Hlavní obsah

Elektrický Renault Zoe je šikovně vymyšlené auto, jeho nepřítelem je zima a peněženka

Foto: Petr Jeřábek

Renault Zoe se vyrábí už před deset let; ovšem jen poslední tři roky má jeho výrazný facelift skutečně velkou baterii a velmi slušný výkon motoru

Malá městská auta Renault vždycky uměl. Měl jsem rád model Clio pro jeho jednoduchost, solidní prostornost i vynikající jízdní vlastnosti. Elektrická Zoe mi oblíbené Clio připomínala. Stojí za to si výrazně připlatit a naskočit do rozjetého vláčku elektromobility? Je zima, venku mrzne, a já tak mám ideální příležitost podrobit zánovní elektromobil zatěžkávací zkoušce.

Článek

Jednu věc musím uvést hned na začátku. V naší domácnosti máme styl používání automobilu úplně přesně jako ušitý pro malé elektrické autíčko. Jezdí se s ním třikrát týdně krátká vzdálenost na pracoviště a jinak po okolí na nákupy či návštěvy kroužků pro mrňata. Auto najede týdně možná sto padesát kilometrů, víc to rozhodně nebude. Doma mám dostatečně silný jistič, a tak by instalace wallboxu před garáž neměla být zásadním problémem. Dnešní test sympatického městského přibližovadla Renault Zoe vlastně provedla má partnerka. Na rozdíl ode mne, automobilového staromilce a blázna do všeho, co voní benzinem, by u ní Zoe rozhodně dostala zelenou. Má krásnou světle modrou barvu a poetické dívčí jméno.

Foto: Petr Jeřábek

Elektromobily jde používat i v zimě a na sněhu; Zoe překvapivě našla trakci a leccos i vyjede, jen využitelná kapacita baterie v nízkých teplotách rychle klesá

Pohled do ceníku idylku rázem zkazí

Nemá cenu si nejpodstatnější informaci recenze schovat až na samotný konec. Renault Zoe Iconic R135 stojí v aktuálním provedení pro rok 2023 drtivých 1 027 000 Kč. Je to vůz ve srovnatelném provedení naší testované, ale již dva a půl roku registrované varianty Zoe R135. Ve skutečnosti jsme konkrétní model v roce 2020 testovali, jen v červené barvě. Tehdy stál nový 785 000 Kč a je vidět, kam se za relativně krátkou dobu ceny nových aut posunuly. Není divu, že si prodejce AAA Auto za něj konkrétní kus s najetými 41 tisíci kilometry bez okolků říká o 660 000 Kč. Novou Zoe jsem totiž v dealerských nabídkách skladových vozů pod hranicí jedno milionu korun prakticky nenašel.

Vůz má v tomto modernizovaném provedení baterii o celkové využitelné kapacitě 52 kWh a jako nový i lehce ojetý je zkrátka příliš drahý. Renault Zoe pochopitelně koupíte i výrazně levněji, klidně za polovic, ale jen modely vyrobené před koncem roku 2019. Ty mají daleko horší výkonové parametry motorů i výrazně nižší využitelnou kapacitu baterií. Myslím, že tyto starší typy už příliš radosti neudělají ani skalním fanouškům elektromobility.

Foto: Petr Jeřábek

Interiér je přehledný a docela příjemný, jen použité materiály vůbec neodpovídají autu za milion korun

Když odmyslím cenu je Zoe velmi příjemné auto

Renault Zoe si přivlastnil v roce 2020 první příčku mezi prodeji bateriových elektrických vozů v celé Evropě. V onom roce se jich prodalo skoro sto tisíc kusů, což je působivý výsledek, kdy přeskočil překvapivě i Teslu se svým Modelem 3. Problém ceny tedy v některých evropských státech zákazníci neřeší, případně může mít vliv na jeho pořízení – ať už do firemní flotily anebo do soukromého sektoru – dotační politika.

Auto má pětiletou plnou záruku, kterou jde prodloužit až do dojezdu 150 000 km. Současně si taky mohl zákazník předplatit pětiletý servis vozu za poměrně malý peníz. U konkrétního auta asi první majitel tuto nabídku nevyužil, k historii vozu byla totiž přiložena i faktura za první servis ve dvou letech, který majitele vyšel na rozumných 3 400 Kč. Upřímně řečeno, u elektromobilu toho není příliš k řešení, vyměníte kabinové filtry, zkontrolujete médium klimatizace, vyměníte brzdovou kapalinu, podíváte se na destičky.

Jízda v Zoe mne taky příjemně překvapila. Auto je velice tiché až na režim popojíždění rychlostmi pod 25 km/h, kdy vyluzuje z reproduktorů takový zvláštní až legrační brumlavý tón. Naopak maximálka je velice nízká, a to pouhých 140 km/h, což občas otravuje při předjíždění v dálničním provozu například v Německu. Spotřeba energie nad rychlostmi 110 km/h poměrně strmě narůstá, a tak se v Zoe budete pohybovat hlavně v pravém pruhu dálnice. Tento Renault má raději silnice a městský provoz, zkrátka pomalejší rychlosti. Motor má však hodně síly, generuje vysoký kroutící moment 245 Nm a zrychlení je na semaforech skutečně svižné.

Foto: Petr Jeřábek

Co se týče velikosti, tak Zoe mi vyhovuje. Na zadních sedadlech je místa dost, kufr pro příměstské cestování stačí, i dětský kočárek by se s trochou snahy vešel

V zimě se proklamovaný dojezd dle metodiky WLTP sníží až o třetinu

Jak je na tom vůz s ekonomikou provozu? Se Zoe jsem jezdil celý týden a zhruba jen čtvrtina nájezdu byla přes město, zbytek zabrala jedna delší cesta částečně po dálnici. Teplota se pohybovala nakonec jen kolem 0°, v noci stálo auto venku, vysoké mrazy ale nebyly. I tak se zimní podmínky na dojezdu poměrně výrazně projevily. Když jsem auto dobil z domácí zásuvky do plného nabití, ukazoval dojezd pouhých 258 kilometrů. Podle metodiky WLTP má auto dojezd 386 km. To je velký rozdíl.

Spotřeba byla za celý test 16,3 kWh/100 km, což není extra skvělá hodnota. Pro čistě městský provoz by ale klesla určitě pod 15 kWh/100 km a v létě možná ještě níž. Při nízkých teplotách také plně nefungoval režim rekuperace (režim B na voliči), a tak nešlo auto čistě ovládat jen jednopedálovou technikou. Baterie byla zkrátka pro tento režim vždy příliš studená.

K nákupu by českého motoristu přilákala jen zajímavá sleva

Renault Zoe rozhodně není špatně vymyšlené auto. Má velmi dobrou výbavu, intuitivně ovladatelný infotainment, je tichý, solidně zpracovaný, ale materiály odpovídají automobilové třídě. Sedadla mají boční části z poměrně lacině vypadající koženky, žádný rozmazlující prvek, který by ospravedlnil vysokou cenovku, tu nenajdete. V rámci své třídy má ale poměrně vysokokapacitní baterii, která váží 326 kg a vyplňuje i zpevňuje celou podlahovou platformu a bude mít v letním období velmi slušný městský dojezd. V čem naopak zaostává, je podpora rychlosti nabíjení. Parametry dobíjení AC 22 kW a DC 50 kW, kdy vůz dokážete na rychlonabíječce dobít z nuly na osmdesát procent za hodinu a deset minut, není rozhodně už dnes ničím oslnivým.

Renault Zoe tak dává smysl rodinám, které potřebují auto na ujetí převážně kratších vzdáleností a bydlí ve vlastním domě. Ideální by pak byla kombinace rodinného domu s fotovoltaickou elektrárnou, a tak budou po většinu roku řešit přebytky výkonu FVE nabíjením automobilu, kdy onu energii při všech těch příměstských projížďkách využijí. Aktuálním problémem je však cena takového zařízení a velice nízká návratnost investice. Zkrátka musíte být trochu srdcař do elektromobility, abyste si podobnou Zoe pořídili. Běžný český motorista si přeci jen nejspíš u Renaultu koupí podobně výkonné benzinové Clio, které vyjde na polovic.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor s kroužkovým rotorem
Výkon100 kW (135 k)
Točivý moment245 Nm
Převodovkastálý redukční převoz
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 577 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,5 s
Maximální rychlost140 km/h
Dojezdaž 386 km
Kapacita baterie52 kWh
NabíjeníDC až 50 kW (konektor CCS Combo), AC 22 kW (Mennekes)
Kola a pneumatiky195/55 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 084/1 730/1 562 mm
Rozvor2 588 mm
Objem zavazadlového prostoru338 l
Načítám