Hlavní obsah

Honda Accord 2.4 VTEC je jedna z nejlepších ojetin za čtvrt milionu. Trochu ji kazí jen líný automat

Foto: Dana Strejčovská

Podobný Accord jsme tu už měli. Změnilo se po letech něco, nebo je to pořád solidní bazarovka bez velkých rizik a s téměř nekonečně spolehlivou technikou? Škoda jen toho líného automatu, s manuálem tohle auto jezdí lépe.

Článek

Fanoušci jednoduchých aut už to mají dnes velmi těžké. Přísné emisní normy dělají z moderních vozů složité krabičky plné choulostivých koleček, a i když nás moderní ojetiny občas vyvedou z omylu a navzdory obecnému očekávání umí být velmi spolehlivé, mnoho lidí jim prostě nevěří.

Jenže co si koupit, aby s tím po letech a kilometrech nebylo moc problémů? Jsou sice jednoduché malé vozy, ale když potřebujete (respektive chcete) výkonnější, reprezentativnější a pohodlnější auto, asi vás nikdo do Fiatu Tipo nebo Dacie Sandero nedostane.

A když potřebujete opravdu spolehlivý vůz, asi vás nikdo ani nedostane do staršího BMW, které je už spíše takový „nadšenecký projekt“ než auto pro běžné ježdění. Vy totiž chcete jezdit a nejen řešit závady řídicích jednotek, úniky provozních kapalin a korozi. Takže jak to tak vypadá, zase nám zbývá jen poslední evropský Accord.

Skvělé auto do 250 tisíc

Na test jsme si v Auto ESA znovu půjčili Hondu Accord s motorem 2.4 VTEC o výkonu 148 kW s pětistupňovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2008 měl v době testu najeto 132 700 km a prodejce za něj chtěl 245 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

V cenové relaci do čtvrt milionu se z posledního Accordu stává jedna z nejlepších ojetin. Pokud si vezmete benzinový motor a koupíte auto prověřené mechanikem, prakticky žádná rizika tu nebudou.

Accordů je v inzerátech opravdu málo, aktuálně jen pár desítek kusů. Nejlevnější jsou už pod 100 000 Kč a i ty nejdražší už jsou zpravidla pod 300 000 Kč. Většina aut v inzerátech je z prvních let výroby, automobily z posledních ročníků této generace v inzerátech prakticky nejsou. Asi dvě třetiny vozů v inzerátech jsou sedany.

Méně oblíbených dieselů je v inzerátech jen pár, převažují benzinové verze. Hodně accordů má automatickou převodovku, zejména pak tento větší motor 2,4 l. Jen vzácně jednotku 2.4 VTEC seženete s manuálem. I na zahraničních serverech s ojetinami jsou jen jednotky kusů takové verze. Ruční řazení je spíše obvyklé u dieselů a motoru 2.0 VTEC.

A jak si Accord stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Ideálním zákazníkem pro ojetou Hondu Accord je jedinec či rodina hledající spolehlivý a pohodlný vůz s dobrou výbavou a výkonem. Tento konkrétní model s motorem 2.4 i-VTEC a výkonem 148 kW je vhodný pro ty, kteří oceňují dynamickou jízdu a kvalitu zpracování. Je ideální pro denní dojíždění i delší cesty. Zákazníci, kteří hledají vůz s důkladnou předprodejní kontrolou a zárukou na mechanický stav i legální původ, budou s tímto vozem spokojeni.

Na trhu s ojetými automobily Honda Accord jsou k dispozici především dvě hlavní karosářské varianty, a to sedan a kombi, přičemž sedan je častější volbou mezi zákazníky. Z pohledu pohonných jednotek dominují benzinové motory nad naftovými variantami. Ojetá Honda Accord má na trhu řadu konkurentů, kteří nabízejí podobné vlastnosti a hodnotu v segmentu střední třídy. Mezi hlavní soupeře patří Toyota Avensis, Mazda 6, Volkswagen Passat, Ford Mondeo nebo Škoda Superb.“

Jezdí slušně, ale automat je líný jako veš

Za ta léta Accord známe moc dobře. Poslední evropská verze se začala prodávat v roce 2008 a už v roce 2015 skončila bez přímého nástupce. Accord se sice vyrábí dál, ale musíte si ho přivézt z USA individuálně a pak doufat, že tady na něj seženete díly a že vám ho někdo bude umět servisovat a případně i opravit. Jenže nový Accord, který v individuálním dovozu vyjde na více než milion a čtvrt, asi nebude zajímat lidi, již na auto mají tak 250 tisíc korun a víc už se jim vydávat nechce. Těm bude stačit informace, že s ojetými accordy se prakticky vůbec nepodvádí, údaje na tachometru většinou sedí a původ vozu není falšovaný. Obezřetnosti není nikdy dost, ale benzinový Accord nebývá takové riziko jako třeba naftový bavorák.

Foto: Dana Strejčovská

Klasické verze sedan jsou u Accordu oblíbené. Lákají spíše konzervativní zájemce, kteří nepotřebují neustále vozit vzduch jen proto, že jednou za osm let někam vezou ledničku nebo postel.

Poslední evropský Accord je ale pořád slušné auto. Dobře vypadá, až na pár nešťastných případů nebývá ještě v naprosto žalostném stavu a jeho celkem jednoduchá technika se dá stále ještě udržovat v provozu s rozumnými náklady. A když se o auto aspoň trochu staráte, většinou pořád spolehlivě funguje. Stačí se podívat na naši „testovačku“ - auto z roku 2008 je staré už 16 let a vlastně nedělá nic špatně. Sem tam nějaký ten pazvuk je prostě normálním projevem staršího vozu, ale Accord pořád jezdí tak, jak od něj čekáte. Chtělo by to jen trochu lepší pneumatiky, aby jeho příjemně odladěný podvozek mohl vyniknout.

Benzinový čtyřválec 2.4 VTEC byl tehdy vrcholem nabídky a je to opravdu skvělý motor. Nebojí se otáček a těch slibovaných 201 koní má. Ale cestou k předním kolům se pocitově asi tak polovina výkonu vrátí zpátky do stáje. Může za to pětistupňový automat, který nestál za moc už před těmi 16 roky a ve srovnání s moderními automaty je to prostě tragédie.

Foto: Dalibor Žák

Interiér Accordu moc nezastaral a je vlastně i dnes, po šestnácti letech, stále příjemným místem k pobytu. Mnoha lidem ale dnes už bude chybět možnost propojit s autem telefon a zrcadlit si na displeji třeba navigaci.

Na pohodovou jízdu samozřejmě stačí, a když nebudete pospíchat, pravděpodobně vám nic divného na Accordu s automatem nepřijde. Řadí plynule, popojíždění je s ním komfortní a dá se pak jezdit za nějakých 7,5 litru na 100 km. Mimo město a dálnice to možná dokážete i za méně. Svižná jízda mu ale nesedí. Převodovka má příliš dlouhou jedničku a dvojku a i ve sportovním režimu se jí nechce moc ochotně podřazovat na nižší rychlosti.

Sice jí můžete pomáhat pádly pod volantem, ale to je spíše jen takové doporučení, co by tam asi tak mělo spadnout za rychlost. Skutečnost, že akcelerace z 0 na 100 km/h trvá s automatem o skoro dvě sekundy déle (a dokonce pomaleji než u slabšího dvoulitru s manuálem), potvrzuje línou povahu převodovky.

Foto: Dalibor Žák

Motor 2.4 VTEC bývá v Accordu spíše s automatem. Ačkoli převodovka řadí komfortně, příšerně otupuje dynamiku, že i dvoulitr s manuálem pojede lépe. Na pohodové ježdění vám ale „americký“ charakter pohonu vadit asi nebude.

Tenhle automat tak Accordu podstatně krade charakter a dělá z něj spíše takový dědkovský přepravník. Je to obrovská škoda, že Honda nepřišla s něčím lepším. A také je škoda, že si skoro nikdo nekoupil takové auto s manuálem, takže si moc nemůžete vybírat. To spíše seženete v inzerátech moderní Porsche 911 s manuální převodovkou než právě Hondu Accord 2.4 VTEC. S manuálem je tohle auto naprosto skvělé.

Ale ať jen nedštíme oheň a síru. Accord je i po letech vlastně fajn. Je v něm dost místa, je pohodlný a tichý a hlavně v něm všechno funguje. Dnes bude lidem spíše vadit nemožnost propojit s vozem telefon, protože jinak nedělá Accord nic důležitého špatně a pořád snese srovnání i s moderními automobily.

Příkladná spolehlivost a snadný servis

Motor K24 je velice spolehlivá jednotka a zatímco se u jiných aut po letech začnou objevovat systémové problémy plynoucí ze zanedbané údržby a opotřebení, čtyřválec Hondy pořád drží. Stačí jen včas měnit olej a chovat se k motoru rozumně za studena. Odolný je i rozvodový řetěz, a i když jsou tu pořád pevně vymezené ventilové vůle, auta provozovaná výhradně na benzin s vůlemi problémy nemívají. Obvykle se kontrolují jen poslechem, ale jestli chcete mít klid, nechte je přeměřit. Tady se to dělá poměrně jednoduše a levně šroubky. Sací ventil má mít vůli 0,21 až 0,25 mm a výfukový 0,25 až 0,29 mm.

Foto: Dalibor Žák

Tohle je jeden z nejlepších atmosférických motorů v běžných autech. Jasně, s charakterem řadových šestiválců BMW se rovnat nemůže, ale ukažte nám dvoulitr v manažerském sedanu, který točí 7 000 otáček a po 16 letech běží jako zamlada a nežere olej po hektolitrech.

V servisních akcích se u motoru řešil jen vadný snímač klepání (2 623 Kč), s jehož výměnou bylo potřeba rozebrat a pak přetěsnit sací potrubí. Ačkoli s tím problémy normálně nejsou, dejte si pozor na úniky provozních kapalin. Časem se totiž unaví gumová těsnění a spoje, týká se to prakticky všech ojetin. Je to normální projev a nic s tím nejde dělat. Když to někde začne téct, je potřeba to opravit.

Standardní servisní plán má interval 20 000 km nebo jeden rok, kdy se dělá prohlídka vozu a mění motorový olej s filtrem. Každé dva roky se mění kabinový filtr a brzdová kapalina, po čtyřech letech se mění filtr sání a také olej v převodovce. Palivový filtr a zapalovací svíčky mají nastavený interval výměny až po 120 000 km, ale u těch svíček si to asi zkrátíte na polovinu. Chladicí kapalina se mění po 100 000 km nebo pěti letech.

Foto: Dalibor Žák

Automat je možná líný, ale aspoň má měrku pro kontrolu hladiny oleje a jeho údržba je tak jednoduchá, že ji zvládnete i sami.

V motoru je jen 4,2 l oleje a používat by se měl olej SAE 0W-20 vyhovující normě Honda HFE-20. Dovolené jsou ale i jiné specifikace, pokud olej plní normu ACEA A5/B5 nebo ACEA A3/B3. Atmosférický benzinový motor s nepřímým vstřikováním prostě není na specifikaci oleje tak vybíravý. Důležité je, aby byl olej kvalitní a bylo ho v motoru dost.

V automatu je jen 2,5 litru oleje, používá se kapalina Honda ATF-DW1. Jelikož je k tomu dobrý přístup, a převodovka má dokonce samostatnou měrku pro kontrolu hladiny, doporučuje se výměny nepodceňovat a klidně nechat olej vypustit a naplnit každé dva roky. Do peněz to neleze a zrovna automat Hondy vlastní konstrukce je na kvalitu a množství oleje velice citlivý. Průměrně zručný motorista si tohle zvládne udělat i sám, pokud se rádi ve svém autě vrtáte.

Foto: Dalibor Žák

Systémové potíže s Accordem nejsou, ale auta mívají už unavené podvozky. Důvod? Když lidé vidí tu kalkulaci originálních dílů, raději opravy delegují na další majitele. V druhovýrobě jsou ale díly za rozumné peníze.

Ačkoli se o japonských autech traduje, že nemají moc kvalitní antikorozní ochranu, tak zrovna tento Accord s korozí problémy nemívá. Dokonce ani spodek vozu moc nerezne. Nejčastěji koroze napadá díly podvozku, ale kdo včas věnuje pozornost dodatečné ochraně, bude mít spodek i po letech celoročního provozu stále pěkný.

Více než deset let provozu na českých silnicích jen dokoná dílo zkázy na zavěšení. Vpředu i vzadu se prostě mohou vyskytovat vůle, což se ale dá samozřejmě řešit, i když ne zrovna levně, pokud se podíváte na ceny originálních dílů. Velký pozor si dejte na vůli v řízení. Zatím to bývají jen unavené kulové čepy řízení (originál za 3 500 Kč, druhovýroba za osm stovek), ale celé vadné řízení už je drahá záležitost i v druhovýrobě za skoro dvacet tisíc.

Hučení zezadu bývají opotřebovaná ložiska kol (originál 5 500 Kč, druhovýroba kolem 2 000 Kč), ale než začnete plašit z vibrací a bouchání, nechte důkladně vyvážit a dotáhnout kola. Zepředu mohou být opotřebované homokinetické klouby (originál přes 10 000 Kč, druhovýroba do dvou tisíc). Náboj předního kola stojí v originále 6 600 Kč, v druhovýrobě okolo čtrnácti stovek. Občas tečou tlumiče (přední originál 6 000 Kč, druhovýroba od 1 300 Kč), případně i praskne pružina (originál vpředu 4 600 Kč, druhovýroba okolo 2 000 Kč).

V průběhu let se moc systémových problémů nevyskytovalo. Servisy řešily jen kuriozitu v podobě uvolněného horního plastového „torpéda“ pod čelním oknem, kdy vibrovala kapota a celé se to při vyšší rychlosti klepalo jak drahý pes. Dává se tam nové těsnění za 1 263 Kč. Vy teď jen zkontrolujte, jak vypadají těsnění oken, a pokud kupujete auto se střešním oknem, jak funguje celý jeho mechanismus. Střešní okna celkově bývají obvyklým zdrojem zatékání do vozu.

Celkové hodnocení: Ojetá Honda Accord 2.4 VTEC AT

Honda Accord je i po těch letech pořád dobré auto. Motor 2.4 VTEC je naprosto skvělý. Má výkon, umí jezdit celkem úsporně a nemá vysoké servisní nároky. Škoda jen toho líného automatu, který je u tohoto motoru obvyklý. S manuálem se takové vozidlo skoro nedá sehnat, a když už ho někdo prodává, obvykle je tu nějaký drahý důvod.

V relaci do nějakých 250 000 Kč ale moc lepších aut segmentu D neseženete. Dieselový Passat, Superb nebo Mondeo? No, jestli to chcete risknout, tak prosím, ale pak si nestěžujte, že jsme vás nevarovali. Naproti tomu šestnáctiletá Honda Accord s benzinovým motorem je auto, které jen s běžným servisem ještě bude několik let spolehlivě fungovat.

Co máme rádi

Spolehlivá technika

Dobré jízdní vlastnosti

Pořád je to slušné auto

Za tyhle peníze moc lepších vozů neseženete

Co nás vytáčí

Líný automat kazí dynamiku

S manuálem 2.4 VTEC nejde sehnat

Ceny originálních náhradních dílů

I když se s ojetými hondami nepodvádí, už se nedá bez obav koupit naslepo

Načítám