Článek
Rok 2022 byl velmi turbulentní nejen pokud jde o nová auta, ale i ojetiny. Nových vozů byl citelný nedostatek, prudce rostoucí ceny spotřebního zboží a rekordní ceny pohonných hmot zamíchaly pořádky českého automobilového trhu. Benzín za 52 a naftu za 56 korun (a CNG místy za 90 korun) Češi ještě nikdy v historii netankovali.
Nejistota přiměla lidi spotřebu pokud možno odkládat, ale to nejde dělat neustále. Ojetá auta se tak prodávala nadále, i když lidé šli spíše po starších autech s nižší cenovkou a hlavně úspornějších motorech. Zase to ale otevřelo nové příležitosti například vozům s alternativním pohonem, především pak vozům na LPG, hybridům a také elektromobilům.
„Meziročně vzrostl zájem o bateriová elektrická vozidla a také o starší a levnější vozy – v důsledku čehož se zvýšilo průměrné stáří prodaných vozidel. Také se zvedla průměrná cena, a to jak v segmentu standardních ojetin, tak v i segmentu prémiových vozů,“ uvedl Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.
Návrat k benzínu, zájem je o elektromobily
Celkem se loni v ČR podle statistik Svazu dovozců automobilů prodalo 161 186 ojetých vozů, což představuje meziroční pokles o 13,2 %. Jejich průměrné stáří se přitom pohybovalo na úrovni 10,8 roku.
Prodejům kralují ojeté vozy s konvenčními motory na tradiční paliva. Kupující se ale po dlouhé době začali více přiklánět k zážehovým motorům. Dle statistik Auto ESA bylo prodáno 52 % aut s benzinovým motorem, 46 % aut mělo diesel. V posledních letech byl trend spíše opačný. Na vozy poháněné LPG připadlo jen 1,23 % prodejů, poklesl zájem o vozy na CNG (0,33 %). Zajímavé, je, že na elektrická auta připadá 0,34 % a předstihly tak právě vozy na CNG a také hybridy (0,23% podíl).
Zájem o úspornější vozy byl znát i na volbě karoserií. Na první místo se vrátily klasické hatchbacky (30% podíl), dříve nejoblíbenější rodinné kombíky jsou s 29% podílem druhé. Na MPV a SUV připadá shodně 11% podíl prodaných ojetých aut. Pokud jde o značky a modely, vyvíjí se to nadále velmi podobně. Nejprodávanější jsou samozřejmě vozy značky Škoda, které si drží 33% podíl na trhu. Největší zájem je o Octavie druhé generace, Fabie první generace a Octavie třetí generace. Do „TOP 10“ se z jiných modelů a značek dostal jen VW Golf, Passat a Ford Focus. Přesto si třeba Octavie III a Passaty meziročně pohoršily, což právě může být důsledek vyššího zájmu o menší, úspornější a levnější vozy.
Jen pro zajímavost, nejprodávanějším elektrickým autem dle údajů z Auto ESA byla Škoda Citigo e-iV (48 %), následně pak Nissan Leaf a BMW i3 se shodným podílem 13 %. Tyto tři vozy jsou rovněž v nabídce ojetých elektromobilů s cenami kolem 600 000 Kč nejzastoupenější v českých inzerátech a zároveň nejdostupnější. Ukazuje se, že Češi si tuto technologii chtějí aspoň vyzkoušet a nepotřebují k tomu nutně masivní dotace. Luxusnější ojeté elektromobily s vyššími výkony, jako vozy Tesla a jiné konkurenční modely, jsou pak záležitostí stále více než milionu korun.
Lidé se nebojí utrácet za „ojetinu“ přes půl milionu
Trend všeobecného zdražování se projevil samozřejmě i v ojetých autech. Dle statistik Auto ESA překročila průměrná cena prodaného ojetého vozu poprvé dvě stě tisíc korun. Průměrné stáří prodaných aut ale také vzrostlo, konkrétně z 10,3 roku na 11,5 roku. Je to ale zřejmě důvodem, že nejvíce zákazníků hledalo starší a levnější vozy. Největší skok společnost Auto ESA zaznamenala v segmentu prémiových ojetých aut, kde se průměrná cena zvýšila z necelých 430 000 Kč předchozího roku na 522 498 Kč v roce 2022. Svůj podíl na tom určitě bude mít i skutečnost, že nedostatek nových vozů hnal kupce mladých a málo ojetých aut právě do bazarů. Ti pak byly samozřejmě ochotni platit více.
Velmi podobný trend zaznamenala i společnost AAA Auto spolu s dalšími značkami Mototechna, Auto Diskont a Driverama, která zveřejnila statistiky nejen z českého trhu, ale také ze Slovenska a z Polska. I v síti společnosti AURES Holdings, kam tito prodejci spadají, se nejoblíbenějšími karoseriemi opět staly hatchbacky, kombíky spadly na druhé místo. „Ať už tady u nás v Česku, nebo u sousedních Poláků či Slováků, ve všech zemích významně posílila obliba benzínových aut a prodeje těchto aut byly za 30 let naší historie vůbec nejvyšší. V Polsku je podíl dokonce 71 %, na Slovensku jsou za posledních několik let tyto vozy první s více než polovičním podílem. Zájem o benzínové vozy se zvýšil se zdražováním paliv a doplňuje vyšší poptávku po karoseriích hatchback, u kterých je to stále primární pohon,“ vysvětlila Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings.
Zatímco u nás a na Slovensku jsou nejprodávanějšími modely Škoda Octavia a Škoda Fabia, Poláci dávají tradičně přednost Opelům. U nich vede Astra, následuje Ford Focus, třetí je Opel Insignia. Octavia je až na čtvrtém místě, následuje Dacia Duster, VW Passat, Renault Mégane, Škoda Fabia, Kia Sportage a „TOP 10“ Uzavírá Volkswagen Golf.
U sousedů na Slovensku se na třetí místo dostal Passat, pak je Golf, Kia Ceed, Škoda Superb, Kia Sportage, Hyundai i30, Opel Astra a překvapivě model Suzuki Vitara, který se jako jediný z japonských aut na sledovaných trzích dostal mezi desítku nejprodávanějších aut.
Dle společnosti AURES Holdings meziročně vzrostl zájem o vozy s vyšší výbavou a také o vozy s automatickou převodovkou. Jen u nás má dle statistik automat už 27 % ojetin, na Slovensku 26 % a v Polsku 18 %. Pohon 4×4 mělo u nás 17 % aut, ale na Slovensku jen 16 %, což je zajímavé, když mají Slováci hornatější terén. V rovinatém Polsku kupuje ojeté čtyřkolky jen asi 10 % zákazníků.