Článek
Hned na úvod přiznám, že ojeté Suzuki S-Cross jsme už nedávno testovali. Kolega Dalibor nalezl v autobazaru docela raritní kousek, takřka nejetý S-Cross s atmosférickou šestnáctistovkou, pohonem všech kol Allgrip a vcelku netypicky vybavený automatickou převodovkou variátorového typu. Byl z ní nadšený a já se mu vlastně ani nedivím. Když jsem ale narazil na tento více jetý exemplář s atmosférou, čtyřkolkou a manuálem, nemohl jsem prostě odolat.
Kilometry nejsou na autě příliš znát
Tento exemplář, který jsem si našel v nabídce AAA Auto, během svého dosavadního sedmiletého života pravidelně jezdil. V době testu svítilo na počítadle necelých 150 tisíc kilometrů, což je za ta léta celkem běžná hodnota u soukromých vozidel. Auto mělo jen jednoho předchozího majitele a jak jsem ze servisních záznamů odvodil, svou službu si odkroutilo zejména v oblasti Orlických hor. Tady se dobrá čtyřkolka hodí a současně i kvalitní antikorozní ochrana. Ta bývá u japonských automobilů typická achillova pata, nicméně konkrétnímu Suzuki se koroze velmi obstojně vyhnula.
Suzuki SX4 druhé generace s doplňkovým označením S-Cross se vyrábělo pro evropské zákazníky v maďarském závodě Suzuki Ostřihom. Kvalita zpracování auta rozhodně nepokulhává, protože ať už jsem v minulosti řídil ojetý Swift nebo poslední generaci Vitary, obě byla dobře zpracovaná, nikde v nich nic nadměrně neskřípalo či nepovrzávalo.
Současně mne u konkrétního žlutého vozu potěšil pohled na podvozek, prahy i na vnitřní strany lemů blatníků, kde zatím na S-Crossu nebyly žádné známky koroze. I šrouby na podvozku a v dalších exponovaných místech vypadaly dobře, vše by stále šlo snadno povolit. Antikorozní ochrana japonských aut se totiž během let pořád vylepšuje a u mnohých modelů včetně Suzuki S-Cross už není takovým strašákem jako kdysi.
Suzuki nepotěší motoristu zvyklého na německá auta
Na druhou stranu nelze na automobily Suzuki pohlížet stejně jako na dražší vozy německých značek. Jsou trochu jednoduché, výbava není právě prostopášná a infotainment nepatří k těm nejmodernějším.
Všechna Suzuki působí velmi lehkým dojmem, protože ona ta auta také lehká jsou. Malý Swift nevážil moc přes tunu, praktický crossover S-Cross nemá (stav bez zátěže a náplní) ani dvanáct set kilogramů, a dokonce i do těžšího terénu určená Vitara nebyla žádným cvalíkem. Veškerá nedávná i současná produkce automobilky Suzuki pro Evropu, to jsou skutečně lehká a obratná auta.
I díky té nízké hmotnosti budou fanoušci automobilové techniky i řízení nadšení z toho, jak S-Cross jezdí. Auto není designově žádný krasavec, ale v zajímavé žlutozelené metalíze vypadá k světu. Jenže za volantem stejně nevidím, jak vypadá zvenčí, tím pádem to nemusím vůbec řešit. A po jízdní stránce nemám, co bych autu vytknul. Hodí se zejména na okresní silnice, zapadlé venkovské silničky a klidně i do města. Auto citlivě zatáčí, jeho jízdní vlastnosti jsou i na základní automatický jízdní mód čtyřkolky, který preferuje pohon přední nápravy, velmi neutrální a díky tomu se dá jezdit po členitých silnicích plných zatáček krásně plynule a taky docela rychle.
Dálnice na druhou stranu nejsou přirozeným prostředím Suzuki S-Cross s atmosférickou šestnáctistovkou. Tady brzy zjistíte, že dynamicky už jsou novější přeplňované motory jinde a současně i zpřevodování pětistupňové převodovky není na dálniční provoz úplně nejvhodnější. Tady Suzuki zkrátka akustickým komfortem i slabším pružným zrychlením vyloženě zklame.
Pohon všech kol tu funguje, limitem jsou nájezdové úhly
Kde ale své majitele vůbec nezklame, je lehký terén. Se Suzuki jsem se vydal na rozblácené polní cesty a projel i jedno staveniště, kde při režimu „sníh/bláto“ nebyla limitem technika pohonu všech kol, ale čistě jen nájezdové úhly a světlá výška vozu. Suzuki je zespodu naštěstí docela šikovně oplastované, aby se toho příliš neodřelo nebo nezničilo. Samozřejmě kdo by auto využíval hojně po stavbách nebo v lese, udělá lépe, když si vybere Vitaru.
Systém pohonu všech kol funguje přes elektromagnetickou mezinápravovou spojku, která je umístěna před zadním diferenciálem. Systém vyhodnocuje přes snímače kol rozdíly v otáčení kol jednotlivých náprav a v případě snížené trakce automaticky připojuje ta zadní. V režimu Sport, který také zostří reakci na plynový pedál, se pak zadní kola připojují vždy a v režimu „sníh/bláto“ je spojka trvale sepnuta a na zadní kola putuje vždy polovina výkonu. Byl jsem skutečně překvapený, jak dobře ten systém funguje, a pokud nezanedbáte údržbu, o které hovořil ve svém testu Dalibor, bude fungovat naprosto bez problémů a poruch.
Závěr a celkové hodnocení
Dle mého názoru je Suzuki S-Cross přesně tím typem automobilu, který na trhu nových vozů prakticky chybí. Mnoho motoristů touží po jednoduchém, bezproblémovém autě, které toho mnoho zvládne. A přesně takové je Suzuki. Vypadá sice obyčejně, nemá žádný módní tablet na přístrojové desce, ale místo toho pod kapotou ukrývá jednoduchý, při nezanedbávané základní údržbě takřka nesmrtelný čtyřválcový motor. A k tomu máte jako bonus velice funkční pohon všech kol, který se mimo město zkrátka hodí. Spotřeba paliva se během týdenního testu ustálila na hodnotě 6,6 litrů/100 km, což považuji za velmi slušný výsledek.
Prodejce si za konkrétní Suzuki říká cenu 279 000 Kč a to při aktuálních cenách nových vozů i ojetin s pohonem všech kol není vůbec špatné. Kolem hranice tří set tisíc se dá vybírat na českém trhu z několika desítek Suzuki S-Cross, které budou ve stáří šesti až osmi let. Většinou se jedná o auta s poměrně jasnou historií a málo předchozími majiteli. Jsou to auta, která většinou nejsou součástí firemních flotil, spíš jde o soukromá rodinná vozidla, čemuž odpovídá jejich stav i péče, kterou dostala. Nemá smysl Suzuki S-Cross doporučovat všem motoristům, třeba dálniční provoz není jeho doménou, ale pro mnoho českých rodin je naopak velmi chytrou volbou, jak zajistit osobní mobilitu na další dlouhé roky dopředu.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 VVT AllGrip (2014) | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec DOHC 16V, systém VVT |
Objem válců | 1 586 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 koní) při 6 000 otáčkách |
Točivý moment | 156 N.m při 4 400 otáčkách |
Převodovka a pohon kol | 5 st. manuální , pohon všech kol |
Rozvor náprav | 2 600 mm |
Rozměry karoserie | 4 300 mm x 1 765 mm x 1 575 mm |
Zavazadlový prostor | 430 / 1 269 litrů (sklopená zadní sedadla) |
Pohotovostní hmotnost | 1 245 kg |
Zrychlení 0-100 km/h | 11,0 sekund |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba paliva (naměřená v testu) | 6,6 litrů/ 100 km |
Cena na trhu | 279 000 kč |