Hlavní obsah

Ojetá Dacia Duster II na LPG jezdí opravdu lacino. A je to lepší auto, než si myslíte

Foto: Dalibor Žák

S plynovou Dacií se dá jezdit velmi levně a vypadá to, že i po technické stránce tohle bude velice spolehlivé auto. Ceny ojetin navíc ukazují, že lidé daciím věří. Pokud si nekoupíte dobitého otloukánka ze stavební firmy, bude to určitě dobrá bazarovka, která vám ušetří fůru peněz.

Článek

Ceny paliv se v posledních letech úplně zbláznily. Navíc to vypadá, že se okolo 40 korun za litr budou pohybovat i v budoucnu. Ale to neznamená, že celou svou výplatu musíte pravidelně předávat pumpaři, dá se totiž jezdit i laciněji.

Zajímavou alternativou totiž vždycky bylo palivo LPG. Zkapalněný ropný plyn, jakožto vlastně odpadní produkt zpracování ropy a plynu, se dá dlouhodobě koupit velice levně, aktuálně i pod 17 korun za litr (i díky nízkému zdanění). To v kontrastu s cenami konvenčních paliv vypadá jako nabídka z říše snů.

Spalováním LPG také vzniká mnohem méně škodlivin, takže pokud vám jde o ekologii nejen tabulkovou, ale i reálnou, je LPG mnohem lepší a také významně levnější cesta. Tak se pojďme na jednoho typického, navíc velmi dostupného zástupce plynových aut na našem trhu podívat. Pokud chcete šetřit při provozu auta, měl by vás zajímat.

Stálice, která si drží cenu

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Dacii Duster s motorem 1.0 TCe o výkonu 74 kW s tovární úpravou pro provoz na LPG, s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2020 měl v době testu najeto 102 300 km a prodejce za něj chtěl 275 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Pěkné Dacie si drží cenu velice dobře. Kus s nájezdem lehce přes 100 000 km stojí v bazaru 275 000 Kč, přitom je to jeden z nejdostupnějších takových vozů u nás.

Plynovými dustery inzeráty nepřetékají a aktuálně je v nabídce inzertního portálu Sauto.cz jen asi osmdesát aut. První generaci Dusteru na plyn seženete od nějakých 130 000 Kč, druhá generace stojí dvojnásobek. Nejdostupnější je aktuálně za 260 000 Kč. Testovaný vůz se řadí mezi nejlevnější vůbec, většina jich je až na 300 000 Kč, výjimkou nejsou ojeté kusy za 360 tisíc a víc.

Na auta s velmi nízkými nájezdy, třeba do 30 000 km, potřebujete tak až 380 tisíc korun a to už jsme blízko 430 tisíc, za což se prodává nová generace Dusteru na LPG. Kdo tedy říká, že si slušné ojeté dacie nedrží cenu, neví, o čem mluví. Pokud nutně nepotřebujete LPG, tak nejdostupnější Dustery II pořídíte od nějakých 220 tisíc korun.

A jak si plynová auta a dustery stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „V současné době je trh s ojetými vozy velmi živý a poptávka po alternativních pohonech, jako je LPG, stále roste. Vozy na LPG přinášejí významné úspory na palivu, což je výhodné pro ekonomicky smýšlející zákazníky. Výhodou LPG vozů je nejen finanční úspora, ale i dostupnost servisních služeb a náhradních dílů. Poptávka se liší podle regionu, typu vozidla a dalších parametrů. Například v regionech s hustou sítí LPG čerpacích stanic je podíl vozů na LPG vyšší. V Auto ESA máme širokou nabídku ojetých vozů s LPG pohonem, které procházejí důkladnou předprodejní kontrolou, aby bylo zajištěno, že jsou v perfektním technickém stavu a splňují všechny bezpečnostní normy.“

Mnohem lepší auto, než si myslíte

Populární SUV Dacie netřeba sáhodlouze představovat. Stal se z něj prodejní hit, neboť to svého času bylo bezkonkurenčně nejlevnější SUV na trhu. Základ stával pod 250 000 Kč, i když takový Duster samozřejmě neměl pohon všech kol a další vymoženosti. Teď jsou ceny už trochu jinde, ale Duster se pořád řadí k nejlevnějším SUV vůbec.

Foto: Dalibor Žák

Druhá generace Dusteru sice nezapře některými velmi lacinými detaily svůj původ, ale je to celkově podstatně lepší auto než jeho předchůdce. Jezdí se s ní o dost lépe.

Druhá generace se představila na konci roku 2017 a začátkem roku 2018 se objevila u prodejců. Design se proti předchůdci zásadně nezměnil a zachovává si původní tvary, které se inspirují v legendárním Renaultu 4. Ačkoli druhý Duster vypadá skoro stejně jako ten první, podle automobilky není jediný kus karoserie a interiéru stejný. Vlastně si vůz půjčil jen minulou alianční platformu B0. A i ta byla upravena.

Na rozdíl od předchozího Dusteru tentokrát Dacia vsadila i na trochu výkonnější motorizace (Duster už mohl mít i 150 koní), pod kapotu se konečně podíval také automat a celkově se auto posunulo mezi slušné vozy. Jistě, některé materiály a detaily nezatají laciný původ a důraz na nízkou cenu, ale už to není auto, kterému by se měli náročnější motoristé posmívat.

Foto: Dalibor Žák

Druhý Duster už mohl mít automat a také poměrně luxusní motorizaci 1.3 TCe a až 150 koní výkonu. Na silnici se chová lépe (je stabilnější a má jistější řízení), ale nebojí se lehkého terénu ani ve verzi s pohonem předních kol.

Jízdně se Duster opravdu zlepšil. Není to skoková změna, jako byste přesedli do Bentley Bentayga, ale klesla úroveň vnitřního hluku, podvozek je jistější, brzdy lepší, dynamika i základních verzí o něco atraktivnější. Celkově už člověk nemá pocit, že jede nějakou lacinou dodávkou, nýbrž vlastně úplně normálním autem.

Pár nedodělků nebo spíše drobností by se tu pořád našlo. Dlouhé postavy možná budou nadávat na příliš zkosené čelní okno a nízkou střechu, ale já s tím problém neměl. Více mi vadily příliš krátké stěrače, které otírají jen zhruba polovinu čelního skla. Z auta pořád není moc dobře vidět a bez zadních parkovacích senzorů je to hodně o tréninku. Samozřejmě si na rozměry a proporce vozu člověk za chvíli zvykne a pak už nebude problém se vejít i do úzkých mezer.

Technika je tu solidní

Litrový tříválec 1.0 TCe na prázdný Duster s předním pohonem bohatě stačí. Na jedničku umí při rozjezdu zahrabat a nemá problém zvládat dálniční tempo. Dech mu dojde až daleko za zákonnými limity a v takovém režimu se asi nebudou šetřiví motoristé moc často pohybovat. Parametry 74 kW a 160 Nm dovolují zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,5 sekundy a nejvyšší rychlost 168 km/h, ale v reálném světě působí Duster přece jen o něco svižněji. Motor je pružný, lépe reaguje na plyn a už nemá takové gumové ucukané reakce jako předešlá devítistovka.

Foto: Dalibor Žák

Litrový tříválec s turbem si s poměrně lehkou Dacií poradí. Pocitově by se zdálo, že má auto lepší výkon, a i na dálnici vymáčknete z vozu víc, než co se píše v tabulkách.

Výhodou testované verze je ještě absence povinného částicového filtru, který později tříválec trochu udusil spolu s úpravou palivové mapy. Novější verze má sice šestikvalt, ale také na benzin nižší výkon a těch 74 kW dává jen na LPG (kvůli vyššímu oktanovému číslu plynu). Kdo chce trochu lepší motorizaci, asi sáhne po této starší s pětikvaltem.

Foto: Dalibor Žák

Plnicí hrdlo je umístěné pod víčko nádrže a nehyzdí auto. Celkově působí úprava profesionálně a podle všeho i dobře funguje.

Přestavba na plyn znamená, že přijdete o rezervu, neboť toroidní nádrž o objemu 34 litrů (později se zvýšila kapacita na mnohem lepších 48 litrů) se dává místo ní. Výhodou je tankovací hrdlo schované pod originální víčko nádrže a celkově vypadá úprava profesionálně. Není to takový ten garážový „bastl“ s kabely a hadicemi ledabyle naházenými do motorového prostoru a dírou pro plnění nádrže navrtanou „na prasáka“ do nárazníku.

Foto: Dalibor Žák

I dacie mají tento malý kontrolní displej, který ale neměří moc přesně. První čtyři zelené kontrolky mizí docela rychle. Jakmile se rozsvítí poslední červená, máte pořád skoro půl nádrže plynu.

V letních vedrech auto přepíná na plyn prakticky ihned, ani nestačíte vyjet z vrat. Přechody jsou neznatelné, auto neškube, nemění se dramaticky výkon. Dokonce ani pomocí prosté mobilní aplikace nejde zaznamenat rozdíl ve zrychlení na plyn a benzin. Museli bychom mít přesnější zařízení, takhle „od oka“ opravdu není znát, jestli to lépe jede na plyn nebo benzin.

Jaká je spotřeba?

Samozřejmě bychom museli mít auto delší dobu, abychom spotřebu změřili přesněji. Celkem jsme mezi dvěma tankováními „do plna“ ujeli 350,5 km a dotankovali jsme 29,04 l LPG. Litr plynu vyšel na 16,20 Kč. Spotřeba tak vychází na necelých 8,3 l na 100 km a kilometrové náklady jen na 1,34 Kč/km. Je potřeba říci, že jsme s Dacií nejezdili zvlášť úsporně. Určitě by nebyl problém se dostat na 7,5 l LPG na 100 km.

Foto: Dalibor Žák

Tato verze má ještě nádrž takto pod podlahou venku místo rezervy. Tu bohužel plynové verze mít nikdy nemohou. Objem této nádrže je jen 34 litrů a vydrží sotva na 400 km. Novější provedení už má uvnitř umístěnou nádrž o objemu zajímavějších 48 litrů.

Čistě teoreticky s vyšším oktanovým číslem LPG by to mělo jet lépe než na pětadevadesátku, ale plyn má zase menší energetickou hustotu a celkově asi půjde spíše o kombinaci více faktorů: kvalita plynu, vnější podmínky a další. Osobně mám zkušenost, že tříválce 0.9 TCe a 1.0 TCe v daciích a renaultech pocitově o něco lépe jedou na stooktanový benzin. Platilo to hlavně pro starší motor 0.9 TCe bez účinného mezichladiče.

Spolehlivost je více než dobrá

Pokud jde o mechaniku, zatím jsou s litrovým motorem TCe dobré zkušenosti. Ani auta s velmi vysokými nájezdy, která využívají stanovené servisní plány (až 30 000 km) na maximum, nekolabují u krajnic. Ostatně Dacii jsem na odtahu neviděl ani nepamatuji.

Foto: Dalibor Žák

Dacie mají sice mezi lidmi pořád zvláštní image, ale jsou to velmi spolehlivá auta.

Velkým bonusem litrového motoru je nepřímé vstřikování paliva, takže vůz bude lépe snášet krátké trasy (nebude ředit olej benzinem a nebude ani karbonovat, protože sací ventily omývá směs benzinu a vzduchu). Navíc vůz jezdící na LPG těch sazí produkuje naprosté minimum, takže ke karbonování tu ani moc prostoru není. Leda by někdo snad padesát tisíc kilometrů nevyměnil olej…

Nejvíce diskusí se vede ohledně ventilových vůlí. Motor 1.0 TCe totiž nemá hydraulicky vymezované vůle, nýbrž pevně nastavené pomocí drahých (přes 800 Kč za kus) a složitě seřiditelných hrníčkových zdvihátek. Pro sací ventily je stanovená norma 0,25-0,35 mm, pro výfukové (které u LPG aut trpí nejvíc) dokonce 0,46-0,54 mm. Takže tady bude trvat opravdu dlouho, než spadnou na nulu, kdy už se ventil začne tzv. zaklepávat.

Foto: Dalibor Žák

U motoru 1.0 TCe se mluví o ventilových vůlích, ale naštěstí jen v dobrém. Hlavně hlídejte olej. Výměnou ve zkráceném intervalu po roce nebo 15 000 km určitě nic nezkazíte. A ještě jedno doporučení: Protože benzin mizí z nádrže pomaličku, používejte raději stooktan a klidně i dodatečné aditivum zlepšující stabilitu paliva. Stejně je ale dobré benzin v nádrži čas od času vyjet.

Naštěstí si výrobce dal záležet a motory 1.0 TCe jsou v tomto ohledu velice odolné. Vůle se prakticky nemění a potvrzují to jak servisy, tak i uživatelé. S ventilovými vůlemi nebývají problémy ani po 100 000 km (a dál), motory 1.0 TCe celkově vůbec nezlobí a základní mechanika funguje. Takže co víc si přát?

Jak na servis

Auto si o výměnu oleje a prohlídku řekne. Maximum je ale 30 000 km nebo dva roky. Určitě nic nezkazíte tím, že přejdete na konzervativní servisní plán s výměnami oleje po roce nebo 15 000 km maximálně. Pomůžete tím také citlivému systému proměnného časování ventilů. Stejně byste každý rok měli dělat inspekci originálního systému LPG, kterou vám v servisu Dacie udělají v rámci prohlídky automaticky bez příplatku.

Kabinový filtr má dvouleté intervaly výměny, stejně tak filtr plynné fáze LPG (stojí asi osm stovek). Filtr sání má interval výměny 60 000 km nebo čtyři roky, stejně tak filtr kapalné fáze LPG. Po čtyřech letech se mění také zapalovací svíčky, i když někde servisy doporučují u vozů LPG výměnu už po dvou letech nebo 30 000 km. Chladicí kapalina se mění každých pět let nebo 150 000 km, stejně tak řemen pohonu příslušenství.

V motoru je 4,1 l oleje a měl by se používat olej SAE 0W-20 vyhovující normě Renault RN17 FE anebo SAE 0W-40 plnící normu Renault RN17. Pro provoz v teplejších podmínkách dovoluje Dacie také olej SAE 5W-30 Renault RN17. V manuální pětistupňové převodovce je 2,4 l oleje SAE 75W-80 API GL-4. Interval výměny stanovený nemá, obecně se doporučuje olej měnit zhruba po 100 000 km nebo šesti letech.

Foto: Dalibor Žák

Mnoha ojetým autům někdy drhne řazení a také vznikají větší vůle, zejména kvůli vytahaným lanovodům. Výrobce je brzy upravil a novější vozy už s tím problémy nemají.

Litrový motor se ve čtyřkolce nedělal. Ale kdo kupuje Duster II s pohonem 4 × 4, měl by myslet i na olej (SAE 80W-90 API GL-5) v rozvodovce (0,3 l) a zadním diferenciálu (0,8 l). Interval výměny je doporučen čtyři roky nebo 60 000 km, ale pokud jezdíte hodně v terénu a brodíte se třeba potokem, tak to zkraťte na polovinu.

Duster byl předmětem několika svolávacích akcí. Jedna se týkala hlavového airbagu, některé vozy s přestavbou na plyn vyrobené do 3. 7. 2023 mohly mít špatně svařenou plynovou nádrž, takže mohl unikat plyn do prostoru cestujících. Jedna svolávačka řešila také možné selhání posilovače brzd.

Co se řeší v servisech

Svítí kontrolka motoru, škubání, omezení výkonu: Pokud jsou v paměti chybové kódy 22D272 a P22D2, bude to zřejmě špatný kontakt v konektoru elektromagnetického ventilu turbodmychadla.

Svítí kontrolka motoru, auto ale jede normálně: Pokud se uloží chyby DF093 a 0136 či DF083 a 0141, zřejmě půjde o vadnou sondu lambda a chybu v řídicí jednotce motoru.

Po odpojení a připojení akumulátoru svítí oranžová výstražná kontrolka servořízení, výstražná kontrolka imobilizéru a výstražná kontrolka ESP se rozsvítí: Není nakalibrovaný snímač úhlu řízení.

Obtížný start motoru po delší odstávce: Vadný odpařovač a omezovač tlaku LPG.

Sporadické problikávání kontrolky motoru, nelze startovat, různé chybové hlášky, zhasínání motoru za jízdy: Kabelový svazek motoru se odírá o přihrádku akumulátoru, může jít také o poškozený kabelový svazek v jiném místě a chybu sběrnice CAN.

Hluk od zadní nápravy a zhoršené jízdní vlastnosti: Spodní pouzdro zadního tlumiče se oddělilo od pojistného kroužku.

Nefunkční dmychadlo čerstvého vzduchu (vozidla s manuální klimatizací): Vadný odpor dmychadla (celý regulátor 3 100 Kč, odpor za 430 Kč, nová krycí mřížka 422 Kč).

Brzdový pedál se nevrací do normální polohy, auto pořád brzdí: Nesprávně utažené matice pro upevnění tyče.

Skřípání a pískání od dveří v nízkých rychlostech a na nerovné vozovce: Tření dveří o dveřní těsnění (maže se speciálním tukem).

Porucha displeje ovládacího panelu automatické klimatizace: Vadná řídicí jednotka klimatizace či vadný displej (vylepšený nový displej za 11 783 Kč).

Na co si dát u ojetých dusterů pozor

I když je Duster oblíbený u soukromníků, kupují ho také firmy. Jistě, spousta dusterů zamířila k živnostníkovi, který s ním jezdil sám a používal ho i jako rodinné auto, ale jsou auta, jež sloužila ve firemní flotile k rozvozu dělníků na stavbu a jako otloukánek, na kterého se hledělo jako na spotřební věc. Podle stavu interiéru a zavazadlového prostoru ale takový automobil celkem snadno poznáte. Hlavní je ověřit servisní historii vozu. Některé dacie mohou být ještě v prodloužené záruce, ale výrobce ji podmiňuje dodržováním servisního plánu.

Oproti dřívějším zkušenostem už dacie nereznou. Aspoň tedy ne tehdy, když se o ně v rozumné míře staráte. Například podvozky a podmotorové rámy jsou robustní a odolné, karoserie vlastně také. Pokud ale s Dusterem dovádíte v terénu, sem tam nějaký kamínek odletí a naruší ochrannou vrstvu laku. A pak auto začne reznout. Také se nestyďte pravidelně vyplachovat podběhy a odtokové kanálky na „wapce“, ať se v zákoutích vozu nedrží vlhkost a v zimě sůl. Kdo si chce Duster dlouho nechat, určitě by měl investovat do kvalitní dodatečné ochrany, a to i pravidelně.

Celkové hodnocení: Ojetá Dacia Duster II 1.0 TCe LPG

Řekněme si to upřímně, moderní dacie vůbec nejsou tak špatná auta, jak se o nich často mezi lidmi říká. Druhá generace SUV Duster znamená významný posun jak po stránce zpracování, tak i vnímané kvality a hlavně jízdní dynamiky. Auto sice nezapře svůj „budgetový“ charakter, ale jezdí slušně, litrový tříválec bude většině lidí stačit a provozní i servisní náklady má opravdu nízké. Verze na LPG pak umí jezdit za zhruba 1,30 Kč/km. Levněji se dá provozovat už jen elektromobil nabíjený přes noc nízkým tarifem. Jenže Duster na plyn pořídíte o mnoho levněji a bude se vám s ním snáz žít. Je to schopné, praktické a zcela akceptovatelné auto, které bych měl doma mnohem raději než kdejaký předražený, přeplácaný, neschopný crossover od mnohem prestižnějších značek.

Co máme rádi

  • Proti minulé generaci se Duster o dost zlepšil.
  • Pořád je schopný v lehčím terénu (i jen s předním pohonem) a vydrží dost.
  • Provozní spolehlivost nejrozšířenějších verzí.
  • Provedení na LPG jezdí opravdu levně (a funguje dobře).

Co nás vytáčí

  • Některé detaily jsou pořád přehnaně laciné.
  • Žalostný stav některých bývalých firemních dacií.
  • Verze na LPG nemůže mít rezervu.
  • Bohužel stále kolísavá kvalita LPG u českých pump.
Načítám