Článek
Ze zvědavosti jsme opět nahlédli na inzertní portál Sauto.cz a hledali relativně mladé ojetiny s opravdu vysokými nájezdy. Divili byste se, kolik jen šestiletých aut už má na kontě přes 300 000 km. Ale my hledali ještě šílenější kilometrové porce.
V inzerátech najdeme dost automobilů, u kterých je udávaný opravdu vysoký nájezd, ale při bližším zkoumání zjistíme, že se jedná o překlep při zadávání inzerátu. Případně nejdou kilometry ověřit a například podle fotek se spíše zdá, že se prodejce opět spletl. Nebo se jen musel úplně zbláznit při udávání ceny, neboť by takové auto mělo stát spíše polovinu. Udávaná cena pak totiž odpovídá vozidlům, která mají najeto o jedno nulu méně.
Tady tak máme pět běžných osobních aut s opravdu pořádnými nájezdy z českých inzerátů, některá z nich najezdila klidně 130 000 km ročně. Začneme ale od vozidel s „nejnižším“ ročním nájezdem, pokud tedy považujete průměr 60 000 km ročně za „nízký“ nájezd. A nezapomeňte na konci článku hlasovat v naší anketě!
Škoda Kodiaq 2.0 TDI: 413 000 km od roku 2017
Pro kontrolu je k dispozici VIN auta. První záznam z Česka je z července 2020, kdy mělo auto najeto už 341 098 km, poslední STK absolvovalo v červnu 2023 s 412 626 km. Podle prodejce má prý za sebou vůz důležité servisní úkony. Na prodej je za 398 000 Kč.
Na první pohled z fotek by člověk ani neřekl, že má tenhle Kodiaq najeto tolik. Ale už v úvodu inzerátu se dočteme, že ve 400 000 km se prý měnil olej v automatu (servisní interval pro tuto převodovku je 120 000 km) a rozvody, ve 411 000 km prý dostalo auto nový olej a filtry. Takže údaj 413 000 km podle všeho sedí. Kodiaq tak najezdil průměrně kolem 60 000 km ročně, ovšem hned za první tři roky naběhal přes 340 000 km.
I když se nejedná o motor ve vrcholné specifikaci (podle všeho je to jen předokolka), tak auto je opravdu pěkně vybavené, a dokonce má i vyhřívané sedačky vzadu. Působí překvapivě zachovale, ale bez důkladné předkupní prohlídky to stejně nepůjde. Jednotka 2.0 TDI může fungovat bez problémů, ale s tímto nájezdem pozor na netěsnosti a funkci chladicí soustavy. Zlobit může vstřikování i turbo. Otázkou samozřejmě bude i stav automatu a částicového filtru. Nabízený vůz patří mezi nejdostupnější kodiaqy, ale za relativně nízký příplatek dvacet až třicet tisíc můžete mít auto s polovičním nájezdem. Samozřejmě ale bude rozhodovat i servisní historie a celkový stav.
Škoda Superb 2.0 TSI: 450 000 km od roku 2018
Nabízený Superb je zřejmě dovoz, první záznam z české STK je z prosince 2023 s nájezdem 450 177 km. Asi si říkáte, proč si někdo na roční nájezd přes 75 000 km nekoupil diesel. Auto je na prodej za 259 000 Kč.
Třetí generace Škody Superb je oblíbené a v bazarech žádané auto. Patří ale mezi modely, které za sebou mívají opravdu obrovské nájezdy. Například podle údajů německých technických kontrol patří Superb spolu s některými modely značky Volvo a Audi k nejvíce ojetým automobilům vůbec. Víme ale, že škodovky umí být spolehlivé a odolné, pokud dostávají včas kvalitní servis. Superb III není výjimkou. Volba vrcholného benzinového motoru 2.0 TSI s výkonem 206 kW, automatem DSG a pohonem všech kol je poněkud zvláštní u auta, které jezdilo tolik.
Je samozřejmě otázkou, v jakém stavu pohon je, což z inzerátu nepoznáme. S takovým nájezdem asi nebude mít motor 2.0 TSI problémy s hromaděním karbonu v sání (na což díky duálnímu vstřikování citlivý ani není), snad ani nebude brát olej. Báli bychom se o stav automatu a mezinápravové spojky. Chce to důkladnější kontrolu, ale rychlé kilometry tady nemusejí být takový průšvih. Spíše by nás odrazovala poškozená palubní deska od montáže nějakého přídavného zařízení. V autě zřejmě také jezdili dva lidé, podle prosezených předních sedaček. Že by to bylo bývalé policejní auto? Těžko říct.
Mercedes-Benz E200 CDI: 590 000 km od roku 2016
Inzerovaný Mercedes je v provozu od prosince 2016 a podle barvy je to bývalý německý taxík. Průměrně najezdil nějakých 85 000 km ročně. Kontrolou přiloženého VIN zjistíme, že u nás prvně absolvoval STK v prosinci 2023 s 588 700 km na tachometru. Aktuálně je na prodej za 215 000 Kč.
Velké kombíky třídy E od Mercedesu jsou populární německé taxíky a tento to ani nijak neskrývá svým barevným provedením. Ale někoho může vidina klasického velkého rodinného kombíku s oblíbeným dieselem a automatem lákat. Vůz je klasická zadokolka, což je o starost méně. Prodejce uvádí, že auto bez problémů funguje, má pěknou výbavu, a dokonce aktualizované mapové podklady navigace. Široko daleko je to nejlevnější Mercedes E této generace, auta s nájezdem do 150 000 km stojí nějakých 430 000 Kč a víc. I exempláře s více než 300 000 km se prodávají za více než 350 000 tisíc korun.
Mercedes na tomto modelu řešil několik věcí za pochodu, dokonce se ho týkalo hned 37 různých svolávacích akcí. Ale očekáváme, že konkrétní ojetina bude mít všechno vyřešené, pokud tedy pravidelně jezdila do servisu. Aktuálně se jen řeší potíže se systémem AdBlue (motor odmítne nastartovat kvůli ztrátě adaptačních hodnot) a také bývá vadný měnič napětí baterie. Stav čtyřválcového dieselu (vstřiky, turbo, rozvody, okruh EGR), automatu (výrobce aspoň předepisuje pravidelné výměny oleje v převodovce) a částicového filtru bude samozřejmě otázkou. Pokud ale vše funguje, proč ne. Tohle auto s vhodným servisem ještě pár set tisíc kilometrů dá.
BMW 730d: 495 000 km od roku 2019
Tenhle luxusní sedan jezdil opravdu hodně, kolem 100 000 km ročně. Na prodej je aktuálně za 634 000 Kč a je to nejdostupnější „sedmička“ této generace u nás. Na auta s třetinovým nájezdem potřebujete o dvě stě tisíc víc.
Prodejce uvádí férově VIN pro kontrolu, i když podle jediného dostupného protokolu z české evidenční kontroly z října 2013 je na tachometru zapsaná nula, což je trochu divné. Nejlevnější ojeté BMW řady 7 této generace na českém trhu ojetin je určitě zajímavá možnost, jak se dostat k opravdovému luxusnímu vozu, ale je otázka, jestli zas tak moc ojeté auto chcete, když kusy s nájezdy do 200 000 km ve stejné specifikaci stojí od 800 000 Kč. A to v této kategorii aut není zas takový masivní příplatek. Tady lidé obvykle neobracejí každou korunu.
Luxusní sedany prestižních značek jsou mimořádně atraktivní, ale pro zájemce o ojeté auto přináší opravdu příliš mnoho rizik. Pětiletý sedmičkový bavorák nebude utrápený stářím, rychle naběhané kilometry (v podle všeho ideálním jízdním režimu) nejsou pro auto úplná tragédie, pokud dostává včas nový olej a pravidelný servis. Bez investic se to ale neobejde. Nezbývá než se ptát, zda také někdo měnil nad rámec stanovené údržby olej v automatu a diferenciálech. Ovšem zkušený mechanik, který si na těchto autech umí všechno udělat sám, už si určitě na luxusní sedmičku s populárním (a spolehlivým) šestiválcovým dieselem brousí zuby.
Mercedes-Benz Vito 114 CDI L: 556 000 km od roku 2019
První evidenční prohlídku v ČR auto absolvovalo v srpnu 2020, kdy bylo na tachometru 30 208 km, další záznam je z března 2023, kdy už na „budíku“ svítilo 429 215 km. To je skoro 400 000 km za necelé tři roky. Ovšem u osobní dodávky by tohle nemělo nikoho překvapit.
Osmimístná (7+1) dodávka je určitě pro mnoho lidí atraktivní. Cena 469 000 Kč není nízká, ale zkuste najít za méně než půl milionu jinou osmimístnou moderní dodávku se spolehlivým dieselem. Vysoký nájezd tu nemusí nutně vadit, pokud bylo o auto postaráno. Starší litinový čtyřválec OM651 2,1 l je vlastně velmi spolehlivý motor, ale musí dostávat včas nový olej, což bývá u některých vytěžovaných kusů dost velký problém. Motor má tady ale 9 litrů oleje a při vhodném provozním režimu nedegraduje tak rychle, aby nevydržel 25 000 km. Intervaly 40 000 km u některých verzí jsou ale dlouhé už moc. Zanedbaný servis odnesou ložiska na klice a vršek motoru. Aspoň že litinový blok jde celkem dobře opravovat.
Mercedesu Vito se týkalo 100 svolávacích akcí (!) a na 40 servisních akcí. Vozy se servisní historií ale budou mít vše vyřešené. Teď se opravují především závady okruhu AdBlue, vadný motor klapky sacího potrubí, závady okruhu EGR, poruchy parkovací brzdy, závady palivového okruhu, ztráty kompresních tlaků kvůli mechanickému opotřebení motoru a závady různých čidel. U extrémně vytěžovaných kusů s nájezdy přes 100 000 km ročně a kdoví jak pečlivým servisem prostě nelze čekat bezvadný stav. Udržované Vito ale najede klidně milion kilometrů. A pak ještě dožije pár let někde na Ukrajině.