Hlavní obsah

Mladí řidiči kupují bavoráky, starší dacie a úsporné vozy. Výběr ojetin potvrzuje zažité stereotypy

Foto: Dalibor Žák

Prodejní statistiky z autobazaru potvrzují, že mladí řidiči shánějí spíše sportovní a nějakým způsobem zajímavá auta, zatímco lidé v produktivním věku jdou po praktičnosti a ti nejstarší hlavně po pohodlí a ceně.

Článek

Ačkoli se trh automobilů průběžně mění a módní trendy se neustále otáčejí, tak mezi lidmi koluje několik zažitých stereotypů o tom, jaký typ řidičů s určitými auty jezdí. A světe div se, ono to má i statisticky ověřený základ. Až tedy uslyšíte, že mladí hejsci s ještě mokrým řidičákem lítají s bavoráky a audinami, dacie jsou auta pro důchodce a velká MPV si kupují rodinné typy v produktivním věku, není to jen opakování dávno neplatných polopravd. Ono to tak skutečně je.

Společnost Auto ESA totiž zveřejnila zajímavé statistiky věkového složení zákazníků nejprodávanějších modelů, a i když vy to možná vidíte jinak a v předdůchodovém věku jste se rozhodli dohánět svou mladickou nerozvážnost za volantem sportovního bavoráku, zatímco třeba váš vnuk si v osmnácti jako první auto rovnou koupil úspornou Dacii nebo praktické Berlingo, tak patříte k opravdovým výjimkám.

„Naše data ukazují, že mladí lidé mají tendenci upřednostňovat sportovní a luxusní vozy,“ říká Filip Kučera, marketingový manažer Auto ESA. „Naopak starší zákazníci dávají přednost spíše praktickým a ekonomickým modelům.“

Největší extrémy jsou vidět právě u BMW řady 3, které má největší podíl u zákazníků ve věku do 30 let, a to 52,5 %. Naopak lidé ve věku 50+ si trojkový bavorák vybírají nejméně a jen 13,1 % kupujících takového modelu je starších než padesát let. Trojkový bavorák má nejnižší věkový průměr zákazníků, a to 33 let. Podobně je to i u modelů Audi A3 a A4, kdy největší skupina zákazníků je z nejmladší věkové kategorie a naopak nejmenší z té starší. Mladší zákazníky oslovují i Seaty Leon a Ibiza.

Zcela obráceně je to pak u spíše praktických a ekonomických modelů. Největší podíl zákazníků nad 50 let má Dacia Duster (67,6 %), Dacia Sandero (66,4 %) a Citroën Berlingo (64,6 %). Mladí lidé do třiceti let věku pak o Berlingo zájem skoro vůbec nejeví, neboť v této věkové kategorii bylo jen 2,7 % kupujících Berlinga. Zajímavé je, že podobná čísla má i třeba SUV Škoda Yeti.

Foto: Dalibor Žák

Volkswagen Golf je vskutku všelidové auto, které oslovuje široké spektrum zákazníků v bazarech od těch nejmladších až po nejstarší. Podobně to mají i škodovky, hlavně pak Fabie a Octavie.

V kategorii od 30 do 49 let nejvíce frčí rodinné a velkoprostorové vozy. Jejich praktičnost a univerzálnost určitě láká i živnostníky. Největší podíl zákazníků v této věkové kategorii má Opel Zafira (61,8 %), Ford S-Max (61 %), Volkswagen Caddy (58,8 %) a Volkswagen Touran (55,4 %).

„Naše analýza také odhalila několik překvapení. Například Ford Fiesta, často považovaný za oblíbený model mezi mladšími zákazníky, má v našich datech průměrný věk zákazníka 48 let a pouze 17,1 % zákazníků do 30 let,“ dodává Filip Kučera z Auto ESA.

Existují ale i auta, která jsou oblíbená napříč všemi věkovými kategoriemi. Mezi takové všelidové modely patří tradičně Volkswagen Golf a potvrzují to i statistiky bazaru. Podobně jsou na tom i prakticky všechny škodovky snad s výjimkou zmíněného Yetiho a Roomsteru, které kupuje spíše starší generace. Vyrovnanou základnu zákazníků má ale třeba i Hyundai i30, Ford FocusMondeo, Opel Astra či Volkswagen Polo.

Naše tipy na zajímavé ojetiny pro mladé

Foto: Dalibor Žák

Moderní audi jsou velmi univerzální a vlastně i spolehlivá auta. Logicky dává většina lidí přednost známým motorům TDI, oblíbené jsou i verze Quattro s pohonem všech kol.

U vozů Audi bývají automatickou volbou velmi dobře známé motory 2.0 TDI, případně i menší 1.6 TDI. Hlavně v modelu A3, který je technicky příbuzný s Golfem a Octavií, se prodává i motor 1.4 TFSI. Ačkoli platí, že u prémiových aut je vždycky lepší hledat jednodušší verze se skromnější výbavou, tak klasické Audi má vždycky trochu silnější motor a hlavně pohon všech kol. Ale rozpočet zhruba 300 000 Kč stačí na velmi pěkné auto s výkonným motorem, čtyřkolkou a atraktivní výbavou.

Pokud chcete modernější Audi s výkonnějším benzinovým motorem, tak hledejte takové, které už má motory 1.8 TFSI nebo 2.0 TFSI z řady EA 888 tzv. třetí generace. Mají totiž duální vstřikování (přímé a nepřímé), netrpí na usazování karbonu v sání a mají lépe vyřešený termomanagement. U modelu A4 se vylepšená osmnáctistovka prodává od července 2011, dvoulitr až od dubna 2013.

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli jsou mezi nadšenci nejoblíbenější klasické sedany a kupé s benzinovým šestiválcem, manuálem a pohonem zadních kol, rozšířenější jsou diesely, čtyřkolky a verze s automatem. Největším problémem starých bavoráků je celkový technický stav a mnohdy i podvody s ojetinami s nejasnou historií.

Trojkový bavorák v klasické specifikaci s pohonem zadních kol, manuální převodovkou a atmosférickým benzinovým šestiválcem začíná být vzácnost. Například kupé generace E92 se v takové verzi v inzerátech počítá na jednotky kusů. Sedanů a kombi je v takové verzi rovněž velmi málo, to spíše takové auto seženete ještě ve starší generaci E46. V rozpočtu do 200 000 Kč se dá sehnat slušné auto, ale u takové částky to obvykle teprve začíná a na ojetý bavorák si vždycky nechte rezervu minimálně padesát tisíc korun.

Hojně jsou ale rozšířené čtyřválce, diesely, čtyřkolky a verze s automatickou převodovkou. U starší generace E46 už bývá velký problém najít zachovalé auto bez koroze, podobné problémy se už bohužel týkají i nejstarších kusů generace E90. Tradicí ojetých bavoráků jsou rozličné chyby v elektronice, problémy s akumulátorem a u mnoha utrápených aut se spotřebou a úniky oleje. Žertem se říká, že pokud ze starého „bavoráku“ neteče olej, tak to může znamenat jedině to, že už v něm žádný není.

Při nákupu jakéhokoli prémiového vozu buďte velmi opatrní, obejděte několik nabídek a vyhněte se automobilům bez historie. Ideálně kupujte jen s asistencí specialisty, který umí auto důkladně diagnostikovat a odhadnout výši nezbytných oprav. Tyto luxusní vozy jsou velmi rizikové, a i když nabízí samozřejmě moc pěkné svezení a vyšší společenskou prestiž, může se z nich také stát bezedná jáma na peníze. Tak ať si tu individuální mobilitu hned zamlada neznepříjemníte špatnou koupí.

Naše tipy na zajímavé ojetiny pro starší

Foto: Lukáš Volšický

Moderní dacie jsou velmi praktická, univerzální a vlastně i spolehlivá auta. Oblíbený Duster ale není žádná láce, ojetiny bývají docela drahé. Kompaktní Sandero je mnohem dostupnější.

U vozů oblíbených u starší věkové kategorie zákazníků je to s daciemi poměrně jednoduché. Duster i Sandero jsou vlastně slušná a spolehlivá auta, která často statečně snášejí dost nevybíravé zacházení v rukou některých firemních zákazníků. Zatímco kompaktní Sandero se dá koupit za opravdu hezké peníze, oblíbený Duster si cenu drží a i jako ojetina bývá docela drahý. Zejména, když má málo najeto a je ještě v záruce.

Nekoukejte moc na kilometry, zaměřte se hlavně na celkový technický stav vozu, prohlédněte interiér a také spodek. Koroze sice nebývá takový problém, ale vozy po nehodách jsou rizikové. Slušný bazar vám auto zvedne, případně nebude mít problém s prohlídkou za asistence zkušeného mechanika nebo v odborném servisu. Dacie jsou dobrá auta, ale i u nich se sem tam objeví nějaká bolístka.

Pozor na naftové motory 1.5 dCi, které sice umí být spolehlivé, ale s vyššími nájezdy jim mohou zlobit emisní systémy a jsou choulostivé na nekvalitní naftu a oddalovaný servis. Oblíbené jsou u dacií přestavby na LPG, dokonce byly nabízené i oficiálně. Ale někdy s nimi bývá problém, hlavně opět kvůli nedostatečné údržbě a neodborným zásahům či nekvalitnímu seřízení systému. Citlivé jsou u více ojetých dacií také převodovky.

Foto: Dalibor Žák

Suzuki Vitara je dost možná nejlepší kompaktní SUV, které si můžete na trhu ojetin koupit. Je věčná škoda, že je takových aut v inzerátech málo.

Velice dobrou volbou jsou vozy značky Suzuki. Například univerzální Vitara je takový luxusnější a lépe jezdící Duster. Opravdu povedené je i třeba Suzuki SX4, které je zvláštním křížencem hatchbacku, SUV a MPV. Je to praktické a pohodlné auto. Techniku (zejména benzinové motory) mají tyto vozy velmi spolehlivou a stačí jim jen pravidelná údržba a po vyšších nájezdech trochu důkladnější péče.

Spolehlivá auta jsou i moderní fiaty. Třeba model Tipo je taková „trochu lepší Dacia“ s opravdu dobrými motory. Výborná je malá Panda, zejména pak s motorem 1,2 l řady FIRE. Opomínat nesmíme ale ani některé renaulty, citroënypeugeoty, které umí nabídnout pár slušných motorizací a rovněž kvalitní antikorozní ochranu. Jen se musíte vyhnout unaveným autům z firemních flotil, jež mívají dost ošemetnou minulost se zanedbáváním základních servisních úkonů.

Načítám