Článek
Většina lidí při nákupu auta uvažuje spíše racionálně a hledají zavedené modely s dobrými užitnými vlastnostmi, slušnou zůstatkovou hodnotou a hlavně statisticky dobrou spolehlivostí a nízkými provozními náklady. Jenže taková auta bývají často také velice nudná a nezajímavá. Kdo chce tedy něco extra, musí někdy trochu zariskovat.
Na zajímavá auta ale nemusíte mít milionový rozpočet. Lze najít vozy od zavedených značek, které třeba jen nemají zas tak dobrou pověst, netrefily se úplně do vkusu zákazníků nebo po nich prostě není na trhu takový zájem, tak je musí majitelé prodávat za atraktivní cenu. A pak přichází vaše příležitost, i když na vozidlo víc než 200 000 Kč nemáte.
Škoda Fabia II RS
Druhá generace Škody Fabia sice nevypadá a nejezdí jako sportovní auto, ale verze RS se automobilce povedla. Přišla v době, kdy byly škodovky nudné a uniformní jak nějaký formulář obecního úřadu. Fabia RS ale práskala do výfuku, byla rychlá a byla s ní zábava. Druhé „er-eso“ rozhodně není tak špatné auto, jak někteří říkají.
Nejlevnější jsou za méně než 100 000 Kč, nějaká psychologická hranice je 170 000 Kč, pod kterou je teď docela dost kusů. Přes 200 000 Kč už je jen velmi málo aut. Většinou mají ojeté Fabie RS hodně najeto, klidně přes 200 000 km, takže s tou jejich poruchovostí a nepoužitelností to nebude tak strašné.
Nejvíce se mluví o spolehlivosti převodovky DSG (s manuálem Fabia RS být nemohla) a motoru 1.4 TSI. Výrobce ale převodovku postupně zlepšoval a dnes bude rizikem spíše špatně provedená výměna spojek a neodborný servisní zásah. To samé platí o charakterním motoru 1.4 TSI s turbem a kompresorem. Pokud dostává pravidelný servis, fungovat bude.
BMW řady 3 E90 se šestiválcem
I když už je BMW řady 3 generace E90 „starý pekáč“ (nejstarším kusům už je dvacet let), poslední faceliftované ročníky mohou být pořád pěkná auta. Fanoušci tradičních bavoráků si s nimi přijdou na své, zejména když chtějí poctivou zadokolku s manuálem, kombinovanou se silným řadovým šestiválcem. Verze 335i s přeplňovaným motorem o výkonu přes 300 koní je naprostá paráda, ale ta se do našeho rozpočtu shání těžko.
I když jsou auta pod 200 000 Kč, spíše si připravte tak 300 000 Kč na slušný kus s aspoň trochu průhlednou servisní historií, uvěřitelným nájezdem (klidně může být přes 300 000 km) a v akceptovatelném stavu. Překvapivě dost 335i je i v karoserii kombi, s pohonem všech kol a obvykle s automatem. Ale pořád seženete klasický sedan s manuálem a v zadokolce. Taková verze bude mít i slušný sběratelský potenciál.
Řadový šestiválec N54 (a pozdější N55) o objemu 3,0 l má přímé vstřikování a přeplňování, což s sebou nese určitá rizika (pokud tankujete nekvalitní benzin, jezdíte jen po městě a na krátkých trasách). Ale jinak je to spolehlivý motor, pokud dostane každých 10 000 km nový olej. Největším rizikem starších bavoráků bývá vrtošivá elektronika a zlobící řídicí jednotky. Často se to děje u aut, v nichž se někdo neodborně vrtal. Kupované auto nechte prověřit specialistou s diagnostikou.
Jakýkoli benzinový sedan Lexus
Milovníci tradičních sedanů to mají stále těžší a těžší, když se zavedené prémiové značky odklonily od konvenční techniky a přešly na downsizing a jejich vozidla jsou už extrémně složitá. Naštěstí je tu Lexus, který se pořád drží spíše amerického pojetí luxusního sedanu, takže seženete relativně moderní auta s atmosférickými motory a hlavně spolehlivou jednoduchou technikou.
Na zajímavého lexus s benzinovým šestiválcem a luxusní výbavou vám stačí 200 000 Kč, s rozpočtem 300 tisíc seženete i vrcholný osmiválcový sedan LS 460, což je naprosto fantastický kočár. Možná bude mít najeto hodně přes 200 000 km, ale v případě servisovaného lexusu to můžete přeložit jako „akorát po zajetí“.
Lexusy a toyoty platí za mimořádně spolehlivá a kvalitní auta, a pokud nekoupíte bouraný vrak svařený ze tří kusů, prakticky ani nemusíte řešit nájezd. Chtějte znát hlavně servisní historii a minulost vozu. S údržbou by si měl poradit každý servis Toyoty, ale modely, které se nevozily na evropský trh, budou vyžadovat specialistu na lexusy.
Nissan Leaf
I když se můžeme dohadovat o estetických kvalitách Leafu první generace (a také o jeho dynamice a jízdních vlastnostech), je to první masově vyráběný elektromobil a dnes na trhu ojetin nejdostupnější možnost, jak si elektromobilitu vyzkoušet. Vozy s baterií 24kWh se dají koupit za 160 000 Kč, auta s větší 30kWh baterií stojí lehce přes 200 000 Kč. Druhá generace Leafu s baterií 40 kWh stojí už přes 300 000 Kč, ale pořád je to slušná nabídka za auto s reálným dojezdem 250 km.
První „lívanec“ je spíše takový pokus, ale pokud denně ujedete do 100 km mimo dálnice, mohl by vám stačit. Na krátké cesty třeba dvacet kilometrů tam a dvacet zpátky vlastně lepší auto není. Pokud má tepelné čerpadlo a zdraví baterie (SOH) aspoň 80 %, dá se pořád používat jako druhé vozidlo v rodině na krátké trasy s minimálními nároky na údržbu.
Zajímavé je, že pohon Leafu se dá upgradovat na větší baterii (dokonce i na velkou 40kWh z druhého Leafu), vyměnit se dá i motor za silnější. Nechte si před koupí ověřit stav baterie a pozor na stopy velkého poškození karoserie. První Leaf není zázrak po stránce jízdních vlastností, ale je prostorný, a pokud můžete nabíjet doma přes noc, bude vám vyhovovat. Kilometr s ním vyjde na asi 60 haléřů, zatímco s malým benzinovým autem budete jezdit tak za 2,50 Kč na kilometr.
VW Touareg a Porsche Cayenne
Skutečnou bazarovou kuriozitou jsou první generace SUV Porsche Cayenne a VW Touareg. Jestli ale patříte mezi lidi, kteří vezmou všechny úspory, přijdou do kasina a všechno vsadí na třináctku, mohli byste si s ojetým Touaregem nebo Cayennem zahrát docela zábavnou ruletu. Oba modely koupíte i pod 100 000 Kč, a mnohou mít dokonce luxusní osmiválec.
Sehnat se dá i naftový desetiválec v Touaregu či přeplňovaný osmiválec 4,5 l v Cayennu. Ano, tak levně koupíte auta, která ve své době stála víc než pěkný byt v centru Prahy. Mívá to ale většinou nějaký důvod - bývají strašně riziková a často potřebují vysoké vstupní investice. On totiž slušný Touareg nebo Cayenne, když nic zásadního nepotřebuje, stojí pořád kolem 300 000 Kč.
Nejchoulostivější jsou na těchto autech podvozky, převodovky a samozřejmě se reálné vysoké nájezdy podílejí i na kondici motorů. Zatímco běžnou údržbu zvládne každý servis, náročnější opravy vyžadují specialistu a takového musíte zaplatit. Ale jestli jste zručný mechanik a luxusní SUV klasického stylu vás láká, nemůžeme první Cayenne či Touareg zakázat. Racionální jedinec bude asi kroutit hlavou, ale někdo do toho prostě chce vletět po hlavě.