Hlavní obsah

Co se děje s cenami v autobazarech: Ojetiny se poprvé dostaly nad 200 tisíc korun

Foto: Škoda Auto

Historicky rekordní ceny paliv a vysoká inflace přiměly kupce ojetin přemýšlet více o spotřebě a provozních nákladech, takže bazary zaznamenaly vyšší zájem o menší vozy s nižší spotřebou. Začíná se ale dařit i elektrickým vozům.

Článek

Rok 2022 byl velmi turbulentní nejen pokud jde o nová auta, ale i ojetiny. Nových vozů byl citelný nedostatek, prudce rostoucí ceny spotřebního zboží a rekordní ceny pohonných hmot zamíchaly pořádky českého automobilového trhu. Benzín za 52 a naftu za 56 korun (a CNG místy za 90 korun) Češi ještě nikdy v historii netankovali.

Nejistota přiměla lidi spotřebu pokud možno odkládat, ale to nejde dělat neustále. Ojetá auta se tak prodávala nadále, i když lidé šli spíše po starších autech s nižší cenovkou a hlavně úspornějších motorech. Zase to ale otevřelo nové příležitosti například vozům s alternativním pohonem, především pak vozům na LPG, hybridům a také elektromobilům.

„Meziročně vzrostl zájem o bateriová elektrická vozidla a také o starší a levnější vozy – v důsledku čehož se zvýšilo průměrné stáří prodaných vozidel. Také se zvedla průměrná cena, a to jak v segmentu standardních ojetin, tak v i segmentu prémiových vozů,“ uvedl Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.

Návrat k benzínu, zájem je o elektromobily

Celkem se loni v ČR podle statistik Svazu dovozců automobilů prodalo 161 186 ojetých vozů, což představuje meziroční pokles o 13,2 %. Jejich průměrné stáří se přitom pohybovalo na úrovni 10,8 roku.

Prodejům kralují ojeté vozy s konvenčními motory na tradiční paliva. Kupující se ale po dlouhé době začali více přiklánět k zážehovým motorům. Dle statistik Auto ESA bylo prodáno 52 % aut s benzinovým motorem, 46 % aut mělo diesel. V posledních letech byl trend spíše opačný. Na vozy poháněné LPG připadlo jen 1,23 % prodejů, poklesl zájem o vozy na CNG (0,33 %). Zajímavé, je, že na elektrická auta připadá 0,34 % a předstihly tak právě vozy na CNG a také hybridy (0,23% podíl).

Foto: Dalibor Žák

Fabie první generace patří mezi oblíbené ojetiny

Zájem o úspornější vozy byl znát i na volbě karoserií. Na první místo se vrátily klasické hatchbacky (30% podíl), dříve nejoblíbenější rodinné kombíky jsou s 29% podílem druhé. Na MPV a SUV připadá shodně 11% podíl prodaných ojetých aut. Pokud jde o značky a modely, vyvíjí se to nadále velmi podobně. Nejprodávanější jsou samozřejmě vozy značky Škoda, které si drží 33% podíl na trhu. Největší zájem je o Octavie druhé generace, Fabie první generace a Octavie třetí generace. Do „TOP 10“ se z jiných modelů a značek dostal jen VW Golf, Passat a Ford Focus. Přesto si třeba Octavie III a Passaty meziročně pohoršily, což právě může být důsledek vyššího zájmu o menší, úspornější a levnější vozy.

Jen pro zajímavost, nejprodávanějším elektrickým autem dle údajů z Auto ESA byla Škoda Citigo e-iV (48 %), následně pak Nissan LeafBMW i3 se shodným podílem 13 %. Tyto tři vozy jsou rovněž v nabídce ojetých elektromobilů s cenami kolem 600 000 Kč nejzastoupenější v českých inzerátech a zároveň nejdostupnější. Ukazuje se, že Češi si tuto technologii chtějí aspoň vyzkoušet a nepotřebují k tomu nutně masivní dotace. Luxusnější ojeté elektromobily s vyššími výkony, jako vozy Tesla a jiné konkurenční modely, jsou pak záležitostí stále více než milionu korun.

Foto: Dalibor Žák

Nejprodávanějším ojetým elektromobilem je u nás Škoda Citigo e-iV, ale je to dáno především také docela slušnou nabídkou. Dobře si vedou také BMW i3 a Nissan Leaf

Lidé se nebojí utrácet za „ojetinu“ přes půl milionu

Trend všeobecného zdražování se projevil samozřejmě i v ojetých autech. Dle statistik Auto ESA překročila průměrná cena prodaného ojetého vozu poprvé dvě stě tisíc korun. Průměrné stáří prodaných aut ale také vzrostlo, konkrétně z 10,3 roku na 11,5 roku. Je to ale zřejmě důvodem, že nejvíce zákazníků hledalo starší a levnější vozy. Největší skok společnost Auto ESA zaznamenala v segmentu prémiových ojetých aut, kde se průměrná cena zvýšila z necelých 430 000 Kč předchozího roku na 522 498 Kč v roce 2022. Svůj podíl na tom určitě bude mít i skutečnost, že nedostatek nových vozů hnal kupce mladých a málo ojetých aut právě do bazarů. Ti pak byly samozřejmě ochotni platit více.

Foto: Dalibor Žák

Trh ojetých vozů se stal útočištěm pro zákazníky, kteří si nemohli na trhu nových aut už vybrat (protože jejich oblíbené auto třeba kvůli emisím skončilo), nebo prostě nebyla nová auta k dispozici a nechtěli na nový vůz čekat rok a půl. Ochota těchto lidí platit za mladá a málo jetá auta vysoké částky (klidně i hodně přes milion, jako v případě Multivanu na fotce) vyhnala průměrnou cenu ojetin nahoru

Velmi podobný trend zaznamenala i společnost AAA Auto spolu s dalšími značkami Mototechna, Auto Diskont a Driverama, která zveřejnila statistiky nejen z českého trhu, ale také ze Slovenska a z Polska. I v síti společnosti AURES Holdings, kam tito prodejci spadají, se nejoblíbenějšími karoseriemi opět staly hatchbacky, kombíky spadly na druhé místo. „Ať už tady u nás v Česku, nebo u sousedních Poláků či Slováků, ve všech zemích významně posílila obliba benzínových aut a prodeje těchto aut byly za 30 let naší historie vůbec nejvyšší. V Polsku je podíl dokonce 71 %, na Slovensku jsou za posledních několik let tyto vozy první s více než polovičním podílem. Zájem o benzínové vozy se zvýšil se zdražováním paliv a doplňuje vyšší poptávku po karoseriích hatchback, u kterých je to stále primární pohon,“ vysvětlila Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings.

Zatímco u nás a na Slovensku jsou nejprodávanějšími modely Škoda Octavia a Škoda Fabia, Poláci dávají tradičně přednost Opelům. U nich vede Astra, následuje Ford Focus, třetí je Opel Insignia. Octavia je až na čtvrtém místě, následuje Dacia Duster, VW Passat, Renault Mégane, Škoda Fabia, Kia Sportage a „TOP 10“ Uzavírá Volkswagen Golf.

U sousedů na Slovensku se na třetí místo dostal Passat, pak je Golf, Kia Ceed, Škoda Superb, Kia Sportage, Hyundai i30, Opel Astra a překvapivě model Suzuki Vitara, který se jako jediný z japonských aut na sledovaných trzích dostal mezi desítku nejprodávanějších aut.

Dle společnosti AURES Holdings meziročně vzrostl zájem o vozy s vyšší výbavou a také o vozy s automatickou převodovkou. Jen u nás má dle statistik automat už 27 % ojetin, na Slovensku 26 % a v Polsku 18 %. Pohon 4×4 mělo u nás 17 % aut, ale na Slovensku jen 16 %, což je zajímavé, když mají Slováci hornatější terén. V rovinatém Polsku kupuje ojeté čtyřkolky jen asi 10 % zákazníků.

Načítám