elektromobilů u nás vzrostl meziročně šestkrát. Stáří prodávaných vozů se snížilo o dva roky, nájezd se stále pohybuje v průměru okolo 30 tisíc kilometrů. Téměř polovina kupujících jsou firmy nebo právnické osoby, to je 100% nárůst oproti předchozímu roku. Průměrná prodejní cena vzrostla o 160 000 Kč na 480 000 Kč. Fyzické osoby kupují především malé elektromobily jako druhé auto do rodiny,“ říká Filip Kučera z Auto ESA.
Nabídce elektrických aut u nás dominují vozy Škoda Citigo-e iV a BMW i3, což jsou podle bazaru nejžádanější elektrická auta v Praze. Pomalu se začíná prosazovat také nová Dacia Spring, drží se Nissan Leaf obou generací. Mezi dražšími vozy je stále zájem o automobily značky Tesla.
Levný provoz elektromobilu? Spíše ušetříte za servis a opravy
I přes turbulentní vývoj cen vychází provoz elektromobilu stále o něco levněji, i když zohledňujete jen spotřebu. Aktuálně stojí na burze 1 kWh skoro 12 korun. Se spotřebou 13 kWh na 100 km u malých elektroaut pak vychází kilometr na 1,56 Kč, u větších se spotřebou 20 kWh na 100 km stojí kilometr na „palivu“ 2,40 Kč. Pořád je to ale méně než u aut se spalovacími motory.
Malé auto velikosti Škody Citigo má spotřebu 5 litrů na 100 km, když se snažíte, což při ceně 38 Kč za litr benzínu dělá náklady na palivo 1,90 Kč na kilometr. U větších aut se spotřebou 8 litrů na 100 km vychází kilometrové náklady na 3,04 Kč u benzinu a 3,52 Kč u dieselu.
Jistě, ten rozdíl se významně zmenšil proti době, kdy benzin stál třicet korun za litr a elektřina tři koruny za kilowatthodinu, ovšem provoz auta není jen o benzinu a naftě, ale také o dalších nákladech, především pak servisu, opravách, pojištění a podobně. A tady vychází elektrická auta stále velice pěkně.
Běžná servisní prohlídka na konvenční elektrické auto stojí tři až čtyři tisíce, mění se obvykle jen kabinový filtr, brzdová kapalina a provádí se diagnostika. Odpadají výměny náplní, svíček, rozvodů a podobně, což samozřejmě každý plánovaný servis aut o několik tisíc korun prodraží. Běžný „malý“ servis (výměna oleje a jeho filtru, kontrola vozidla) na obyčejné auto dnes stojí čtyři a půl až šest tisíc, větší servis 9 až 15 tisíc korun podle rozsahu práce a potřebných dílů.
Pojistky dnes pojišťovny vypočítávají nejen podle zdvihového objemu, navíc se ceny dost liší v závislosti na bonusech a věcech, které chcete připojistit, takže zohledňovat tohle bývá pro tu celkovou kalkulaci obtížné. Bude záležet na tom, co vám nabídne vaše pojišťovna.
Pokud jde o další záležitosti z provozu, tak na soukromých parkovištích platit musíte tak jako tak, města brzy parkování pro elektromobily zdarma omezí nebo úplně zruší. To, že nemusíte mít dálniční známku, je pak ve výsledných nákladech na provoz auta už jen drobnost.
Je baterie strašák? U prověřených aut ne
Nejvíce obav mají zájemci o elektromobil o životnosti baterií (správně bychom měli uvádět akumulátorů). Lidé jsou sice smířeni s tím, že některé součásti aut podléhají opotřebení a na trhu ojetin akceptují tato rizika s tím, že se prostě některé součásti budou jednou měnit. Spekulace ohledně životnosti choulostivých dílů vybraných aut a motorizací dokonce bývají často nosným prvkem celé vyjednávací strategie ohledně kupní ceny ojetého auta.
Ale měnit po deseti letech turbo za patnáct tisíc nebo částicový filtr za dvacet (což samo o sobě jsou pro kupce ojetiny dost drahé položky) není to samé jako baterii za půl milionu. Navíc obavy přiživují široce medializované případy požárů elektromobilů z celého světa či příběhy lidí, kterým za pár let poklesla kapacita baterie pod garantovanou hodnotu a vůz se pro ně stal nepoužitelným. To, že za tímto úbytkem kapacity nebo závadě baterie bývá především nesprávné používání auta (hlavně nevhodné nabíjení a provoz či dokonce neodborný zásah do systému), se už většinou nedozvíme.
„Všechny elektromobily, které se rozhodneme vykoupit, povinně absolvují měření kapacity baterie v autorizovaných servisech. Certifikáty, jež pak kupující dostanou, potvrzují, že všechny nabízené vozy mají kapacitu vyšší než 75 %, většina z nich dosahuje dokonce 88 % a víc,“ vyvrací Filip Kučera z Auto ESA časté obavy lidí o životnost trakčních akumulátorů ojetých elektromobilů.
Vždycky říkáme, že ojeté auto je potřeba prověřit u odborníka s pomocí diagnostiky. Jistě, když někdo kupuje zánovní toyotu s atmosférickým motorem a nájezdem do 30 000 km, moc toho zjišťovat nemusí a klidně takovou ojetinu může koupit naslepo, ale u složitějších aut, třeba dieselů, je opatrnost na místě. U elektroaut je tak kontrola baterie nezbytný krok, ale určitě je dobré prověřit celý systém pohonu a samozřejmě také mechanické součásti jako u jakékoli jiné ojetiny.
Ačkoli je koupě ojetého elektromobilu o něco méně riziková, stejně buďte opatrní. Chtějte auto jen od zavedeného prodejce, případně aspoň vůz s kompletní dokumentací, který vám někdo prověří (ideálně značkový servis či servisní specialista). Velký pozor si dejte na různé aukce (hlavně ty zahraniční), kdy auto pořádně nevidíte. Aukce jsou dobrý nástroj pro kšeftaře s ojetinami, ale pro lajka, který se tím neživí, bývají často příšerná past. Elektromobil není nový model iPhonu, který si můžete někde na internetu „vyklikat“. Je potřeba to auto fyzicky vidět a prohlédnout.
Rizika tu jsou ale menší
I přes toho strašáka drahé baterie si ale dovolujeme tvrdit, že ojetý elektromobil je menší riziko než stejné staré a ojeté auto se spalovacím motorem. U elektromobilu neřešíte, jestli ho někdo opatrně zahříval, jestli tankoval kvalitní benzin či naftu, jestli včas měnil olej (a použil dostatečné množství a správnou specifikaci maziva), kdy naposledy vyměnil svíčky nebo rozvody, jestli pořádně vymačkával spojku a neřadil přes zuby, jestli dochlazoval po rychlé jízdě turbo… Můžeme zjednodušeně říci, že bezpečnější bude naslepo koupit elektromobil pětiletého stáří se stotisícovým nájezdem než stejně staré ojeté naftové SUV.
Jen je potřeba myslet na to, že elektromobil je pořád jen auto, které má mechanické součásti společné se spalovacími auty. Je tu především konvenční zavěšení a podvozek a také pneumatiky, což jsou díly podléhající opotřebení jako všude jinde. Zrovna pneumatiky u některých elektromobilů s vysokým točivým momentem nevydrží moc dlouho, pokud se řidič nechává často unést na plynulém přívalu výkonu při rozjezdu.
Na druhou stranu elektrický pohon auta je nesmírně tichý a pazvuky od podvozku či jiné „nezdravé“ tóny v něm snadno vyniknou. Majitele pak donutí takové nezdravé projevy řešit. Při zkušební jízdě při koupi ojetiny tak hned poznáte, jestli je někde problém. V normálním autě, ve kterém vrčí a vibruje spalovací motor, vzdálené zvuky a lomoz podvozku většinou vůbec nevnímáte, dokud nedosáhnou havarijního stavu.
Třeba zrovna vám se to vyplatí
Nikomu elektromobil nevnucujeme. Pro spoustu lidí prostě stále smysl nedává, případně je mimo jejich možný rozpočet. Jsme toho názoru, že každá technologie, myšlenka nebo zboží by se mělo prosadit na volném trhu bez dotací, pobídek, politického protlačování a regulačních naschválů.
Bohužel právě to politické protlačování elektromobilů v Evropě a démonizování klasických vozů se spalovacími motory vyvolává v mnoha lidech pochopitelný odpor k elektromobilům, který často hraničí až s fanatismem. Ale úplně stejný fanatismus můžeme sledovat od některých zaslepených propagátorů elektromobility, kteří pro stromy nevidí les a na elektroauta pějí jen ódy. Ale rozebírání environmentálních aspektů (elektro)mobility by bylo na úplně samostatný článek. O tom však jindy.
Jestli vy ale umíte uvažovat racionálně, dovedete si soužití s elektromobilem představit, anebo jen chcete dát této technologii šanci a vyzkoušet si ji, v tomto článku máte výběr nejrozšířenějších cenově dostupných ojetých elektroaut na našem trhu, ze kterých můžete vybírat.