Článek
Toyota Corolla je na trhu od roku 1966 a aktuální model s kódovým označením E210 je už dvanáctá generace. Představena byla na jaře 2018, ale na evropském trhu se objevila až v roce 2019. Aktuálně se prodává jako hatchback, sedan a kombi, v základu od 653 tisíc korun.
Toyota proslula svým hybridním pohonem, který prochází kontinuálním vývojem od druhé poloviny 90. let, kdy debutoval v modelu Prius. Postupně se dostal do dalších modelů a Corolla je s ním v Evropě nejprodávanější.
V lednu 2023 prošel pohon modernizací, corolly dostaly silnější elektromotor a celkově se jim zvedl systémový výkon (z 90 na 103 kW u osmnáctistovky a ze 135 na 144 kW u dvoulitru). My se dnes podíváme na nejrozšířenější typ pohonu a také na pěkně vybavené auto, které by nové stálo zhruba 950 tisíc.
Méně jeté vozy pořád za půl milionu
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Toyotu Corolla ve verzi sedan s hybridním pohonem s motorem 1,8 l o systémovém výkonu 90 kW. Prakticky plně vybavený vůz z roku 2021 měl v době testu najeto něco málo přes 60 000 km a prodejce za něj chtěl 499 000 Kč.

Typickými služebáky jsou hlavně kombíky, kterých je v inzerci dost a mívají o dost víc najeto. Sedan je spíše soukromé auto, i když i takové se kupuje nejčastěji na firmu. Lidé si pro sebe domů kupují základní atmosférické čtyřválce.
Corolla je v bazarech už hojně zastoupené zboží, a když vynecháme nová auta, tak v inzerci je aktuálně přes 250 ojetých vozů. Nejdostupnější jsou od asi 330 000 Kč a buď mají dvanáctistovku s turbem, nebo hodně ojetý hybrid. Stále seženete dost vozidel s klasickými atmosférickými motory. V inzerci převládají hybridy, benzinových verzí je asi čtvrtina. Diesel už se neprodává.
Nejrozšířenější jsou kombíky, pak následuje sedan a hatchbacků je o dost méně, aktuálně jen kolem desítky. Hybridy s nájezdem do zhruba 60 000 km stojí od asi 440 tisíc korun v závislosti na výbavě. Hybridy s nájezdy do 30 000 km stojí minimálně půl milionu.
A jak si corolly stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Hybridní vozy jsou dnes jedním z nejrychleji rostoucích segmentů na našem trhu a Toyota Corolla HSD patří mezi bestsellery. V Auto ESA se nám hybridy prodávají mimořádně dobře, zvláště pak modely jako Corolla v luxusní výbavě, které dokonale kombinují ekonomický provoz s nadstandardním komfortem. Zákazníci u hybridů oceňují především nízkou spotřebu, spolehlivost a minimální náklady na údržbu. Na rozdíl od elektromobilů zde není potřeba řešit žádné dobíjení, přitom v městském provozu vůz často jezdí na elektřinu, což přináší značnou úsporu paliva. Hybridní systém je navíc naprosto bezúdržbový. Toyota si výborně drží hodnotu i po letech provozu, což z ní dělá pro zákazníky velmi dobrou investici. Není výjimkou, že vůz, který u nás zákazníci zakoupí, po třech letech používání prodají za cenu jen o 20-25 % nižší, než byla pořizovací. Takový výsledek je u jiných značek často nedosažitelný. Vedle Toyoty se u nás velmi dobře prodávají také plug-in hybridní modely Škoda Octavia iV a Superb iV. Z koncernu Volkswagen jsou žádané zejména modely Golf GTE a Passat GTE. Stále větší oblibu získávají také korejské značky - především Kia se svými modely Niro Hybrid a Sportage Hybrid.“
Jezdí dobře, ale místy je dost laciná
O hybridním pohonu Toyoty jsme si už napsali pořádně, tak tu znovu nebudeme opakovat funkci a jen vás odkážu na starší článek. I když se postupně modernizuje technika, princip funkce zůstává vlastně stejný. Je ale hezké, že Toyota neustrnula a teď i osmnáctistovka mnohem více využívá nahromaděnou elektrickou energii pro akceleraci a umí jezdit na elektřinu při vhodných podmínkách při mnohem vyšších rychlostech. Motor se někdy vypíná i na dálnici kolem 120 km/h, když se jede třeba z velmi mírného klesání na tempomat.

Toyota Corolla ve verzi sedan má opravdu dobrý podvozek a nechá si toho líbit hodně. Slušel by mu silnější motor, ale zas nejde tento hybrid označit za slabý. Na příměstský provoz má síly dost. Kdo chce jezdit rychle, ať si pořídí verzi 2.0 HSD, ale připlatí si.
Celé to funguje velice přirozeně a také si brzy zvyknete na monotónní zvuk motoru a planetovou převodovku jako na skútru. Není to ale klasický variátor se všemi svými neduhy, takže ani na dálnici neklesá účinnost, a pokud autu nestojíte na krku, umí jezdit velice úsporně. I v zimě s neustále zapnutým topením jezdí tahle toyota za asi 5,5 litru v kombinovaném režimu. Když nemusíte v autě topit, klesne spotřeba ještě víc, klidně někam k 4,5 l / 100 km. Motor se totiž pak vypíná mnohem častěji, když mu neodebíráte teplo pro vlastní komfort. Ještě k té zimě - vyhřívané sedačky jsou v tomto autě nutnost, vyhřívaný volant příjemnost. Topení totiž není nijak zvlášť výkonné, neboť motor nevytváří přebytek zbytkového tepla.
Corolla má také velice příjemný podvozek a řízení, na dobrých pneumatikách funguje parádně, možná až zbytečně dobře na své původní určení - být ekonomickým všelidovým vozem. Škoda, že si místy všimnete až příliš velkého šetření. Třeba odhalené plechy a konstrukce v zavazadlovém prostoru vypadá jak u Dacie Logan za 200 tisíc, interiér a materiály také nevypadají zrovna prémiově. Aspoň, že kvalita zpracování je typicky velmi vysoká.

Funkci toho moc vytknout nejde, ani komfortu. Bylo by ale fajn, kdyby šel volant dát kousek výš nebo sedadlo ještě níž. A některé materiály v interiéru jsou spíše ze skladu Dacie. Kvalita zpracování je ovšem pořád velmi vysoká.
Jedinou protivností je tu možná až přemíra „asistenčních“ systémů. Budiž ku slávě Toyoty, že vám dovolí některé tyhle „blbosti“ trvale vypnout a i adaptivní tempomat lze přepnout do pasivní funkce (což by se třeba škodovky také už konečně mohly naučit). Ale plno funkcí se dá nastavit jen při zastaveném autě, takže když vás něco začne otravovat při jízdě, jen tak se toho nezbavíte.

Na severoamerickém trhu hraje Corolla roli levného auta pro masy. A podle toho to tak vypadá. Ale znovu - funkci, spolehlivosti a kvalitě zpracování toho moc vytknout nejde.
Funkce samočinného zastavení, když vycouváváte z mezery, je určitě užitečná pro naprosté řidičské nemehlo, ale když v kameře vidíte, že nikde nic není, ale auto kus trávy vyhodnotí jako překážku, prostě nevyparkujete, ani kdybyste se zbláznili. Dokud systém nevypnete. Přiznám se, že v tom rozčilení jsem se nejprve pokoušel vystoupit z vozu i s připnutým pásem a sedačkou, abych ten trs trávy utrhnul. To aby člověk kromě povinné výbavy vozil i srp (a kladivo).
Nejspolehlivější pohon? Dost možná
Ale dost žertování, pojďme na techniku. Corolla je dobré auto, které dobře jezdí. Ale je spolehlivá? A jak je to se servisem? Samotný pohon pořád platí za velice spolehlivý. Ono se také na atmosférickém motoru s nepřímým vstřikováním nemá co rozbít. Jen je potřeba připomenout, že hybridní osmnáctistovka přešla na dražší trakční Li-Ion baterii, která stojí přes 70 000 Kč (starší typ Ni-MH u Aurisu stál asi 40 tisíc). Silnějšímu dvoulitru zůstala tradiční Ni-MH trakční baterie, ale neradujte se, že je levnější. Stojí prakticky stejně.

Vpředu je atmosférická osmnáctistovka s nepřímým vstřikováním. O pohon kol se stará důmyslná planetová převodovka, která kombinuje sílu motoru a nahromaděnou elektrickou energii v záložním trakčním akumulátoru. Funguje to velice spolehlivě a spotřeba paliva umí být nízká.
Dobrou zprávou ale je, že prozatím se řešilo jen pár svolávacích akcí, a Toyota pečlivě všechny neduhy odstraňuje v zárukách v rámci akcí servisních. Nebylo toho málo, ale když koupíte auto se servisní historií, není se čeho bát. A na hybridním pohonu, převodovce a bateriích se nic vážného neřeší. Pro ně platí, že je poškodí jen dlouhodobá odstávka ve vybitém stavu. Pozor tedy na bazarové uloženky, i když zrovna hybridní toyoty si nové kupce najdou rychle. Servisním doporučením je ale auto aspoň jednou za měsíc nastartovat a projet, aby se baterie „probudila“ a nezačala degradovat.

Tato mřížka pod sedačkou je větrání baterie. Filtr musí být čistý a průchozí, aby se baterie nepřehřívala. Na kontrolu neznačkové servisy zapomínají, tak pozor na to. Pro baterii je největší hrozbou dlouhodobé odstavení ve vybitém stavu, takže pozor na bazarové uloženky.
Spalovací motor je sice jednoduchý, ale pár potíží se ho týkat může. Přibližně do února 2022 se ve výrobě vyskytovala vadná série s rizikem prasknutí těsnění hlavy válců. Tohle ale bude určitě už vyřešené, protože s bíle čoudícím autem se nedá trvale jezdit. Modifikovaný díl stojí 2 620 Kč v originále, ale samozřejmě je s tím plno práce. U hodně ojetých vozů se může vyplatit preventivně vyměnit i rozvodový řetěz, pokud byste tohle dělali u automobilu s více než 250 000 km. Historicky je prasklé těsnění pod hlavou asi jediným problémem, který hybridní toyoty do 300 000 km postihne plošně skoro všechny.
Corolly vyrobené do února 2021 trpí na praskání tělesa škrticí klapky a úniky chladicí kapaliny v okolí, což se také neopravuje levně. Druhovýrobní náhražky stojí kolem 10 tisíc, originál ale může být za více než 35 tisíc. Pokud nelze nastartovat nebo motor najednou zhasne, jedná se zřejmě o vadné ozubené kolo na klikové hřídeli. Týkat se to může vozů s čísly motoru W531000 až W580000.

Není to v servisním plánu, ale doporučuje se každých 90 000 km vyměnit v planetové převodovce olej. A nezapomínejte na výměny chladicí kapaliny - jak pro spalovací motor, tak v samostatném okruhu pro hybridní pohon.
Hluk a loupání z řízení může být vadná sestava převodky řízení, což je v originále díl za hrozivých 43 615 Kč. Hluk a klepání z přední nápravy bývají jen vadné objímky stabilizátoru, modifikovaný díl stojí 812 korun. Občas nefunguje adaptivní tempomat, což je chyba předního radaru. Upravený nový díl stojí nijak levných 20 768 Kč.
O hybridních toyotách platí, že jim stačí jen pravidelná údržba a budou fungovat. Servisní plán je přísný s intervaly pro prohlídku a výměnu motorového oleje po roce nebo 15 000 km. Doporučujeme si u aut po záruce vždy nechat v rámci prohlídky prodloužit záruku na hybridní pohon. Používá se 4,2 l oleje SAE 0W-16, který vyhovuje normě API SN+, od února 2022 se používá olej 0W-16 API SP. Po 60 000 km nebo čtyřech letech se mění filtr sání, po 90 000 km zapalovací svíčky, doporučená je výměna obou chladicích kapalin (5,4 l v motoru a 1,4 l v hybridním systému) a oleje v převodovce.
Toyota Corolla 1.8 HSD: Ceny vybraných náhradních dílů
Nastavovač vačkové hřídele: 12 270 Kč
Senzor tlaku v sacím potrubí: 8 095 Kč
Vstřikovač: 10 357 Kč
Spojka hybridní převodovky: 46 537 Kč
Hybridní převodovka: 77 589 Kč
Invertor pohonu: 58 663 Kč
Zapalovací cívka: 8 855 Kč
Zapalovací svíčka: 1 295 Kč
Větrák baterie: 4 800 Kč
Li-Ion trakční baterie: 70 660 Kč
Je třeba připomenout, že mnoho hybridních toyot pochází z firemních flotil, operativních leasingů a také sdílených služeb. Asi tušíte, jak jsou na tom auta po takovém motoristickém „socialismu“, kdy je jejich uživatel nevlastnil. Typ pohonu je sice celkem „blbuvzdorný“, ale dobře vůz zkontrolujte, ať nenese stopy nadměrného opotřebení, hlavně na karoserii a v interiéru. Servisy Toyoty jsou celkem ochotné a rádi vám udělají bližší kontrolu vozidla, ať víte, do čeho jdete.
Na korozi je u maximálně pětiletých aut ještě brzy, ale i u zavedených značek lze poslední roky pozorovat značné šetření na místech, která nejsou hned vidět. Orezlé šrouby a podvozkové díly jsou dnes poměrně běžné už po pár letech i u věhlasných značek. Hlavně pozor na poškození po větších nehodách.
Celkové hodnocení: Ojetá Toyota Corolla sedan 1.8 HSD
Klidně můžeme žertem považovat tuto hybridní toyotu za elektromobil pro lidi, kteří nemají kde pohodlně dobíjet a jednou začas potřebují dojet i někam daleko bez strachu o mobilitu. Spolehlivost hybridního pohonu je stále vysoká a tato auta bývají vlastně bezproblémová. Opravy ale nejsou zrovna levné, a když se pak na pohonu něco rozbije (nestává se to), jsou to příšerně vysoké částky. Ale u čeho dnes nejsou, že? Zkuste si levně opravit vadné turbo, částicový filtr a okruh AdBlue u nějakého moderního dieselu levněji. Na příměstský provoz je tenhle hybrid pořád nejlepší řešení.
Co máme rádi
- Téměř absolutní spolehlivost pohonu
- V příměstském režimu až zázračná spotřeba paliva
- Velice dobře si drží svoji hodnotu
- Proti moderním dieselům představuje menší rizika
Co nás vytáčí
- Zubožený stav některých ojetin z fleetů (hlavně z půjčoven)
- Velmi drahé díly hybridního pohonu
- Místy moderní Corolla působí dost lacině
- Těch „asistentů“ je tu až moc (aspoň jdou vypnout)