Článek
V březnu 2009 dorazila na trh již čtvrtá generace Mercedesu třídy E, kterou fanoušci značky znají pod interním označením W212. Stejně pojmenované kupé a kabriolet, jež na trh dorazily později, mají interní označení C207 nebo A207 a mají hodně společného i s tehdejší třídou C generace W204, protože částečně nahradily model CLK. Ostatně tato generace se ještě měla jmenovat CLK. Až teprve během vývoje si Mercedes vymyslel změnu názvu. Kupé se představilo v roce 2009 v Ženevě, kabriolet s látkovou střechou pak v Americe o rok později. Výroba běžela v Brémách, kde v roce 2010 smontovali i exemplář na fotkách. Původní design se čtveřicí světlometů (a to dávno předtím, než to bylo tak populární) stvořil Thomas Stopka a i v tomto ohledu trochu čerpal z malého céčka.
Uvnitř je velmi bohatě působící světlý čtyřmístný interiér. Ve výbavě nechybí výškově nastavitelná sedadla, elektrické ovládání kde čeho, dřevěný dekor, vyhřívaná zrcátka, hodiny v budících, stahování všech oken jediným tlačítkem, adaptivní tempomat a kvalitní audiosystém, ovšem výbavu si Mercedes nechal zaplatit. Tady je dodatečně doplněný infotainment, který výrazně zlepší uživatelské prostředí auta. Okna jsou mimochodem bezsloupková, takže když si necháte střechu, budete mít i tradiční kupé siluetu. Stažení střechy zabere 20 sekund a může probíhat až do rychlosti 40 km/h. Pak se ovšem zmenší objem zavazadlového prostoru z 390 na pouhých 90 litrů.

Světlé čalounění jen podtrhne prémiový dojem, jaký se interiér mercedesu snaží vytvořit.
Navzdory označení E je základem kabrioletu menší céčko generace W204. Auta spolu sdílí platformu, rozvor náprav a mnoho dílů. Také výroba probíhala v Brémách vedle třídy C, zatímco sedan a kombík třídy E se vyráběl v Sindelfingenu. Platforma z menšího a lehčího modelu se kupé a kabrioletu stejně hodí víc, dle vyjádření Mercedesu je navíc tužší než platforma dobové třídy E, takže na dvoudveřové modely vhodnější. Jak to ale díky tomu vypadá na zadních sedadlech, to je vám asi jasné. Dlouháni se sem nevejdou s koleny, a navíc na ně bude i trochu foukat.
Jízdní vlastnosti jsou očekávatelně dobré
Je v pořádku vozit se mercedesem s klasickou koncepcí (i když na výběr byla i čtyřkolka), který má pod kapotou o něco větší počet válců. Například šest seřazených do V jako v tomto případě. Na hezký pohled se netěšte, motor je celý schovaný pod velkým plastovým krytem. Jen ta jména, protože navzdory označení 350 jde jen o přeplňovaný vznětový třílitr OM642 DE30. Ten je naladěný na 228 koní (170 kW) v 3 800 otáčkách a 540 Nm v rozpětí 1 600 až 2 400 otáček a jde o jeden z nejsilnějších motorů v nabídce. Na stovku auto zrychlí za 6,7 sekundy, rychlé tedy být umí. Až ve 250 km/h vás zastaví omezovač. Ovšem rychlý ještě neznamená sportovní nebo vysloveně zábavný.

Motor? Ano, někde tam bude pod vším tím plastem.
Devítistupňový automat řadí hladce a téměř dvoutunové auto sebou nijak neškube. Devítistupňové převodovky byly standardem v modelech BlueEfficiency a vyznačují se naprosto plynulým chodem. Jen nečekejte úplně nízkou spotřebu. Když si nedáte pozor, můžete na palubním počítači vidět i průměr kolem devíti litrů.
Hlavně jde o komfort, ne o rychlost
Mercedes se chlubil adaptivním podvozkem, takže jízda je jak v bavlnce. Vpředu je klasický McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení. V obou případech s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, které jsou skvěle naladěné. Houpavější charakter zvládá hodně nerovností a posádku prostě rozmazluje. Ovšem pozor, povrznutí na českých výmolech se prostě nevyhnete. Mírně tužší řízení zase potěší nadšence, ale na limitu je auto spíš nedotáčivé. Výborné je ale i na dálnici, a to dokonce se staženou střechou.

Tak tahle vychytávka odkloní z interiéru nejvíc průvanu.
Třešničkou kabrioletu je systém AIRSCARF a AIRCAP. Ten první znamená výdechy vyhřívání v sedadlech, které vám posílají teplý vzduch zezadu na váš krk. Ten druhý je zase složený ze spoileru nad předním oknem, větrné clony za sedadly a v případě, že jej použijete a zavřete všechna okna, tak ani se staženou střechou není v autě nepříjemný průvan a nevzniká ani moc hluku od proudícího zvuku. Mercedes se chlubil, že se staženou střechou můžete jet i 120 km/h a v klidu v autě telefonovat. Motor, i když je vznětový, není za jízdy slyšet skoro vůbec. S nataženou střechou pak uvnitř je snad absolutní ticho.
Pozor na modely z prvních roků výroby
Mercedes si pohrál i s bezpečností a z EuroNCAP si odvezl plných pět hvězd. Komu se zdál tento čtyřoký design moc kontroverzní, asi se mu líbí až facelift od Michaela Freie z roku 2013. Mercedes výrobu ukončil v roce 2016 a od té doby je na trhu současné W213. Kupé a kabriolet vydržely v nabídce o rok déle a pak je nahradila další generace C238/A238. Verzí AMG jsme se nikdy nedočkali, ačkoliv u starších modelů CLK v nabídce byly a byly i populární.

Slunce, teplo, voda… Také už se těšíte na léto?
Co se týká spolehlivosti, v případě motoru 350 CDI jsou ty z prvních čtyř let výroby pověstné problémy se vstřikovači. Další recenze zmiňují zanášení EGR ventilu nebo zřídka ještě vadné snímače otáček motoru. Jinak vás asi nepotěší loupající se povrch tlačítek na volantu. Automatická převodovka vyžaduje výměny oleje v pravidelném intervalu. Přesto má mercedes lepší pověst než třeba stejně staré audi.
Ceny Cabria se pohybují v rozpětí 400 až 600 tisíc korun, verze po modernizaci se v nejlepším stavu šplhají až přes milion. Dražší jsou i náhradní díly. Ale víte co? Já musím po svezení uznat, že si své ceny obhájí. Vypadá dobře, jezdí se s ním skvostně a ten komfort stojí snad za každý utracený halíř.
Není divu, že majitelé si je jen pochvalují, a pokud se éčka zbavují, tak jen proto, aby si pořídili jiný mercedes. V tomto ohledu mu tehdejší automobily BMW nebo Audi nestačily a tak věrné zákazníky svým značkám nevychovávaly.