Článek
Ačkoli je nabídka ojetých aut u nás velmi slušná, mnoho lidí se dívá po ojetých vozech i v zahraničí. Nejoblíbenějším místem je pak přímo německý trh, kde je výrazně vyšší nabídka jak běžných aut, tak i těch exkluzivních, která se na českém trhu shánějí obtížně, případně je jejich nabídka velmi omezená.
Dovozy automobilů a jejich prověřováním se zabývá spousta specialistů a firem. Například společnost Carvago, což je velké online tržiště s ojetými vozy, za dobu své existence prověřila českým zájemcům více než 30 000 aut a nyní zveřejnila zajímavá data o tom, v jakém stavu ojetiny z Německa (a dalších evropských trhů) vlastně jsou a kde se nachází ty nejlepší a kde naopak nejhorší. Carvago se zaměřuje na pečlivou předkupní kontrolu vozidel, využívá nástroje jako Cebia, databáze pojišťoven a kradených vozidel. Na rozdíl od individuálních dovozců nabízí Carvago svým zákazníkům jistotu záruky od české společnosti, což zahrnuje plnou zodpovědnost za stav doporučených vozidel.
Podle analýzy společnosti Carvago jsou nejlepší auta ze západu a severozápadu Německa, z Berlína, Hamburku a Brém. Tedy převážně dále od našich hranic. Naopak nejhorší situace je blízko českých hranic, zejména pak v Sasku a Durynsku. Ale nijak slavně na tom není ani třeba Bavorsko a Braniborsko. Můžeme samozřejmě jenom spekulovat, jestli je to například tím, někteří obchodníci „horší“ auta posílají blíže k hranicím východní Evropy, kde se snáze prodají.
Podle Carvaga stále nejvíce českých zájemců vyhledává vozy z Německa, a to kvůli celkově dobré pověsti místního trhu, široké nabídce a zejména snadné dostupnosti. Mnohdy jsou německá auta pro zájemce u hranic blíže než na druhé straně Česka. Němci se také svých automobilů zbavují obvykle dříve než Češi. „Zatímco Češi se zbavují svých nových aut kolem stotisícového nájezdu, Němci tak činí v průměru kolem šedesáti tisíc kilometrů,“ říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozů společnosti Carvago.
Ovšem stav ojetých aut v Německu se prý poslední roky postupně zhoršuje a už ho nelze považovat za tak prémiový trh jako dříve. „Náš dlouhodobý průměr nedoporučených vozů z Německa je v poměru 4 : 1, ale letos už jsme se v některých měsících dostali na poměr 2 : 1, tedy že dvě doporučíme a jedno ne. To má samozřejmě dopad i na kvalitu tuzemského trhu ojetin. Výrazně lepší výsledky mají naše kontroly ve Švédsku a překvapivě například v Rumunsku. Tamní trh je sice znám stáčením tachometrů, ale to se týká především levných aut a starších prémiových vozů. Zánovní ojetiny se dají v Rumunsku koupit ve skvělém stavu a za lepší cenu,“ vysvětluje Marek Dvořák z Carvaga.
Mezi nejčastější problémy německých ojetin patří neodborné opravy poškození, ať už po závadách nebo nehodách. Mnoho aut má také nadměrně opotřebovaný interiér a kosmetické vady, což může napovídat, že vůz sloužil například v půjčovně nebo službě sdílení vozidel. Ovšem je potřeba také upozornit na rizika stáčení tachometrů, která hrozí zejména u vozů z operativních leasingů se smluvně omezeným ročním nájezdem. Jen připomínáme, že zhruba třetina německých ojetin může být stočená. Podle Carvaga se ale také množí počet aut s vážnými technickými vadami, jejichž opravy jsou velmi drahé. I proto je při dovozu ojetiny ze zahraničí důkladná technická kontrola vozidla, ideálně nezávislým technikem.
Individuálním dovozům se vyhýbají i velcí prodejci ojetých aut u nás. „Pokud autobazary nakupují v zahraničí, tak využívají vlastní zdroje včetně zahraničních aukcí,“ říká Filip Kučera z Auto ESA. Doba individuálních dovozů či malých dovozců v podobě „přeprodejců“ do bazarů podle něj už ale dávno skončila.
„Nabídka ojetin na českém trhu je tak velká, že se individuální dovoz běžných modelů nevyplatí, nehledě na chybějící garance a případné možnosti reklamace,“ doplňuje Kučera. V případě původu dovezených vozidel ze zahraničí prodávaných v autobazarech ovšem Německo jednoznačně vede, a to především z důvodu stále vysoké kvality automobilů proti jiným trhům. „Auta z Německa také bývají lépe vybavená, lépe udržovaná a jezdila po kvalitních silnicích. Severské země bývají na kvalitu vozidel zajímavé, ale s omezenou nabídkou a vyššími náklady na logistiku,“ vysvětluje Kučera z Auto ESA.