Článek
Znovu se na nás obrátil jeden čtenář s dotazem, jaké auto bychom mu doporučili pro rodinu, která občas potřebuje všech sedm sedadel, protože jezdí s dětmi na sportovní utkání. Jinak má auto sloužit čtyřčlenné rodině hlavně na delší cesty na dovolenou a chalupu.
Rozpočet je maximálně půl milionu korun, auto by mělo být z roku 2018 nebo novější a bylo by lepší, kdyby nemělo najeto přes 150 000 km. Ideálně by také mělo mít výkon 100 kW a víc a není prý nutný diesel, protože se s vozem nenajede více než 10 000 km ročně. Spotřeba tak není důležitá. Automatická převodovka je výhodou, ale ne nutností.
Spoustu lidí asi napadne, že místo MPV se dá koupit osobní verze dodávky (dnes prakticky jediná cesta k velkoprostorovému osobnímu vozu), ale na naše doporučení čtenář tvrdil, že takové auto nechce, protože si ho prý v práci užije dost. Podmínkou jsou tak osobní automobily, jež podle jeho slov lépe jezdí a mívají lepší motory i výbavu. To rozporovat nebudeme.
Ford S-Max a Galaxy
Jasnou volbou byl vždycky Ford Galaxy, případně trochu menší S-Max. Galaxy je ale větší a praktičtější a častěji ho seženete právě v sedmimístné verzi. V daném rozpočtu jsou k dispozici auta s motorem 2.0 TDCI, ale také s benzinovým 1.5 EcoBoost. Samozřejmě koupíte i novější diesel 2.0 EcoBlue. V rozpočtu 400 až 500 000 Kč je aktuálně v inzerci zhruba dvacet vozidel, půlka má automat. Až na pár výjimek jsou nájezdy blízké 150 000 km, posunutí limitu na 200 000 km možnosti samozřejmě rozšíří.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_o/TD6C/ford-s-max-ford-galaxy-05e4025d0b9107d5.jpeg?fl=cro,0,0,1024,693%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ze všech MPV se právě S-Max a Galaxy mohou pochlubit nejlepšími jízdními vlastnostmi. Pokud chcete diesel, zvažte starší verzi 2.0 TDCI, což je osvědčený motor DW10 známý i z citroënů a peugeotů.
Z motorů bychom se vyhnuli novému dieselu 2.0 EcoBlue, který je dost rizikový. Starší jednotka 2.0 TDCI (nabízená do roku 2018) se ještě obešla bez AdBlue a je to velmi spolehlivý motor, pokud dostává pravidelný servis. Pozor jen na chlazení, těsnost olejové vany a stav rozvodů (řemen se má měnit po 200 000 km nebo 10 letech, ale vytahat se umí pomocný řetězový pohon druhé vačky). Olejový servis dělejte každý rok, v motoru je 6,1 l oleje SAE 0W-30, který by měl plnit tovární normu Ford WSS-M2C950-A. Pokud kupujete automat, ve dvouspojkové převodovce je potřeba každé tři roky nebo 60 000 km vyměnit olej (7,3 l oleje Ford WSS-M2C936-A).
Velice zajímavá je benzinová patnáctistovka EcoBoost, která se zbavila dřívějších problémů předchůdce 1.6 EcoBoost a vlastně je to slušný motor. Pozor jen na olejový servis, ale s nízkým nájezdem bude stačit olej měnit každý rok. Používá se 4,8 l oleje SAE 5W-20 vyhovující normě Ford WSS-M2C948-B. Rozvodový řemen má interval výměny 200 000 km nebo deset let, svíčky měňte nejpozději po čtyřech letech nebo 60 000 km. Zajímavý je tento motor s automatem (spolehlivý s měničem momentu, ale v inzerci skoro nejsou).
VW Sharan / Seat Alhambra
Velká MPV samozřejmě nabízel i koncern Volkswagen, naposledy modely VW Sharan a Seat Alhambra. Ale u nich je rizikovost extrémně vysoká, kvalita dost kolísavá a stav ojetin většinou žalostný (brutální nájezdy, stočené tachometry, zanedbaná údržba…). Velice těžko se hledá slušný kus, zejména s dieselem. A na benzinovou verzi skoro nenarazíte.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_x/5IZU/volkswagen-sharan-mpv.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Sharan je velké a prostorné auto. Ale strašně rizikové. To samé platí pro Alhambru. Místo dieselu bychom spíše doporučili motor 1.4 TSI dodávaný od roku 2016.
Otázkou je, jestli by nebyl lepší třeba menší Touran s motorem 1.5 TSI, ale těch je v sedmimístném uspořádání velice málo a výběr je dost omezený. Další alternativou je dodávka Caddy, kterých je dost i v hezky vybavené osobní verzi, ale zase je tu vyšší rizikovost a dodávka není preferovaná varianta. Vypadá to tak, že u koncernu VW se asi slušné sedmimístné MPV koupit jednoduše nedá.
Občas se ale objeví poslední Alhambra (či Sharan) s motorem 1.4 TSI. Pokud je to novější verze vyráběná od roku 2016 a dál s motorem generace EA211 (kódy motoru CZDA a DJKA), takové auto bychom úplně nevyřazovali. Motor je slušný a proti dieselům nebude mít takový kus najeto přes 300 000 km. S manuálem je to pak auto skoro bez starostí. V inzerci ale aktuálně vidíme jen jeden takový kus.
BMW 2 Gran Tourer
V inzerci je docela slušná nabídka sedmimístných MPV BMW řady 2 Active Tourer, respektive Gran Tourer (větší verze se sedmi sedačkami). Když vynecháme netradiční typ pohonu, není toto MPV vlastně špatné auto a spíše bychom vypíchli pár protivných drobností jako třeba nešťastně tvarovaný přední sloupek omezující výhled do zatáček.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_F_D/7O3Bcr/bmw.jpeg?fl=cro,0,0,1100,733%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
BMW řady 2 Gran Tourer je spíše menší MPV, ale sedm sedaček může mít také. V inzerci jsou hlavně verze 218i s tříválcem 1,5 l. Špatný motor to ale není.
Techniku ale nemá toto „BMW“ špatnou. Platformu sdílí s vozy Mini a v inzerci nejdostupnější tříválec 218i (motor 1,5 l s přeplňováním) není katastrofa. Není moc hlučný a spolehlivost také není vyloženě špatná. Jestli moderní BMW něco zastaví, tak spíše jen vybitá baterie. Blíže jsme si tříválec představili v testu BMW 318i. Jedinou hrozbou jsou tu přejížděné olejové intervaly, používání nekvalitního oleje a hlavně nekvalitního filtru omezujícího průtok. Motor se pak může přidřít, a to platí i pro kusy s modifikovanými ojničními ložisky (ve výrobě od roku 2015).
Pozor jen na vadné zapalovací svíčky a cívky, případně i poškozené vstřikovače (motor škube), občas se objevuje vadný snímač NOx (svítí chyba motoru). U automatu se občas vyskytne chyba voliče, který se nepřepne do polohy P. Jelikož tato BMW často slouží jako druhá auta na krátké cesty, i po nízkých nájezdech se vyskytují nánosy karbonu v sání a na ventilech.
Opel Zafira
Se Zafirou je to těžší, protože v našem termínu pomalu končila a auta z roku 2018 skoro nejsou. Když by ale nevadil kus z let 2016 až 2017, můžete mít za pěkné peníze velmi dobré MPV se slušnými jízdními vlastnostmi. Naftové zafiry budou mít najeto kolem 200 000 km, to spíše benzinovou s motorem 1.4 Turbo seženete s nízkým nájezdem. Čtrnáctistovka byla i v tovární verzi na LPG, ale ta pro někoho s nižším nájezdem asi moc smysl nemá.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_H_D/1OAC9c/opel-zafira.jpeg?fl=cro,0,0,1500,1000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Poslední zafiry ještě najdete. S benzinovým motorem mohou mít málo najeto, dělala se i tovární verze na LPG. Nejrozšířenější je ale diesel 2.0 CDTI. Tomu sluší automat.
Ceny se vejdou do 400 tisíc korun, tenhle opel lze koupit opravdu výhodně. A špatné auto to není. Pohlídejte si jen servisní historii. České vozy ale mívají většinou velice dobře vedené záznamy. Motor 1.4 Turbo je tu citlivější na kvalitu paliva a hlavně oleje. V motoru jsou 4 l oleje SAE 5W-30 , který by měl plnit normu OV0401547 – G30. A ideálně by měl také odpovídat specifikaci API SN+ nebo API SP pro lepší ochranu proti samozápalům LSPI.
Naftový dvoulitr je dobrý motor, ale rizik je tu přece jen víc, zvláště u aut vybavených nezbytným okruhem AdBlue (občas hlásí nedostatek kapaliny nebo odejdou jednotlivá čidla). Citlivější těsnění olejového čerpadla už si většina lidí nechala vyměnit, teď spíše jen může hrozit selhání pomocného rozvodového řetězu. Diesel je skvělý s klasickým automatem, benzinová čtrnáctistovka bude spíše s manuálem.
Citroën Grand C4 Picasso
Klasikou velkých rodinných MPV byl vždycky Citroën Grand C4 Picasso, v posledním tažení přejmenovaný na Space Tourer. S naftovým dvoulitrem to bude vždycky atraktivní MPV, které si svou hodnotu udrží. S jiným motorem bychom ho asi ani nechtěli, i když benzinová šestnáctistovka není úplná katastrofa a už funguje dobře.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QJ_w/c2Nx/citroen-mpv.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Citroën Grand C4 Picasso je skvělé auto. Modernější verze se jmenuje Space Tourer, ale základ má stále stejný. Starý dvoulitr DW10 je dobrý motor. Pozor ale na stav interiéru a ověřte, jestli ve vozidle fungují všechny komfortní systémy.
Motor 2.0 HDI je klasická jednotka DW10, kterou známé i z fordů a peugeotů. Je to robustní motor, u něhož nezlobí mechanika (pokud tedy nepraskne pomocný rozvodový řetěz pohánějící druhou vačku) a s pečlivější údržbou bude s přehledem fungovat daleko za 500 000 km. Zlobit budou jen věci okolo - částicový filtr, okruh EGR, regulace turba nebo dávkování emisního aditiva.
Olejový servis řešte každý rok, i když jezdíte málo. Paradoxně tento diesel lépe snáší kratší trasy (regenerace probíhají rychleji a motor tolik neředí olej naftou), ale určitě bychom ho pravidelně projížděli na delších výletech. V motoru je sedm litrů oleje SAE 0W-30 normy PSA B71 2312, v automatu to chce každé čtyři roky nebo 60 000 km vyměnit olej AW-2 (doplní se zhruba čtyři litry).
Renault Grand Scenic
Z posledních možností nám zůstává už jen Renault Grand Scenic, který také mohl mít sedm sedaček. V inzerci je teď jenom něco kolem pěti aut, když budete tolerovat vyšší nájezd kolem 200 000 km. Nejzajímavější je motor 1.3 TCE, což je povedený malý benzin s hezkým výkonem, dobrou spotřebou a slušnou spolehlivostí.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnwQ71hWCQcBdn/9212/renault-mpv.jpeg?fl=cro,0,0,1600,1067%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Renault Grand Scenic může mít také sedm sedadel, ale není to autobus jako starší verze klasických MPV. Techniku pod kapotou má ale solidní a špatné auto to rozhodně není.
Je tu i slabší diesel (má jen 88 kW), takže když slevíte z požadavků na minimální výkon a maximální nájezd, nabídka se rozroste. Renault má teď motory dobré, rovněž jeho dvouspojkové automaty jsou spolehlivé převodovky. Stačí dodržovat servisní zásady, tankovat kvalitní palivo a nepřejíždět olej.
Na mechanice se s tímto renaultem vůbec nic řešit nemusí. Ráda jen zlobí řídicí jednotka předních světel a zadní LED světla občas přestanou fungovat. Bolestí jsou pak také akumulátory, respektive jejich nízká životnost vinou trvalého podvybíjení a nedostatečného nabíjení. Pokud tedy neplánujete jezdit denně, dávejte auto na udržovací nabíječku. Ověřte, jestli se vozu týkaly servisní akce na opravu vadného vodního čerpadla a vadné řídicí jednotky motoru. Vozy se servisní historií ale tohle budou mít už dávno opravené.