Článek
Nedávno jsme v redakci zase vedli diskusi o tom, jaká auta toho vlastně mají vždycky nejvíc najeto. Hlavních podezřelých je pár – osobní dodávky od Mercedesu a Volkswagenu, velká volva s dieselem, Audi A6 a jedničkový Superb. Otevřeli jsme tak „seznamácký“ vyhledávač ojetin Sauto.cz a nechali si seřadit auta podle nájezdu. A ukázalo se, že se nemýlíme…
Museli jsme vyfiltrovat očividné nesmysly a chybně uvedené údaje. Tímto chceme apelovat na inzerenty, aby si dávali pozor, co do inzerátů píšou – uvádět u Fordu Galaxy 2.0 TDCI nájezd 1 750 510 km nebo u Octavie III 2.0 TDI nájezd 2 072 089 km je zbytečný překlep s jednou nulou navíc, jímž si prodejce jen omezí dosah. Lidé totiž obvykle stanovují nějaký limit nájezdu, přes který už jít nechtějí. Ale to platí i o ostatních parametrech, jako je třeba typ paliva. Škoda Rapid 1.6 TDI opravdu na benzin nejezdí…
Asi vás nepřekvapí TOP 5 aut, která jsme našli. Osobní dodávky od Mercedesu, ještě jedna třída E, Volkswagen Multivan legendární generace T4 a bývalá taxikářská Škoda Superb první generace s motorem 1.9 TDI. Samozřejmě nemůžeme vědět, kolik mají reálně najeto jiná auta. Prostě vycházíme jen z toho, co prodejci v inzerátech uvádějí. Tak se pojďme na TOP 5 nejvíc ojetých vozů v českých inzerátech podívat.
Mercedes-Benz Vito 109 CDI
Najeto: 632 000 km
Mercedesy tu máme tentokrát v TOP 5 nejvíce ojetých aut v českých inzerátech hned tři. Model Vito je dělník, který toho naběhá opravdu dost. Stejně jako inzerovaný vůz s naftovým motorem 2,1 l (generace OM 646, verze 109 CDI) o výkonu 65 kW. Prodejce za něj chce 99 000 Kč a my věříme, že za ty peníze odvede ještě hodně práce. Kdo potřebuje pracanta na stavbu, nemá co řešit. Uvnitř navíc nevypadá vyloženě zhuntovaně. Snad všechny důležité věci ještě fungují.
Prodejce férově uvádí VIN k autu, takže můžeme nahlédnout do databáze Ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz a v rychlosti vůz prověřit. První záznamy jsou u nás ze září 2011, kdy se zapsalo na STK poprvé 139 845 km. Pak to tam naskakovalo rychle. 200 000 km vůz překročil už další rok, za další přibylo 35 000 km a v říjnu 2015 už mělo auto najeto 352 000 km, další rok 400 tisíc, více než půl milionu kilometrů se v záznamech objevuje poprvé v listopadu 2019. Tahle osobní dodávka tedy rozhodně nezahálela.
Volkswagen Multivan T4 2.5 TDI
Najeto: 639 900 km
Legendární „té-čtyřka“ patří mezi nežádanější klasické velké rodinné vozy v této kategorii a ceny ojetin tomu odpovídají. Chtít dvě stě tisíc za opravdu hodně ojeté a už skoro třicet let staré auto tak není nic nemorálního, tady se ceny drží opravdu vysoko. Zejména, když je vůz v pěkném stavu, má zachovalý původní interiér a funguje. A podle inzerátu se zdá, že přesně takový kus tu před námi je. Tahle auta budou jednou ceněnými raritami. Pokud je udržíte v pěkném, funkčním a hlavně originálním stavu, ideálně s původní dokumentací, už levnější nebudou.
Prodejce sice celý VIN k rychlé kontrole historie vozu u inzerátu neuvedl (měl by ho zaslat na vyžádání), ale není důvod takovému nájezdu nevěřit. Ve skutečnosti tohle auto podle fotek vypadá na udávané kilometry velice zachovale. Pod kapotou je ještě klasický „nezničitelný“ pětiválcový motor 2.5 TDI. Prodejce sice uvádí, že se jedná o nejvýkonnější verzi 111 kW, jenže malý mezichladič nad motorem na fotkách by napovídal, že jde o slabší provedení. I to však jede slušně. Navíc v tom jen možná máme guláš, protože těch verzí bylo spousta. Na druhou stranu při koupi T4 s tímhle motorem opatrně, hodně aut prostě někdy v průběhu dlouhého a náročného života dostalo úplně jiný motor, který tam původně být vůbec neměl. Tak pozor, ať vás prodejce netahá za nos.
Mercedes-Benz E220 CDI
Najeto: 669 000 km
Mercedesy třídy E jsou jedny z nejvíce vytěžovaných běžných aut na trhu vůbec. Potvrzují to i statistiky německých technických kontrol, kde spolu s Fordy Mondeo, Audi A6 a některými volvy a Superby najíždějí v prvních letech obrovské porce kilometrů. Těžko říci, co všechno má tenhle konkrétní Mercedes za sebou. Prodejce uvádí, že je auto po generální opravě motoru a že funguje. Nahlédnutí do historie českých STK díky dostupnému VIN kódu naznačují, že vůz přišel do ČR s nájezdem přes 600 000 km v březnu 2019. A pak od června 2019 během pár měsíců zřejmě několikrát změnil majitele. To by v historii naznačovalo, že se ho vždycky někdo ujal, aby se ho pak raději zbavil.
Teď je znovu na prodej za necelých 120 000 Kč a nutno říci, že uvnitř vypadá docela zachovale. Mercedesy třídy E této generace jsou vlastně velmi kvalitní a spolehlivá auta, která opravdu dobře maskují svůj skutečný nájezd, hlavně v interiéru. A i diskutovaný čtyřválec 220 CDI umí být spolehlivý motor, pokud se o něj staráte. Pro tyto vozy je vždycky smrtelný jen zanedbaný a neodborný servis. Jakmile se jednou něco objeví v elektronice, bývá i pro zkušeného mechanika oříšek to vyřešit. A opravdu levně nejde u těchto aut opravit skoro nic.
Mercedes-Benz Vito 2.2 CDI
Najeto: 767 558 km
Osobní verze dodávek patří mezi nesmírně vytěžovaná auta a právě Mercedesy Vito jsou dříči, kteří neúnavně taxikaří nebo tahají denně chlapy na stavbu a doslova otročí. Není žádnou výjimkou, aby tato auta u prvních majitelů nenajezdila 80 až 100 000 km za rok. A často pak najdou uplatnění jako záložní či náhradní vozy dlouho poté, co je už firma účetně odepsala. Když se staráte, umí mercedesy najezdit neuvěřitelné porce kilometrů. Tato Vita dají klidně dva miliony.
Inzerovaný vůz v charakteristické německé taxikářské barvě patří mezi ty vůbec nejvíce ojeté na českém internetu. První záznamy má u nás auto až v únoru 2017, kdy bylo na tachometru necelých 630 000 km. Za další dva roky přibylo 63 000 km, pak dalších 57 000 km za dva roky. Poslední STK prodělal vůz letos v lednu, a to přibylo jen asi 17 000 km. I tak je udávaný nájezd 767 558 km opravdu pořádný a snad mu lze i věřit. Prodejce chce za auto 219 000 Kč, což je docela dost, ale jestli vše funguje a nosné části nejsou prorezavělé skrz, ještě může pár let a desítek tisíc kilometrů posloužit.
Škoda Superb I 1.9 TDI
Najeto: 1 103 429 km
Tenhle taxikářský Superb první generace už má něco naběháno! A z našeho výběru je to skutečný kilometrový rekordman. Podle prodejce dostal ve zhruba 800 000 km nový motor a převodovku, v milionu se měnil přístrojový štít. Prodejce férově udává k vozu i VIN, takže můžete na stránkách Ministerstva dopravy snadno ověřit, jak se historie vozu vyvíjela. I když tam toho v posledních letech moc nepřibylo, což by u bývalého taxíku bylo dost podezřelé, u tohoto Superbu už je asi jedno, jestli má najeto „milion sto“ nebo „milion tři sta“.
První generace Superbů jsou pracanti, a pokud se o auto v rozumné míře staráte, včas řešíte rodící se problém a nenecháte vždycky všechno dojít do havarijního stavu, dají se udržet při životě opravdu dlouho. A tento taxikářský Superb, který může být váš za 45 000 korun, je toho typickým příkladem. Navíc s „novým“ motorem a převodovkou by mohl ještě pár set tisíc kilometrů dát. Co nás překvapuje, je poměrně zachovalý stav interiéru a ne zas tak rozsáhlá koroze karoserie. Po více než milionu kilometrů bychom to čekali horší. To všechna ta auta s údajnými „260 000 km“ na tachometru v jiných inzerátech vypadají mnohem hůř…
Pár tipů, jak koupit hodně ojeté auto
Každý vám řekne, že není rozhodující udávaný nájezd, ale celkový technický stav konkrétního vozu. Vedle funkce motoru a převodovky se ale zaměřte také na elektroinstalaci, hlavně tedy důležité věci: startér, zámky, světla. To, že nefunguje elektrická roletka zadního okna, je jedno. Hlavně, když to nastartuje a svítí.
Počítejte také s postupující korozí. I vozy se statisticky dobrou antikorozní ochranou už toho budou mít po 500 000 km za sebou dost. To, že jsou trochu zrezavělé rohy dveří a lemy blatníků, nemusí být katastrofa. Ale jakmile je narušená podlaha, uchycení nápravy či rám, už to začíná být problém. Pozor také na masivní úniky provozních kapalin.
Výhodou je samozřejmě kompletní dokumentace k autu a aspoň nějaká historie, zejména pokud se v posledních letech dělaly nějaké velké opravy. Počítejte však s tím, že na takto ojetých autech bude ještě spousta práce, a pokud nejste mechanicky zruční, hrozí, že se v servisu nedoplatíte. Kdo si ale spoustu věcí udělá sám a má přístup k levným dílům, má možnosti prakticky neomezené. A snadno a levně se pak dostane k vysněnému luxusnímu vozu.