Článek
Kompaktní SUV, ať si o nich myslíme cokoli, se začínají stávat nejoblíbenějšími novými vozy. Nejen, že zcela vytlačily malé kombíky, ale předbíhají i malé hatchbacky a dokonce i dříve nejprodávanější hatchbacky segmentu C.
Jedním z velmi oblíbených aut je Renault Captur, který se proti konkurenci prodává za zajímavé peníze. Sice výrobce postupně osekal v rámci šetření auto tak, že začalo levnějšími detaily dost připomínat příbuzné Dacie, ale pořád se drží. V roce 2024 u nás zaznamenal 1 459 nových registrací, což stačilo na TOP 10 malých SUV.
Na výběr máte i plno různých verzí a motorizací, i když složení bazarových aut jasně ukazuje, co lidé reálně kupují. Hybridy a diesely to rozhodně nejsou. Ačkoli vyloženě špatný motor v Capturu není, my se teď podíváme na nejrozšířenější tříválec a rovnou v plynové verzi.
Ojetiny mívají zatím málo najeto
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Renault Captur II s motorem 1.0 TCE o výkonu 67 kW s šestistupňovým manuálem, pohonem předních kol a v tovární úpravě na LPG. Vůz českého původu z roku 2023 měl v době testu najeto jen 30 000 km a prodejce za něj chtěl 380 000 Kč.

Ačkoli už má pár Capturů v inzerci i kolem 100 000 km, většina kusů druhé generace se vejde do 50 000 km a seženete i mnohem méně ojetá auta. Proti zcela novým vozům jsou ceny takových „ojetin“ velmi výhodné.
V bazarech už je slušná nabídka zhruba šesti desítek aut a nejlevnější kusy se dají koupit pod 300 000 Kč. Budou mít ale dost najeto, klidně přes 100 000 km. Spíše ale narazíte na auta s nižšími nájezdy, obvykle do 50 000 km. Diesel v inzerci prakticky neexistuje a ani není důvod po něm dnes toužit.
Nejrozšířenější je litrový tříválec, ale dost aut má atraktivní třináctistovku, tu koupíte od asi 350 000 Kč, navíc s manuálem. Na automat potřebujete aspoň čtyři sta tisíc. Kusy s nájezdem do 30 000 km začínají u asi 340 000 Kč. Vozů na LPG v inzerci tolik není, takže kdo chce „plyňáka“, neměl by moc váhat.
A jak si Captur stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Renault Captur je výrazným hráčem mezi malými SUV. Veze se na trendu rostoucí popularity segmentu SUV, který se nově stává preferovanou volbou pro běžné rodinné a každodenní použití. Zájem kupujících se v tomto segmentu přesouvá od naftových motorů k benzinovým, a to z důvodu využití těchto vozů pro městský provoz, nikoliv pro dlouhé trasy, které byly tradiční doménou dieselových motorů. Captur si drží silnou pozici díky kombinaci praktičnosti a moderních technologií. Zákazníci - jsou to hlavně rodiny a mladší řidiči, oceňují prvky, jako je například posuvná zadní lavice nebo uživatelsky přívětivý infotainment. Zkušeným a klidnějším řidičům zase vyhovuje pohodlné nastupování a vyšší pozice za volantem. Renault Captur se na trhu ojetých vozů pohybuje v několika cenových kategoriích v závislosti na stáří, nájezdu kilometrů a výbavě konkrétního modelu. Obecně lze říci, že se cenově řadí mezi dostupnější malé SUV. V porovnání s některými konkurenty, jako je Škoda Kamiq nebo Volkswagen T-Cross, může Captur nabídnout výhodný poměr cena/výkon. Konkrétní vůz Renault Captur z programu Auto ESA Premium je toho příkladem. Za výhodnou cenu nabízí zákazníkům jistotu blížící se nákupu nového vozu. Díky přísným ověřovacím procesům se minimalizují rizika spojená s nákupem ojetého vozu. Program zahrnuje důkladnou předprodejní kontrolu, která prověřuje jak klíčové komponenty, tak funkčnost všech systémů a prvků výbavy.“
Opět technika z Clia, ale to nevadí
Ačkoli na první pohled vypadá tento Captur jen jako modernizace předchůdce, je to úplně nové auto na zcela nové platformě CMF-B HS. Technicky používá Captur stejný základ jako Clio V, což je skvělé kompaktní auto. Tak když máme rádi Clio, tak určitě budeme mít rádi taky Captur, že? No, ne tak docela.

Captur nevypadá zle, ale technicky je to vlastně nafouknuté Clio s hmotností o více než 200 kg vyšší. A to je na dynamice bohužel znát.
Ono je to samozřejmě o osobních preferencích a vy, kteří tady pečlivě čtete ty moje elaboráty, víte, že vozy kategorie SUV v oblibě nemám. Já třeba chápu Dacii Duster, zejména ve čtyřkolce. Ale k čemu si připlácet za tuhle krabici, která vlastně není nic jiného než obézní Clio? Víc žere, všechno na něj stojí víc (například pneumatiky zhruba o tisícovku víc každá) a stejně nemá výhodu lepší trakce. Já chápu, že se spoustě lidem do SUV lépe nasedá a mají v nich falešný pocit bezpečí. Ale jestli nutně velké auto nepotřebujete, kupte si Clio. Je levnější, žere klidně o litr méně a všechno na něj stojí míň. A lépe se s ním parkuje.
Captur se sice snaží řidiče „buzerovat“ co nejméně a tato verze tu má vlastně jen stop/start. Asistent jízdy v pruzích se zdál celou dobu vypnutý, případně aspoň vůbec nic nedělal. Jen odpoledne při jízdě proti slunci v lese s těmi ostrými stíny plašil systém upozornění před kolizí a vysílal do auta několikrát falešné poplachy. Asi bych se také obešel bez protivné „uvítací“ melodie po nastoupení do auta (nikde jsem nenašel, jak se to vypíná) a určitě by neškodilo zrychlit palubní infotainment.

Interiér nevypadá špatně, ale šetření je tu vidět. Pocitově se proti stále zlepšující Dacii zas tak výrazně neliší. Základní ergonomie je ale dobrá a důležité funkce (a klimatizace) tu mají vlastní tlačítka.
Dotykový displej reaguje zhruba stejně aktivně jako zhulený adolescent a marně ho můžete v noci přesvědčovat, aby se vypnul a nesvítil jak reflektor na nákladním nádraží. To pak člověk deset minut zuří a nadává a nejradši by vzal bourací kladivo a celou tu pitomost z auta vymlátil, než konečně vyskočí požadované menu a displej se opravdu ztlumí. I tak ale interiér svítí v noci zbytečně intenzivně a citlivější jedince to bude rušit.

S palubním infotainmentem se musíte naučit pracovat. Někdy reaguje opožděně (nebo vůbec). Nejde snadno a rychle zhasnout, hlasitost musíte vypínat na dvakrát. V některých autech je to ale ještě mnohem horší. Panel klimatizace tu má vlastní otočné mechanické ovladače.
Aspoň že standardní LED světla jsou fajn a jejich účinek je dostatečný. Jen se jedná o obyčejnou verzi, kterou si musíte ručně sklopit, pokud naložíte kufr. A když jsem měl světla v nejvyšší poloze i s prázdným autem, několik protijedoucích aut na mě blikalo. Přišlo mi, že až ve druhé poloze byli ostatní spokojeni.

LED světla nemají automatickou regulaci sklonu, ale i tak svítí slušně. Zajímavé je, že „asistent“ jízdy v pruzích šel vypnout jednou, a pak už zůstal vypnutý.
Na druhou stranu Captur nejezdí na poměry své kategorie špatně. Testované auto mělo málo najeto, takže jeho podvozek nebyl unavený a majitel mu dopřál i kvalitní gumy. Na dobré silnici se tak nechá tohle SUV rozdovádět až k neslušnému tempu. Celkem pohotově reaguje na pokyny řidiče a nedá se říci, že by se řidič nebavil. Pořád ale vnímáte pocit vyšší hmotnosti a těžiště. Na akčnější výjezdy ze zatáček pak chybí potřebný odpich, zkrátka je to jako nutit tlouštíka běhat do schodů. Clio s motorem 1.0 TCE váží 1 137 kg a upaluje docela pěkně, Captur ukáže na váze 1 349 kg. To je o dva metráky a něco navíc na stejný motor. A znát to opravdu je.

Zadní lavice se dá posouvat a zavazadlový prostor je veliký. Když už nic, tak proti Cliu je v autu opravdu o dost více místa. Zatímco malé Clio asi čtyřčlenné rodině stačit nebude, nafouknutý Captur tuhle roli v pohodě zvládne.
Příjemná je ale základní ergonomie řidiče, v autě se fakt dobře sedí. Jen dlouháni si musí vyzkoušet, jestli se nebudou opírat hlavou o poměrně nízký strop, neboť sedačky vpředu jsou dost vysoko a níže spustit nejdou. Sedačky jsou vůbec pocitově lacinější, ale na francouzské poměry aspoň nejsou rozměklé a slušně drží tělo. Zadní lavice je posunovací, čímž si můžete zvětšit už tak dostatečně velký zavazadlový prostor. Uvnitř tak dostanete více prostoru než v Cliu, a pokud jezdíte často ve třech nebo čtyřech, asi vám Captur poslouží jako rodinné auto lépe, to zas jo. Jen si kupte silnější motor.
Zvažte, jestli si nepřiplatit za silnější motor
Tenhle tříválec 1.0 TCE ale berte, pokud se couráte často po městě a jezdíte krátké trasy. Má nepřímé vstřikování, a i když ho přísnější emisní normy trochu uškrtily, není to špatná jednotka. Karbonovat nebude, ani ředit olej benzinem. Jenom myslete na to, že se tu pořád musí hlídat ventilové vůle, což u auta s LPG může být za pár let problém. Zatím se zdá, že tyto motory dlouhodobý provoz na plyn zvládají dobře, ale je to prostě otazník, na který si budete muset třeba za pět až sedm let odpovědět.

Tříválcový litr není špatný motor a vlastně mu ani nevadí krátké trasy a městský provoz. Ovšem silnější třináctistovka má o dost lepší dynamiku a u pumpy si zas tolik nepřiplatíte. Na LPG ale může být jen tento menší tříválec.
V rámci testu nebyl prostor zkoušet spotřebu na LPG a dynamiku (výrobce dokonce uvádí, že na LPG má auto plných 74 kW, na benzin jen 67 kW), ale víme, že ostatní auta od Renaultu a Dacie s tímto typem pohonu problém nemají a fungují obstojně. Navíc tu máte velkou nádrž na benzin (48 l vystačí na 700 km s rezervou) i na plyn (na 40 litrů plynu ujedete klidně přes 500 km). Přesto malý poznatek - v tom dost možná posledním letošním horku autu značně pomohlo natankovat osmadevadesátku. Motor pocitově ožil, přestal škubat za studena a lépe reagoval na přidání plynu. Může to být placebo, ale dejme si stranický závazek tohle ověřit. Už jsem si toho dříve všiml u Dacií a jiných Renaultů, že na osmadevadesátku motory 0.9 TCE a 1.0 TCE jely vždycky pocitově o dost lépe.
Servisní intervaly bychom si trošku upravili. Renault má podivně nastavený plán podle toho, kolik najezdíte, a pokud jezdíte málo, tak uvádí olejové výměny až po dvou letech nebo 30 000 km, ale pokud jezdíte přes 15 000 km za rok, tak máte olej měnit už po roce (nebo také po 30 000 km). Určitě bychom nechali olej vyměnit každý rok v rámci prohlídky vozu (nebo po maximálně 15 000 km).

Podvozky Renaultů jsou odolné a s konvenčním zavěšením Capturu problémy nebývají. Pozor jen na „chroupání“ od předních kol. Může jít o vadnou sestavu náboje kola hnací hřídele, byla na to servisní akce. Povrchová koroze šroubů a podvozkových dílů je dnes bohužel zcela normální i u prémiových značek po nízkých nájezdech a třech letech.
V motoru je jen 4,2 l oleje, používá se olej SAE 0W-20 vyhovující normě Renault RN17 FE. Svíčky a filtr sání se mění po čtyřech letech nebo 60 000 km, po pěti letech nebo 120 000 km se mění chladící kapalina a pomocný řemen pohonu příslušenství se mění po šesti letech (nebo 150 000 km).
Mladý a málo ojetý Captur jasného původu se servisní historií by nemělo být rizikové auto. Přesto pozor, zda byly udělány všechny svolávací i servisní akce. Byla tu svolávačka na únik plynu (vozidla vyrobená do 3. července 2023) a servisních akcí tu bylo hned 22. Týkaly se například vadného dobíjení, chyb v řídících jednotkách a dalších potíží.
Teď se občas objevuje vadný výparník a omezovač tlaku LPG (vozidlo nepřepíná z benzinu na plyn) a zazlobit může i kabelový svazek k částicovému filtru (ten je u 1.0 TCE už vždy), kdy motor spadne do nouzového režimu, rozsvítí se kontrolka motoru a v paměti závad naskáče několik příslušných chyb.
Přesto bychom se tříválce 1.0 TCE nebáli. Není to špatný motor. Pokud ale jezdíte často naloženi a delší trasy, asi bychom hledali spíše naprosto fantastický čtyřválec 1.3 TCE, klidně kombinovaný i s povedeným automatem. To je pro Captur mnohem důstojnější pohon a ve výsledku vás nebude stát jeho provoz o moc víc. Motor je spolehlivý a reálnou spotřebu nemá o moc větší než tříválec (7 l třináctistovky proti 6,5 l tříválcového motoru). Za tu lepší dynamiku ten příplatek určitě stojí.
Asi bychom se vyhnuli autům s příliš velkým množstvím kosmetických vad, ale zas je to na vás, co všechno dokážete překousnout. Pokud bude auto za dobrou cenu a stejně víte, že bude za rok parkování na sídlišti vypadat stejně, asi to může být jedno. Jelikož jsou ale dnes i na obyčejná auta příšerně drahé díly (přední LED světla, nárazníky, kapoty, skla…), zamysleli bychom se nad dobrým pojištěním.
Celkové hodnocení: Ojetý Renault Captur II 1.0 TCE
Pokud se vám plynová verze vyplatí (a z nějakého důvodu opovrhujete Dacií), asi nemáte co řešit, protože Captur je dobré kompaktní SUV. Techniku má spolehlivou a na svou kategorii slušně jezdí. Kdo chce jen benzin, asi bude koukat po běžné verzi, která nemusí jezdit tak často na pravidelné technické revize. A určitě bude plno lidí přemýšlet také o skvělém silnějším motoru 1.3 TCE.
Kdo ale jezdí často sám nebo maximálně ve dvou, měl by se zamyslet nad obyčejným Renaultem Clio. Bývá levnější, je ještě o kus úspornější (i na provoz) a dynamiku má lepší. Captur nikomu nezakazujeme, ale těch 200 kg hmotnosti navíc je na výkonu a spotřebě znát.
Co máme rádi
- Slušně jezdící SUV
- Spolehlivá mechanika
- Velká nádrž na LPG (40 l)
- Prostorný a praktický interiér
Co nás vytáčí
- Proti Cliu horší dynamika
- Připlatíte si u pumpy i v servisu
- Pomalý dotykový infotainment
- Falešní poplachy jízdních asistentů








