Hlavní obsah

Sháníme auto do 50 000 Kč: Smysl dává Dacia i Ford, peníze spolknou stěrače i STK

Foto: Martin Jánský

Pokud se někdo ocitl v životní situaci, že si nutně musí rychle koupit nějaké ojeté auto, aby se měl například jak dostat do práce, ale víc než padesát tisíc korun za něj vydat nemůže, bude to mít teď na trhu hodně složité.

Článek

V současné době si mnozí z nás nemohou dovolit zbytné výdaje za věci, které nutně nepotřebují. Pokud to jde, tak spotřebu odkládáme na pozdější dobu, ale to s některými věcmi nejde dělat do nekonečna. Dovolenou u moře si člověk odpustí, ale když se vám rozpadnou boty, prostě si musíte koupit nové.

Když někdo nějaké auto potřebuje (protože se například na hromadnou dopravu nemůže spolehnout) a zároveň má velmi omezený rozpočet, je výběr velmi složitý. Když víte, že se vydáte z posledních peněz a ještě si třeba někde půjčíte, tak už si prostě další výdaje navíc nemůžete dovolit. Chcete tak hlavně spolehlivé auto, které krom paliva a jen základní údržby nic chtít nebude.

To není jako v případech, kdy si někdo koupí staré auto „z plezíru“, aby pod ním pak trávil volné víkendy a sypal do něj další a další tisíce, protože ho to baví. Použitelné levné auto pro denní službu musí splňovat pár náležitostí.

Pozor na další výdaje a STK

Každé auto hned po koupi spolkne další peníze jako nic. Jen přihlášení a s tím spokojené byrokratické kolečko vás bude stát nějaký čas a pár stovek navíc. Ze všeho nejdůležitější ale je, aby auto mělo platnou STK a ideálně na delší dobu než dva měsíce. Ostatně, za padesát tisíc si dnes nekupujte auto, ale pouze privilegium jezdit individuálně a nezávisle na hromadné dopravě.

Kupované auto by také mělo mít ještě ve slušném stavu brzdy a pneumatiky, abyste hned nemuseli řešit tyto nezbytné díly. I na malé auto bude stát sada akceptovatelných pneumatik tak šest až osm tisíc, nové brzdy rovněž. Základní servis s výměnou filtrů, oleje a novými stíracími lištami, což bývá obvykle první nezbytnost, je výdaj tak za dva a půl tisíce. A to ještě, když si to děláte sami.

Nejlepší ojetiny do 50 000 Kč

V následujícím seznamu nenajdete krásné, sportovní nebo snad velmi praktické a prostorné vozy. Jsou to obyčejná přibližovadla, která by vám snad mohla pomoci uspokojit potřebu po levném provozu.

Kolínská trojčata Aygo/C1/107

Foto: Dalibor Žák

Jestli chcete něco jen do města, jsou tahle malá auta z TPCA ideální. Na delší cesty je to s nimi už ale trochu očistec, i když to samozřejmě přežít jde

Trojice technicky příbuzných vozů od značek Toyota, Citroën a Peugeot jsou u nás velmi dobře známé, kolínská továrna TPCA jich vychrlila stovky tisíc. I když to na českém trhu měly proti nejlevnějším škodovkám a daciím těžké, prodávaly se dobře a nabídka na trhu ojetin je široká. Rozpočet 50 000 Kč by měl stačit na slušný kus, který není zdevastovaný po autoškole nebo rozvozu pizzy.

K technice není moc co říkat. Litrový tříválec 1,0 l je velmi spolehlivý motor, který potřebuje jen pravidelný servis. Systém VVTi je na čistý olej docela háklivý a je to asi jediné choulostivější místo jinak velmi spolehlivého motoru. Pokud auto není doslova dobité, nemuselo by ještě ani reznout. Na českém trhu jsou nejlevnější kusy s logem Citroën, naopak stejná auta s logem Toyoty bývají dražší a to i když bývají v horším technickém stavu.

Renault Thalia 1.2

Foto: Renault

Za padesát tisíc se dá koupit i „žebrota“ se základní výbavou a s docela nízkým nájezdem. Ačkoli diesel 1.5 dCi není vyloženě špatný, hrozí u něj drahé závady

Sedanu od Renaultu jsme se možná kdysi vysmívali, ale když chcete levné auto s nízkými provozními náklady, nebudete asi moc řešit design, jízdní vlastnosti a vzhled materiálů v interiéru. Na levné dojíždění je tohle zcela akceptovatelný vůz a na svou dobu nabízela Thalia docela slušnou pasivní bezpečnost. Parádu s ní neuděláte, ale pokud jí dáte aspoň základní údržbu, odveze vás kamkoli.

I přes levnou povahu auta není Thalia zas takový „kepl“, jak by se mohlo zdát. Auto má také poměrně slušnou antikorozní ochranu, odolný podvozek a především spolehlivou základní dvanáctistovku. Tu zabije jen absolutně ignorovaný servis a po vyšších nájezdech neodborně udělaná úprava na LPG. Nemá nároky na kvalitu paliva a stačí v ní jen jednou za rok vyměnit olej. Nejslabším článkem po letech bývá převodovka.

Dacia Logan/Sandero 1.4i

Foto: Dalibor Žák

Dacia Logan první generace není žádný zázrak po stránce dynamiky a jízdního komfortu, ale je to velmi spolehlivé a technicky tak primitivní auto, že se na něm ani nemá co rozbít

Velmi levně se dá koupit také první generace Dacie Logan a Sandero. Stejně jako v případě již zmíněné Thalie jsou to auta spíše skromně vybavená, mnohdy nemají dokonce ani klimatizaci. Slibují ale velmi levný provoz a kupodivu i docela slušnou spolehlivost. Zejména starší osmiventil 1.4 MPI o výkonu 55 kW je dost možná nejspolehlivější motor, který lze v těchto levných autech mít.

U první generace Loganu a Sandera si ale dejte pozor na korozi. V téhle oblasti se šetřilo nejvíc, tak ať už to není havarijní stav, hlavně pokud jde o prahy a nosné části. Pár pupínků na víku kufru, kapotě a dveřích asi řešit ale nemusíte. U Dacií vždycky platilo, že co na palubě není, nemůže se rozbít. Takže skromně vybavená auta bývají zárukou, že pojedou, dokud v nich bude benzín a olej.

Ford Ka a Fiat Panda 1.2

Foto: Dalibor Žák

Oblíbenost modelu Panda drží ceny docela vysoko, ale za padesát tisíc se nějaká sehnat dá. Pokud vám stačí menší auto, podívejte se po druhé generaci Fordu Ka právě s motorem 1.2 FIRE od Fiatu

Popularita praktického malého Fiatu Panda drží ceny nahoře, ale za 50 tisíc se akceptovatelný kus sehnat dá. A podobně spadly ceny i technicky příbuzného Fordu, který s Fiatem sdílí některé motory a část techniky. Malý Ford Ka je velmi dobré auto do města a díky jednoduché konstrukci je to prakticky bezproblémový vůz.

Stará benzinová osmiventilová dvanáctistovka je také jeden z těch motorů, který krom pravidelných výměn oleje v rámci základní údržby nic nepotřebuje. Zbaští cokoli, co aspoň vzdáleně připomíná benzín, a pokud na něj někdo nenaprasil LPG, nebývá ani nutné seřizovat ventilové vůle. Problémy se startováním a během na volnoběh obvykle vyřeší výměna kabelů, svíček a cívek, což zřejmě nikdy nikdo v minulosti nedělal.

Peugeot 207 1.4 HDI

Foto: Peugeot

Vzhledem ke stáří je obrovskou výhodou těchto Peugeotů velmi dobrá antikorozní ochrana. A mají i poměrně spolehlivé motory, tedy když vynecháte jednotky s označením VTI. Ujde i malý diesel 1.4 HDI, který mohl být i bez DPF

Pokud nutně musíte mít diesel, tak lze doporučit starší Peugeot s malou čtrnáctistovkou HDI. Na našem trhu se ještě prodávala bez částicového filtru, ale importy už filtr pravděpodobně mít budou. Celkově je to ale velmi spolehlivý motor, se kterým se dá mimo město a dálnice jezdit za 4 litry na 100 km.

Výhodou je také velmi dobrá antikorozní ochrana karoserie, takže i když se jedná o docela staré levné auto, nebude reznout před očima. Jestli se bojíte dieselu, tak když už by vás nereznoucí 207 lákala, hledejte některý ze starších benzinových motorů 1,4 nebo 1,6 l bez označení VTI. S jednotkami VTI totiž bývají teď po letech docela drahé problémy.

Související témata:
Načítám