Článek
Tesla je známá u svých raných modelů nevalnou kvalitou zpracování, proto když jsme se dozvěděli, že do prodeje míří pětiletý kousek Model X s vysokým nájezdem po pracovním zápřahu, neváhali jsme ani minutu a vyrazili do Brna.
Tam už na nás čekal Roman Kosek, jehož můžete znát z článku o autodopravě s Teslou a cestě kolem světa v Subaru. A právě jeho tahoun s nájezdem téměř 419 000 kilometrů je tím předmětným nejojetějším Modelem X v Česku, což mu potvrdilo i samotné české zastoupení automobilky.
Život vozu byl takový, že byl cíleně pořízen pro převážení těžkých aut a zboží s krytým i nekrytým přívěsem. Tento červený Model X projel Evropu víckrát, než má vytížená pizzerie telefonátů za páteční večer. K těžkému životu tahouna je třeba přičíst i neustálé rychlonabíjení, jelikož auto zažilo pomalé krmení proudem nanejvýš třikrát za celou dobu provozu.
Sešly se tedy naprosto ideální faktory, které mají podle všeobecných pravidel takový elektromobil úplně odrovnat. Auto od mladé automobilky, co se vyrábět teprve učí. Permanentně v zátěži, tahání přívěsů, rychlonabíjení a pak zase tahání. Zkrátka ideální kombinace na to vůz udělat potenciálně zajímavým leda pro majitele vrakovišť, jenže…
Prohlídka karoserie nám neukázala nic strašného, ba naopak jsme byli překvapeni. Mimo pár škrábanců okolo exponovaných míst typu dveře, kapota bylo auto ve slušném stavu včetně kvality laku. Pouze vzadu jsme našly dvě fyzické újmy způsobené při couvání a jemně poškozený kryt řidičova zrcátka. Také skla byla v pořádku, ovšem čelní a zadní se v průběhu provozu dočkala výměny za nová. Na pohled byste však neřekli, že toto auto má na hrbu skoro 420 000 kilometrů.
Rovněž stav interiéru překvapil. Volant nebyl osahaný a odrbaný, bočnice řidičova sedadla je v krásném stavu. Za to však může i výrobce, jelikož boční části zesílil. Prakticky největší opotřebení se ukázalo na krytech úložných prostorů, bezdrátové nabíječky mobilů a nosiče nápojů. Opět nesvítit na budících to, co svítí, nájezd nepoznáte.
Strašák jménem baterky
Na pár dní jsme si auto půjčili a než jsme vyrazili z Brna na Hradec, přišla řeč na kapacitu baterie a dojezd, který ovlivňuje i současné zimní období. Původně akumulátor o hrubé kapacitě 100 kWh (využitelná 95 kWh) spadl po téměř 419 000 km o necelých 20 % dolů.
V praxi to znamená úbytek teoretického nejvyššího dojezdu o zhruba 70 km, a to v létě i v zimě. Spotřeba prázdného vozu je totiž zhruba 20–25 kWh na sto v létě a asi 25–30 kWh na sto v zimě. Když to celoročně zprůměrujeme, jsme na nějakých 25 kWh na sto kombinovaně včetně zapojení dálnic.
Původně tedy prázdný vůz zvládl na jedno nabití v průměru nějakých 380 km reálných, nyní jsme na 310 km. Zajímavý byl také dlouhodobý údaj palubního počítače po 200 000 km, který ukazoval kombinovanou spotřebu 33 kWh na sto, nicméně většina z nich byla právě s vlekem.
Spadla i rychlost nabíjení, kdy sice vozidlo dosáhne tzv. peaku (nejvyšší hodnota nabíjení), ale ten brzy opadá. Jakmile je baterie někde v 75 %, už je rychlost nabíjení dost pomalá. Aby se auto dalo pohodlně nabíjet i mimo síť Tesla Supercharger, má tento kus dodělanou kabeláž a odnímatelnou redukci na použití standardního masově rozšířeného konektoru CCS Combo.
Baterie jako taková však není ještě podle výrobce po smrti, tj. za hraniční záruční kapacitou. Až se tak stane, vůz tuto skutečnost prý sám nahlásí. Nový vlastník vozu na ni ovšem bude mít ještě platnou 2,5letou záruku (vztahuje se i na pohonné ústrojí), přičemž pokud do té doby baterku dostatečně degraduje pod hraniční úroveň, dostane od Tesly jinou, repasovanou, ovšem se svěží kapacitou. A to se vyplatí, jak by řekl Horst Fuchs (†11. 7. 2023).
Roman nám dále prozradil, že si od Tesly vyžádal nabídku na výměnu trakčního akumulátoru, který by jej vyšel na 450 000 Kč bez DPH, tj. na 544 500 Kč s daní. Pochopitelně s tím, že by starý akumulátor Tesle nechal. Ta by ho nejspíš zrepasovala a prodala dále.
Dvě mouchy, ale jinak nic
Během jízdy nás těšilo obrovské čelní sklo, díky němuž se nemusíte krčit na semaforech a máte široký přehled o dění kolem. Schválně jsme na vybraných úsecích nechali vypnuté audio a poslouchali práci původního vzduchového podvozku.
Na nerovnostech, zejména těch větších, už je cítit určité opotřebení, proto vám přejetí nerovnosti lehce rozvibruje pár komponentů v interiéru. Znát byla i lehká vůle v řízení, ovšem to je tak všechno, čím bylo auto ovlivněné. Kdyby na budících vozu svítilo o 280 000 km méně, nebyl by důvod takovému nájezdu nevěřit.
Zkušenější „teslisté“ mohou uvnitř odhalit zástavbu novějšího infosystému za 75 000 Kč, který je rychlejší a nabídne více funkcí. Ať už jde o LTE připojení, YouTube, Netflix, hry a další vychytávky hodící se při čekání na nabíječce. Jeden z hlavních mozků auta ovšem neřeší jen zábavu, ale podrobněji zpracovává data od kamer Autopilota, proto má tento konkrétní kus proti soudobým továrním sériovým vozům pokročilejší poloautonomní řízení Full Self Driving (mj. původní příplatek 200 000 Kč).
Zaměřili jsme se rovněž na známou chybovost infosystémů Tesly, nicméně až na jeden problém s dlouho načítajícím se Spotify a jedním trablem se zvukem vše šlapalo jako švýcarské hodinky, a to včetně správy vozu přes mobilní aplikaci. Poruchová senzace se zkrátka nekonala.
Servisní (ne)drahota
Velmi důležité bylo i sečtení servisních nákladů, takže jsme Romana vyzpovídali, kolik peněz a za co musel do auta v průběhu necelých 419 000 km nasypat.
- po 400 000 km dostalo auto nové brzdové kotouče a destičky za 14 000 Kč
- spodní ramena přední nápravy vyšla na 24 000 Kč
- poloosy v rámci nabídkové akce Tesly (původní cukaly při prudkém rozjezdu) stály 9 000 Kč
- oprava zásuvky na nabíjení byla za 6 000 Kč
- doporučené pneu (24 000 Kč/sada) se měnily každých 40 000 km, celkem tedy 200 000 Kč
- stěrače, ostřikovací kapalina a další režijní materiál zhruba 10 000 Kč
Celkem tedy tato červená Tesla Model X zakoupená jako nová v Nizozemsku s původní cenou tři miliony bez DPH po necelých 419 000 km těžké dřiny a rychlonabíjení stála na servisu asi 263 000 Kč. Největší položkou byly značkové a výrobcem doporučené pneumatiky, které byly po 40 000 km na výměnu.
Nabíjení na veřejných stanicích pak bylo buď zdarma v rámci sítě Tesla, popřípadě dle ceníku jiných poskytovatelů.
Koupíte ji pod milion
Čekali jsme, že po téhle porci kilometrů, navíc s vlekem za zády a rychlonabíjením v krvi bude tento nejojetější Model X v Česku vypadat hůře než sedmičkové BMW z roku 2003 po devátém majiteli. Navíc Tesla, teprve mladý výrobce, co se učí…
Výsledek je ovšem překvapující, ne-li šokující. Auto na vysoký nájezd prostě vůbec nevypadá, nepůsobí tak a mimo degradace baterie (ovšem stále v mezích tolerance a s pokračující zárukou) není moc faktorů, jež by vám napovídaly něco o tom, že digitální tacháč vozu je aktuálně šestimístný a začíná čtyřkou.
Ono se i zde potvrzuje letité pravidlo, že čím méně majitelů/řidičů konkrétní vůz zažil a dostával-li adekvátní péči, tak se na to něm pozitivně odrazí. A tahle nejojetější Tesla Model X v ČR je toho důkazem. Navíc je na prodej a může být vaše za 800 000 Kč bez DPH (968 000 Kč s DPH). Tak co, uděláte si radost?