Článek
„Jezdit budu hlavně po městě a nikam dál se určitě nechystám. Chci auto, které je z roku 2016 a mladší, ať se mi s ním dobře parkuje. Víc než 300 000 korun za něj dát nechci a je pro mě důležité, aby bylo spolehlivé a mělo automatickou převodovku.“ Zhruba tak nějak znělo zadání, které jsme dostali od jedné čtenářky. I když to na první pohled vypadá jako jednoduchá volba, zas tak moc aut na výběr v těchto kritériích není.
Z klasických benzinových vozů je nabídka opravdu skvělých ojetin dost mizerná. I když je v inzerci z čeho vybírat, spousta modelů se k vyloženě městskému provozu nehodí a mají rizikovou techniku (ať už trochu zlobivou převodovku, nebo třeba choulostivý motor). Jiné modely se skoro vůbec nedají sehnat (Hyundai i20 nebo Kia Rio s čtrnáctistovkou a automatem, případně Honda Jazz). Tak se pojďme podívat, co v inzerci je a po čem jít.
Opel Corsa E 1.4 16V
Přehlíženou volbou je tento kompaktní opel, který má všechno, co do města potřebujete - plynulý a spolehlivý automat s hydrodynamickým měničem, atmosférický motor s nepřímým vstřikováním, celkově kvalitní konstrukci, často bohatou výbavu (vyhřívané sedačky i volant) a hlavně malé rozměry. Není to asi kouzelná stylovka jako Fiat 500 nebo Mini, ale většinou bývá v pětidveřovém provedení, a to praktičnosti také pomůže, hlavně když vzadu vozíte děti.
Škoda, že je těchto opelů tak málo a také mají občas ne zrovna zázračný robotický automat. Ano, byly zde tři možnosti - manuál, robot a tento klasický automat. Ten chcete, je nejlepší. Servis tu nijak komplikovaný není, každý rok nebo 15 000 km vyměňte olej v motoru, každé čtyři roky vyměňte olej v automatu (asi 5 litrů kapaliny Dexron VI) a po čtyřech letech se dělají i zapalovací svíčky. Ze zde uvedených aut je tento opel asi nejméně rizikový a jednou ho zas dobře prodáte.
Toyota Yaris Hybrid
Skvělou městskou volbou je také hybridní Yaris. I když to na papíře vypadá složitě, hybridní pohony Toyoty jsou velice spolehlivé a jedinou hrozbou pro ně je dlouhodobé odstavení ve vybitém stavu, kdy se může poškodit drahý trakční akumulátor. Ale auto by fungovalo i bez něj, jen si tolik nepomůže elektřinou a vzroste mu spotřeba. Atmosférická patnáctistovka a planetová převodovka jsou to nejspolehlivější, co můžete mít.
Do rozpočtu 300 000 Kč se vejdou více ojeté kusy, ale to nevadí. Většinou mají toyoty pečlivě vedenou servisní historii včetně prodloužené záruky na pohon (servis se dělá po roce nebo 15 000 km). Někomu možná nebude vyhovovat ergonomie a možnosti nastavení sedačky a volantu, tak si do auta sedněte a vyzkoušejte si to. Pokud jde o funkci a spolehlivost, ničeho se tu bát nemusíte. Pozor jen na utrápené dovozy z půjčoven a služeb sdílení. Tenhle socialismus „sdíleného vlastnictví“ autům opravdu dobře nedělá.
BMW i3
Kdo má přístup k nabíječce, měl by se podívat po BMW i3, skoro až nedoceněném elektromobilu od slavné německé značky. Ve městě je tohle auto naprosto boží, protože má malý poloměr otáčení, zaparkujete s ním snadno všude, celkově má velice nízké provozní náklady a vejdou se do něj čtyři lidé i s věcmi. Díky silnému elektromotoru a pohonu zadních kol vyrazí od semaforu s úderností sportovního šestiválce a na dálnici zvládne 160 km/h.
Základní baterie 60Ah bude určitě spoustě lidem stačit, pokud najedou do 100 km denně. Prodávala se i verze s větší 94 a 120Ah baterií a větším dojezdem, všechny verze jdou také na větší baterii upgradovat. Zajímavostí je, že některé i3 mají i pomocný spalovací motor pro prodloužení dojezdu, ale ten berte jen tehdy, pokud víte, že jednou za čas musíte někam daleko. Pořád je to ale kompromisní řešení a paradoxně spalovací motor je pak asi nejrizikovější věc pohonu (pokud se často nepoužívá a kašle se na jeho servis). Spolehlivost baterií, elektrického pohonu a celého auta je jinak příkladná.
Škoda Citigo iV
Do 300 000 Kč se dá koupit už docela dost elektrických citigo. Tato malá škodovka má sice jisté mezery v ovladatelnosti a je cítit, že těžké baterie v původně tunovém autu vyvinutém na lehký tříválec působí trochu nepatřičně, ale celkově je to dobrý elektromobil. Možná má až zbytečně velkou a těžkou baterii, protože na 300km výlety asi s malým Citigo nikdo jezdit nebude. Takže pokud jezdíte pár desítek kilometrů denně, mohl by vám stačit Volkswagen e-Up s menší baterií a dojezdem asi 100 až 120 km. Spotřebu má malou a v reálném provozu se zdravou baterií ujede Citigo 250 km s rezervou. Jen si neplánujte moc cest po dálnici, Citigo iV je omezené na 130 km/h. Ale to do města stačí a závodit asi nebudete.
Malé rozměry autu zůstávají, takže s parkováním problém nebude. Většinou je tu i kompletní komfortní výbava, takže zimou trpět nebudete. Baterie bývají většinou zdravé a i nejvíce ojeté kusy mívají SoH kolem 88 %, což musí většině lidí do města stačit. Jsou tací, kteří Citigo nabíjejí jen jednou za týden o víkendu, pak jim na ty krátké cesty bohatě vydrží. Spolehlivost pohonu je dobrá, jen u této škodovky víc trpí tlumiče a příšerně rychle „žere“ přední pneumatiky.
Citroën C3 a Peugeot 208
V nabídce je docela dost Citroënů C3 a příbuzných modelů (i peugeotů) s motorem 1.2 PureTech a automatem. Zrovna tento automat je skvělá převodovka s měničem momentu, tedy komfortní a vhodná pro městský provoz. To samé se ale nedá říci o tom přeplňovaném tříválci.
Motor je totiž dost rizikový. Nemá moc rád soustavné krátké trasy, při nichž ředí olej benzinem a karbonuje. A protože je v oleji máčený i rozvodový řemen, hrozí, že se při šizeném servisu rozpadne a motor se buď potká, nebo zadře. Kdo od novoty dával autu pečlivější servis, budiž, ale ojetiny mají historii často dost netransparentní a asi bychom taková auta s klidným svědomím doporučit nemohli.
Do rozpočtu 300 000 Kč spadnou občas i další zajímavé vozy s automatem, dokonce i větší než segment B, třeba Opel Astra, Mazda 3, hybridní Toyota Auris, a dokonce i MPV BMW řady 2 se základním tříválcem 1,5 l. Sem tam se objeví i Renault Mégane 1.3 TCE s automatem, v nabídce je pak hodně volkswagenů a také škodovek s motory TSI a automaty DSG, ale to je zrovna kombinace, která není pro výhradně městský provoz úplně vhodná.