Článek
To máte tak, jste úspěšný tovární WRC tým, vyhrajete pětkrát pohár konstruktérů, a ještě za vás závodí šestinásobná titulová sestava ve složení Sébastien Loeb a Daniel Elena. Co byste tak mohli udělat? Samozřejmě postavit nějaké super zábavné sportovní autíčko se silniční homologací! A víte, co Citroën skutečně udělal? Stvořil limitovaný model DS3 Racing a napěchoval ho tím nejlepším, co tehdy doba i třída vozu nabízela.
Vůz vychází z avantgardního Citroënu DS3 (a ten z klasické C3), avšak přidává řadu karbonových komponentů inspirovaných motorsportem. Z vnějšku se bavíme například o zadním difuzoru, předním spodním lemu, bočních lištách nebo o rozšíření blatníků, zatímco uvnitř se uhlíkové vlákno nachází na středovém tunelu, volantu nebo na výplních dveří.
Model se prodával ve dvou barevných provedení, a to v černo-oranžovém a v bílo-šedém. Vždy šlo o hlavní lak karoserie zkrášlený jinak barevnou střechou i doplňky (litá kola, kryty zrcátek, rámeček masky chladiče, spojler, obložení palubky aj.)
Originální kusy s exkluzivním charakterem DS3 Racing jsou také značeny nepřehlédnutelnými nápisy Citroën Racing a DS3 na karoserii i v kabině. Za příplatek 10 400 Kč se nabízel rovněž grafický motiv na střechu, kapotu a blatníky vozu.
Vnitřní výbava pak oproti konkurenci nabídne zajímavé standardní prvky typu automatická digitální klimatizace, rádio s Bluetooth a USB, Hi-Fi systém se sedmi reproduktory, plně vypínatelné ESP nebo též technologii asistenčního SOS volání, řešenou pomocí dedikovaných call center. Pokud jste byli nároční, mohli jste si za 26 500 Kč navíc vozidlo dovybavit 7palcovým infotainmentem se satelitní navigací.
Střežené know-how
Pokud jde o dynamiku, nelze si u tohoto citrónku o velikosti Mini Cooperu na nic stěžovat. Pohonným srdcem vozu je přeplňovaná zážehová šestnáctistovka THP, která ve standardní DS3 nabízela výkon 156 koní a sílu 240 Nm, nicméně díky úpravám rallyových inženýrů od Citroën Racing disponuje výkonem 207 koňských sil a točivým momentem 275 Nm, přenášeným skrze šestirychlostní manuál výhradně na přední kola.
Zrychlení z nuly na sto zabere racingové DS3 6,5 sekundy, zatímco maximální rychlost dosahuje hodnoty 235 km/h. Urazit jeden kilometr s pevným startem pak automobilu trvá 26,5 sekundy.
Vylepšení se dočkal rovněž podvozek, který nabízí přesnou zpětnou vazbu od kol a notně sportovní ovládání, jaké oceníte zejména v zatáčkách. Dynamicky nastavené odpružení doplňují specifické tlumiče a oproti standardní DS3 se derivát Racing může pochlubit ještě sníženou světlou výškou o 15 mm a rozšířeným rozchodem kol na obou nápravách o 30 mm.
Co neubrzdíš, neukecáš – říká se. A nejen z toho důvodu se posílení dočkal taktéž brzdový systém, zahrnující výkonné čtyřpístové třmeny a speciální kotouče vpředu.
Ani zrození auta vlastně nebylo jen tak. DS3 se vyráběla na běžné lince ve městě Poissy, nicméně poté vybrané kusy putovaly do Citroën Racing, kde se z nich staly takřka silniční závoďáky, kterým ovšem chyběla spodní ochranná rallye ližina a sportovní převodovka se samosvorem. Na ně z finančních důvodů už nedošlo, protože i tak byl vůz poměrně drahý (skoro 780 000 Kč), avšak kvalitně udělaný.
Krátké trasy škodí
Co se servisu a provozních zkušeností týče, o tom nám více pověděl Jiří Míša, specialista z kroměřížského servisu/prodejny Citroënu M Servis.
Automobil na snímcích má najeto přes 50 000 kilometrů, absolvoval devět Barum Rally a několik dalších podniků jako předjezdecké auto, takže zažil skoro všechno to, co ostré rallyové vozy. Dle slov pečlivého majitele na autě nic nevrže, neteče ani se nic neodchlipuje. Kromě běžného servisu se řešil pouze update rádia Nomade a jedna svolávací akce na software motoru.
Drobná vylepšení tohoto testovaného modelu pak zahrnují třeba samosvorný diferenciál Torsen, originální koncový díl výfuku „comme á C4 WRC“, spodní hliníkovou ližinu z továrního závodního modelu Citroën DS3 R3T a specifickou úpravu převodovky.
Demonstrace vyšperkovaného kousku ovšem neznamená, že je vozidlo vždy bezporuchové, jelikož vyžaduje specifický styl jízdy a nesvědčí mu krátké trasy. Proto ve spolupráci s Jiřím Míšou níže přikládáme tabulku s nejčastějšími závadami a přidáváme několik doporučení.
Servis | Citroën DS3 Racing |
---|---|
Závada | ztráta výkonu, rozsvícení kontrolky „motoru“ |
Příčina | zakarbonování prostoru nasávání ventilů do spalovacího prostoru, což je způsobeno častým ježděním krátkých tras a používáním benzinu s obsahem biosložky |
Náprava | demontáž sání a „vykuličkování“ prostoru sání v hlavě válců (válec po válci) |
Prevence | tankovat prémiová paliva s okt. číslem nad 98, příp. paliva bez biosložky, jezdit delší trasy a motor občas protahovat |
Závada | ztráta výkonu, rozsvícení kontrolky „motoru“ |
Příčina | protažení rozvodového řetězu a rozfázování časování rozvodu o více jak čtyři stupně |
Náprava | výměna celé sady rozvodového řetězu i s napínákem |
Prevence | provozovat motor ve vyšších otáčkách a požadovat výraznou akceleraci až nad 3000 ot./min., nikoli od 1400 ot./min. |
Závada | ztráta výkonu, rozsvícení kontrolky „motoru“ při nájezdu nad 150 tkm |
Příčina | ztráta výkonu vysokotlakého čerpadla benzinu |
Náprava | výměna čerpadla |
Prevence | není |
Závada | zvýšená hladina oleje v motoru (benzin v oleji) |
Příčina | provozování vozidla na velmi krátkých trasách, umocněno zejména v zimě, kdy benzin kvůli strategii vstřikování není schopen shořet, ale proteče skrze pístní kroužky do olejové vany |
Náprava | výměna motorového oleje, je-li hladina zvednutá o 10 mm nad maximem u kontrolní rysky |
Prevence | za studena udržovat vyšší (2 500) otáčky (bez prudkých akcelerací a přílišného vytáčení) a jezdit na nižší převody, dokud motor nedosáhne provozní teploty. Dále kontrolovat hladinu oleje, pravidelně jezdit delší trasy |
Závada | drnčení (zvuk) při akceleraci |
Příčina | ovládání regulace turba ve výfuku (vůle) |
Náprava | výměna regulace turba + jeho seřízení v odborném servisu |
Prevence | není |
Závada | nemožnost spárovat mobil s rádiem skrze Bluetooth |
Příčina | softwarová chyba, software |
Náprava | odpojit akumulátor na jednu minutu, párování opakovat. Pokud nepomůže, je nutný update softwaru párovacího modulu i rádia samotného |
Prevence | návštěva specialisty/autorizovaného servisu Citroën a provedení updatu |
Závada | odlupující se lak na dveřích kolem spodních dekorativních lišt, příp. pod „stojnami“ zp. zrcátek (platí pro vozy od 2014 a výše) |
Příčina | věc výrobní technologie |
Náprava | zásah specialisty/odborného lakýrníka |
Prevence | pravidelná kontrola laku |
A ještě pro vás máme několik šikovných servisních doporučení:
- užívejte motorový olej 10W60 TOTAL Racing, který má minimum detergentních přísad, ovšem pozor na krátké popojížďky, při kterých se olej neprohřeje, a které spíše škodí
- motorový olej měňte každý rok nebo po max. 10 000 km dle toho, co nastane dříve
- převodový olej měňte po 60 000 km a užívejte TOTAL Transmission TM BV 80W řady 8
- zapalovací svíčky měňte každých 20 000 km
Tip pro nadšence
Zvenčí vůz sice působí kompaktně, nicméně uvnitř vpředu je dost místa i pro vysokého člověka, a to včetně královského prostoru pro kolena. Řidičská pozice se dá nastavit do optimálního kompromisu, což dopomůže auto efektivně ovládat a hlavně cítit jeho chování. Někomu nemusí vyhovovat pedály umístěné blíže u sebe a rodinně smýšlející typy patrně neocení minimum místa vzadu. Ale co chcete, je to sporťák.
A ne ledajaký. Jízdně se bavíme o citlivě vyladěném hot-hatchi, kde je znát ona zkušenost Citroënu z WRC. Motor má od cirka tří tisíc otáček famózní chuť žít a nepolevuje ani v hraničních šesti tisících – prostě kontinuálně táhne. V testovaném modelu navíc „zkrácená převodovka“ ještě více podporuje jízdu v otáčkách.
Kam se hrabe takový o třídu výše umístěný Golf GTI. DS3 Racing možná klame tělem, ale nebavíme se o vestavěné sportovní technice, nýbrž o takřka závodním náčiní, což se na celém vozidle pozitivně podepisuje. Nejde však o pozlátko pro zlatou mládež, mluvíme spíše o vyladěném hot-hatchi pro nadšence, se kterým si můžete efektivně hrát třeba i na Loeba.
A ještě jedno motoristické doporučení: Auto obujte na pneumatiky Michelin Pilot Sport 3 a výše, jelikož na ně bylo odladěno. Tovární montáž Bridgestone byla z důvodu nemožnosti zajistit od Michelinu požadované množství pneu. Rozdíly (jízdní vlastnosti) mezi obutím jsou však zcela zásadní.
Sportovně laděných DS3 Racing je bohužel na inzercích jako šafránu, takže se v rámci nákupu budete muset uchýlit nejspíše do zahraničí, kde nejlevnější kusy stojí v průměru 240 000 Kč, zatímco za zajímavější artikly zaplatíte přes 320 000 Kč.
Místy se vyskytne i nějaká limitovaná edice typu Loeb (pouze 200 ks vyrobeno, v Česku prodán 1 kus) a občas nechybí ani uloženky s minimálním kilometrovým nájezdem, nicméně za ně si prodejci žádají klidně 600 000 Kč. Extrémně raritní originální karosářská varianta Citroën DS3 Racing Cabrio se pak v inzercích prakticky nevyskytuje.
Kdo by chtěl přece jen něco novějšího, může sáhnout po modernější DS Automobiles DS 3 Performance s motorem 1,6 THP (208 koní, 300 Nm), šestirychlostním manuálem a samosvorem. Nejde sice o takovou veleschopnou vzácnost, jakou je původní Citroën DS3 Racing, ale jde minimálně o solidního sportovního nástupce, jehož lze poměrně bez obtíží pořídit také v hanbatém provedení bez střechy.
Technické údaje | Citroën DS3 Racing |
---|---|
Délka | 3 962 mm |
Šířka | 1 717 mm |
Výška | 1 443 mm |
Rozvor | 2 464 mm |
Motor | zážehový přeplňovaný čtyřválec |
Max. výkon | 152 kW (207 k) při 6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 275 Nm při 2 000–4 500 ot./min. |
Převodovka | šestirychlostní, manuální |
Zrychlení z 0–100 km/h | 6,5 s |
Pevný start–400 m | 14,7 s |
Pevný start–1000 m | 26,5 s |
Nejvyšší rychlost | 235 km/h |
Tovární pneumatiky | Bridgestone Potenza 215/40 R18 |
Objem kufru | 285 l |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 165 kg |