Hlavní obsah

Když potřebujete velké SUV do půl milionu, ale nechcete Škodu Kodiaq. Našli jsme hned několik zajímavých alternativ

Foto: Lukáš Kukla

Škoda Kodiaq je v této kategorii oblíbený a žádaný model, čemuž odpovídají ceny. Ale musíme čtenáře zklamat v tom, že alternativy ke Kodiaqu nejsou zas nějak výrazně levnější, dokonce bývají někdy i dražší. Tak se na to pojďme podívat, jaký je na trhu výběr a co by v této kategorii stálo za úvahu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dostali jsme do redakce zajímavý dotaz. Čtenář se ptá, jestli si má koupit ojetý Kodiaq, nebo jestli je na trhu nějaká zajímavější alternativa, protože mu Kodiaq přijde dost drahý. Chtěl by se vejít do půl milionu, auto by mělo být z roku 2018 a mladší, nemělo by mít najeto více než 150 000 km (spíše raději pod sto tisíc), a i když vyloženě netrvá na motorizaci a převodovce, přijde mu diesel s automatem jako nejlepší volba. Čtyřkolku nutně nepotřebuje, ale nebrání se jí.

V současné době, když vynecháme kusy s extrémním nájezdem, se pod 400 tisíc korun Kodiaq sehnat nedá. Populární motorizace 2.0 TDI, pokud má najeto do 150 000 km, je pořád záležitost za půl milionu a víc. Vozy s nájezdy do 100 000 km klidně stojí přes 600 tisíc korun. Zajímavé jsou verze s benzinovým motorem 1.4 TSI, které stojí od zhruba 480 tisíc Kč s automatem DSG, manuál bývá o 40 až 50 tisíc korun dražší, ale mívá méně najeto.

Právě tato benzinová verze je docela atraktivní a vůbec nejede tak špatně, jak by se mohlo zdát. Proti dieselu tu je i docela nízká technická rizikovost, zejména u verzí s manuálem. Automat DSG je pak vždy silnější provedení s mokrými spojkami a odolnější konstrukcí. Ale Škodě Kodiaq se budeme někdy věnovat podrobně v testech ojetin, tak se pojďme podívat na její alternativy.

Ford Kuga

Foto: Dalibor Žák

Minulá generace Kugy se dá sehnat relativně levně, aspoň ve srovnání s Kodiaqem a konkurencí. Není to ale tak velké auto a není ani takový výběr mezi verzemi a motorizacemi.

Cenově velice atraktivní je minulá generace Fordu Kuga. S dieselem a automatem se dá klidně sehnat pod 400 000 Kč, do půl milionu se vejdou auta s nájezdem jen kolem 60 000 km. Záleží na motoru a výbavě. Kugy ale bývají velice pěkně vybavené. Proti Kodiaqu je to však o něco menší auto a člověk si prostě musí vyzkoušet, jestli mu vyhovuje.

Alternativou k dieselu bývá zážehový motor 1.5 EcoBoost, ale ten v kombinaci s automatem vychází docela draze. Ovšem s manuálem ho seženete klidně už pod 300 000 Kč, pokud by vám nevadila skromněji vybavená verze. Koho tlačí rozpočet, měla by ho Kuga zajímat. U ojetých fordů vždycky pozor na původ vozu a historii. Některé kusy mívají také dost opotřebovaný interiér.

Honda CR-V

Foto: Jakub Deml

Minulá generace CR-V je spíše zvednutý kombík než terénní auto. Ale u nás stejně lidé moc mimo asfalt nejezdí, takže jim bude stačit. Ojetiny sice na trhu jsou, ale moc jich není a ceny atraktivních verzí jsou docela vysoko.

Japonské SUV je vyhlášené spolehlivostí a špatná volba to rozhodně není. Je to i docela prostorné auto. Zájemci o diesel ale nemají moc velký výběr, aktuálně zvoleným parametrům vyhovuje jen pár naftových šestnáctistovek s cenami od 380 do 450 tisíc korun. Diesely Hondy se zásadně zlepšily, jsou to už spolehlivé motory.

Benzinová CR-V začínají u 390 tisíc korun za starší dvoulitry, což sice není žádný závodník, ale je to spolehlivý motor. Ideální je na kratší trasy a příměstské dojíždění. Přeplňovaná patnáctistovka už vyloženě městský provoz moc ráda nemá. V inzerátech začíná lehce pod půl milionem, ale na verzi s automatem potřebujete aspoň 550 tisíc, spíše víc.

Toyota RAV4

Foto: Toyota

Současná RAV4 je ještě dost drahá, ale minulá generace už se dá sehnat za celkem rozumné peníze. Záleží ovšem na verzi. Hybrid je povedený, ale nechte prověřit stav baterie.

Další japonské SUV by mělo zajímat hlavně šetřílky. Do půl milionu ale koupíte jen minulou generaci, která v roce 2018 končila. Jsou k dispozici velmi slušné hybridy s motorem 2,5 l, mají dokonce často i nízký nájezd. Hybridní pohon Toyoty je snad nejspolehlivější věc, kterou dnes můžete v ojetém autě mít. Pozor jen na původ vozu a historii, vyhněte se měsíce odstaveným kusům, u kterých hrozí zničení jinak trvanlivé trakční baterie kvůli dlouhodobé odstávce. Celkově je ale hybrid nejméně rizikový, v reálném provozu úsporný (kolem 7 l / 100 km) a i docela dobře jede.

Naftová motorizace 2.0 D-4D se dá s manuální převodovkou koupit od asi 440 tisíc korun. Od roku 2016 se jedná o dvoulitr od BMW (motor N47 ještě bez AdBlue). Špatný motor to není, umí mu ale selhat okruh EGR a propálit pak sání. Sehnat se dá i klasický atmosférický benzinový dvoulitr, ale ten osloví spíše někoho, kdo jezdí málo. Hybrid je asi nejrozumnější volba z hlediska provozních nákladů, spolehlivosti a zůstatkové hodnoty.

Hyundai Santa Fe a Kia Sorento

Foto: Archiv Garáž.cz

Minulé Sorento nebo příbuzné Santa Fe jsou pořádná auta a kdo potřebuje velký vnitřní prostor, bude tady spokojený. Jenom nečekejte zázračnou spotřebu, s dieselem a automatem jezdí klidně za 9 l / 100 km.

Technicky příbuzná korejská SUV jsou velká a prostorná auta a pro koho je velikost Kodiaqu minimum, jedná se o asi nejlepší alternativy co do vnitřního prostoru. Rozhodně to ale nejsou nějak levné vozy. Do půl milionu se ale dají sehnat silné a hlavně spolehlivé diesely 2.2 CRDI o výkonu 147 kW s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Komu nevadí vyšší nájezd, výběr za atraktivní ceny je.

Nová generace prodávaná od roku 2018 stojí až tak od 630 000 Kč, takže si musíme nechat zajít chuť. Sorento je o trochu levnější než Sante Fe, ojetiny jsou k dispozici od asi 440 tisíc korun. Počítejte s trochu vyšší spotřebou paliva, běžně kolem 9 litrů na 100 km. Ale oba vozy mívají často velmi bohatou výbavu. Nebáli bychom se ani aut po záruce, ale chtějte jen vůz s kompletní servisní historií, který vám v servisu důkladně prohlédnou. Některé opravy totiž mohou být příšerně drahé za vskutku prémiové ceny.

Mazda CX-5

Foto: Jakub Misík

Mazda CX-5 druhé generace sice není takový autobus jako Kodiaq, ale možná vám bude stačit. Skvělá je s benzinovými motory, které umí být překvapivě velmi úsporné.

Druhá generace Mazdy CX-5 je povedené SUV, které moc pěkně jezdí. A asi jako jediné dává i smysl s benzinovým motorem. Skyactivy od Mazdy jsou moderní zázrak. Jezdí za málo, jedou pěkně, mají hezký zvuk a vůbec nic na nich nezlobí, když tankujete dobrý benzin a včas měníte olej. Je to vidět na cenách, pod půl milionu silný Skyactiv 2.5 se čtyřkolkou a automatem neseženete.

Pokud vám ale stačí předokolka, manuál a základní dvoulitr, může být Mazda CX-5 druhé generace za 420 až 460 tisíc korun vaše. S tímhle autem opravdu chybu neuděláte. Diesel 2,2 l koupíte už od 380 tisíc korun, ale s ním buďte velmi opatrní. Vačky už tu nezadírá na denní bázi, ale pořád je dost rizikový. Novější nafťák (už má AdBlue) je podle všeho lepší, ale také pořád dost drahý. Starší diesel bez AdBlue už nezakazujeme, ale na palivu moc neušetříte a nebudete s ním mít nikdy klidné spaní.

Mitsubishi Outlander

Foto: Mitsubishi

Outlander se teď prodává hlavně jako hybrid, ale raději kupte starší verzi s klasickým benziňákem, to je nesmrtelné auto. A pokud narazíte na prověřený diesel 2,2 l s historií, nezakazujeme ani ten.

Slušný vnitřní prostor nabídne trochu opomíjené SUV od Mitsubishi. Velký Outlander sice není žádná prémiovka, ale za slušné peníze můžete mít auto s pěknou výbavou a vcelku dobrou spolehlivostí. Nesmrtelná jistota je benzinový dvoulitr s manuálem. Tam jen řešíte olej a svíčky, do 200 000 km nebudete muset ani sáhnout na ventilové vůle. S cenou od 380 tisíc Kč tohle může být tajný bazarový tip na velké spolehlivé SUV za „málo“.

Benzin mohl mít i automat CVT, ale s ním je to už trochu uhučený rozežraný lenoch. Do města budiž, na dálnice nic moc. A CVT se umí draze rozbít. Docela silný diesel dokonce může být ještě levnější než benzinový dvoulitr. Naftový čtyřválec 2.2 DI-D jel pěkně, kultivovaně a uměl být i úsporný (na poměry velkých SUV). S automatem je to pak příjemné auto, i když s ním už jezdí tak za osm litrů na 100 km. Otázkou samozřejmě zůstává spolehlivost hlavně emisních systémů s vyšším věkem a kilometry. A nutnost kontrolovat ventilové vůle i u dieselu je vskutku otravná věc.

Nissan X-Trail

Foto: Nissan

Minulý X-Trail není špatná volba, zejména pokud potřebujete občas do lehkého terénu. Nebojte se skvělého a spolehlivého dieselu 2.0 dCi od Renaultu.

Nejrozumnější volbou pro X-Trail je asi diesel 2.0 dCi od Renaultu, který se dá ve čtyřkolce a s automatem sehnat pod půl milionu. Koho trápí rozpočet a snese trochu vyšší spotřebu, může se podívat po benzinové 1,6 l turbo (v předokolce s manuálem) od 360 tisíc korun. U X-Trailu potěší docela slušné vlastnosti mimo asfalt a schopná čtyřkolka, pokud ji potřebujete.

Občas narazíte i na naftovou šestnáctistovku, která také není špatná, ale dvoulitrová nafta vycepovaná dřívějšími problémy k neprůstřelnosti je asi nejlepší volba. Velká zásoba oleje tu nezdegraduje ani po častých krátkých jízdách a kdo se bude držet klasické poučky „15 nebo rok“ pro výměnu oleje, tak tu nikdy problém mít nebude. Spíše budete řešit jen vůle v podvozku, pokud to s terénními jízdami budete přehánět a necháte se na kamenité cestě trochu unést.

Volvo XC60

Foto: Volvo

Na novou generaci XC60 rozpočet stačit nebude, leda na nějaký utahaný import bez historie. Ta starší je ale fajn. Je spolehlivá, její naftové pětiválce jsou naprosto skvělé.

Do stanoveného rozpočtu se vejdou jen Volva XC60 první generace z posledních let výroby, druhá generace začíná až u 600 000 Kč, takže ta je už dost mimo. Na českém trhu ojetin jsou jen diesely, benzinové motory jsou u tohoto Volva vzácné a stejně není moc o co stát. Od 390 tisíc korun se dá koupit nafta D3, silnější D4 s pohonem všech kol od 440 tisíc. Většinou mají auta i automatickou převodovku.

Z dieselů jsou nejlepší poslední pětiválce, což jsou spolehlivé motory schopné najezdit půl milionu kilometrů jen s běžným servisem. Pozor jen na zanedbané výměny rozvodů a pomocných řemenů. Jestli auto nemá pečlivě vedenou servisní historii, vyměňte vše raději preventivně, protože u importů hrozí špatně odhalitelné stáčení o stovky tisíc kilometrů. Čtyřválce vlastní výroby nejsou vyloženě špatné, ale umí jim zlobit okruh EGR. Naštěstí tu motory ještě nemají AdBlue.

Peugeot 5008 a Citroën C5 Aircross

Foto: Jakub Deml

Peugeot 5008 a příbuzný model Citroënu nejsou špatná auta, pokud chcete spíše kombi než SUV. Otázkou je volba motoru, dvoulitrový diesel nemusí být automaticky nejlepší volba.

Francouzské crossovery se do rozpočtu pod půl milionu korun vejdou, a to i s oblíbeným dieselem 2.0 HDI. Dost aut má i benzinový motor 1.6 THP. Zatímco u Peugeotu si musíte zvyknout na podivně malý volant, u Citroënu je zas netradičně řešená ergonomie. Ale aspoň s normálním volantem. Kodiaq je však o něco prostornější než zmíněné vozy, které sázejí spíše na styl.

Technicky se tu není čeho bát. Ale u dieselu pozor na stav emisních systémů a servisní historii. Mechanika motoru je skvělá, zlobívají však věci okolo, hlavně čidla DPF. Benzinový motor 1.6 THP se proti minulosti zlepšil, ale pořád potřebuje kvalitní benzin, spíše mimoměstský provoz a opravdu včas nový olej. Snad pořád platí, že francouzská auta skoro vůbec nerezaví. Ale to u nových generací prověří až čas.

Opel Grandland X

Foto: Jakub Deml

Není tak velký jako Kodiaq a pod kapotou už je vlastně jen technika od PSA. To ale mnoha lidem vadit nemusí. Toto SUV od Opelu se dá navíc koupit velmi výhodně.

Zajímavou alternativou může být také velké SUV od Opelu, pokud nepotřebujete gigantický kufr. Model Grandland X by mohl oslovit konzervativní zákazníky, na které jsou některé jiné vozy v této třídě až moc přestylizované. Technicky se jedná o upravený Peugeot 3008, Němci si ale dost pohráli s podvozkem a řízením (k lepšímu) a auto dostalo o poznání decentnější interiér s dobrou ergonomií.

S mechanicky spolehlivým nafťákem 2.0 CDTI (zde už převzatý 2.0 HDI od PSA) ho seženete od 410 000 Kč, benzinové motory 1.6 Turbo (vylepšená 1.6 THP od PSA) stojí od 450 tisíc. Opel Grandland v bazarech má snad vždycky automat. U nafťáku pozor na funkci emisních systémů, zde ještě musela být obě aditiva (AdBlue a „eolys“ pro regeneraci částicového filtru). Benzinová jednotka při používání kvalitního paliva, převážně mimoměstských jízdách a včasných výměnách oleje možná bude lepší volba.

Subaru Forester

Foto: Dalibor Žák

Forester se povedl, ale lidé si je drží a nabídka bazarů je dost omezená. Nebojte se ani moderního dieselu nebo automatu Lineartronic. Na hory a krátké trasy je pak skvělý atmosférický benzinový motor.

Naprosto skvělé SUV je Subaru Forester, které by mělo zajímat každého, kdo jezdí často mimo asfalt a potřebuje perfektní trakci, například na horách k chatě a podobně. Pokud jde o techniku, jsou forestery spolehlivé a odolné, dokonce funguje i diskutovaný variátorový automat. Bohužel se velice špatně shání a ceny rozhodně moc neklesají.

Od zhruba 420 000 Kč seženete benzinový dvoulitr, který sice není vhodný na dálniční přesuny, ale do města a na hory stačí. Celkově je ale v nabídce málo aut do půl milionu, leda by vám nevadil starší kus s trochu vyšším nájezdem. Diesel rozhodně už není tak špatný jako dřív, vlastně se z něj stal velice spolehlivý motor. U verzí s manuálem pozor na stav spojky a převodovky.

Jak vidíte, Škoda Kodiaq je sice drahá, ale s konkurencí to není o moc lepší. Navíc mezi škodovkami je mnohem větší výběr motorizací, verzí a výbav. Kodiaqu se brzy budeme věnovat v testech ojetin, takže si přiblížíme jeho známé problémy a pokusíme se vybrat ideální bazarovou motorizaci.

Také si rozmyslete, jestli opravdu nutně potřebujete SUV. Na trhu jsou prostornější a praktičtější auta, která nejsou tolik v módě, a proto za ně nemusíte platit „prémiové“ ceny. Naprosto skvěle fungují velké kombíky, lákavá mohou být i klasická MPV. Třeba takové Mondeo v kombíku s dieselem nebo praktická a velká Insignia jsou opravdu dobrá rodinná auta, slušný je i třeba Citroën Grand C4 Picasso.

Načítám