Článek
Nocování v kempech je vždycky loterie. Můžete počítat hvězdičky v online hodnocení, můžete pročítat recenze, ale do poslední chvíle si stejně nemůžete být jistí, že to bude pěkné a klidné místo, kde opilci nebudou hulákat celou noc až do rozbřesku, soused nebude mít hejno rozjívených dětí nebo se nebudete štítit jít na záchod či do sprchy. Alespoň že vlastní zázemí a spaní můžete mít přímo luxusní…
Tedy pokud budete kempovat v obytném modelu Marco Polo od Mercedesu. U téhle značky totiž můžete očekávat patřičnou úroveň – pohodlné sedačky čalouněné měkkou světlou kůží, vkusné dřevěné dekory, dokonce i podlaha obytného prostoru připomíná týkové dřevo palub jachet… prostě stylovka!
A navíc praktická – k dispozici máte sezení pro čtyři (přední sedačky jdou otočit) s posuvným a sklopným stolkem, sklopné dvojlůžko dole (o rozměru 203×113 cm, stačí jen elektricky sklopit zadní sedačky do roviny) a další ve výklopném stanu nahoře (205×113 cm, vyhoupnout se nahoru chce ale trochu gymnastické šikovnosti), plynový dvojvařič, chladicí box (o objemu 40 l) a dřez s tekoucí vodou (objem nádrže 38 l, můžete ji využít i pro venkovní sprchu). K tomu spoustu zásuvek, boxů, schránek a dalších odkládacích míst, nesmí chybět ani zásuvky na 230V a USB, o tepelný komfort se stará přídavné topení (za příplatek), zábavu zase obstará integrovaný audiosystém Jehnert (stačí se k němu připojit přes Bluetooth) a vše zalije příjemné náladové LED osvětlení. Tady si na nedostatek pohodlí vážně nebudete moci stěžovat.
A to ani při jízdě, třída V totiž platí za nejkomfortnější dodávku a Marco Polo z toho silně těží. Řízení je naprosto snadné, navíc vás za volantem podporuje celá armáda sofistikovaných jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů, parkovací asistent s 360° kamerovým rozhledem a mnoho dalších). Nejvýkonnější varianta čtyřválcového turbodieselu 300d má síly na rozdávání, přitom je dost kultivovaná (na dodávku) a skromná (můžete jezdit za osm litrů), devítistupňový automat řadí hladce (i když někdy trochu zaváhá) a příplatkový vzduchový podvozek žehlí všechny nerovnosti českých tankodromů.
A tady je nutné zmínit další pozoruhodnost – nikde nic nerachtá, nevibruje ani nevrže. Celá obytná nástavba je totiž sestavená velmi precizně, což pocítíte i při každé manipulaci se sedačkami, stanem, boxy… Řekli byste, že je to samozřejmost, ale není to tak docela pravda – a věřte, že po stovkách a tisícovkách kilometrů ve vašem pojízdném domě by vás každý otravný zvuk spolehlivě dohnal k šílenství…
Samozřejmě se tu najdou i drobné chyby: třeba že vnitřní ovládání zamykání je jen na dveřích řidiče (což je dost nešikovné), že všechny funkce obytné sekce ovládáte z pouze infotainmentu (který je taky trochu z dosahu) nebo že se vám z interiéru bude těžko dostávat k zavazadlům v kufru (nejjednodušší je vystoupit). Ale největší problém Marca Pola je jeho cena – s pár nezbytnými příplatky se snadno přehoupnete přes dva miliony (testovaná verze dokonce stále ještě o půl milionu víc), a za tyhle peníze byste mohli u konkurence mít zcela soběstačný obytný vůz s vlastním sociálním zařízením, takže byste se rizikovým kempům mohli obloukem vyhnout.
Jasně, v téhle cenové relaci můžete mít obytná auta větší nebo vybavenější, jenže žádné z nich by nebylo takhle luxusní – pojetím, zpracováním, jízdním zážitkem… Možná i sny se v autě s trojcípou hvězdou zdají o trochu hezčí. Pokud si tedy Marca Pola můžete dovolit, určitě neváhejte, neuděláte chybu. Jen si pak velmi opatrně vybírejte, v jakém kempu budete nocovat – nic jiného vám zážitek z dovolené nemůže pokazit.
Mercedes-Benz nabízí hned tři úrovně verze Marco Polo – základní Activity (již od 1 291 433 Kč), komfortnější Horizon (základní cena 1 530 045 Kč) a luxusní Marco Polo. To pořídíte ve variantě 220d (163 k) za 1 967 025 Kč, 250d (190 k) za 1 815 000 Kč nebo vrcholné 300d (237 k) za 1 893 045 Kč s možností pohonu zadních nebo všech čtyř kol (za příplatek převyšující sto tisíc korun).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 950 cm3 |
Výkon | 174 kW (237 k) při 4 200 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 1 600–2 400 ot./min. |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 505 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,6 s |
Maximální rychlost | 207 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 140/1 928/1 976 mm |
Rozvor | 3 200 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 670 l |