Hlavní obsah

Zábava do kapsy za cenu ojeté fabie: Ostrý hatchback do 200 000 Kč může být skvělý kauf, nebo černá díra na peníze

Foto: Dalibor Žák

Kdysi měla ostrý hatchback v nabídce každá automobilka snažící se budovat nějakou sportovní image. Dnes výrobci taková auta opustili, i když ne kvůli nezájmu, jako spíše kvůli přísným emisním regulacím a daňovým sankcím. A pokud vám tahle dostupná řidičská zábava chybí stejně jako nám, musíte se už rozhlížet mezi ojetinami.

Článek

Moderní ostrý hatchback je tak spíše jen drahá prémiovka, kde se na náklady moc nekouká. Masové značky svázané konkurenčním bojem v nižším cenovém spektru taková auta už dělat nebudou. Je příliš drahé je vyvinout a postavit, přitom trh se kvůli vysokým daním a pojištění zmenšuje, takže se to prostě nevyplatí. Nezbývá tak než sáhnout po ojetince…

Jelikož už jsme si mnohokrát napsali, že dnes na solidní ojetinu dávno nestačí 100 000 Kč, ale potřebujete zhruba dvojnásobek, máme tu situaci, kdy se bude nadšenec s takovým rozpočtem rozmýšlet, co si koupí. Obyčejné nudné auto? A proč si neudělat radost a nezkusit něco zajímavějšího, co také pěkně jede a má styl! Takže co se dá do 200 000 Kč dnes pořídit?

Suzuki Swift Sport

Foto: Suzuki

Swift Sport se šestnáctistovkou sice vyloženě netrhá asfalt, ale jezdí pěkně a může se pochlubit vysokou provozní spolehlivostí.

Neoslní špičkovým výkonem, neboť jeho atmosférická šestnáctistovka je naprosto nezbytné minimum (125 koní v první generaci, 136 koní v té druhé), jaké můžete od sportovního auta očekávat. Ale má skvělý podvozek i řízení a spoustu charakteru, takže jako „juniorský sporťák“ je to určitě dobré auto. A sveze se s ním dobře i vyježděný nadšenec, který má rád malé rychlé hatchbacky.

Kouzlem Swiftu Sport není jen jízdní dynamika, ale také velmi vysoká provozní spolehlivost, když se o vůz aspoň v rozumné míře staráte. Kdo tráví každý víkend na okruhu nebo s kamarády někde v kopcích, určitě rád přistoupí ke zkrácení servisních intervalů na maximálně 6 000 km nebo jeden rok. V motoru je jen 3,9 l oleje a i když Suzuki doporučuje olej SAE 0W-20 API SN, střelci experimentují s „hustšími“ oleji 5W-40 a podobně. Pro manuální převodovku se osvědčilo každé dva roky vyměnit necelé dva litry náplně SAE 75W-85 API GL-4. Ventilové vůle mají být u sání 0,2 a u výfuku 0,3 mm +/- 0,02 mm. Pokud ale auto není „hozené do plynu“, obvykle není potřeba na to sahat.

Swift Sport nemá servisní autodata plná technických potíží a vlastně jediné, co se řeší nad rámec již provedených svolávacích a servisních akcí, jsou vadné nebo chybně zkalibrované snímače otáček kol, takže pak svítí kontrolka ABS/ESP. U starších kusů si dejte pozor na korozi, ale udržovaná vozidla na ni zatím netrpí. Jelikož je na trhu docela dost aut pod 200 000 Kč, je Swift Sport asi nejjistější a nejméně riziková volba. Většinou chce jen nějaký běžný servis, maximálně výměnu spotřebních věcí. A jezdíte.

Ford Fiesta ST

Foto: Ford

Vzácně se dá do 200 tisíc koupit i přeplňovaný nástupce, ale původní Fiesta ST s atmosférickým dvoulitrem má pořád veliké kouzlo a z našeho výběru bývá nejdostupnější.

Sportovní hatchbacky vždycky uměl i Ford. Fiesta ST s atmosférickým dvoulitrem a manuálem se dá sehnat za méně než 100 000 Kč, ale počítejte s tím, že auta z nejnižšího cenového spektra nabídky budou vyžadovat hodně péče. A ta dražší, i když možná nebudou napadená korozí, také. Na druhou stranu je právě Fiesta ST asi nejdostupnější z těchto vozů, i když inzerce jimi zrovna nepřetéká.

Atmosférický dvoulitr platí za celkem spolehlivý motor, kterému škodí jen zanedbaná péče. Stačí včas vyměnit 4,3 l oleje (SAE 5W-20 Ford WSS-M2C948-B nebo SAE 5W-30 Ford WSS-M2C913-C), tankovat raději osmadevadesátku, pamatovat na ventilové vůle (sání 0,25 a výfuk 0,3 mm, +/- 0,03 mm) a bude to jezdit. Mechanika motoru problémová není. Objevuje se jen prasklé odvzdušnění klikové skříně, vadné spoje v konektoru jednotky ABS nebo vadná jednotka, vadná kabeláž a spoje k předním snímačům nárazu (svítí kontrolka airbagu, takže pozor na zbořená auta s vykuchanými airbagy). Zlobily i synchrony, obtížně šlo řazení mezi trojkou a čtyřkou, poškozená bývala také ložiska hnacích hřídelí či servo. Z něj dnes běžně uniká kapalina.

Největším problémem ojeté Fiesty ST bývá dnes celkově zanedbaná péče, postupující koroze poškozených míst a zdevastovaný podvozek (hlavně pak uložení zadní nápravy). Pro nadšence, který je třeba začínajícím mechanikem, ale může být takové levně koupené auto velice zajímavým projektem a učebnicí. Jestli třeba váš syn po něčem takovém pokukuje, aby se na tom sám naučil věci opravovat, měli byste ho v takové bohulibé činnosti podpořit.

Renault Clio Sport

Foto: Martin Tolar

Renault Clio R.S. s atmosférickým dvoulitrem je dost možná nejlepší klasický ostrý hatchback. Verze Cup nedá řidiči nic zadarmo, ale i ta dřina je svým způsobem obrovská odměna.

Mezi nejlepší ostré hatchbacky vždycky patřil poslední Renault Clio Sport s atmosférickým dvoulitrem. Jadrný motor, agresivní podvozek a řízení, které vám nic nedaruje zadarmo, dělalo zejména z „okruhové“ verze Cup jakousi „M3 v předokolce“. V inzerci je ale málo aut a pod 200 000 Kč se shání velmi těžko, spíše stojí tak od 300 tisíc nahoru. Když už na Clio RS narazíte, musíte počítat s tím, že u takové částky to obvykle teprve začíná.

Mechanika je tu však velmi robustní a opět platí, že poškozený motor a převodovku mají jen utrápená auta bez odpovídající péče. Systémově zlobí spíše elektronika, hlavně kvůli korozi spojů a poškozeným kabelům. Z mechaniky se moc problémů nemusí řešit, pokud vůz prochází pravidelnou kvalitní údržbou. Maximálně vrže spojka, občas přestane komunikovat řídicí jednotka opět kvůli vadným kabelům a konektorům.

V dvoulitru je velkorysá náplň 5,4 l oleje SAE 0W-40 Renault RN17 RSA (použít lze i 5W-40 RN0710), ale měňte ji nejpozději po 10 000 km. Okruhoví střelci určitě zkrátí interval ještě na polovinu. Také je potřeba hlídat hladinu oleje. Ne že by Clio RS baštilo olej po hektolitrech, ale když se jezdí ostře, už si tato starší auta pár deci vezmou. V převodovce je 2,0 l oleje SAE 75W-80 API GL-4+ a běžně převodovka po letech netěsní. Řemenové rozvody se mění po 120 000 km nebo šesti letech. Ventilová vůle se tu neřeší, motor má její hydraulické vymezování.

Škoda Fabia RS/VW Polo GTI

Foto: Tomáš Kopečný

Druhá generace Fabie RS měla něco, co tehdejším škodovkám plošně chybělo: osobitý charakter. Jasně, vypadá trochu jako pařez a není tak precizní jako někteří konkurenti. Ale nudné auto to není a rychlá být umí.

Do dvou set tisíc se dá koupit velice zajímavá Fabia RS druhé generace anebo příbuzné Polo GTI s motorem 1.4 TSI a automatem DSG. Ano, o tomto motoru a převodovce se popsaly stohy papíru, ale ona to není zas taková katastrofa, jak se říká. Zejména když spousta aut prošla už servisem a modifikacemi. Dostala nové rozvody, opraven byl pohon kompresoru a opravami prošla i převodovka.

Tato vozidla mají velice charakterní motor a rychle řadící automat se k nim hodí. Na kvalitních gumách a s podvozkem v dobrém stavu vůbec nejezdí špatně a může s nimi být i zábava, takže byste je určitě neměli vyloučit jen kvůli „hospodským povídačkám“. Kdo ale chce klasický manuál, má smůlu, tato auta byla jen s automatem. Modernizované Polo GTI sice dostalo osmnáctistovku s manuálem, ale to je daleko mimo náš rozpočet.

V motoru 1.4 TSI je jen 3,6 l oleje SAE 5W-40 VW 502.00 a určitě ho měňte nejpozději po 10 000 km. Automatu pomůžete jednou začas výměnou nejen oleje v ozubeném soukolí, ale hlavně kapaliny hydraulické řídicí jednotky. Je v ní litr kapaliny VW G004000M2. Pozor na korozi předních prahů a pátých dveří, starším fabiím také ráda zlobí elektroinstalace kvůli korozi spojů. Každý takový automobil vyžaduje nadstandardní péči.

Další zajímavá auta

Foto: Dalibor Žák

Civic Type-R se pomalu mění ve sběratelský kus a ceny už rostou. Platí to i pro starší generace. Pod 200 tisíc už dnes prakticky koupit nejde.

Renault Twingo RS: Je to podobný divoch jako větší příbuzný Clio RS. Má atmosférickou šestnáctistovku a jezdí moc hezky. Rizika jsou podobná jako u Clia, a pokud auto dostává pravidelný servis, funguje.

Ford Focus ST 2.5 T: Výbušný pětiválec ve Focusu ST je jeden z nejcharakternějších motorů své doby. Jenže opravdu pěkné „estéčko“ se pod 200 tisíc shání špatně, takže spíše koupíte hodně utahané auto, které bude potřebovat mnoho péče a investic.

Foto: Jiří Čermák

Focus ST s pětiválcem také začíná být vzácnost, zejména když chcete neotuněný kus v originálním a pěkném stavu.

Mazda 3 MPS: Divoký hot hatch se dá pod 200 tisíc koupit, ale starší generaci BK už dnes často trápí koroze. Techniku má slušnou, u přeplňovaného motoru maximálně zlobí obtokový ventil turba. Pro nástupce platí to samé, občas u něj také zlobí lambda sondy. Jestli máte rádi, že se s autem musíte prát, je poslední Mazda 3 MPS přesně pro vás.

Audi S3: První a druhá generace Audi A3 s výkonným motorem 2.0 TFSI je také zajímavé auto. Hledejte ale starší verzi motoru s kódy BZH a BZC, která má ještě řemenové rozvody. Je celkově bytelnější než nástupce s řetězem. Auta do 200 tisíc jsou, ale budou s velkými otazníky.

Co se nedá sehnat

Foto: Peugeot

Těžko se shání i celkem roztomilý Peugeot 208 GTI. Ne každému sedne jeho interiér, ale pokud jde o výkony, je to zábavná silniční raketa.

Honda Civic Type-R: Fantastických „UFO“ hot hatchů s atmosférickým dvoulitrem je strašně málo, a když už se objeví, stojí obvykle od 250 tisíc nahoru. Starší Type-R je také obrovská vzácnost a levné jsou jen kusy v zuboženém stavu, do kterých budete muset nasypat ještě hodně peněz a času.

Peugeot 208 GTI: Zajímavý ostrý hatchback od Peugeotu má určitě své kouzlo a jeho agresivní podvozek umí vytrestat i zkušeného řidiče, když nedává pozor. Co ale z trhu zmizely vraky se zničenými motory a převodovkami, moc vozů teď na prodej není. A pod 200 tisíc se těm pěkným ještě nechce.

Co tato auta trápí

Pro sportovní automobily z té nižší cenové kategorie platí prakticky to samé: Dostávají pravidelně za uši a neodpovídá tomu údržba. Zkrácený interval výměny oleje? Používání kvalitních dílů? Údržba podvozku, brzd a použití kvalitních pneumatik? Ne vždy. Samozřejmě jsou lidé, kteří si tato auta hýčkají, jenže pak zase nelze čekat, že je budou prodávat levně.

Velice těžko se tyo vozy také shánějí v naprosto sériovém stavu bez dodatečných individuálních úprav. Ačkoli může jít o profesionální a kvalitní úpravy skutečně zlepšující vlastnosti vozu (lepší brzdy, vylepšené chlazení), největší hodnotu nakonec vždycky bude mít „sériovka“. Už s ohledem na to, že sebepečlivější nadšenec asi nedisponuje miliardovým rozpočtem (a zkušenostmi) automobilky na ladění podvozku, brzd, řídicí jednotky a dalších systémů vozidla. Skončí to tak často jen stylovým tuningem, a to ještě v tom lepším případě. V tom horším budete mít rozhádaný vrak, se kterým vás akorát vyhodí z další STK.

Buďte proto opatrní, dobře takové auto prověřte a počítejte s tím, že jen nákupem to nekončí. Na rozdíl od obyčejných verzí pak na tyto sportovní bývají některé díly příšerně drahé a špatně se shánějí. Pro nadšence s omezeným rozpočtem se z nich tak snadno může stát dluhová past.

Načítám