Článek
Ačkoli se trh automobilů průběžně mění a módní trendy se neustále otáčejí, tak mezi lidmi koluje několik zažitých stereotypů o tom, jaký typ řidičů s určitými auty jezdí. A světe div se, ono to má i statisticky ověřený základ. Až tedy uslyšíte, že mladí hejsci s ještě mokrým řidičákem lítají s bavoráky a audinami, dacie jsou auta pro důchodce a velká MPV si kupují rodinné typy v produktivním věku, není to jen opakování dávno neplatných polopravd. Ono to tak skutečně je.
Společnost Auto ESA totiž zveřejnila zajímavé statistiky věkového složení zákazníků nejprodávanějších modelů, a i když vy to možná vidíte jinak a v předdůchodovém věku jste se rozhodli dohánět svou mladickou nerozvážnost za volantem sportovního bavoráku, zatímco třeba váš vnuk si v osmnácti jako první auto rovnou koupil úspornou Dacii nebo praktické Berlingo, tak patříte k opravdovým výjimkám.
„Naše data ukazují, že mladí lidé mají tendenci upřednostňovat sportovní a luxusní vozy,“ říká Filip Kučera, marketingový manažer Auto ESA. „Naopak starší zákazníci dávají přednost spíše praktickým a ekonomickým modelům.“
Největší extrémy jsou vidět právě u BMW řady 3, které má největší podíl u zákazníků ve věku do 30 let, a to 52,5 %. Naopak lidé ve věku 50+ si trojkový bavorák vybírají nejméně a jen 13,1 % kupujících takového modelu je starších než padesát let. Trojkový bavorák má nejnižší věkový průměr zákazníků, a to 33 let. Podobně je to i u modelů Audi A3 a A4, kdy největší skupina zákazníků je z nejmladší věkové kategorie a naopak nejmenší z té starší. Mladší zákazníky oslovují i Seaty Leon a Ibiza.
Zcela obráceně je to pak u spíše praktických a ekonomických modelů. Největší podíl zákazníků nad 50 let má Dacia Duster (67,6 %), Dacia Sandero (66,4 %) a Citroën Berlingo (64,6 %). Mladí lidé do třiceti let věku pak o Berlingo zájem skoro vůbec nejeví, neboť v této věkové kategorii bylo jen 2,7 % kupujících Berlinga. Zajímavé je, že podobná čísla má i třeba SUV Škoda Yeti.

Volkswagen Golf je vskutku všelidové auto, které oslovuje široké spektrum zákazníků v bazarech od těch nejmladších až po nejstarší. Podobně to mají i škodovky, hlavně pak Fabie a Octavie.
V kategorii od 30 do 49 let nejvíce frčí rodinné a velkoprostorové vozy. Jejich praktičnost a univerzálnost určitě láká i živnostníky. Největší podíl zákazníků v této věkové kategorii má Opel Zafira (61,8 %), Ford S-Max (61 %), Volkswagen Caddy (58,8 %) a Volkswagen Touran (55,4 %).
„Naše analýza také odhalila několik překvapení. Například Ford Fiesta, často považovaný za oblíbený model mezi mladšími zákazníky, má v našich datech průměrný věk zákazníka 48 let a pouze 17,1 % zákazníků do 30 let,“ dodává Filip Kučera z Auto ESA.
Existují ale i auta, která jsou oblíbená napříč všemi věkovými kategoriemi. Mezi takové všelidové modely patří tradičně Volkswagen Golf a potvrzují to i statistiky bazaru. Podobně jsou na tom i prakticky všechny škodovky snad s výjimkou zmíněného Yetiho a Roomsteru, které kupuje spíše starší generace. Vyrovnanou základnu zákazníků má ale třeba i Hyundai i30, Ford Focus a Mondeo, Opel Astra či Volkswagen Polo.
Naše tipy na zajímavé ojetiny pro mladé

Moderní audi jsou velmi univerzální a vlastně i spolehlivá auta. Logicky dává většina lidí přednost známým motorům TDI, oblíbené jsou i verze Quattro s pohonem všech kol.
U vozů Audi bývají automatickou volbou velmi dobře známé motory 2.0 TDI, případně i menší 1.6 TDI. Hlavně v modelu A3, který je technicky příbuzný s Golfem a Octavií, se prodává i motor 1.4 TFSI. Ačkoli platí, že u prémiových aut je vždycky lepší hledat jednodušší verze se skromnější výbavou, tak klasické Audi má vždycky trochu silnější motor a hlavně pohon všech kol. Ale rozpočet zhruba 300 000 Kč stačí na velmi pěkné auto s výkonným motorem, čtyřkolkou a atraktivní výbavou.
Pokud chcete modernější Audi s výkonnějším benzinovým motorem, tak hledejte takové, které už má motory 1.8 TFSI nebo 2.0 TFSI z řady EA 888 tzv. třetí generace. Mají totiž duální vstřikování (přímé a nepřímé), netrpí na usazování karbonu v sání a mají lépe vyřešený termomanagement. U modelu A4 se vylepšená osmnáctistovka prodává od července 2011, dvoulitr až od dubna 2013.

Ačkoli jsou mezi nadšenci nejoblíbenější klasické sedany a kupé s benzinovým šestiválcem, manuálem a pohonem zadních kol, rozšířenější jsou diesely, čtyřkolky a verze s automatem. Největším problémem starých bavoráků je celkový technický stav a mnohdy i podvody s ojetinami s nejasnou historií.
Trojkový bavorák v klasické specifikaci s pohonem zadních kol, manuální převodovkou a atmosférickým benzinovým šestiválcem začíná být vzácnost. Například kupé generace E92 se v takové verzi v inzerátech počítá na jednotky kusů. Sedanů a kombi je v takové verzi rovněž velmi málo, to spíše takové auto seženete ještě ve starší generaci E46. V rozpočtu do 200 000 Kč se dá sehnat slušné auto, ale u takové částky to obvykle teprve začíná a na ojetý bavorák si vždycky nechte rezervu minimálně padesát tisíc korun.
Hojně jsou ale rozšířené čtyřválce, diesely, čtyřkolky a verze s automatickou převodovkou. U starší generace E46 už bývá velký problém najít zachovalé auto bez koroze, podobné problémy se už bohužel týkají i nejstarších kusů generace E90. Tradicí ojetých bavoráků jsou rozličné chyby v elektronice, problémy s akumulátorem a u mnoha utrápených aut se spotřebou a úniky oleje. Žertem se říká, že pokud ze starého „bavoráku“ neteče olej, tak to může znamenat jedině to, že už v něm žádný není.
Při nákupu jakéhokoli prémiového vozu buďte velmi opatrní, obejděte několik nabídek a vyhněte se automobilům bez historie. Ideálně kupujte jen s asistencí specialisty, který umí auto důkladně diagnostikovat a odhadnout výši nezbytných oprav. Tyto luxusní vozy jsou velmi rizikové, a i když nabízí samozřejmě moc pěkné svezení a vyšší společenskou prestiž, může se z nich také stát bezedná jáma na peníze. Tak ať si tu individuální mobilitu hned zamlada neznepříjemníte špatnou koupí.
Naše tipy na zajímavé ojetiny pro starší

Moderní dacie jsou velmi praktická, univerzální a vlastně i spolehlivá auta. Oblíbený Duster ale není žádná láce, ojetiny bývají docela drahé. Kompaktní Sandero je mnohem dostupnější.
U vozů oblíbených u starší věkové kategorie zákazníků je to s daciemi poměrně jednoduché. Duster i Sandero jsou vlastně slušná a spolehlivá auta, která často statečně snášejí dost nevybíravé zacházení v rukou některých firemních zákazníků. Zatímco kompaktní Sandero se dá koupit za opravdu hezké peníze, oblíbený Duster si cenu drží a i jako ojetina bývá docela drahý. Zejména, když má málo najeto a je ještě v záruce.
Nekoukejte moc na kilometry, zaměřte se hlavně na celkový technický stav vozu, prohlédněte interiér a také spodek. Koroze sice nebývá takový problém, ale vozy po nehodách jsou rizikové. Slušný bazar vám auto zvedne, případně nebude mít problém s prohlídkou za asistence zkušeného mechanika nebo v odborném servisu. Dacie jsou dobrá auta, ale i u nich se sem tam objeví nějaká bolístka.
Pozor na naftové motory 1.5 dCi, které sice umí být spolehlivé, ale s vyššími nájezdy jim mohou zlobit emisní systémy a jsou choulostivé na nekvalitní naftu a oddalovaný servis. Oblíbené jsou u dacií přestavby na LPG, dokonce byly nabízené i oficiálně. Ale někdy s nimi bývá problém, hlavně opět kvůli nedostatečné údržbě a neodborným zásahům či nekvalitnímu seřízení systému. Citlivé jsou u více ojetých dacií také převodovky.

Suzuki Vitara je dost možná nejlepší kompaktní SUV, které si můžete na trhu ojetin koupit. Je věčná škoda, že je takových aut v inzerátech málo.
Velice dobrou volbou jsou vozy značky Suzuki. Například univerzální Vitara je takový luxusnější a lépe jezdící Duster. Opravdu povedené je i třeba Suzuki SX4, které je zvláštním křížencem hatchbacku, SUV a MPV. Je to praktické a pohodlné auto. Techniku (zejména benzinové motory) mají tyto vozy velmi spolehlivou a stačí jim jen pravidelná údržba a po vyšších nájezdech trochu důkladnější péče.
Spolehlivá auta jsou i moderní fiaty. Třeba model Tipo je taková „trochu lepší Dacia“ s opravdu dobrými motory. Výborná je malá Panda, zejména pak s motorem 1,2 l řady FIRE. Opomínat nesmíme ale ani některé renaulty, citroëny a peugeoty, které umí nabídnout pár slušných motorizací a rovněž kvalitní antikorozní ochranu. Jen se musíte vyhnout unaveným autům z firemních flotil, jež mívají dost ošemetnou minulost se zanedbáváním základních servisních úkonů.