Hlavní obsah

Alternativa k vymírajícím MPV existuje: Volkswagen Caddy 1.2 TSI zvládá práci i rodinu a dělá to lépe než konkurence

Foto: Dalibor Žák

Velkoprostorová MPV se shánějí stále obtížněji a už se nikomu nechce třeba ve Fordu Galaxy za 700 tisíc tahat přes týden pracovní věci, aby pak o víkendu vzal někam rodinu. Caddy v osobní verzi je skvělá náhražka. A se správným motorem i spolehlivá.

Článek

Velkoprostorová MPV bývala dlouho jasnou volbou početnějších rodin a také živnostníků, kteří potřebovali praktické pracovní auto na týden a prostorný vůz pro rodinu na víkendy a dovolené. Jenže taková vozidla mizí z trhu a přestává být z čeho vybírat.

Osobní verze malých dodávek by mohly být vnímány jako náhražka takových vozů, ale mnoho z nich nemá adekvátní výbavu, dynamiku nebo kvalitu zpracování. Prostě jsou to dodávky. Když ale nepotřebujete vyloženě luxusní vůz a jde vám hlavně o prostor, ale pořád byste raději auto, které se vlastnostmi blíží osobním automobilům, Caddy je dobrá volba.

Teď si na příkladu osobní dodávky ukážeme, že rozhodně taková auta nejsou špatný nápad, pokud potřebujete přes týden vyřizovat pracovní věci, ale o víkendu chcete naložit celou rodinu a vyrazit na chatu. Chce to jen vybrat správnou verzi a motorizaci.

Velmi dobře si drží cenu

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Caddy v osobní pětimístné verzi s motorem 1.2 TSI o výkonu 62 kW a pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2018 měl v době testu najeto 121 400 km a prodejce za něj chtěl 370 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Benzinový Caddy v osobní verzi mívá méně najeto než nákladní diesely. Může fungovat jako skvělé rodinné MPV s nízkými provozními a servisními náklady.

Volkswagenů Caddy je v inzerci na webu Sauto.cz dost, více než pět stovek. Když se omezíme na auta z let 2015-2020 (druhá modernizace generace 2K), tak nám zbyde necelých 200 inzerátů. Nákladních verzí je jen pár desítek, mnohem častější jsou osobní verze. Sedmimístných modelů Caddy je v inzerci zhruba padesátka. Ještě můžete rozlišovat mezi „krátkou“ verzí a prodlouženou Maxi.

Převažují diesely, benzinových verzí je jen asi třicet. Koupíte i čtyřkolku, automat má zhruba pět desítek ojetin. Nejlevnější vozy Caddy jsou od asi 170 tisíc korun, mají zpravidla diesel a najeto přes 300 000 km. Rekordman v inzerci má aktuálně 358 315 km. Benzinový Caddy s nájezdem do 150 000 km stojí běžně přes 310 000 Kč, nafta není zákonitě dražší, spíše naopak. Záleží na výbavě, historii a samozřejmě celkovém stavu. Caddy v osobní verzi s motorem 2.0 TDI, výkonem 110 kW a nájezdem do 100 000 km stojí pořád skoro půl milionu minimálně.

A jak si Caddy stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Volkswagen Caddy představuje skvělou alternativu k tradičním rodinným MPV, jejichž nabídka na trhu bohužel stále klesá. Na rozdíl od klasických modelů jako Sharan, Galaxy nebo Espace, které se s benzinovým motorem shánějí obtížně, nabízí Caddy podobnou prostornost při nižší pořizovací ceně a ekonomičtějším provozu. Tento konkrétní vůz prošel důkladnou předprodejní kontrolou a má kompletní servisní historii. Vyniká prostornou kabinou, variabilním interiérem a velkým zavazadlovým prostorem, což z něj dělá ideálního společníka pro rodiny. Caddy patří do kategorie vozů spolu s modely jako Peugeot Rifter, Citroën Berlingo či Renault Kangoo, které skvěle kombinují užitkové vlastnosti s komfortem osobního automobilu. Jsou to atraktivní vozy pro rodiny i aktivní jednotlivce, kteří hledají maximální využitelnost prostoru za rozumnou cenu a dostatečnou dynamiku jak ve městě, tak na delších cestách.“

Praktický pracant i pro rodinu

Poslední modernizace modelu Caddy generace 2K přišla v roce 2015 a na tu se dnes zaměříme. Benzinové motory zastupovaly známé jednotky 1.0, 1.2 a 1.4 TSI konstrukční řady EA 211. Vrcholná verze 1.4 TSI nabídla 96 kW, čtrnáctistovka byla k dispozici i ve verzi TGI na CNG (ta má 81 kW). Kvůli nízké oblibě verzí CNG se dnes dá sehnat za pěkné peníze. Diesely od roku 2015 jsou jen různé výkonové verze motoru 2.0 TDI EA288 (od 55 do 110 kW).

Foto: Dalibor Žák

Architektura interiéru je převzatá z osobních volkswagenů a odpovídá tomu i kvalita zpracování. Jen výplně dveří a plasty palubky jsou tvrdší. Proti například francouzským autům je ergonomie modelu Caddy naprostá pohádka.

Foto: Dalibor Žák

Vyndat zadní sedačky je dost práce a samozřejmě musíte mít místo, kam je dát. Zejména s dvojlavicí je to pak práce pro dva. Z Caddyho ale uděláte náklaďák, do kterého se vejde s rezervou europaleta.

Říkejte si, co chcete, ale Caddy je fajn auto. Přebírá totiž ergonomicky příjemnou koncepci interiéru soudobých osobních volkswagenů a také se snaží působit kvalitně. Jistě, plasty jsou tvrdší a auto nezapře, že je to spíše dodávka, ale proti podobně koncipované konkurenci působí i po velkých nájezdech dobře, může se pochlubit slušnou kultivovaností, a dokonce i dobrými jízdními vlastnostmi. A to má vzadu listová pera (snesou mnohem větší zatížení), ale prázdné auto poskakuje jako kamzík.

Foto: Dalibor Žák

Tuhá náprava s listovými pery má obrovskou nosnost. Caddy s motorem 1.2 TSI může vozit až 890 kg. A tahat může 1300 kg těžký brzděný vlek. Překvapivě nemá auto špatné jízdní vlastnosti. Prázdný vůz ale trochu poskakuje.

Benzinová dvanáctistovka s výkonem 62 kW a pětistupňovým manuálem asi nebude trhat rychlostní rekordy, ale do příměstského provozu bohatě stačí a spotřebu umí udržet pod 7 litry na 100 km, pokud autu nestojíte na dálnici na krku. Přeplňovaný motor není mdlý a má solidní točivý moment, takže se s ním dá opravdu normálně jezdit, aniž byste si zoufali, že to nejede. Kdo však jezdí delší trasy a mimo město, asi sáhne po motoru 1.4 TSI. Na předjíždění už nějakou rezervu má a v reálném provozu stejnou spotřebu jako dvanáctistovka.

Hlavním lákadlem Volkswagenu Caddy je ale prostorný a variabilní interiér. I v této standardní „krátké“ verzi je to opravdová dodávka. Zadní sedačky lze vyjmout zcela (i když jsou teda pekelně těžké a je to práce pro dva) a uděláte dodávku s kvádrem o využitelných rozměrech 1770 × 1040 × 1100 mm. Do auta tak s rezervou naložíte jednu europaletu podélně. Vozidlo má nosnost 890 kg, na střeše může vézt až 100 kg a „na kouli“ 1300 kg. Motor 1.4 TSI utáhne 1400 kg, motor 2.0 TDI 1500 kg.

Foto: Dalibor Žák

S Caddym asi nikdo závodit nebude. Motor 1.2 TSI na příměstský režim stačí, ale na dálniční přesuny už by se více hodila skvělá jednotka 1.4 TSI. Pokud potřebujete více sedaček, hledejte prodlouženou verzi MAXI.

Boční posuvné dveře usnadňují manipulaci s velkými předměty a třeba v užší mezeře se pak dětská sedačka dává do auta snadněji. Jen manipulace s dveřmi je obtížnější, hlavně pak v kopci. Jsou dost těžké. Kdo by chtěl otevíratelná zadní okénka, není to nutnost, auto má účinnou klimatizaci. Počítejte ale s tím, že chvíli trvá, než se vůz v zimě vytopí. Máte tu skoro dvojnásobek prostoru třeba proti Polu a motor 1.2 TSI toho zbytkového tepla zas tolik nemá.

Benzinové motory TSI bez rizik

Od roku 2015 jsou motory velice spolehlivé a chybu neuděláte s žádným, i když diesel už musel mít AdBlue a zvažte, jestli ho nutně potřebujete. Těch rizik tu bude nejvíce a případné opravy emisních systémů budou příšerně drahé. Navíc mívá diesel nejvíc najeto. Benzinové motory jsou nejlepší volbou pro rodiny, které jezdí často po městě. Jejich reálná spotřeba paliva není od dieselů zas tak daleko a starostí s nimi bude určitě méně.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.2 TSI je od roku 2015 z řady EA211 a je prakticky bezproblémový, pokud včas měníte olej. Caddy s ním umí jezdit za 6 až 7 l / 100 km.

Řada motorů EA211 je velice spolehlivá a ve Volkswagenu Caddy jsou už verze zbavené dětských nemocí (špatně smontované rozvody, spotřeba oleje). Tady budete řešit jen běžnou údržbu. Standardně má Caddy proměnný servisní interval s výměnami oleje maximálně po dvou letech nebo 30 000 km. Doporučujeme ale nepřekračovat 15 000 km na olej, ve městě jezdící auta si zaslouží nový olej klidně po 10 000 km.

Při zkrácených intervalech lze používat olej SAE 5W-40 VW 502.00, doporučená je ale náplň SAE 0W-30 nebo 5W-30 VW 504.00. V motorech 1.2 a 1.4 TSI jsou jen čtyři litry oleje. Svíčky měňte nejpozději po 60 000 km nebo čtyřech letech, rozvodový řemen se jen kontroluje. Výměna po osmi letech nebo 160 000 km je spíše preventivní záležitost (běžně řemeny po 200 000 km stále drží).

Foto: Dalibor Žák

Pozor na převodovku! Přetěžované kusy mívají nejen zlikvidovanou spojku, ale také unavené synchrony. Testovaný Caddy byl v pořádku, ale už jsme jezdili i s auty (zejména hodně ojeté 1.6 TDI), v nichž řazení připomínalo míchání kamení klackem.

Ve městě provozovaná vozidla s nataženými olejovými intervaly mívají sání „zahnojené“ karbonem. Pokud motor zhasíná během jízdy, bude vadná jednotka palivového filtru. Po výměně palivového filtru za nekvalitní se stává, že auto škube, padá do nouzového režimu a v paměti se uloží chyby P0171, 16555 a 40AB o příliš chudé směsi. Originální filtr přitom stojí 1 100 Kč. Když svítí kontrolka motoru, jednotka běží v nouzovém režimu a uloží se chyby P0087, P1020, 17428 a 4144, bývá to vadné vysokotlaké palivové čerpadlo (druhovýroba 3 600 Kč, originál 13 004 Kč). Pro motor představují hrozbu i kuny. Když ráno přijdete k autu a najednou svítí kontrolka motoru, zřejmě si kuny smlsly na kabeláži k lambda sondám.

Volkswagen Caddy: Běžné závady a problémy

Poškozené interiérové plasty a čalounění (hlavně vzadu)

Kosmetické vady na karoserii, zejména poškrábaný zadní nárazník

Nefunkční klimatizace (úniky chladicího média nebo vadný snímač tlaku chladiva)

Nefunguje posilovač řízení (vadná řídicí jednotka servořízení)

Svítí kontrolka posilovače (ztráta hodnot nebo chybná inicializace řídicí jednotky servořízení)

Parkovací asistent nepípá u překážky (vadný bzučák)

Svítí kontrolka ESP (vadný spínač brzdového pedálu)

Předčasné opotřebení spojek DSG (hlavně přetěžovaná auta z městského provozu)

Velmi obtížná manipulace se zadními sedadly (vysoká hmotnost a poškozený mechanismus)

Obtížná manipulace s posuvnými dveřmi (nečistoty v pojezdech, zkroucení po nehodě)

Zápach plísně v interiéru (obvykle jen znečištěná klimatizace, ale pozor na zatékání do auta)

Pokud kupujete motor 1.4 TSI s automatem, je zde použita „menší“ skříň DQ200 se suchými spojkami. I když se v systému spojek nemění olej, tak servisy doporučují kolem 100 000 km ho vyměnit v převodovém soukolí (dva litry kapaliny VW G 055 512 A2) a také hlavně kapalinu řídicí jednotky převodovky (jeden litr náplně VW G 004 000 M2). Životnost spojek strašně závisí na tom, jak se s autem jezdí. Trvale naložené vozy provozované ve městě si o nové spojky (opravná sada v druhovýrobě od asi 14 000 Kč) řeknou klidně po 50 000 km. S výměnou se ale obraťte na specializovaný servis, protože to není jen tak. Pokud se převodovka přepne do nouzového režimu, značí to zpravidla ztrátu adaptačních hodnot po výměně spojek v neodborném servisu. Motor 1.4 TSI CNG může mít šestistupňové DSG s „mokrými“ spojkami, stejně jako motor 2.0 TDI. Pamatujte na to, že v této převodovce se musí každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměnit olej. A to samé platí pro spojku pohonu 4 × 4.

Jelikož je Caddy primárně dodávka, je potřeba se smířit s tím, že tak některá auta i vypadají. Často mají silně opotřebované interiéry, a i když je Caddy kvalitní a umí - stejně jako osobní volkswageny - dobře maskovat skutečný nájezd, „špinavé prase“ tohle auto zdevastuje. Je to o přístupu a asi lze chápat, že se nebude řemeslník neustále převlékat ze zaprášených montérek do jiného úboru, když musí denně obrazit dva tři kšefty. Ale vysavač snad máme doma všichni a hadřík si také umíme do vody namočit. Nebo ne?

Je to o tom, co jste ochotní snést. Benzinové osobní verze nebývají zdevastované jako naftové dodávky, ale i tak mívají často značně poškozené krycí plasty v zavazadlovém prostoru a také poničená sedadla ve druhé řadě. Pozor také na funkci sklápění zadních sedaček a pojezdů dveří. Zatímco mechanismus sedaček jen ochromí špína a neopatrná manipulace, pojezdy dveří se snadno poškodí i při menších nehodách. Když se vám o auto někdo opře, aniž by ho viditelně promáčknul, nenechte to jen tak. Mechanismus pojezdů se i tak může zdeformovat.

Celkové hodnocení: Ojetý VW Caddy 1.2 TSI

S benzinovým motorem je tento Caddy fajn rodinné auto, pokud potřebujete přes týden obstarávat „kšefty“ ve městě a okolí a o víkendu chcete vyrazit na chalupu. Kdo jezdí hodně a dálky, asi sáhne spíše po silnějším motoru 1.4 TSI nebo populárním dieselu, ale benzinové motory tu nežerou jak prokopnuté a nejsou tak rizikové jako nafťáky s povinným AdBlue. A to jsou další rizika a starosti. Diesely také mívají v průměru najeto mnohem více.

Na poměry osobních dodávek velmi dobré jízdní vlastnosti a příjemná německá ergonomie dělají z VW Caddy opravdu skvělou volbu, když velkoprostorové MPV nemůžete sehnat, je mimo váš rozpočet nebo prostě nechcete v luxusně vybaveném Galaxy s koženými sedačkami tahat přes týden pracovní materiál. Udržovaný Caddy s rozumným nájezdem si také velice dobře uchová hodnotu.

Co máme rádi

Jezdí lépe než kdejaké francouzské MPV

Od roku 2015 bezproblémové zážehové motory

Velice dobře si drží svoji hodnotu

Široká nabídka verzí (lze mít i 4 × 4 a automat)

Co nás vytáčí

Otřesný stav některých ojetin

Za málo jetá a pěkně vybavená auta si hodně připlatíte

Trvá dlouho, než se v zimě vnitřek vytopí

Těžká zadní sedadla (montáž je práce pro dva)

Načítám