Článek
My víme, že elektrická auta jsou obecně stále docela drahá. I ty nejlevnější plnohodnotné vozy (když vynecháme různá minivozítka s omezenou rychlostí a přepravní kapacitou) se prodávají minimálně za dvě stě tisíc korun, ale spíše budete na solidní moderní elektromobil potřebovat tak půl milionu.
Jenže dnes si lidé za půl milionu kupují jako druhé (nebo třetí) auto do rodiny malé ojeté tříválcové crossovery, aby s nimi najezdili denně pár kilometrů a nikdy s nimi nejeli dál než do outletu na kraji města. A pro takový režim je elektrické auto ideální.
Samozřejmě má používání takového vozu jistá omezení. Zejména musíte mít kde nabíjet, tedy ideálně u vlastního domu přes noc. Síť veřejných nabíječek je sice dostupná, ale takové nabíjení není zrovna zadarmo (to doma také ne, ale vychází nejlevněji), takže pokud chcete používáním elektromobilu šetřit, chce to vlastní nabíječku u domu.
V následujícím seznamu uvádíme nejrozšířenější ojetá elektrická auta na našem trhu. Už jsme je i testovali v rámci našich testů ojetin, takže pro jednotlivé podrobnosti se podívejte na přiložené články.
Škoda Citigo-e iV
Nejrozšířenějším elektrickým autem u nás je Škoda Citigo-e iV, spolu s ní pak příbuzné elektromobily od Volkswagenu a Seatu. Zatímco Volkswagen se prodával od začátku s menší baterií a reálným dojezdem jen asi 120–130 km, škodovka už dostala velkou baterii s dojezdem 250–300 km v reálném provozu. Více jsme se jí věnovali v samostatném testu:
Aktuálně je na trhu u nás přes sto aut této trojice. Vozy s menší baterií se dají pořídit od zhruba 400 000 Kč, Citigo a Up s větší baterií stojí od půl milionu, spíše o něco víc, když mají málo najeto. Celkově se jedná o velmi spolehlivá auta s poměrně trvanlivou baterií, minimem choulostivých míst a vidinou slušného uchování hodnoty. Hlavně je z čeho vybírat.
BMW i3
Druhým nejrozšířenějším elektroautem u nás je BMW i3, kterých je aktuálně v inzerátech přes sedmdesát. Nejlevnější začínají u 450 tisíc korun, jedná se především o první ročníky s malou baterií. Vozy s větší kapacitou baterie stojí zhruba od 600 tisíc korun výš, ale i mezi nimi je nabídka široká. Zajímavostí je, že BMW i3 se vyrábělo i ve verzi se záložním spalovacím motorem, který slouží jako prodlužovač dojezdu.
BMW i3 má velmi pěknou dynamiku a ovladatelnost, ve městě se cítí jako ryba ve vodě, ale neztratí se ani na dálnici. Pozor ale na stav spalovacího motoru, pokud ho auto má. Dejte si velký pozor na špatně opravené bouračky, protože i3 má specifickou konstrukci s karbonovým skeletem, který vyžaduje při opravách jasně dané postupy a nedá se moc improvizovat. Zajímavé je, že baterie BMW i3 se dá bez problémů modifikovat na díl s větší kapacitou.
Nissan Leaf
Nissan je na tomto poli průkopníkem, model Leaf byl první velkosériově vyráběný elektromobil. Překvapivě ale z trhu ojetin tohle auto mizí a další ojetiny nepřicházejí. Svého času byla nabídka obou generací velmi široká, teď je na inzertních portálech k dispozici sotva desítka vozů obou generací dohromady. První Leaf se dá koupit za 200 až 300 tisíc, druhá generace stojí od 450 tisíc nahoru.
Druhá generace je o poznání lepší auto, má větší kapacitu baterie, lepší dynamiku a hlavně samozřejmě delší dojezd. Nissan problémy s výdrží první generace baterií snad vyřešil a zdá se, že novější baterie už fungují velmi spolehlivě, s očekávanou životností s převážně pomalým nabíjením i více než dvacet let. Celosvětově funguje také síť renovací baterií Nissanu za rozumnější ceny než u konkurenčních modelů.
Fiat 500e
Tohle je takové zvláštní auto, které vzniklo původně pro americký trh kvůli kalifornským emisním předpisům. Ale mnoho ojetin se dostalo i do Evropy a k nám, jedná se totiž o stále líbivý a vlastně docela funkční elektromobil podle hesla „holkám ten dojezd 50 km bohatě stačí“. Fiat 500e se dá koupit od 280 000 Kč podle stavu baterie, zcela nová generace Fiatu 500 s elektrickým pohonem a jinou technikou začíná u 750 000 Kč, tedy už mimo náš cenový rámec.
U ojetých elektrických Fiatů si dejte pozor na stav akumulátorů. Díly jsou nicméně konvenční a jak baterii od Samsungu, tak elektromotor od Bosche lze koupit. Jen je potřeba myslet na to, že vůz je původně určen pro americký trh, takže s dostupností některých komponent mohou být trochu problémy. Pokud ale diagnostika ukáže dobrý stav baterie, zakazovat roztomilou pětistovku nebudeme.
VW e-Golf
Elektrický Volkswagen Golf je, stejně jako Nissan Leaf, typický zástupce segmentu C, tedy plnohodnotné velké auto. Mnoha lidem se určitě bude líbit, že e-Golf prostě vypadá jako obyčejný Golf, který do světa nekřičí svoji příslušnost k tomuto typu aut. Někdo se elektromobilitou prostě chlubit nechce. Nejlevnější exempláře z trhu už zmizely a aktuálně lze vybírat z asi desítky aut u nás s cenami od 550 tisíc Kč.
Prověřte, jestli vozu stále platí tovární záruka 8 let nebo 160 000 km na pohon a baterii. Auta, která vypadla ze servisního plánu, mohou už pozbýt nároku na tovární záruku nad rámec dvouleté zákonné normy. Pozor na auta s vnějším mechanickým poškozením baterie, která je umístěna v podlaze vozidla! Šotky z prvních let výroby značka vyřešila, takže ojetiny už by měly všechny topit, svítit a spolehlivě se nabíjet. Řešit tak budete zřejmě jen reznoucí brzdy, což je u elektromobilů, které brzdí převážně rekuperací, klasika.
Renault Zoe
Aktuálně je u nás v nabídce zhruba deset kusů tohoto pokusu o elektrické Clio. Auto je to zajímavé, ceny začínají u 280 000 Kč. Výhodou modelu Zoe bylo vždycky konvenční uspořádání interiéru podobné klasickým autům, nevýhodou místy velmi laciné „ekologické“ zpracování, za které by se styděly i nejlevnější Dacie.
Techniku má ale auto spolehlivou, v prvních letech výroby se řešily spíše elektronické bolístky a občasné problémy s nabíjením a kompatibilitou. Vše ale výrobce vyřešil v rámci záruk a servisních akcí. Většina ojetin má původní malou 22kWh baterii, větší 41kWh baterie se prodává od roku 2016, v roce 2019 ji nahradila objemná 52kWh baterie slibující reálný dojezd přes 300 km.
Bonus: Tesla Model S
Tohle auto je sice mimo náš rozpočet, protože nejlevnější Tesly se prodávají mezi 900 tisíci a milionem, ale pořád je to méně než nové generace velkých luxusních elektromobilů. Ty stojí od 1,5 milionu výše. Důvodem nízké ceny vozů Tesla Model S bývají často naprosto šílené nájezdy i kolem 400 000 km. To ale svědčí o tom, že tahle auta jsou opravdu spolehlivá a najezdí toho hodně.
Když se podíváte do inzerátů, tak prodejci u těch levnějších vozů dokonce udávají, že auto má novou baterii (což je velký bonus pro kupce ojetiny) a někdy i vyměněný motor a další důležité komponenty. O servis se bát nemusíte, Teslu lze snadno servisovat i u nás. Pokud jde o dynamiku, jsou i starší Tesly parádní auta, ale jízdní vlastnosti nejsou žádný zázrak a zvyk vyžaduje i ergonomie ovládání. Podstatné zlepšení v kvalitě a ovladatelnosti představuje Tesla Model 3, ale to je pořád dost drahé auto.