Hlavní obsah

Český sen: Srovnávací test velkých ojetých kombíků s dieselem Škoda Superb III a Opel Insignia II

Foto: Dalibor Žák

Vybíráte velký rodinný kombík? Chápeme, že spousta lidí půjde automaticky pro Superb, protože je přece největší a protože škodovka… Ale na trhu je spousta jiných zajímavých aut, která v lecčem domácí etalon překonávají.

Článek

Asi se shodneme na tom, že větší auto než Octavii Combi běžná čtyřčlenná rodina nutně nepotřebuje. Ostatně, oblíbenost takového vozu v bazarech potvrzuje, že to lidé vidí stejně. Pokud ale chcete „něco víc“, máte pořád na trhu další zajímavé možnosti.

Kdo potřebuje více sedaček, určitě najde spoustu slušných sedmimístných MPV. Namátkou můžeme zmínit třeba Citroën C4 Grand Picasso, Ford Galaxy nebo VW Sharan. Ale kdo chce jen co největší zavazadlový prostor a více místa pro posádku, podívá se o segment výš, typicky na Mondeo, Passat, BMW řady 5 a Mercedes třídy E.

A právě u trochu vyššího segmentu se teď zastavíme. U nás velkým kombíkům už dlouho kraluje Škoda Superb, jenže na trhu rozhodně není osamocená. Ačkoli si Superb všichni spojujeme s až marnivým prostorem vzadu, srovnání s Opelem Insignia vám ukáže, že zas tak navrch nad konkurencí oblíbená škodovka nemá.

Do srovnání jsme si v Auto ESA půjčili následující auta: Opel Insignia má motor 2.0 CDTI o výkonu 125 kW, pohon předních kol a automat. Je z roku 2018, najeto měl necelých 146 000 km a prodejce za něj chtěl 350 000 Kč. Superb v předokolce o výkonu 110 kW se bohužel prodal, tak jsme museli vzít verzi Škodu Superb 2.0 TDI 140 kW ve čtyřkolce, rovněž s automatem. Auto z roku 2015 mělo najeto 178 000 km a prodejce za něj chtěl 389 000 Kč. Oba vozy jsme si už představili podrobně v samostatných testech ojetin.

Jak je to teď na trhu

„Celkově v této kategorii realizujeme 8-10 % všech prodejů. Nejprodávanějším vozidlem je VW Passat, téměř shodné číslo tvoří v součtu Škoda Superb II a III. Na třetím místě je Ford Mondeo, nezanedbatelnou část tvoří Hyundai i40. Průměrná cena je vyšší než běžná průměrná, a to zhruba 240 000 Kč. Stáří těchto vozidel se pohybuje mezi 9-10 lety. Téměř všechny prodané vozy v této třídě mají výkon vyšší než 100 kW. Průměrný nájezd je 180 000 km. Zhruba 80 % těchto vozidel pochází z tuzemska, 90 % aut jsou s dieselovými motory,“ říká k prodejům větších kombíků Filip Kučera z Auto ESA.

Foto: Dalibor Žák

Nejoblíbenějšími ojetými velkými kombíky jsou u nás Superb a Passat. Následuje Mondeo a nemáme zapomínat ani na Hyundai i40. Insignia je naopak přehlížené auto, ale určitě byste ji do svého výběru měli zahrnout.

Nabídka ojetých Superbů Combi je samozřejmě vyšší než insignií a v inzerci je trvale hodně přes 1 000 aut v širokém cenovém rozpětí. To insignií v karoserii kombi je mnohem méně a reálně můžete vybírat jen z několika desítek vozů.

Asi nikoho nepřekvapí, že v této třídě naprosto dominují právě kombíky s dieselem, velká je i obliba automatických převodovek. Příznivci benzinových motorů sice mohou vybírat i u Superba, ale u Insignie je počet aut v inzerci už dost malý na to, abychom mohli mluvit o slušném výběru.

Opel InsigniaŠkoda Superb
aut na trhucca 150Přes 2000
z toho kombi65 %65 %
diesel80 %80 %
automat60 %85 %
diesel, kombi, automat32 %45 %
nejnižší cena209 900,00 Kč202 000,00 Kč
nejvyšší cena850 000,00 Kč1 507 100,00 Kč
nejvyšší nájezd288 239 km382 677 km
aut s více než 200 000 km7 %12 %
nejnižší cena za diesel, kombi, automat, nájezd do 100 000 km a stáří do 6 let370 000,00 Kč499 000,00 Kč

Průměrně více mají najeto superby, ale spíše to bude dáno tím, že díky obrovskému počtu aut na trhu se tam prostě občas nějaký „taxík“ vetře. Insignia také není mezi taxikáři moc oblíbená, ale i u ní se občas objeví hodně ojetý kus. Přesto statisticky najdete více ojetých superbů, které mají už „nakrouceno“ přes 200 000 km.

Foto: Dalibor Žák

Ojeté superby mívají obecně více najeto. Jsou to nejen oblíbená služební auta, ale také hlavně taxíky. Naopak Insignii si spíše koupí někdo pro sebe, takže mívá hezčí výbavu a po letech o něco nižší nájezd.

Zajímavý je pohled na aktuální ceny. Výrazně levnější jsou insignie. A to ne o pár tisíc, ale klidně o 150 000 Kč. A to už je zatraceně velký rozdíl. Superb je prostě cenový držák. Pokud chcete maximálně šestiletý kombík s nájezdem do 100 000 km, dieselem a automatem, na Insignii vám stačí 400 000 km s rezervou, zatímco pod půl milionu je aktuálně v nabídce jen jeden takový Superb.

Kolik stojí na splátky?

Protože zájemci o tato ojetá auta často využívají možnost financování, nechali jsme si od prodejce vypracovat orientační splátkový model. „Pro oba vozy je možné využít úvěr bez navýšení, ovšem nevýhodou je vyšší akontace a kratší doba splácení,“ vysvětluje Filip Kučera z Auto ESA. Samozřejmě můžete využít různé modely financování. Zavedení prodejci ojetých vozů se snaží zákazníkům vycházet vstříc a variant je mnoho. V tabulce si ukážeme ty nejběžnější:

příklady možností financování
Opel Insignia
cena vozu: 350 000 Kč
Akontace 30 %: 105 000 Kč
počet splátek 36 48 60
měsíční splátka7 435 Kč5 813 Kč4 844 Kč
celkově zaplaceno267 660 Kč279 024 Kč290 640 Kč
celkově zaplaceno372 660 Kč384 024 Kč395 640 Kč
Akontace 0 %
počet splátek 48 60
měsíční splátka8 304 Kč6 920 Kč
celkově zaplaceno398 592 Kč415 200 Kč
celkově zaplaceno398 592 Kč415 200 Kč
Škoda Superb
cena vozu: 389 000 Kč
Akontace 30 %: 116 700 Kč
počet splátek 36 48 60
měsíční splátka8 422 Kč6 614 Kč5 536 Kč
celkově zaplaceno303 192 Kč317 472 Kč332 160 Kč
celkově zaplaceno419 892 Kč434 172 Kč448 860 Kč
Akontace 0 %
počet splátek 48 60
měsíční splátka9 448 Kč7 908 Kč
celkově zaplaceno453 504 Kč474 480 Kč
celkově zaplaceno453 504 Kč474 480 Kč

Které auto jezdí lépe?

Tady se dostáváme do subjektivního hodnocení a klidně to můžete přeskočit. Moje učitelka matematiky ze střední školy by mi řekla, že srovnávám jablka a brambory. A že bych si měl hlavně nalinkovat sešit a uklidit v lavici, pod lavicí a okolo. Protože nám k testu přistál Superb ve čtyřkolce a s motorem 140 kW (místo předokolky 110 kW), nelze dynamické vlastnosti úplně férově srovnávat.

Foto: Dalibor Žák

Původně jsme měli mít Superb v předokolce a slabší verzi 110 kW. Museli jsme ale vzít nakonec čtyřkolku se silnějším dieselem. Do porovnávání dynamických parametrů nám to hodilo vidle, ale vnitřní rozměry můžeme změřit tak jako tak.

Základní koncepci obou aut však srovnávat mohu, protože se to napříč verzemi nijak neliší. Pokud tedy porovnám dvě testované verze, lépe se mi jezdilo s Insignií. Hodně k tomu ale přispívá fakt, že je sedačka níže, v autě se mi lépe sedí a její pohon není tak tupý při normální jízdě. Jenže Superb dorazil ve čtyřkolce a s verzí 140 kW, která prostě nemá tak příjemné reakce z nízkých otáček, a ještě se ve čtyřkolce část výkonu ztrácí. Moc dobře si pamatuji, že předokolka 110 kW byla jízdně příjemnější. S automatem to tolik nevynikne, ale s manuálem rozhodně.

U mě tak hlavně díky ergonomii řidiče vítězí Insignia. Přijde mi i o něco komfortněji naladěná a o trochu kultivovanější. Také díky klasickému automatu s měničem, s nímž jsou rozjezdy, ale také popojíždění a parkování příjemnější a plynulejší. DSG ve verzi s mokrými spojkami sice neškube autem jako suché dvouspojky, ale i tak občas DSG cukne, hlavně při snaze o svižnější rozjezd. Tady je vlastně čtyřkolka výhodou, protože předokolky s DSG vždycky trapně hrabou předními koly, jakmile se potřebujete vecpat do mezery v hustém provozu.

Foto: Dalibor Žák

Je to hodně subjektivní, ale i díky příjemnější pozici za volantem se mi prostě s Insignií jezdí lépe. Na běžnou jízdu je příjemnější také její hladký automat s měničem momentu.

U akustického komfortu při jízdě budou hodně rozhodovat pneumatiky. Za studena sice lépe zní Superb, kdy motor Opelu mlátí jak zetor, ale po ohřátí se to obrátí a Opel je příjemnější. „Tédéíčko“ pořád vydává to charakteristické kovové klapání „dyg dyg dyg“ z nízkých otáček, zatímco Opel vlastně jen celkem přirozeně vrčí. Když do Opelu nalijete prémiovou naftu, obvykle ztichne více. Motory TDI mlátí na jakékoli palivo pořád stejně.

Jestli vybíráte Superb a přemýšlíte, jestli verzi 110 nebo 140 kW, doporučuji se svézt oběma a určitě mi dáte za pravdu, že ta papírově slabší jede v předokolce v reálném světě lépe. Je taková lehkonohá. Silnější 140kW verze vynikne jen na dálnici a ve vyšších rychlostech.

Foto: Dalibor Žák

V Insignii se v mechanických sedadlech sedí níže a celkově mi základní ergonomie přijde o chlup příjemnější. Například podsvícení přístrojů se dá nastavit rychle kolečkem. Head-up displej je možná zbytečnost, ale funguje dobře. U testovaného auta potěšil vyhřívaný volant a naprosto bezproblémové propojení telefonu s autem. Testovaná Insignia měla také špičková LED světla, což je u většiny moderních opelů standardem.

Spotřebu hodnotit nechci. Měli jsme odlišné verze a Superb byl se čtyřkolkou prostě v nevýhodě. Insignia se v testu vešla do 6,5 litru na 100 km, Superb měl co dělat, aby jel pod sedm. Stejně nejvíce záleží na řidiči, stylu jízdy, pneumatikách a podmínkách. Podle spritmonitoru nejvíce lidí jezdí z Insignií za 6,8 l / 100 km, se Superbem 110 kW v automatu za 6,3 l / 100 km. DSG má tady výhodu proti klasickému automatu, protože v měniči momentu dochází k většímu prokluzu a ztrátám.

Foto: Dalibor Žák

V Superbu se na elektricky ovládaných sedačkách sedí o dost výš, ale vyloženě nepříjemné to není. Základní rozvržení ovládání je samozřejmě v pořádku, jen dotykový displej vyžaduje zvyk a občas reaguje strašně pomalu. Otravná je nutnost nastavovat podsvícení přístrojů proklikáváním se palubním menu. Protivný je také adaptivní tempomat bez možnosti vypnutí adaptivní funkce. Zpracování detailů je však pocitově hodnotnější ve škodovce.

Nelze nezmínit, že Superb mnohem rychleji topil. Jenže v Insignii byl zas vyhřívaný volant a o něco rychlejší náběh vyhřívání sedadel. Insignia ale nemá možnost nastavení intenzity vzduchu, Superb nabízí tři režimy. Celkově se zdálo, že Superb žene do interiéru více teplého vzduchu. Zatímco v Insignii stačí nastavit 21 °C, v Superbu je i při nastavených 20 °C v autě docela teplo.

Srovnání rozměrů

A teď to nejzajímavější u kombíků. Vzali jsme náš přesný laserový měřák a pustili se do měření vnitřního prostoru. Pro pořádek jsem si v obou autech nastavil sedadlo řidiče na sebe, aby se mi sedělo příjemně. Nutno říci, že zrovna v Superbu se optimální pozice hledá trochu hůře, protože se v elektrických sedačkách sedí dost vysoko. V bazaru jsem ale Superb s mechanickými sedačkami nenašel. Vlastně jsem ho ani nikdy neviděl. Insignia má v mechanických sedačkách mnohem příjemnější nižší polohu za volantem, ale někomu se zas trochu zvednutý posez v Superbu může zamlouvat víc.

Naměřené rozměry si můžete projít v přiložené tabulce. Hodnoty jsou v milimetrech:

Opel InsigniaŠkoda Superb
vpředu
šířka v loktech1 5301 504
prostor pro hlavu1 0431 002
délka podsedáku490-535473
šířka podsedáku353366
délka opěradla635636
vzdálenost sedadel743713
vzadu
šířka v loktech1 4911 505
prostor pro hlavu1 024991
vzdálenost opěradel822834
prostor na kolena324317
délka opěradla661655
délka podsedáku460481
šířka podsedáku360344
šířka prostředního sedadla285348
zavazadlový prostor
šířka1 0351 012
hloubka1 0641 109
výška po plato424577
výška ke stropu709821
délka k sedadlu řidiče2 0842 028
maximální délka naloženého předmětu2 2672 341
výška otevřeného víka1 8031 768
výška nákladové hrany610598

Díky nižší sedačce v Insignii je nad hlavou více místa a auto je také o trochu širší. Insignia má také delší a nastavitelný podsedák, i když celkově je sedačka o malinko užší. Zajímavé je, že středy sedaček jsou od sebe dál, což je znát, když si vedle vás někdo sedne a nemlátíte se pak lokty. Ale rozdíly jsou minimální a jediný znatelný rozdíl mezi oběma auty je méně místa nad hlavou v Superbu a celkově vyšší umístění sedačky.

Foto: Dalibor Žák

V Insignii je také spousta místa. Protože se sedí o něco níže, máte více místa nad hlavou. Prostřední sedačka vzadu je ale spíše nouzová. Po sklopení zadních opěradel máte v Insignii rovnou podlahu, Superb tam má schod, protože nahání litry objemu.

Vzadu je Superb sice o trochu širší v loktech, ale i tady má více místa nad hlavou Insignia. Zajímavé je, že Insignia má o kousíček více místa na kolena cestujících, jenže má kratší podsedák, i když trochu širší. Zatímco Superb myslí i na prostřední sedadlo, to v Insignii je skutečně jen nouzové. Ovšem v hlavní disciplíně, tedy vzdálenosti opěradel sedadel, zas Superb tolik nedominuje. Nabízí jen o 12 mm více místa. I když na fotkách vypadá Superb jako mnohem prostornější, ve skutečnosti jsou si auta rozměrově dost podobná. Optické vzdušnosti Superbu pomáhá spíše ten světlejší interiér. Pokud chce ale někdo jezdit v pěti, tak se bude pátému lépe sedět v Superbu.

Foto: Dalibor Žák

Světlý interiér testovaného Superbu vypadá větší a vzdušnější. Ale rozměrově nemá proti Insignii zas takový náskok. Zdá se ale, že vzadu se přece jen sedí o trochu lépe ve škodovce. A prostřední sedadlo tu není k smíchu. V testovaném autě byly i vzadu vyhřívané sedačky.

Podle očekávání Superb kraluje i velikostí kufru, jenže jen díky tomu, že má kufr hlubší, za cenu hrany po sklopení zadních sedadel. Díky tomu však po plato naložíte víc věcí, jeho výška od podlahy je totiž o znatelných 15 cm výš. Také nabízí od podlahy ke stropu o 11 cm více místa. Kufr Insignie je aspoň o malinko širší.

Foto: Dalibor Žák

Na litry sice s přehledem vítězí Superb, ale pokud jde o použitelnost, není na tom Insignia o mnoho hůř. Má například rovnou podlahu, v Superbu je schod.

Do obou aut naložíte dvoumetrový předmět, jen musíte trochu laborovat s umístěním. Insignia má o skoro 6 cm více místa od kraje kufru k sedačce řidiče. Když ale maximálně odsunete sedadlo spolujezdce, dá se z rohu kufru šikmo naložit do Superbu o asi 7 cm delší předmět. Insignii se o něco více otevírá víko kufru, má však o trochu výše nakládací hranu. Přesto Opel za Superbem zásadně nezaostává a například má rovnou podlahu i po sklopení sedaček, což například usnadňuje nakládání dlouhých a těžkých předmětů. Do Superbu ale po plato prostě naházíte víc věcí.

Práce a náhradní díly

Srovnávat ceny servisní práce je ošemetné, protože ceny se liší i v rámci značkových servisů. Navíc spousta lidí jezdí do servisů neznačkových, ke specialistům a podobně. Více by vás tak spíše měl zajímat rozsah práce. Jenže když koukáme do servisních dat, tak pro oba vozy je náročnost velice podobná a například na výměnu rozvodů mají servisy Opelu i škodovky 3,2 hodinové jednotky. S tímhle ale také opatrně, některé neznačkové servisy si klidně u výměny rozvodů plošně účtují pět hodin práce.

Foto: Dalibor Žák

Oba vozy mají řemenové rozvody, ale Opel má kratší servisní intervaly pro jejich výměnu a sada rozvodů je dražší, protože obsahuje i vodní pumpu. U Superba je pumpa elektrická a s rozvody se měnit nemusí. Oba diesely platím za spolehlivé, pokud se o ně staráte. Potenciální rizika těchto motorizací jsme si popsali v samostatných testech ojetin.

Spíše se jen podíváme na nejčastější díly, které můžete shánět, a připomeneme si i některé významné položky, jichž se lidé u ojetiny nejvíce bojí. U dieselu je to typicky turbo a částicový filtr. V tabulce uvádíme ceny originálních dílů v Kč včetně DPH od jednoho velkého dodavatele dílů. Ve značkovém servisu můžete dostat jiné nacenění, jiné ceny vám asi dá i nezávislý servis. Spíše to berte jako orientační ceny a nepište nám prosím, že vás kapota stála o 164 korun více, olejový filtr jste sehnali o 12 korun levnější a podobně. Klidně to tak může být.

dílOpel InsigniaŠkoda Superb
filtr sání800 Kč583 Kč
olejový filtr635 Kč278 Kč
palivový filtr1 211 Kč961 Kč
motorový olej celkem1 122 Kč1 405 Kč
olej do AT převodovky celkem4 416 Kč6 440 Kč
sada rozvodů8 803 Kč5 362 Kč *
sada předních brzd9 272 Kč7 806 Kč
žhavicí svíčka618 Kč3 805 Kč **
vstřikovač paliva12 039 Kč ***17 820 Kč
filtr DPF92 543 Kč58 439 Kč
turbo71 219 Kč40 112 Kč
přední kapota33 434 Kč ****25 060 Kč
přední blatník12 471 Kč10 473 Kč
* bez vodní pumpy
** s čidlem tlaku
*** cena od prvovýrobce
**** originální je hliníková, lze koupit v druhovýrobě plechovou alternativu

Z čísel je patrné, že na Superb jsou díly levnější. Ne všechny, ale většina spotřebních i těch běžných je. U aut koncernu VW je obecně také lepší dostupnost, je spousta druhovýrobních alternativ, případně můžete vybírat u prvovýrobců. Na cenu tak zřejmě tlačí i konkurenční boj. Nicméně i na Opel se dá sehnat dost dílů v druhovýrobě a u některých položek je ten cenový rozdíl proti originálu o dost větší. To na škodovku seženete v druhovýrobě také dost věcí, ale třeba u prvovýrobce proti originálu zas tolik neušetříte. Rozdíly jsou někdy velmi malé.

Pokud jde o servisní intervaly, u ojetých aut je lepší se držet konzervativního plánu a olej měnit nejpozději po roce či maximálně po 20 000 km. Prodloužené intervaly (dva roky nebo 30 000 km) bychom určitě opustili. U obou modelů bychom také olej v automatu měnili po 4 letech nebo 60 000 km. U Opelu nicméně musíte rozvodový řemen měnit dříve, po 150 000 km nebo šesti letech. U Superba je interval 210 000 km. Stejně vám ale každý servisák řekne, že když auto nemá pečlivě vedenou servisní historii, je lepší rozvody preventivně vyměnit a začít „od nuly“.

Ohledně spolehlivosti a rizikovosti jsou na tom obě auta dost podobně. Pokud se o ně staráte, problémy by s nimi být nemusely. Snad jen u Superba více zlobí emisní systém SCR (vstřikování močoviny AdBlue), ale také to prostě může jen tak vypadat, protože těch aut jezdí mraky a více se o tom mluví a píše. Nejrizikovější součástí u Opelu je příšerně drahý zadní „diferenciál“ vozů s pohonem všech kol, ten se však testovaného auta netýká. Oba naftové motory platí za mechanicky spolehlivé. Ačkoli má Opel na první pohled méně rizikový automat, výměny oleje jsou pro jeho životnost a bezvadnou funkci také velmi důležité.

Verdikt: Ojetý Superb Combi vs. Insignia Combi

Každý srovnávací test by měl mít vítěze a poraženého. Možná budete překvapení, já však prostě Superb na první místo dát nemohu. Má sice o trochu větší kufr, ale jen o kousek, a celkově tak Insignii ve vnitřním prostoru a použitelnosti dramaticky nepřekonává. A jelikož je také důležité, jak se s autem jezdí, tak já si jako řidič celou dobu lépe připadal v Opelu. Lépe se mi v Insignii sedí a přijde mi, že se lépe řídí. Osobně ji vnímám jako příjemnější auto i díky hladkému automatu. Vy to třeba můžete mít jinak, protože vždycky rozhodují osobní preference, emoce, detaily a specifikace konkrétních aut. Ale pokud srovnám tato dvě auta v testu, tak bych si raději vybral Opel Insignia. Když se pak podívám na aktuální ceny ojetin, mám rozhodnuto.

Proč Insignii

  • Není na každém rohu
  • Má spolehlivou techniku
  • Dá se koupit o dost levněji
  • Příjemněji se řídí
  • I běžné verze mívají moc hezkou výbavu

Proč Superb

  • Má větší kufr
  • O dost lépe si drží cenu
  • Jsou na něj levnější díly
  • Na trhu je obrovský výběr
  • Lépe ho později prodáte
Načítám