Hlavní obsah

Dostupný ojetý kombík s automatickou převodovkou? Octavii s čistým svědomím doporučit nemůžeme, naštěstí je tu Opel Astra

Foto: Dalibor Žák

Octavia je sice populární rodinný kombík, ale když nechcete řadit, úplně doporučit ji nemůžeme. Dvouspojková převodovka dodávaná k základním benzinovým motorizacím totiž představuje v ojetinách poměrně velké riziko.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejrozšířenější auta na našem trhu jsou vozy z koncernu Volkswagen včetně vozů domácí značky Škoda. A i když to byl zrovna Volkswagen, kdo stál za popularizací automatických převodovek v běžných autech, nemůžeme ojetiny s automatem od německého koncernu s čistým svědomím doporučit.

Dvouspojkové převodovky DSG sice řadí rychle, ale jsou dost složité a po vyšších nájezdech s nimi bývají problémy. Hlavně s jedním typem, který se montuje do naprosté většiny vozů se základními motory. Ve starších a levnějších ojetinách je lepší hledat spolehlivější a méně rizikové řešení v podobě automatu s klasickým měničem točivého momentu, u kterého zůstal právě třeba Opel v modelu Astra.

Opel Astra páté generace označené písmenem K není v této rubrice novinka. Už jsme si představili známý diesel a také tuto benzinovou čtrnáctistovku. Ale zatím nám utíkala právě verze s automatem, která by měla zajímat hlavně ty, kteří už nechtějí v autě řadit. Moc lepších ojetin s automatem totiž v této kategorii neseženete.

Benzin s automatem? Zas tak moc jich není

Na test jsme si v Auto ESA půjčili praktický kombík Opel Astra Sports Tourer s motorem 1.4 Turbo o výkonu 110 kW s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vůz z roku 2018 měl v době testu najeto necelých 95 000 km a prodejce za něj chtěl 289 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Opel Astra generace K je v bazarech rozšířené auto, hlavně v kombíku. Ale s automatem jich zas tolik není, v kombinaci s benzinovým motorem pak ještě méně.

V inzerátech je aktuálně kolem dvou stovek Opelů Astra páté generace a nebýt toho, že prodejci uvádí často nesmyslné roky u aut, která se přestala vyrábět v roce 2015, nemíchaly by se nám do výběru astry čtvrté generace. Nejdostupnější Astry K se dají sehnat od 120 000 Kč, do zhruba 200 000 Kč jsou hlavně kombíky s dieselem 1.6 CDTI a s vysokým nájezdem přes 200 000 km.

Dieselů je v inzerátech víc, převládají výrazně i kombíky nad hatchbacky. Vozů s automatickou převodovkou je v inzerátech jen pár desítek, nejčastěji rovněž s dieselem. Benzinové motory 1.4 Turbo s automatem se počítají jen na jednotky kusů a začínají v inzerátech u 270 000 Kč. Výkonná benzinová motorizace 1.6 Turbo je u nás velmi vzácná.

A jak si Astra stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Opel Astra je mezi našimi zákazníky velmi oblíbené auto, a to z několika důvodů. Kombíky obecně získávají na popularitě díky své praktičnosti a prostornosti, což ocení zejména rodiny a lidé, kteří často přepravují větší množství zavazadel. Navíc modely jako Opel Astra nabízejí komfortní jízdu a moderní technologie, což je činí ideálními pro dlouhé cesty. Kvalitní technické zpracování a dostupné ceny v kombinaci s výbornými užitnými vlastnostmi dělají z vozů Opel atraktivní volbu na trhu ojetých automobilů. Všechna vozidla v naší nabídce procházejí důkladnou technickou kontrolou. Prověřujeme více než stovku parametrů, včetně motoru, podvozku, převodovky, brzd a kol, komfortní výbavy a karoserie. Každý automobil také prochází právními kontrolami zahrnujícími kontrolu VIN, odcizení, financování, najetých kilometrů a mnoho dalších aspektů. Díky těmto přísným standardům můžeme zaručit, že každý vůz je ve výborném technickém stavu a připraven k bezpečnému užívání.“

Klasika, která pořád funguje

Ačkoli už je minulá Astra K na trhu skoro deset let, je to pořád velmi slušné auto. Jednoduchý interiér s klasickým rozvržením přístrojů je příjemným osvěžením v té záplavě přemodernizovaných aut s dotykovými displeji. V Astře je sice také moderní infotainment, přes který si propojíte s autem telefon, ale nijak neobtěžuje a neobsluhují se přes něj důležité funkce, jako třeba klimatizace, stop-start či ovládání hlasitosti. Nejpoužívanější funkce tu mají své vlastní tlačítko.

Foto: Dalibor Žák

Interiér Astry K je konzervativní, ale jedná se o příjemné místo k pobytu. Klasické přístroje, ovládání důležitých funkcí tlačítkem a nenásilný infotainment potěší lidi, kteří nemohou mnoha moderním autům přijít na chuť.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je dost místa i pro dospělé a zavazadlový prostor verze kombi je samozřejmě gigantický. Nic většího jako rodinné auto opravdu nepotřebujete.

Kvůli tomu jsme si ale Astru nepůjčovali. Nás zajímá hlavně ta převodovka. Stále více lidí totiž kouká po automatech. Ne snad, že by neuměli řadit, ale když většinu času v autě trávíte ve městě a v příměstských kolonách, tak je práce s řadicí pákou a spojkou dost obtěžující i pro zkušené řidiče. Automat také zjednodušuje soužití s vozem začátečníkům či lidem, kteří se prostě se spojkou a manuálem necítí tak jistě. Pak jsou samozřejmě i ti, již potřebují automatické řazení ze zdravotních důvodů.

Na rozdíl od mnoha konkurenčních aut vsadil Opel na klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu. V době, kdy se všichni honí za každým gramem démonizovaného CO2, je tak použití komfortní převodovky s přirozeně vyššími ztrátami obdivuhodné. V benzinové Astře je převodovka GM 6T45, která používá odolnější komponenty než základní převodovky Hydra-Matic GF6, z nichž vychází. Je určena pro modely s vyšším točivým momentem. Technologickým limitem převodovky jsou parametry 160 kW a 315 Nm, takže v této Astře (110 kW a 235 Nm) pracuje s velkou rezervou.

Foto: Dalibor Žák

Automat se k charakteru Astry hodí. Ona sice jezdí dobře, ale není to sportovní auto. Diesel 1.6 CDTI snad ani s jinou převodovkou smysl nedává.

Foto: Dana Strejčovská

U kombi je cítit, že taháte vzadu batoh. Kdo rád jezdí dynamicky a nepotřebuje velký kufr, ať hledá raději hatchback. Mezi ojetinami je ale kombíků víc.

Se silnou benzinovou čtrnáctistovkou si automat celkem rozumí. Nesmíte čekat bleskové řazení jako u dvouspojkových automatů, ale popojíždění je s touto klasickou převodovkou mnohem příjemnější. Zaparkovat v kopci na centimetr od nárazníku jiného auta pak není takový očistec. A nedá se říci, že by tento automat s měničem řadil pomalu a hloupě. Vůbec ne. Astra se chová jako normální „evropské“ auto, při přidání plynu podřadí, převodovka se nebojí motor vytočit a také umí v prudkém stoupání či klesání nechat zařazenou vyšší rychlost a pomáhá brzdit motorem. Měnič momentu také neprokluzuje zbytečně dlouho, jen mezi jedničkou a dvojkou je cítit větší prokluz, prý pro vyšší komfort a plynulost při rozjezdech a popojíždění v koloně.

Celkově je Astra s touto převodovkou moc příjemné a pohodlné auto, které nepřišlo o svou slušnou dynamiku. Kdo chce mít nad vozem ještě větší kontrolu, může si samozřejmě řadit manuálně ťuknutím do voliče převodovky. Bohužel je tu obrácená logika řazení, kdy se podřazuje tahem k sobě (stejně to mají i škodovky a volkswageny), ale na to si zvyknete. Ve většině jízdních situací to stejně necháte na automatice.

Foto: Dalibor Žák

Jednoduchý infotainment je funkční, snadno se ovládá a pořád má pár nezbytných tlačítek. Tohle zařízení nikdy nezastará a nebude vás za pět let štvát svou archaičností.

Foto: Dalibor Žák

Zbožňuji u Astry tuto kapsičku na telefon, ale některé velké mobily se tam už nevejdou.

Dobrou zprávou také je, že tento automat nijak zásadně nekazí spotřebu paliva. Čtrnáctistovka v Astře je celkem úsporný motor, se kterým není problém jezdit za šest litrů na sto kilometrů, a automat tuto hodnotu o moc nezvedne. Ve městě je to trochu horší, ale mimo město se dá spotřeba udržet právě kolem 6 l / 100 km, bez velké snahy se určitě dlouhodobě vejdete do sedmi. Když se budete hodně snažit, vyhnete se městu a rychlým dálničním přesunům, spadne spotřeba někam k pěti litrům na 100 km. Překvapivě ani na dálnici při dodržování limitů a plynulé jízdě nebude Astra žrát jako prokopnutá.

Modernizovaná čtrnáctistovka má už přímé vstřikování paliva a proti předchozí jednotce s nepřímým vstřikem je opravdu o dost úspornější. Má také pohotovější reakci a nepůsobí tak gumově, i když ono to asi také bude dáno tím, že tato Astra je o více než 100 kg lehčí než poněkud obézní minulá generace. Určitě o ní nebudete mluvit jako o sportovním autě, ale řídí se příjemně, jde s ní udržovat vysoké tempo a podvozek se nenechá jen tak vyvést z míry. Astra prostě jezdí dobře, i v kombíku.

Lepší benzin pomůže, ale sám motor nevyléčí

A jak je to se servisem? Pro motorizaci 1.4 Turbo je stanovený interval servisní prohlídky s maximem 30 000 km nebo jeden rok. Ale auto si interval pro výměnu oleje vypočítává různě podle zatížení. Pokud jezdíte často krátké trasy, nebude od věci olej měnit po maximálně 10 až 15 000 km. Určitě nepřekračujte roční interval. Kabinový filtr a brzdová kapalina se mění každé dva roky, filtr sání a zapalovací svíčky mají interval výměny 60 000 km nebo čtyři roky. Pomocný řemen pohonu příslušenství se mění po šesti letech nebo 120 000 km. Motor má rozvodový řetěz.

Foto: Dalibor Žák

Trochu to vypadá, jako by nejrozšířenější benzinové motory v opelech pronásledovala smůla. Minulá čtrnáctistovka a i tato modernější verze s přímým vstřikováním je citlivá na kvalitu paliva, zacházení a servis.

Do prosince 2017 byl pro motor 1.4 Turbo doporučený olej SAE 5W-30 vyhovující tovární normě OV0401547 – G30, od ledna 2018 se přešlo na olej SAE 0W-20 normy OV0401547 – A20. V motoru jsou čtyři litry oleje. Opel doporučuje použít jednou za čas aditivum do benzinu označené jako AB03, ale to klidně můžete nahradit populárním VIFem. Nebo prostě tankujte prémiový benzin, který přeplňovaným motorům Opelu vždycky dělal dobře.

V případě opelů s motory 1.4 Turbo se hodně mluví o samozápalech LSPI, kvůli nimž si tyto motory umí zničit písty. U starší generace to bylo hlavně kvůli spalování příliš chudé směsi, u této to zas může být kvůli zakarbonovanému motoru (hlavně pak kvůli nánosům karbonových úsad na pístech). Opel to i v rámci servisních opatření řešil aktualizací softwaru, ale někdy je potřeba udělat celkovou dekarbonizaci a přejít na kvalitnější olej přísnější specifikace API SN+ nebo API SP. Benzin s oktanovým číslem 98+ pomůže také.

Olej v automatu doživotní není

Servis potřebuje i automatická převodovka. Ovšem podle oficiálního servisního plánu je olejová náplň v automatu doživotní, což je samozřejmě nesmysl. Automatická převodovka GM 6T45 má v sobě 8,5 litru olejové náplně Dexron VI, ale při výměně obvykle vyteče jen asi čtyři až šest litrů. Vypuštění a doplnění oleje je celkem jednoduché a zvládnete ho i doma, ale pozor na přeplnění převodovky. Rozhodně ale není nijak složité a drahé nechat každé tři až čtyři roky (nebo po 60 000 km) olej v automatu vyměnit. Převodovce to udělá dobře a prodlouží to její životnost.

Foto: Dalibor Žák

Nechte v převodovce každé tři až čtyři roky vyměnit olej. Předepsané to není a pochybujeme, že to předchozí majitel dobrovolně na své náklady udělal. Čím dříve s tím začnete, tím pro převodovku lépe.

O automatu 6T45 nekolují katastrofické historky. Problémy vozů s vysokými nájezdy plynou často se zanedbané údržby převodovky, občas může selhat nějaké čidlo. Mechanické problémy některých modelů koncernu GM s pohony 4 × 4 z amerického trhu se evropské Astry s výhradně předním pohonem netýkají. Pokud tedy budete s autem jezdit normálně a jednou začas necháte v převodovce vyměnit olej, měla by vydržet daleko za 300 000 km. Prokluzování automatu a nouzový režim převodovky (v paměti chyb se uloží kód P0741) napravovala servisní akce. Zpravidla šlo o uvolněné nebo poškozené vnitřní nýty měniče točivého momentu.

Astry jako takové se týkalo několik problémů, které řešily servisy za pochodu servisními akcemi či přímo vyhlášením svolávací akce. Stačí vzít VIN kupovaného auta a v servisu ověřit, zda se ho něco týkalo a jestli to bylo udělané. Svolávací akce musely napravit například nedotažená kola a šrouby na podvozku, vadu airbagu, výrobní vadu rámu zadního opěradla a chybně namontované přední brzdové hadice.

Foto: Dalibor Žák

Obyčejná halogenová světla jsou asi lepší řešení než sice velmi funkční, ale drahé LEDky, které se umí porouchat.

V rámci servisních opatření napravoval Opel třeba nefunkční adaptivní tempomat a špatně upevněné přední podběhy kol, kterými pak zatékalo do interiéru. Některé astry měly vadný software sledování mrtvého úhlu v zrcátkách. Nefunkční stop-start asi nikoho moc trápit nebude, ale spolu s tím svítí chyba motoru a je potřeba aktualizovat software. Auto může mít i vadnou řídicí jednotku funkcí karoserie (nejde alarm, vyhřívání sedadel, nesvítí kontrolky a nelze nastavit intenzitu podsvícení přístrojů), případně nefungují elektrické pojezdy sedaček (je potřeba znovu nastavit hraniční polohy). Nefunkční nezávislé topení, klimatizace a ventilace je zřejmě vada v mechanice, ale může být i potřeba aktualizovat, nebo dokonce vyměnit jednotku automatické klimatizace.

Servisní akce řešily i vrzání od přední nápravy, kdy bývalo vadné pouzdro spodního ramene zavěšení (originál stojí tučných 10 226 Kč, náhrada lze sehnat od 3 100 Kč). Horší je to tehdy, když Astra přestane svítit. Problematická LED světla (32 000 Kč za kus) se týkají aut s VIN do -K8006525 anebo -KG312424. Adaptivní LEDky Astry sice svítí naprosto skvěle (na poměry aut segmentu C), ale klasické halogeny (zhruba 6 500 Kč za kus) nejsou zas tak špatné a potíže s nimi nebývají.

A objevuje se teď na astrách něco nového? Rozšířeným problémem začíná být měkký brzdový pedál a spolu s tím svítící kontrolka ABS/ESP, kdy jde často o zavzdušněný brzdový okruh. Svítící kontrolka ABS/ESP spolu s uloženou chybou C0512 ale znamená spíše jen vadný kabel ke snímači otáček kola (nebo vadný snímač otáček). Horší je to s poruchou elektronického zámku volantu u vozů s bezklíčovým přístupem, protože pak nejde nastartovat motor a auto neodjede. Někdy to jde jen smazat přes diagnostiku, případně problém vyřeší aktualizace jednotky, ale problém může být i v kabeláži a také v mechanice zámku, takže se musí vyměnit. Dokonce lze za asi 1 800 Kč sehnat emulátor, který zámek odpojí. Sice nebudete mít zamknutý volant, ale auto aspoň pojede. Bývá to levnější řešení než kupovat a měnit celý zámek volantu (za asi 19 000 Kč). Jenom pozor na to, aby to nebylo vadné řízení, protože komplet s elektrickým posilovačem za asi 45 000 Kč není nic levného. Ten se ale většinou poškodí jen při větší nehodě.

Celkové hodnocení: Ojetý Opel Astra K s automatem

Samočinné řazení se k Opelu Astra hodí. Klasický automat s měničem točivého momentu je nejen komfortnější, ale také méně rizikové a spolehlivější řešení než mnohé dvouspojkové převodovky konkurenčních aut. I když je lepší se o automat postarat nad rámec servisního plánu, nic vážného by vás tu potkat nemělo.

Astra jako taková je pak pořád velmi slušné auto, které řidiče ničím neotravuje, a soužití s ním je jednodušší než s mnoha moderními auty přeplácanými elektronickými a dotykovými nesmysly.

Pro konzervativnější motoristy je tedy ojetá Astra opravdu skvělá volba. Koho ale práce se spojkou a řadicí pákou neobtěžuje, bude mít na trhu mezi kusy s manuálem širší výběr. Je věčná škoda, že aster s automatem je v bazarech tak málo.

Načítám