Hlavní obsah

Kašlete na bitcoin! Tohle je TOP 5 investičních ojetin

Foto: Lexus

Zkušení investoři radí, že máte své portfolio diverzifikovat a nevsázet všechno na jednu kartu. A světe div se, už i auta se stávají vyhledávanou investiční komoditou. Dokonce lze mluvit i o investičních ojetinách.

Článek

Šílenství kolem digitálních kryptoměn ukazuje, že všemožné ekonomické a investiční modely bývají někdy jen hádanka. Kdo to podrobněji sleduje, ten si musí nyní rvát vlasy, že od spolužáka „ajťáka“ nekoupil tehdy těch deset bitcoinů, které mu nabízel za osm tisíc korun. Nás ale zajímají auta, tak se pojďme podívat, jestli se i na nich dá vydělat.

Ty kalkulace teď trochu narušuje poměrně rychlá inflace, ale své řekly i emisní povolenky, regulace a nedostatek vozů na trhu. Ojetiny se tak staly vlastně nedostatkovým zbožím, a čeho je méně, než jaká je poptávka, tomu roste cena. Je to logická ekonomická zákonitost. Kdo by to byl řekl, že si koupíte ojetou naftovou Octavii za 250 tisíc a za rok ji prodáte s vyšším nájezdem za 300 tisíc?

„Do čeho investuješ? Do nemovitostí? Do kryptoměn?“ „Ne, investuju do ojetých oktávek v tédéíčku.“ Zhruba tak nějak dnes může klidně vypadat konverzace dvou lidí. Ale teď vážně. Asi už jste slyšeli o společnosti Carvago.com, což je zřejmě největší evropské internetové tržiště s ojetými vozy.

Společnost se specializuje na auta ve stáří do deseti let a s nájezdem do 160 000 km. Ze své nabídky vybrala několik zajímavých modelů, které se s odstupem času ukázaly jako velice dobrá investice. „Rozhodně netvrdíme, že zrovna tyto modely porostou na ceně i do budoucna,“ upozorňuje Jakub Šulta, CEO mezinárodního internetového tržiště s ojetými vozy Carvago.com.

„Ceny sběratelských unikátů se přece jen řídí trochu jinými zákonitostmi než zbytek trhu. Z našich analýz nicméně vyplývá, že celkový převis poptávky bude pokračovat i v roce 2022. Nedoporučujeme tedy odkládat pořízení ojetého vozu v naději, že ceny začnou zase klesat. Minimálně v horizontu několika příštích měsíců naopak ještě porostou,“ doplňuje Šulta.

Nyní se tedy podívejte na pětici zajímavých modelů, kterým cena, možná i proti očekávání, neklesla, a naopak docela příjemně rostla. A na rozdíl od bitcoinu si auta můžete užívat a projet se, kdy se vám zachce.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Foto: Daimler

Mysleli jste si, že šestikolové „géčko“ je už vrchol? Omyl. Za nás je nejšílenější auto tenhle dvanáctiválcový Landaulet s logem Maybachu. Je s podivem, že i těmto autům roste cena

BMW s modelem X6 ukázalo, že lidé jsou ochotni si připlatit za nabubřelé okázalé auto a ještě ideálně v době, kdy svět zmítá hospodářská recese. Mercedes byl trochu zdrženlivější a počkal na konjunkturu. Ovšem jeho příspěvek do kategorie luxusních SUV stál za to. Přeplácaný luxusní off-road se stahovací střechou a polohovatelnými zadními sedadly s dvanáctiválcem? Jak si jejich excelence arabský šejk přeje…

Otevřených Maybachů G 650 Landaulet nebylo zas tolik, zejména zde v Evropě, neboť místní trh není těmto vozům příliš nakloněn. I ruští oligarchové se vozí spíše klasickými „géčky“ a albánská mafie dává přednost černým „eskládám“. Na rozdíl od jiných Mercedesů G a Maybachů obecně tak ceny Landauletů neklesají. Nový Landaulet stál v roce 2017 opravdu mastných 749 700 eur, nyní se ojeté kusy prodávají průměrně za 940 560 eur (23,5 milionu Kč). To je zhodnocení zhruba o třetinu. A pak že se prý nedá investovat do naprostých nesmyslů k ničemu!

Porsche 911 GT2 RS

Foto: Porsche

700 koní z přeplňovaného šestiválce míří jen na zadní kola. Tahle 911 potřebuje opravdu vyzrálého řidiče, který z ní dokáže dostat veškerý potenciál. Zajímavé je, že speciálním 911 roste cena, i když mají docela dost najeto

Ojetá Porsche jsou kategorie sama pro sebe. Ani obyčejné 911 nemají tendenci nějak šíleně zlevňovat, především pokud jsou se stále vzácnějším manuálem a pohonem zadních kol. A když se pak jedná o speciální ostrý model s přídomkem RS, je poměrně jisté, že si tohle auto vždycky svou hodnotu udrží. A nemusí u něj vadit ani poměrně velký nájezd. Speciální GT2 RS, vyrobená jen v omezené sérii, je toho důkazem.

S exkluzivními limitovanými vozy Porsche je to trochu složitější, protože automobilka vytváří pořadníky a s nimi se pak ještě různě kšeftuje. Ceníková cena 285 220 eur v roce 2017 za GT2 RS tak neodpovídala tomu, za kolik se tohle auto reálně dalo koupit, když jste neměli štěstí na místo v pořadníku. Navíc dnes se ojetá GT2 RS prodává průměrně za 459 000 eur (11,5 milionu Kč), což je zhodnocení zhruba 60 %.

Suzuki Jimny

Foto: Suzuki

Tohle auto byste tady asi nečekali, že? Jimny doplatilo na korporátní limity emisí CO2. Auta prostě nejsou, takže trh blázní po mladých a málo ojetých kusech. Lidé za ně platí nesmyslné sumy

Ano, mezi vzácné sportovní či exkluzivní modely se dostalo i tohle malé terénní Suzuki Jimny. Nová generace se na trhu moc neohřála, protože ji v Evropě zabily flotilové emisní limity. Zbyla jen dvoumístná „nákladní“ verze N1, na které se ty přísné korporátní limity CO2 nevztahují. Terénní Suzuki v původní osobní specifikaci je ale velmi žádané zboží a ceny „ojetin“ to jen potvrzují.

Zatímco nové stálo v roce 2018 zhruba 17 800 eur, tak dnes je jeho průměrná cena 36 200 eur (900 000 Kč), což znamená zhodnocení 103 %. Poptávka je opravdu vysoká, někteří prodejci se údajně nestydí za ojeté Jimny požadovat i 40 000 eur, tedy milion Kč. Za to koupíte například moc pěknou ojetou X5 s naftovým šestiválcem. Auto tedy nemusí mít dvanáctiválec, prestižní rodokmen a vznikat v omezených sériích. Stačí, když je to prostě povedený vůz, který trh vyžaduje.

Lexus LFA

Foto: Lexus

Vysokootáčkový desetiválec 4,8 l měl ve vrcholné formě 571 koní. Z dnešního pohledu je tohle mimořádně ostrý a kvalitní řidičský nástroj. Jestli si chcete svou investici i náležitě užít, tak tady máte žhavého kandidáta

Japonské automobilky se neumí prodat. Ony vždycky přijdou s nějakým zajímavým autem, ale nedokážou lidi přesvědčit, že tohle je přesně ono. Příklad? Hybridní toyoty a lexusy, kde značce trvalo opravdu dlouho, než dokázala trh přesvědčit, že toto je cesta. Subaru BRZ a Toyota GT86? Automobiloví nadšenci zřejmě ještě ani dnes nedocenili, jak skvělé sportovní auto tohle je. A co třeba Lexus LFA? Tahle „placka“ vznikala v porodních bolestech, a zatímco značky Ferrari nebo McLaren chrlily na trh jeden supersport za druhým, tak Toyota, respektive její divize Lexus, pořád přehazovala motor zezadu dopředu, zase zpátky, měnila hybridní osmiválec na dvanáctiválec, aby z něj byl pak vysokootáčkový desetiválec.

Když vůz neortodoxní koncepce s motorem vpředu za nápravou v roce 2010 přišel (s asi pětiletým zpožděním), zdál se být za tehdejších 375 000 eur, tedy skoro deset milionů Kč, zastaralý a předražený (tehdy už měli všichni bleskurychlé dvouspojkové převodovky, ale Lexus pořád využíval sekvenční skříň). Jenže Lexus jezdil fantasticky a na rozdíl od většiny jiných supersportů se profiluje jako velice spolehlivé a kvalitní auto. Není tedy divu, že dnes se prodává ojetý průměrně za 1,01 milionu eur, tedy více než 25 milionů korun. Investice se tak zhodnotila o 170 %.

Ferrari 458 Speciale Aperta

Foto: Ferrari

Jako puristický řidičský nástroj bychom asi toto Ferrari neoznačili, to byste museli sáhnout po uzavřeném kupé. Ale omezený počet kusů na trhu vyhnal ceny vysoko. Takže jako investice určitě dává smysl

Ferrari se nikdy nedalo koupit levně, a když pak jde o limitovanou edici, tak je zaručeno, že na investici do nového vozu nikdy neproděláte. Samozřejmě je velmi obtížné se k takovému vozu dostat, protože italská automobilka je známá tím, že si své zákazníky vybírá. Přednost mají věrní a zodpovědní majitelé, spekulanti se k exkluzivním Ferrari dostávají velmi těžko.

Model 458 Speciale Aperta vychází z poslední atmosférické 458, verze Speciale byla ještě o něco ostřejší. Aperta je pak označení modelů s otevřenou střechou. Zatímco kupé Speciale bylo vyrobeno 3 000 kusů, Aperta se dočkala jen 499 provedení. Není tedy divu, že dnes se vůz z roku 2014 s původní katalogovou cenou 250 000 eur prodává za průměrně 703 000 eur (17,6 milionu Kč). Investice se tak zhodnotila o 180 %.

Načítám