Hlavní obsah

Nová Toyota Land Cruiser je úžasný stroj: Kromě nafty můžete tento legendární teréňák koupit i s kultivovaným benziňákem

Foto: Martin Palonder

Oficiálně u nás Toyota nabízí nový Land Cruiser jen se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem, ale za mě velkým SUV a off-roadům sluší velký benzinový motor. A takový Land Cruiser si už můžete koupit i u nás. A stojí to za to!

Článek

Toyota Land Cruiser je i ve své osobní verzi na platformě GA-F ten pravý správný drsňák do terénu. Nejdéle vyráběný model Toyoty si zkrátka nemůže uříznout mimo silnici ostudu. Aby vzdal poctu starším předkům, přišel opět s krabicovitým a částečným retro designem. Jen trochu povyrostl proti předchozí generaci. Konkrétní auto má retro kulatá světla z First Edition, standardně má vůz nízké obdélníkové diodové paraboly. Teď se vyšvihnu do interiéru - doslova - což mi nevadí, ale menším postavám se do auta nastupuje hůře.

Celkově mi uvnitř přijde vozidlo útulné, přitom prostorné. Retro jsme nechali venku. V interiéru je to klasické dnešní moderní auto s displejem o úhlopříčce 12,3 palce v přístrojovém štítu a druhým stejně velkým, ale dotykovým, který patří infotainmentu s konektivitou. Pořád tu jsou klasická tlačítka na základní funkce, což je skvělé a usnadní to ovládání. Ve výbavě je třízónová klimatizace, vyhřívané a ventilované přední sedačky, vyhřívaný kožený multifunkční volant a audiosystém se čtrnácti reproduktory. Tento testovaný kousek je pětimístný, ale existují i sedmimístné varianty. Bez třetí řady nabízí kufr 1 061 litrů objemu, což je o ohromných 442 litrů víc, než měl předchůdce. Na zadních dveřích už není rezerva, ta se totiž nastěhovala pod podlahu kufru, ale je přístupná zvenčí.

Foto: Martin Palonder

Retro jen zvenku, uvnitř je nový Land Cruiser příjemné moderní auto.

Jak už víme z testů vznětové verze, ani nový Land Cruiser nezastaví prakticky žádný terén. Když jde do úzkých, pořád můžete zařadit redukci, zamknout diferenciály a zapnout asistent plížení (Crawl Control), pak se terénní pneumatiky hladově zakousnou do hlíny, prachu nebo bahna a umožní vám jet vpřed. Land Cruiser se nezastaví před ničím a stále vám i v nehostinné pustině zachrání život a doveze zpátky do bezpečí. Tedy, teď jsem to napsal obrazně, ale když se zamyslíte nad tím, kde všude už tahle terénní toyota obstála, tak mě vlastně můžete brát doslova.

Stále nezastavitelný

Nový Land Cruiser má pořád žebřinový rám, ale jeho poslední verze je o polovinu tužší než dosud. Pohon je trvale na všechna kola, ale preferuje přední nápravu s novým zavěšením v poměru 60 : 40. Nechybí redukční převodovka a uzávěrky zadního a středového diferenciálu Torsen. Na přední nápravě je stabilizátor, který je skvělý v zatáčkách na silnici, ale v terénu jej lze odpojit, a zlepšit tak průchodnost (Toyota tento systém označuje zkratkou SDM). V autě je nové zavěšení kol s vyšší zkřižitelností náprav. A jsou tu i podpůrné systémy, už zmíněný Crawl Control s nastavením rychlosti, ale je tu i pomocník na brodění, sjíždění prudkých svahů a Multi-Terrain Monitor.

Foto: Martin Palonder

Pětimístná verze má gigantický zavazadlový prostor. Navíc je auto ještě vybavené praktickým krytem, abyste si nepoškrábali nárazník.

Většinou si ale vystačíte se základním nastavením a auto si s terénem poradí. Jen trochu zamrzí elektrický posilovač řízení, z něhož se vytratila dosavadní citlivost. Karoserie je ovšem do terénu navržená, takže zkosená kapota usnadní výhled vpřed, boky jsou užší a méně náchylné k poškrábání a panely karoserie také kryjí přední světla. Rohy nárazníků jsou samostatně vyměnitelné, a tak při poškození nemusíte měnit celé. Okolí vozu sleduje panoramatický kamerový systém. Světlá výška je 221 milimetrů, nájezdové úhly jsou 31 stupňů vpředu a 22 vzadu.

Místo naftového klapotu si tu přede benzin

Pod kapotou téhle verze neklepe nafta, ale pracuje zde hybridní ústrojí i-Force Max se čtyřválcem o objemu 2,4 litru. Díky tomu nabízí Toyota 326 koní a 630 Nm a udává spotřebu 8,7 litru. Spíš ale počítejte s jedenácti i s lehkou nohou, protože pořád je to velká čtyřkolka s aerodynamikou cihly a nezanedbatelnou hmotností. Normální jízdní styl pak znamenal v mém případě spíš 14 litrů. Ovšem s toyotou se jezdí tak příjemně, že mi spotřeba vůbec nevadila. Navíc vám odpadají starosti s DPF filtrem.

Foto: Martin Palonder

S benzinovým hybridem je Land Cruiser za mě lepší než ve své naftové verzi.

K motoru je připojený osmistupňový automat Aisin, který řadí hladce a je s motorem skvěle sladěný. Jízdu usnadní a zpříjemní spousta asistenčních systémů. Navíc je nová generace na silnici (kde většina řidičů stejně bude nakonec trávit nejvíc času, takže to je důležité kritérium) tou nejpohodlnější. Pořád se chová jako auto na rámu, zhoupne se nebo otřese, ale je to opět mnohem lepší než u předchozí generace. Na silnici funguje vůz hladce a příjemně, navíc má skvělé odhlučnění kabiny a aerodynamický svist je minimální. A důležité pro spoustu majitelů je, že nový Land Cruiser odtáhne přívěs až o hmotnosti 3,5 tuny.

Pokud neplánujete vůbec jezdit do terénu, tak se raději koukněte po skladových modelech Highlander nebo menším modelu RAV4, u Land Cruiseru byste jen mrhali jeho potenciálem. A co cena? Nejlevnější vznětové verze aktuálně začínají na částce 1 790 000 korun, benzinový hybrid je dražší, cenově se pohybuje v rozpětí dva a čtvrt až tři miliony korun v závislosti na výbavě.

A koupit jde jen u jediného dealera - plzeňské firmy Dajbych 4×4, která se na terénní toyoty (a grenadieryisuzu) specializuje.

Načítám