Hlavní obsah

Ojeté Kie Sportage se silným benzinovým motorem se bát nemusíte. Až na ceny náhradních dílů

Foto: Dalibor Žák

Silný benzinový motor v SUV ve čtyřkolce a s automatem? To musí být recept na pořádnou díru do peněženky. No, ne tak docela. Auta totiž nejsou jen o spotřebě paliva, a když chcete SUV, tak na trhu překvapivě moc jiných možností než tuto kiu nemáte.

Článek

Ačkoli diesely zažily po jisté krizi bazarovou renesanci, benzinové motory už jsou pro mnoho lidí sázkou na jistotu. Samozřejmě, že větší SUV ve čtyřkolce a s automatem bude vždycky lákavé hlavně s nafťákem, ale komu už nesmí nafta domů, avšak chce mít silný motor, potřebuje mít z čeho vybírat.

Výkonných SUV najdete na trhu dost, ale když jste omezeni rozpočtem a nechcete nějakou starou vylítanou vraždu od německé prémiové značky, u které si koledujete jen o pořádný finanční průšvih, zas tak moc jiných možností než Kiu Sportage (a technicky příbuzný Hyundai Tucson s více asijským vzhledem) v relaci do zhruba 450 000 Kč nemáte.

Na trhu je velmi málo alternativ. Benzinových Tiguanů 2.0 TSI je pár, občas se objeví Ford Kuga 1.5 EcoBoost. Zbytek konkurence se také počítá na jednotky kusů, když byl někdo odvážný a nešel do obvyklého dieselu. Tak se pojďme podívat na dost možná nejatraktivnější auto v této kategorii.

Do 400 tisíc seženete pěkná auta

Na test jsme si v Auto ESA půjčili SUV Kia Sportage s motorem 1.6 T-GDI o výkonu 130 kW, pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou. Pěkně vybavený vůz z roku 2018 měl v době testu najeto 98 000 km a prodejce za něj chtěl 399 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Ceny modelu Sportage se dost liší podle nájezdu, ročníku a také motorizace a výbavy. Ačkoli je dost aut už mimo tovární záruku, hodnota jim nijak brutálně neklesá.

V současné době je na trhu kolem dvou set kusů modelu Sportage čtvrté generace. Ceny se pohybují od 210 do 650 000 Kč v závislosti na výbavě, stáří a nájezdu. Nejlevnější jsou hodně ojeté základní diesely 1.7 CRDI s manuálem, za vrcholný diesel se čtyřkolkou a automatem v plné výbavě si samozřejmě připlatíte. Pokud chcete naftu 2.0 CRDI s nájezdem do 100 000 km, připravte si minimálně 400 tisíc.

Na benzinové motory připadá asi polovina nabídky, více vozů má manuál a pohon předních kol. Benzinová Sportage 1.6 GDI s manuálem v předokolce se dá s nájezdem pod 100 000 km koupit za tři sta tisíc. Silnější motor T-GDI je dražší a testovaný vůz se jako jediný v nabídce s nájezdem pod 100 000 km vejde do čtyř set tisíc. Kusy s nájezdem do 50 000 km stojí zhruba od půl milionu.

A jak si Kia Sportage stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Kia Sportage 1.6  T-GDi AWD čtvrté generace s benzinovým motorem a pohonem všech čtyř kol patří mezi oblíbené varianty v kategorii SUV. Tato generace přinesla modernější design, vyšší úroveň výbavy a vylepšené jízdní vlastnosti, díky čemuž se stala velmi oblíbenou na trhu ojetých vozů. Benzinová SUV jsou vhodná zejména pro řidiče, kteří jezdí kratší trasy nebo ve městě, díky tiššímu chodu, nižším emisím a jednodušší údržbě proti dieselovým variantám. Na trhu ojetých vozů si benzinová SUV v posledních letech vedou stále lépe, zejména díky rostoucí nabídce a vývoji moderních motorů s nižší spotřebou. Zákazníci, kteří jezdí převážně kratší vzdálenosti nebo žijí ve městech, stále častěji preferují benzinové varianty, a to také kvůli obavám z budoucích omezení pro dieselové vozy v některých městských oblastech. Naftová SUV si naopak drží svou popularitu u řidičů, již najíždějí delší trasy, díky nižší spotřebě a většímu točivému momentu, který ocení například při tažení přívěsů. Tento konkrétní vůz nabízí bohatou výbavu zajišťující komfort a moderní technologie. Díky prostornému interiéru a praktičnosti vyhovuje rodinám, jednotlivcům i párům, jež hledají bezpečné a pohodlné auto. Pohon všech čtyř kol je ideální volbou pro zákazníky cestující do hor nebo náročnějších podmínek. Mezi alternativy pro uvedenou klientelu patří například Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan nebo Toyota RAV4. Auto ESA nabízí ke všem vozům výhodné financování s možností nezávazné rezervace online a bonusy jako třeba výměny automobilu do 10 dnů bez udání důvodu. Vůz prošel důkladnou předprodejní kontrolou a je garantován jeho mechanický stav i legální původ.“

Mezi SUV patří k těm lepším

Čtvrtá Sportage je povedené auto, na poměry SUV velice dobře jezdí a příjemně se řídí. Samozřejmě třeba Kia ProCeed GT se stejným motorem pojede úplně jinak, ale když zůstaneme mezi SUV, Sportage není nudné a otravné vozidlo. U nás asi více lidí dá přednost silnému dieselu (s ním rozhodně Sportage také nezakazujeme), ale zákazníci se od nafty odklánějí. Třeba po nepříjemné osobní zkušenosti s moderním dieselem. A pak je dobře, že jim výrobce umí nabídnout adekvátní dynamickou benzinovou motorizaci.

Foto: Dalibor Žák

Kia Sportage vždycky jezdila na poměry SUV velice dobře. Motor 1.6 T-GDI je příjemně dynamický, a i když si zvýšená čtyřkolka s automatem logicky vezme víc benzinu, není to zas takový žrout.

Na Sportage je fajn také „německá“ ergonomie s dobře rozvrženým interiérem. Potěší i kvalita zpracování a celkem hodnotné materiály. Překvapivě i hodně ojetá auta vypadají pořád velice zachovale. Nedá se generalizovat, protože jsou jedinci, kteří vůz vybydlí za pár let do stavu feťáckého squatu, ale kdo má své auto rád a není „úplné prase“, vydrží mu kia dlouho pěkná.

Foto: Dalibor Žák

Rozvržení interiéru a celková ergonomie jsou v naprostém pořádku. Potěší i poměrně slušná kvalita materiálů a zpracování.

Sportage samozřejmě nenechává stranou ani praktičnost. Interiér je prostorný a použitelný, v testovaném autě potěší vyhřívané sedačky a také volant. Kdo tenhle detail jednou zkusí, už nikdy nebude chtít vůz bez něj. Oceníte to, protože topení nabíhá u motorizace 1.6 T-GDI docela dlouho. Motoru trvá, než se ohřeje, což s sebou nese jistá rizika obvyklá pro jednotky s přímým vstřikováním benzinu. Ale o tom za chvíli.

Foto: Dalibor Žák

Sportage nemá rekordně velký kufr, ale aspoň je dost místa na zadních sedadlech. Pro čtyřčlennou rodinu je to zcela dostatečné auto. Jediným znatelným nedostatkem je horší výhled šikmo vzad přes rameno.

Vrcholný benzinový motor s výkonem 130 kW a docela sportovním charakterem si asi nepořídí fanoušek ploužení se hluboko pod rychlostním limitem. Ačkoli Sportage není vyloženě sportovní auto, tak dynamika je s jednotkou 1.6 T-GDI velmi slušná, jak dokládají naměřená data v přiložené tabulce:

Kia Sportage 1.6 T-GDI - Naměřené zrychlení
0-50 km/h2,7 s
0-100 km/h7,72 s
50-90 km/h na 3. st.4,29 s
50-90 km/h na 4. st.5,65 s
50-90 km/h na 5. st.8,3 s
80-130 km/h na 4. st.8,01 s
80-130 km/h na 5. st.11,08 s

Zas je ale potřeba to brát optikou poměrně velkého SUV s vyššími jízdními odpory. To minule testovaná Astra 1.6 Turbo letěla s přeplňovanou šestnáctistovkou jako utržená ze řetězu. Ale pořád je tato Sportage dostatečně rychlá na to, aby z ní nebyl řidič otrávený a frustrovaný.

Motor je dobrý, ale netrapte ho jen ve městě

Motor 1.6 T-GDI je celkově slušný a spolehlivý. O motorech Kia a Hyundai, hlavně ze severoamerického trhu, proudí do Evropy všemožné katastrofické historky, ale pokud se o auto dobře staráte a tankujete kvalitní palivo, nebývají tu s nimi takové problémy. Je ale potřeba myslet na to, že motory s přímým vstřikováním jsou choulostivé na hromadění karbonu v sání (zde hlavně při nevhodném jízdním režimu a oddalovaném olejovém servisu) a ředění oleje benzinem (krátké trasy za studena). Zrovna na to druhé je jednotka 1.6 T-GDI citlivá docela dost, takže na courání po městě si kupte jiné auto. Zas to ale neznamená, že by tento motor sem tam nějakou kratší cestu nepřežil.

Foto: Dalibor Žák

Motor má dost choulostivých prvků, ale je celkově spolehlivý. Potřebuje ovšem pravidelnou údržbu, kvalitní palivo a spíše mimoměstský provoz.

Pokud motor začne náhle škubat a vyhazuje chyby, bývá to vadný snímač polohy klikové hřídele. Pozor ale také na vstřikovače, svíčky a cívky, choulostivé díly přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním. Servisní akce řešila i škubání kvůli chybě v řídicí jednotce motoru.

Standardní servisní plán je konzervativní a žene vás na prohlídku a pro nový olej každý rok nebo 15 000 km. Obtížné provozní podmínky pak dokonce zkracují olejový interval na 7 500 až 10 000 km. A mezi to patří jak třeba jízda v prašném prostředí, v horách a častá jízda s přívěsem, tak právě pravidelné krátké trasy za studena.

Zapalovací svíčky se mění po 75 000 km nebo pěti letech, chladicí kapalina až po 10 letech nebo 210 000 km, pak ale každé dva roky. Zvláštností motoru jsou pevně vymezené ventilové vůle, které by se měly pravidelně kontrolovat. Ale není známo, že by se na autech s nájezdy kolem 100 000 km už dostaly mimo toleranci.

Foto: Dalibor Žák

Pozor si dejte na stav automatu a také systému pohonu všech kol. Případné opravy mohou být příšerně drahé. Dvouspojková převodovka postrádá komfort klasického automatu s měničem momentu, který má třeba verze 2.0 CRDI.

V motoru je necelých pět litrů oleje SAE 5W-30, který vyhovuje normě ACEA A5/B5. Dvouspojková převodovka by si také jednou začas zasloužila výměnu dvou litrů oleje SAE 70W API GL-4 v ozubeném soukolí. V rozvodovce a zadním diferenciálu čtyřkolek je něco málo přes půl litru oleje SAE 75W-90 API GL-5.

Dvouspojkový automat vyžaduje ale trochu zvyk. Sice není tak uškubaný jako zejména „malé“ DSG od Volkswagenu, ale zaparkovat třeba v kopci je očistec. Dlouhé popojíždění v koloně také převodovka nemá moc ráda a jsou případy, kdy začne hlásit přehřátí spojek a vyžaduje delší odstávku, než vychladne. Nicméně skříň 7DCT od Hyundaie úplně špatná není a při vhodném provozním režimu v ní sada suchých spojek vydrží klidně 150 až 200 000 km. I když ve velkém SUV 4 × 4 ta životnost asi bude přirozeně kratší. Zase ale záleží na tom, jak a kde se s autem jezdí.

Kia Sportage 1.6 T-GDI: Ceny vybraných náhradních dílů

Ovládací motor spojek: 22 699 Kč, druhovýroba od asi 14 000 Kč

Aktuátor spojek: 60 133 Kč, druhovýroba od asi 33 000 Kč

Spojková sada 7DCT: 38 140 až 48 910 Kč dle typu, druhovýroba od 19 tisíc

Sada ložisek převodovky: 9 094 Kč

Pákový mechanismus ovládání spojek: 11 917 Kč

Rozvodovka verzí 4 × 4: 95 644 Kč

Mezinápravová spojka verzí 4 × 4: 46 281 Kč

Turbodmychadlo: 72 993 Kč, druhovýroba od 35 000 Kč

Celkově je Kia Sportage solidní a spolehlivé auto. Interiér působí celkem kvalitně a to samé platí i o karoserii a podvozku. Samozřejmě je potřeba každé auto důkladně prověřit, protože si nikdy nemůžete být zcela jistí, že s ním vždy jezdil pečlivý a opatrný řidič. Rychlá prohlídka u odborníka ale hned odhalí případná poškození. Hlavně u SUV s pohonem 4 × 4 věnujte stavu spodku čas, protože je přece jen riziko, že si někdo z auta udělal off-road. A na nějaké brodění se kamenitým říčním dnem nejsou tato silniční SUV stavěná.

Podvozek také vydrží docela dost, ale zase záleží na tom, po jakých cestách se s autem jezdí, jakým způsobem a jaká má kola. Kolem 100 000 km už prostě nebude zavěšení ve stoprocentním stavu. Vyskytovalo se třeba vadné uložení předních pružin, vadná pojistná matice předních tlumičů a vadné zadní tlumiče i jejich pouzdra. Ale to řešila servisní akce a záruka. Pečlivě servisovaná auta, která vydržela 7 let po dobu záruky jezdit „do značky“, mají většinou opravdu všechno vyřešené a bývají v opravdu dobrém stavu. Spotřební věci jako brzdy a spojku vyřešíte, i když se na to záruka nevztahuje.

Celkové hodnocení: Ojetá Kia Sportage 1.6 T-GDI

Čtvrtá generace SUV Kia Sportage patří ve své kategorii k těm lepším autům. Potěší slušnými jízdními vlastnostmi, nadprůměrnou kvalitou, vysokou provozní spolehlivostí a celkem dobrou zůstatkovou hodnotou. Vozů po záruce, pokud mají stále rozumný nájezd a plnou servisní historii, bychom se rozhodně nebáli. Benzinový motor 1.6 T-GDI není špatná volba. Nabízí příjemné dynamické svezení a zas takovou díru do peněženky neudělá. Reálná kombinovaná spotřeba kolem 8,5 l / 100 km není u výkonného benzinového SUV s automatem a ve čtyřkolce nic hrozného.

Co máme rádi

  • Na poměry SUV slušné jízdní vlastnosti a dynamika
  • Dobrá kvalita zpracování a materiálů
  • Stále vysoká zůstatková hodnota
  • Velká nabídka verzí a motorizací
  • Obvykle velmi pěkná výbava aut

Co nás vytáčí

  • Charakter dvouspojkového automatu
  • Horší výhled šikmo vzad
  • Vskutku prémiové ceny originálních náhradních dílů
Načítám