Hlavní obsah

Citroën Xsara VTS: Pod fádním designem dřímá řidičská radost, ta největší má tři dveře a 167 koní

Foto: Lukáš Kukla

Citroën Xsara dnes nepatří ke kdovíjakým mainstreamovým ojetinám, jelikož svoji kariéru vůz začal koncem 90. let a nedočkal se ani druhé generace. V rámci modelového života ovšem vznikla řada verzí včetně slavného VTS, jehož nejlepším představitelem bylo rudé kupé s benzinovým dvoulitrem. A právě tohoto zapomenutého matadora dnes probudíme k životu.

Článek

Kdo pamatuje březen 1997, ten ví, že na evropský trh vstoupila Xsara od Citroënu, jež se postupně ukazovala v různých karosářských variantách včetně kupé nebo kombi (break). Automobil se navíc představil s celozinkovanou karoserií a garancí proti prorezavění v délce 12 let. Na tu dobu něco ne zcela běžného.

Foto: Lukáš Kukla

Citroën Xsara se objevil v roce 1997, prošel faceliftem (2000) a vyráběl se až do roku 2006. Pozor, neplést si s MPV Xsara Picasso.

Možná se budete divit, ale v základní výbavě vozu chyběl posilovač řízení (dorazil jako standard až s faceliftem koncem roku 2000), nicméně Citroën vsázel na jinou kartu – vysokou bezpečnost. Tváří této cesty se stala i supermodelka Claudia Schiffer, která natočila reklamní spot, kde s Xsarou řízeně havaruje a poté zcela bez škrábance celá usměvavá vystupuje. Inu, koukněte sami.

S modernizací (facelift) dorazily ještě vysoce svítivé lampy s integrovanými mlhovkami, nové nárazníky, jiná kola, přepracovaný interiér nebo elektroinstalace Multiplex. Skelet vývojáři doplnili výztuhami, posilovač řízení se stal standardem a do příplatků pro Xsaru se poprvé dostalo ESP a vůbec poprvé pro vozy Citroën volitelná navigace s monochromatickým displejem.

Foto: Lukáš Kukla

S modernizací auto dostalo vysoce svítivé lampy s mlhovkami.

V rámci motorizací a běžných (nesportovních) modelů/výbav jsme mohli narazit na varianty kupé, liftback nebo kombi, které výrobce prodával se zážehovými čtyřválci 1,4 litru, 1,6 litru, 1,8 litru i 2,0 litru nebo se vznětovými jednotkami 1.4HDi, 1,9 D, 1,9TD a 2,0 HDi.

Nejsportovnější provedení VTS i VTR pak výrobce nabízel pouze v karoserii kupé a se zážehovými jednotkami 1,6 litru, 1,8 litru i 2,0 litru, ale i se vznětovými 1.9TD a 2.0 HDi. „Vétéesa“ byla vždy symbolem slušné výbavy a po faceliftu se spolu s VTR pyšnila ještě bílými budíky.

Foto: Lukáš Kukla

Svatým grálem je kupé VTS se 167 koníky, obzvláště v provedení Sport.

Ovšem svatým grálem a nadšenci uznávaným plnohodnotným VTS byla pouze varianta kupé s dvoulitrovým čtyřválcem se sekvenčním vstřikováním i zapalováním, naladěným na 167 koní.

Automobil jste od ostatních modelů rozeznali pouze specifickými 15palcovými liťáky, nicméně ten hlavní rozdíl byl cítit až za volantem, především kvůli pokročilému a pro kupé VTS 167 koní jedinečnému podvozku.

Foto: Lukáš Kukla

Vůz na snímku (VTS Sport) má proti originálu 17palcová litá kola Citroën Sport. Továrně Xsara oblékala jen 15palcové disky.

Top provedení totiž nabídlo jiné stabilizátory, lepší odpružení, lepší tlumiče i silnější brzdy – přední kotoučové ventilované, zadní kotoučové. Techničtí specialisté si dodnes pochvalují především podvozek předfaceliftovaného VTS se 167 koňmi, jelikož provedení po modernizaci bylo o centimetr vyšší, což mnozí zkušení řidiči/závodníci oplakali.

Kus číslo 401

Přestože se bavíme o VTS, dokonce o vrcholovém provedení 2,0 l 167 k, musíme zmínit jednu velkou nevýhodu – fádní exteriér. Citroën si tento fakt uvědomil ke konci roku 2002, kdy se objevila varianta Citroën Sport v červené barvě pojmenované po italském závodním okruhu Vallelunga.

Jednak tento rudý háv oblékala WRC Xsara a sériový model limitovaný na 400 kusů dostal kromě tohoto slušivého barevného kabátku ještě prahové lišty, podnárazníky, sportovní koncovku výfuku, černý spoiler, bílá litá kola a karbonovou lištu se signaturou Citroën Sport, která našla své místo v kabině vozu.

Do Česka se ovšem nedostal jediný kus, takže jak je možné, že vám na fotkách ukazujeme automobil nápadně podobný oné omezené sérii? Věc se má tak, že letitý dealer značky a srdcař Jiří Míša z Kroměříže (M Servis) si do výroby zadal (vybojoval) kus opatřený hávem Vallelunga, čímž se počet vyrobených modelů Xsara coupé VTS 2,0 l 167 koní zvýšil na 401.

Foto: Lukáš Kukla

Varianta Citroën Sport má atraktivní červený kabát.

Za volantem rudého atleta

Řidičský zážitek z této červené Xsary umocňuje v prvé řadě továrně snížený podvozek se specifickými stabilizátory, kdy vpředu klesl o 15 mm a vzadu dokonce o 20 mm. Díky tomu automobil lépe drží v zatáčkách a nemá tendence se naklánět. Částečně na to mohou mít vliv i 17palcová kola Citroën Sport, která nahradila tovární 15palcové disky.

Další slastí je zde motor, který patří do tzv. staré školy Citroënu. Jeho projev se vyznačuje slušným tahem od spodu, nicméně ta pravá rotační radost přichází v rozmezí od pěti do sedmi tisíc otáček za minutu. Po dosažení této hranice ovšem tah neuvadá, nicméně pokračuje až do omezovače. Jedním slovem „krása“.

Líbí se nám též dobře čitelné bílé budíky, krátký chod řadicí páky manuální převodovky a nastavitelné ergonomické sedačky se širokým bočním vedením. Celkově se vůz příjemně řídí a ani není zbytečně tvrdý či uskákaný. Je zkrátka poznat, že model ladili odborníci sportovní divize.

Foto: Lukáš Kukla

Kus číslo 401 rovněž hostí motor 2,0 litru o 167 koních.

Na snímcích představovaný model továrně vybavený koženými sedadly s výhřevem dorazil do republiky 23. ledna roku 2003, tedy v době, kdy byl Míša na Rallye Monte-Carlo. Jistě si umíte představit tu radost, když auto dorazilo domů…

Pozor, nejsilnější Xsaru VTS si lidé občas pletou se slabším provedením VTR. Výbava VTR sériově vždy nabídla obyčejná látková sedadla, zatímco vrcholové VTS mělo širší sedačky s bočním vedením (sedák + opěradlo) čalouněné velurem nebo šedomodrou kůží.

Foto: Lukáš Kukla

Pohled na palubku napoví, že je orientovaná na řidiče.

Jestliže budete o Xsaře po faceliftu vážně uvažovat, občas se u motorů 1,6 litru a 2,0 litru 167 koní objevují za chladného počasí (pod -5 °C) problémy s nepravidelným chodem na tři a méně válců.

Tento oříšek nakonec rozlouskli v Kroměříži za asistence specialistů z Francie. Ukázalo se, že už od výroby mají motory malé tolerance na vodítkách ventilů, přičemž v určitých provozních podmínkách docházelo k jejich zadírání. Řešení byla dvě – výměna ventilů za upravené, nebo upravení jízdních podmínek řidičem.

Krom těchto sporadických problémů však lze Xsaru postavenou na platformě ZX označit za spolehlivou. V dnešní době je tento sportovní vůz málo vyhledávaný, jelikož mnoho lidí nezná jeho dynamický potenciál. Dalším faktem je, že pokud jdete po tom nejlepším (VTS 2,0 l 167 k), tak je nabídka na trhu hodně omezená a najít nějaký slušný kus na prodej je už celkem vzácnost.

Související témata:
Citroën Xsara
Claudia Schiffer
Načítám