Hlavní obsah

Ojetá Škoda Kodiaq s motorem 1.4 TSI je dost možná nejlepší verze ze všech. Řekneme vám, proč jí dát přednost před naftou

Foto: Dalibor Žák

Základní motor se skromnými parametry tohle velké SUV nekazí. Naopak s ním jezdí velice pěkně. Dvakrát si rozmyslete, jestli nutně musíte mít rizikový diesel. Kdo chce Kodiaq jen na příměstské dojíždění, měl by o této verzi přemýšlet.

Článek

Kodiaq je obchodní trhák. Například v roce 2018 (z tohoto roku je i náš exemplář) si na našem trhu našel 6 227 nových majitelů a připsal si sedmou příčku v prodejnosti. Dohromady s Karoqem pak ovládl SUV segment úplně. Trh ojetých aut je tak velice dobře zásoben a kdo chce Kodiaq, má z čeho vybírat. Popularita ale drží ceny vysoko.

Můžeme se dohadovat, proč je zrovna Kodiaq tak úspěšný, ale když pomineme typický patriotismus českých zákazníků, tak on prostě Kodiaq není špatné auto. A proti jiným SUV také překvapivě dobře jezdí. To, co Škodovka dokázala s podvozkem, je takový malý zázrak.

Ještě než začnete křičet, že je tu zase ojetá škodovka, tak v plánu původně vůbec nebyla. Měl se tu objevit Renault Captur, ale těsně před zápůjčkou se prodal. A jelikož se v bazaru objevil tento velice zajímavý Kodiaq v základní specifikaci, nemohli jsme ho tam nechat jen tak, než nám ho zase někdo vyfoukne.

Pořád jsou kolem půl milionu

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Škodu Kodiaq se základním motorem 1.4 TSI o výkonu 92 kW s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2018 měl v době testu najeto zatím jen 112 000 km a prodejce za něj chtěl 520 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Jen málo aut se může pochlubit tak vysokou zůstatkovou hodnotou. Ojetý Kodiaq dnes stojí klidně pořád kolem půl milionu, a to může mít v případě dieselu najeto klidně přes 200 000 km.

Ojetých kodiaqů jsou už v inzerátech mraky. Nejdostupnější auta začínají u 350 tisíc korun, ale mimo bazary seženete i levnější. Taková vozidla mají zpravidla diesel 2.0 TDI a opravdu hodně najeto, většinou přes 300 000 km. Rekordmani v inzerci mají více než 345 000 km, ale občas se objeví auto s více než 400 000 km.

Pod kapotou má Kodiaq nejčastěji diesel a automat, benzinová verze s manuálem je docela velká vzácnost. U ojetých kodiaqů jsou běžné vysoké nájezdy a kdo by chtěl auto s rozpočtem maximálně kolem půl milionu, ale s nízkými kilometry, představuje právě benzinová verze zajímavou volbu, neboť obvykle nemívá za pět let najeto přes 150 000 km.

A jak si Kodiaq stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Škoda Kodiaq si na trhu ojetých vozů drží zajímavou pozici, v nabídce výrazně převažují vozy s naftovým motorem, které tvoří asi 84 % trhu. Benzinové verze jsou méně časté a představují přibližně 16 % nabídky. Z benzinových motorů se nejčastěji setkáváme s verzí 1.4 TSI z první generace, kterou od roku 2024 nahradila modernější varianta 1.5 TSI s mild-hybridní technologií. Verze s motorem 2.0 TSI zůstává na trhu ojetých vozů spíše raritou. Tento prostorný vůz si získal oblibu především mezi rodinami s dětmi a podnikateli, kteří ocení jeho všestrannost a spolehlivost. Zejména sedmimístná konfigurace z něj dělá perfektního společníka pro větší rodiny či firmy, jež potřebují flexibilní řešení pro přepravu osob. V Auto ESA myslíme na různé potřeby našich zákazníků, a proto nabízíme hned tři způsoby financování. Zájemci si mohou vybrat mezi výhodným úvěrem s atraktivními měsíčními splátkami, přímým nákupem za hotové s možností zajímavé slevy při protiúčtu stávajícího vozu, nebo operativním leasingem, který ocení především podnikatelé díky fixním měsíčním nákladům a možnosti odpočtu DPH.“

Jezdí skvěle. A malý motor nevadí

Kdo pravidelně čte moje příspěvky zde na Garáži, tak ví, že nejsem velký fanda SUV. Do evropských podmínek mi ta auta připadají zbytečná a nepatřičná. Ale nejsem ten typ, který by cokoli, co nemá rád, zakazoval. Kouříte? Vaše věc. Chcete jezdit velkým a těžkým autem s horšími jízdními vlastnostmi a výrazně vyššími provozními náklady? Zase je to vaše volba. Já maximálně můžu předat své postřehy.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Kodiaq má na poměry SUV velice dobré jízdní vlastnosti. S výkonnějším motorem samozřejmě vyniknou více, ale ani s jednotkou 1.4 TSI se nudit nebudete.

Foto: Dalibor Žák

Architektura interiéru prvního Kodiaqu ještě připomíná dobu, kdy měl vývoj značky Škoda rozum a poslouchal lidi, kteří tomu rozumí, nejen partu digitálních frikulínů s excelovskými tabulkami, co nenávidí vozy a vše kolem nich (zejména jejich majitele a uživatele). Jsou tu tak klasická tlačítka, celkem nerušivý infotainment a klasické ovládání klimatizace.

Z Kodiaqu jsem nikdy nebyl přehnaně nadšený, protože je to (dle mého názoru) zbytečný obrovský autobus. Vážně nikomu nestačí jako rodinné auto Octavia v kombíku, která se stejnou motorizací váží o čtvrt tuny méně? Jenže když se pak člověk Kodiaqem sveze, rychle zjistí, proč je tak oblíbený.

Já vím, vy všichni „melete“ o té zvýšené pozici za volantem a „bezpečnosti“, jenže Kodiaq je mezi všemi SUV zajímavý jednou drobností. Má zatraceně dobrý podvozek. Nedokážu pochopit, že Octavia je prkenný trakař, Superb rozhoupaná taxikářská kocábka a Kodiaq regulérní sportovní hot hatch. Může mi někdo vysvětlit, proč zrovna ten největší model, který česká značka vyrábí, je zároveň nejlépe jezdící auto?

Foto: Dalibor Žák

Na rozdíl od Superbu a Octavie má Kodiaq variabilní zadní sedačky a také může být v sedmimístné verzi. Prostor vzadu ve druhé řadě je samozřejmě velkorysý a nikdo si tu stěžovat nebude. Příplatková třetí řada je spíše nouzová než použitelná dvojicí dospělých.

Musel jsem Kodiaq dokonce vzít na své oblíbené okresky a přiznávám se, že takhle dobře jsem se už dlouho s obyčejným autem nesvezl. A ani mi nevadí ten základní čtyřválec s manuálem, naopak. I když má motor skromný výkon, je s ním auto aspoň relativně lehké a mrštné (na poměry SUV). Zatímco předokolka s motorem 1.4 TSI a manuálem váží něco málo přes 1 500 kg (stejná Octavia ukáže na váze ale jen necelých 1 300 kg), naftová čtyřkolka s automatem a plnou výbavou posune ručičku vah hodně přes 1 800 kg.

Benziňák jako lepší volba

Motor 1.4 TSI je neprávem přehlíženou verzí. Samozřejmě nemá takový zátah jako vrcholný diesel, ale dálniční provoz zvládá. Jen je potřeba s ním trochu více plánovat předjíždění. Kdo často jezdí do města, asi udělá lépe s tímto motorem než dieselem. Neměl jsem navíc problém jezdit pod 7 litrů na 100 km, za osm auto jezdí jen při trvalém dálničním provozu v režimu „snad mají policajti nastavenou nějakou toleranci radaru“. Stačí se více soustředit na plynulost, využívat setrvačnost těžkého auta, do každé zatáčky nebrzdit na rychlost chůze (což s Kodiaqem na výborném podvozku opravdu není potřeba a nechápu, proč to neustále skoro každý „řidič“ Kodiaqu dělá) a pak opravdu není problém jezdit s benzinovou čtrnáctistovkou za méně než sedm litrů.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.4 TSI je celkem jednoduchý, v této verzi bez odpojování válců ACT. Ze všech motorizací a verzí Kodiaqu patří asi k nejméně rizikovým a prakticky bezproblémovým.

Motor 1.4 TSI 92 kW se u nás neprodával, takže podobný Kodiaq bude jen z dovozu. V českých showroomech se začínalo na verzi 110 kW, která se liší hlavně zvýšeným plnicím tlakem (z 0,8 na 1,2 baru). Slabší verze ale nemá vypínání válců ACT (varianta 110 kW ho mít mohla) a celkově je to vlastně velice jednoduchá a spolehlivá jednotka. Pro příměstský provoz se určitě hodí víc než nafťák.

Ačkoli mají škodovky standardně nastavený variabilní servisní interval QI6 (s limitem 30 000 km nebo dva roky pro prohlídku a výměnu oleje), jelikož se jedná o auto z dovozu, je možné, že bude mít zkrácený pevný interval QI4 (limit pro olej a prohlídku 15 000 km nebo jeden rok). A toho bychom se klidně u benzinové verze drželi. Jednotka 1.4 TSI EA211 sice netrpí tolik na ředění oleje benzinem při provozu za studena, ale včasnými výměnami malé čtyřlitrové olejové náplně nic nezkazíte. Standardně se používá olej SAE 0W-20 VW 508.00. Alternativně lze použít oleje SAE 0W-30 nebo 5W30 vyhovující normě VW 504.00.

Foto: Dalibor Žák

Všechny verze Kodiaqu mají vzadu nezávislé zavěšení, tedy i tyto slabší motory, které třeba v Octavii mají vzadu „vlečku“. Pozor tak na přesnost geometrie. Podvozek je bytelný, ale údržbu potřebuje.

Myslete ještě na výměnu svíček každé čtyři roky nebo 60 000 km, rozvodový řemen se jen kontroluje (poprvé po 240 000 km a pak každou prohlídku). Obvykle s ním do 250 000 km nebývají žádné problémy, ale když už byste si nechali rozvody preventivně vyměnit, svěřte to kvalitnímu servisu. Není to zcela triviální úkon a už se objevily případy, kdy nepořádný servis vačky špatně nastavil a buď motor vyhazoval chyby, nebo se rovnou potkal.

Foto: Dalibor Žák

Šestistupňový manuál má robustní základ. Pozor ale na opotřebení spojky. Pozlobit umí elektronická parkovací brzda.

Na rozdíl od jiných modelů, které si u motoru 1.4 TSI 92 kW vystačily s „malou“ převodovkou, dostal Kodiaq velmi slušně dimenzovaný manuál MQ350 (je určen pro motory s točivým momentem až do 320, nebo dokonce 400 Nm). Samozřejmě nic nezkazíte tím, když v převodovce necháte zhruba po šesti letech nebo 90 000 km vyměnit olej (2,3 l kapaliny VW G 052 527 A2). V servisním plánu to není, takže to určitě nikdo nikdy nedělal.

Ojetá Škoda Kodiaq: Známé závady a problémy

Svítí kontrolka motoru, v paměti chyba P0016: Nejčastěji chybné nastavení časování rozvodů po výměně řemenu

Škubání při rozjezdu, svítí chyba ABS/ESP: Chybný software jednotky ABS/ESP, vada asistenta rozjezdu, ale může být i opotřebovaná spojka (přes diagnostiku lze zjistit hodnoty třecího bodu spojky pro funkci rozjezdového asistenta)

Porucha elektronické parkovací brzdy: Vadný akční člen parkovací brzdy

Ztráta chladicí kapaliny: Zpravidla jen netěsnost kolem expanzní nádobky

Auto netopí: Ucpaný výměník tepla a zdegradovaná chladicí kapalina

Ventilátor chladiče běží neustále naplno: Vadný ventilátor nebo poškozená kabeláž a spoje

Nelze vypnout motor: Vadný spínač zapalování

Svítí kontrolka ABS/ESP: Vadný spínač brzdového pedálu

Nelze resetovat kontrolu tlaků pneu: Vadný snímač venkovní teploty

Nefunkční klimatizace: Vadný snímač tlaku chladicího média, netěsnost a únik chladiva

Svítí kontrolka airbagu: Zpravidla jen vlhkost v konektorech (pozor, může to být signál nejen neopatrného mytí, ale i vyplaveného vozidla!)

Zobrazení chyb přístrojové desky: Chybný software nebo vadná jednotka přístrojové desky

Netěsnosti střešního okna

Vrzání elektrických pátých dveří

Mlžení předních LED světlometů

Servisní a svolávací akce snad už všechny drobnosti a dětské nemoci vyřešily, takže pokud má auto servisní historii, bude snad už všechno opravené. U Kodiaqu toho bylo k dodělání docela dost a nezbývá než doufat, že značkový servis k tomu přistoupil zodpovědně, i když z toho „dodělávání“ aut za pochodu technici nikdy nadšení nebyli.

S čím u ojeté Škody Kodiaq počítat

Ošoupaný volant, sedačka řidiče, řadicí páka: Nemusí to být nutně signál stočeného tachometru

Rozlámané ochrany hran dveří: Zničené po nehodě, ale také klidně jen projev neopatrného používání

Nadměrné opotřebení čalounění zavazadlového prostoru: Běžný projev vytěžovaných aut, často slouží k převážení psa či stavebního materiálu

Poškozené pojezdy a sklápění zadních sedadel: Opět nadměrné vytěžování a zanedbaná údržba (je potřeba auto čas od času vyluxovat a pojezdy vyčistit)

Potrhané čalounění zadních sedadel: Hlavně u vozů z prvních let důsledek chyb ve výrobě, ale také následek nadměrného používání auta a/nebo neopatrné montáže dětských sedaček

Poškozené rohy karoserie: Klasika hlavně městských aut

Osekaná kapota a hrana čelního skla od kamínků: Běžný projev u aut s více než 250 000 km

Poškozené části podvozku: I když je Kodiaq schopné a bytelné vozidlo, není to off-road

Zanedbaný servis pohonu 4 × 4 a automatické převodovky: Riziko hlavně u aut mimo značkový servis, ale také u vozů, které naběhají vysoké kilometry během prvních let

Kodiaq je auto postavené na bytelném základu, a když si vyberete celkem bezrizikový motor (což čtrnáctistovka TSI je), kromě běžných věcí tady nic moc kontrolovat nemusíte. Předokolka s manuálem a benzinovým motorem se dá opravdu považovat za nejméně rizikovou verzi. Prověřte servisní historii, ale samozřejmě nic nezkazíte tím, když necháte auto prohlédnout odborníkem. Ve značkovém servisu vám rádi řeknou, co je lepší udělat a co můžete nechat být. Já tedy nemám zkušenosti, že by mi značkový servis s prohlídkou kupované bazarovky nevyšel vstříc, maximálně si chvíli počkáte na termín.

Celkové hodnocení: Ojetá Škoda Kodiaq 1.4 TSI

Kodiaq v základu je vlastně skvělé auto. Stejně se s SUV nikam nepospíchá. Motor 1.4 TSI je spolehlivá jednotka, která kromě běžné kvalitní údržby nic nepotřebuje. Odpadají tu všechna vysoká rizika moderních dieselů, automatů a čtyřkolek, a navíc se tyto benzinové kodiaqy dají sehnat s nízkým nájezdem. To, že má Kodiaq také skvělý podvozek a moc příjemně se řídí, je jen vedlejší bonus, který asi ocení jen velmi úzká skupina zákazníků. I přes nepopiratelné kvality tohoto SUV bych lidem s omezeným rozpočtem (a hlavně snahou na provozu auta ušetřit co nejvíc) doporučil Octavii v kombíku. Kodiaq je velký a drahý vůz a prostě je potřeba počítat s tím, že i provoz spolehlivé verze spolkne nějakou tu korunu navíc.

Co máme rádi

Na poměry SUV výborné jízdní vlastnosti

Praktičnost a pohodlí

Motor 1.4 TSI je spolehlivý a umí jezdit úsporně

Bytelná konstrukce auta

Co nás vytáčí

Malá nabídka skvělých benzinových verzí

Ceny ojetin jsou pořád zatraceně vysoko

Mezery v kvalitě zpracování (mlžení světel, čalounění sedadel, některé plasty)

Octavia v kombíku udělá stejnou práci levněji

Načítám