Článek
Teď si určitě říkáte, že jsme se dočista zbláznili. Jenže i když může srovnání auta a motorky vypadat jako zcela nesmyslné, zrovna kabriolet má k motocyklu o dost blíž, než se může na první pohled zdát.
Stačí se podívat na základní popis funkce takových strojů: primárně slouží pro zábavu, reálně jsou použitelné maximálně dvojicí lidí, moc toho neuvezou, mají spíše sezónní použitelnost a vždycky je nesmírně obtížné si je v rodině obhájit, zejména když máte starostlivou manželku a děti.
O motorkách vždycky platilo, že nabízí bezkonkurenční dynamiku za zlomek peněz oproti autu a to je samozřejmě velmi silný argument, pokud chcete jezdit rychle. Ale kdo už je trochu starší, má zodpovědnost vůči rodině a potomkům a chce se dožít důchodového věku, zpravidla se už po bouřlivém mládí uklidnil a i na silnější motorce jezdívá v klidu.
Občasné podřazení, vytočení motoru, kam až to jde, a sem tam nějaké to přidání plynu k rychlostnímu limitu mimo obec v místech, kde nikdo není, k motorce a sportovnímu autu prostě tak nějak patří. Po většinu času ale i motorkáři a řidiči kabrioletů jezdí rozumně, předvídatelně a plynule s okolním provozem. Řidičských zážitků si každopádně užijete mnoho jak v kabrioletu, tak i na motorce a nemusí to být jen o rychlosti.
Protože rodinné rozpočty nejsou nafukovací a věci jako nová okna, zateplení, oprava plotu či studium dětí je přednější, „na hraní“ toho pak moc nezbývá. I movitější domácnost tak nyní bude mít problémy dát stranou čtvrt milionu pro radost.
V takové cenové relaci existují dvě možnosti, jak se odměnit. Buď si můžete koupit novou nebo zánovní motorku se slušnými parametry, nebo vezmete starší kabriolet či roadster. V našem srovnávacím testu jsme proti sobě postavili Volkswagen Golf Cabrio, který jsme si půjčili v Auto ESA do klasického testu ojetiny a o kterém už jste si určitě podrobně přečetli všechno v samostatném článku, a Yamahu XSR 900, kterou jsem si před rokem pořídil. Oba tyto stroje jdou aktuálně sehnat za zhruba 250 000 korun, pokud tu motorku budete kupovat mírně ojetou s nájezdem do 10 000 km. Ale za tyhle peníze se dá koupit i zcela nový stroj střední objemové a výkonové kategorie.
Golf samozřejmě také není jediný kabriolet, použili jsme ho jen jako příklad, když jsme ho zrovna měli k dispozici. V relaci do 250 000 Kč koupíte plno jiných aut, například i sportovní roadster s pohonem zadních kol. Mazda MX-5 se za to pořídit dá, možná i starší BMW Z4, ale to už bude dost na hraně, aby takové auto nebyla jen nepojízdná hromádka neštěstí. Nicméně spolehlivých vozů se stahovací střechou seženete dost.
V koženém mundúru ve třiceti stupních
O motorkách se říká, že je to jen sezónní záležitost na léto, ale když je venku přes třicet stupňů, tak to není žádný med. Právě nezbytnost bezpečnostní výstroje tu použitelnost motocyklu jakožto prostředku denní služby dost omezuje. Jak? No, když třeba musíte pracovně do centra velkoměsta, kde budete pobíhat mezi úřady a musíte vyřídit několik schůzek, tak si představte, že to všechno musíte absolvovat navléknutí do pevného motorkářského oblečení s chrániči, s helmou v ruce, v těžkých botách a s rukavicemi. To se zapotíte ještě před tím, než se doma obléknete a na tu motorku vlezete. S kabrioletem nic takového neřešíte. Čapnete jen příruční tašku s věcmi, kterou hodíte na zadní sedačky, střechu dolů, kšiltovku na hlavu a můžete vyrazit.
Potkávám ve městech pravidelně motorkáře v šortkách a tričku a to si pak říkám, že to už si ani nemusí brát tu helmu, ať to mají případně aspoň rychlejší a bezbolestné. Protože kdo se někdy neoblečený vyválel, byť i jen na skútru v nízké rychlosti, ten už i do toho největšího letního pařáku vyrazí obalený ochrannými pomůckami od hlavy až k patě.
Motorkářské oblečení samozřejmě nejsou jen těžké cvočkované kožené bundy s třásněmi. Moderní motocyklové oblečení může vypadat na první pohled jako obyčejné kalhoty a košile (jako to má třeba Dominik na fotkách, do kterého jsem vložil pořádnou dávku důvěry a půjčil mu svůj motocykl), ale aby za něco stálo, musí být prostě z pevnějšího materiálu a s chrániči. A delší chůze v tomto oblečení zrovna moc komfortní není.
Ale to je asi jediná nevýhoda motorky jakožto prostředku denní služby. Musíte být nabalení. A musíte mít kam dát věci. Proto jestli potřebujete jezdit po městě za vyřizováním, budete potřebovat nějaký zamykatelný pevný kufr (zpravidla zadní „top-case“), kam se vám vejde helma, ať ji nemusíte pořád tahat s sebou.
Jinak je ale kompaktní motocykl na popojíždění po městě skvělý. Díky malým rozměrům se vejdete všude, můžete ho odhodit prakticky kdekoli (i třeba na chodníku u lampy, pokud nikomu nepřekáží) a na semaforech vás většina řidičů pustí dopředu, protože každý rozumný motorista ví, že motorkáře je lepší mít daleko před sebou než půl metru za zadním nárazníkem.
Motorka se tak dá používat jakožto rychlý prostředek přesunů po městě i v době dopravní špičky, čemuž se kabriolet rovnat nemůže. Na motorce ale budete v letních vedrech zpocení a po celém dnu budete smrdět jako cyklista. To s kabrioletem si vždycky tu střechu můžete zase natáhnout a pustit klimatizaci. A pak můžete vesele pobíhat po městě v šortkách a tričku.
„Vždyť hlásili, že má být hezky!“
Situaci stále komplikuje, že neumíme předpovědět počasí přesně na tři dny dopředu. I všemožné aplikace s předpovědními modely jsou jen hrubě informativní a kdo jezdíte na motorce pravidelně, tak víte, že i když to ráno vypadalo, že odpoledne bude hezky, chytne vás pak odpoledne nečekaná přeháňka nebo bouřka. Nebo někam odjedete na víkend a v neděli ráno se probudíte do deštivé zimy, zatímco v pátek hlásili sluníčko.
To vám může být v kabrioletu jedno. Natáhnete si střechu a jediné, co vás bude trápit, je to, že máte zase špinavé auto. Motorka se také umaže, ale jezdění v dešti není zas tak pěkný zážitek, zejména po městě. Bílé pruhy, dlažební kostky a tramvajové koleje jsou pro méně zkušené motorkáře doslova minové pole, i zkušení jezdci se občas nechají vyvést z míry. A kdo se pořádně neoblékl, tak bude během pár minut úplně promočený.
Na motorce je prostě člověk vystaven nepříznivým vlivům počasí vždycky, zatímco v kabrioletu se proti tomu můžete pořád efektivně bránit. Sice jsou mezi námi střelci, kteří jezdí na motorce prakticky celoročně a nějaký odpolední deštík je nerozhází, ale jízdu na motocyklu si člověk užije víc, když je sucho a hezky. To s kabrioletem řeči typu „snad nám tam nebude pršet“ vést nemusíte.
Motorka je rychlejší, ale ne vždy a všude
Pojďme ale ven z města. V něm si stejně té řidičské radosti člověk moc neužije. Za cedulí samozřejmě hned nechá i poměrně obyčejná motorka kabriolet v prachu za sebou. V našem případě je to ještě umocněno tím, že testovaný kabriolet nemá zrovna dynamický motor. Nějaký silný benziňák by zkoušenému Golfu určitě slušel.
Když sečteme hmotnost motocyklu a jezdce, dostaneme zhruba 300 kg. A s tím si více než 110 koní výkonu motoru poradí opravdu hravě. V případě kabrioletu s hmotností okolo 1 600 kg bychom potřebovali výkon aspoň 500 koní, aby ten poměr vycházel podobně.
I poměrně skromný motocykl kategorie A2 či menší motorka s výkonem okolo nějakých 60 koní vyrazí v přímce s odhodláním nadupaného ostrého hatchbacku. Silná motorka, jako je tohle XSR, už dokonce vyžaduje jistou zdrženlivost. Pro mnoho lidí je takový výkon už naprosto zbytečný a sám se za řídítky tohoto stroje jen zcela výjimečně dostávám do situace, že bych dával plný plyn a hnal motorku k omezovači za 11 000 otáčkami. Ano, prakticky vůbec ten dostupný výkon nevyužívám a můžete namítnout, že jsem si koupil naprosto zbytečně silnou motorku. A já s vámi souhlasím.
Motorka ale autu možná ujede v přímce, ale v reálném světě zas o tolik rychlejší nebude. I když to tak možná kolem Prahy a ve Středočeském kraji nevypadá, tak jsou místa, kde silnice nevedou jen rovně a mají docela slušný povrch. Takže se na nich dá udržovat slušné dynamické tempo i s autem. A jak asi víte, tak dobře řízené auto bývá na klikaté silnici rychlejší než motorka s průměrným jezdcem, který je spíše opatrný a večer se chce domů vrátit živý.
Problém motorky totiž je v tom, že má ve srovnání s autem velice malou styčnou plochu pneumatik se silnicí. Ve srovnání s autem je ta styčná plocha asi pětinová podle velikosti pneumatik. Z toho vyplývá, že motorka ten výkon na silnici nepřenese tak snadno a nemá zas tak dobrou přilnavost. Motorka tedy možná rychle vyrazí, ale pak musí zase o to víc brzdit a do zatáček více zpomalovat už z toho důvodu, že většina motorkářů nejsou střelci, kteří by se to odvážili ohnout do každé slepé zatáčky na koleno.
Na motorce je potřeba si nechávat mnohem větší rezervu, protože ve skoro každé zatáčce, do které není vidět, je vysypaný štěrk, je v ní díra a stojí v ní cyklista, který v nějaké aplikaci na mobilu hodnotí, jaký to dnes zase podal výkon. Zkrátka: i silná motorka poměrně běžnému kabrioletu v reálném provozu jen tak neujede. Spíše to dopadne tak, že průměrný motorkář bude „závodníka“ ve sportovním kabrioletu v zatáčkách zdržovat.
Když se pak zkazí počasí a začne pršet, tak se ten rozdíl ještě více prohloubí. Většina motorkářů má v dešti přirozený strach. Do zatáček najíždí šnečím tempem hluboko pod technickými možnostmi stroje, který i na slušných pneumatikách zvládá na vodě jezdit poměrně svižně.
Jezdíte ve dvou? Tak asi raději autem
Sám se nemůžu zbavit pocitu, že sportovní motorka je spíše samotářská záležitost, pokud si ji člověk chce užívat co možná nejvíc. Ve dvou se lépe jezdí na cestovních strojích a stejně taková jízda přináší pro jezdce značné kompromisy. Někam k vodě na odpoledne se dá dorazit na jakékoli motorce, ale když bych měl jet na dovolenou několik set kilometrů, tak to buď na nějakém velkém cestovním stroji, nebo rovnou raději tím kabrioletem.
Dlouhé cesty rovně jsou na motorce spíše opruz. A to myslím teď doslova, když nemáte komfortní turistické sedadlo. Se spolujezdcem si člověk nemůže pořádně povídat, protože i různé intercomy mají svá technická omezení. Samozřejmě jsou to věci, se kterými pravidelní motocestovatelé počítají a umí jim uzpůsobit cestovní plán. Ale já už jsem zpohodlněl natolik, že ve dvou bych na delší cesty jezdil raději tím kabrioletem.
Výhodou kabrioletu je také větší přepravní kapacita. Sice pořádná cestovní motorka pobere opravdu hodně věcí (klidně 120 až 150 litrů zavazadel do trojice velkých postranních kufrů a případného tankvaku), ale i tak do běžného kabrioletu toho dáte víc, nemusíte se při balení zas tak omezovat a hlavně neřešíte uskladnění motorkářského oblečení a helem. A znáte to: člověk si vždycky tu nejpotřebnější věc zabalí na úplné dno toho nejméně přístupného zavazadla…
Motorka zas o moc levněji nejezdí
Z pohledu finančních nákladů by sice měla nová motorka vycházet výhodněji než ojeté auto, ale pokud jste začínající motorkář a nemáte vybavení, tak počítejte s tím, že za sadu kvalitního moto oblečení s pořádnou helmou dáte tak 30 až 40 000 korun. Dobrá helma prostě stojí tak deset tisíc, boty tři a půl až pět, kalhoty s bundou dohromady taky deset, potřebujete rukavice (ideálně dvoje nebo troje do různých podmínek), budete chtít chránič páteře… A stejně si pak koupíte ještě jedno letní lehčí oblečení na krátké jízdy „kolem komína“ nebo do města, protože v těch těžkých turistických hadrech se vám nebude chtít jezdit pořád.
Takže pro začínající motorkáře kupující novou motorku je to stejné jako s koupí ojetiny: musíte si nechat stranou několik desítek tisíc na první servis. Výhodou kabrioletu jakožto sezónního auta pak bývají relativně nízké nájezdy, takže neřešíte opravy běžné pro auta s 300 000 km. Spíše vás bude čekat běžná údržba, maximálně nějaké preventivní úkony. U kabrioletu asi nebudete řešit dvě sady pneumatik, pokud tedy neplánujete jezdit celoročně i na sněhu.
V kilometrových nákladech sice motorka vychází trochu levněji, ale ono to není jen o benzinu. Testované XSR 900 jezdí tak za 4,5 litru na 100 km, Golf Cabrio by s nějakým slušným benzinovým motorem jezdil tak za osm. Ale na motorce vydrží gumy jednu sezónu, v autě klidně čtyři roky a pak je vyhodíte spíše kvůli stáří, ne kvůli tomu, že by neměly vzorek.
Já na XSR měnil zadní gumu po 6 000 km a přední po 7 200 km. Bridgestone Battlax S20R je sice měkká a rychle fungující guma, ale moc dlouho nevydrží. A to nejsem žádný zatáčkový střelec, jezdím spíše na klidné výlety a na gumách mám po stranách dvoucentimetrový „poserproužek“. Někdo, kdo to všude rve na koleno a z každé zatáčky vyjíždí driftem, bude minimálně zadní gumu měnit dvakrát za sezónu. A sada pneumatik v rozměru 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17 stojí dnes včetně přezutí tak osm tisíc. To na autě vydrží gumy násobně víc, pokud nejezdíte každý víkend na okruh.
Běžná servisní prohlídka na motorku, kterou současné stroje absolvují nejčastěji po 6 000 až 10 000 km nebo jednom roce, stojí aktuálně okolo 3 500 Kč. Mění se olej (v XSR 900 je 2,7 l oleje), olejový filtr a dělá se prohlídka. To s autem počítejte minimálně s dvojnásobnými náklady za takový základní servis. V autě navíc budete měnit kabinový filtr, což se motorky netýká.
Motorka tak není výrazně levnější řešení než kabriolet. Každopádně jestli máte ten rozpočet přeci jen dost napnutý, asi méně rizik (a mimořádných investic do oprav) vás čeká s novou motorkou než s ojetým kabrioletem. Ale to jen samozřejmě za předpokladu, že s tou motorkou dvakrát do roka nepraštíte o zem. Stačí to nešikovně položit na bok a jen ulámané páčky, zrcátka, blinkry a stupačky jsou oprava za dvacet tisíc. A když si pak urazíte chladič a poškodíte motor nebo převodovku… To pak můžete motorku rovnou vyhodit. Zvažte investici do nějakých ochranných rámů, které motorku zachrání při těch menších karambolech, kdy vám na místě podklouzne noha nebo vám v nízké rychlosti přední kolo „sežere“ kolej.
Verdikt: I přes mnohá komfortní omezení zůstanu u motorky
Nejlepší řešení je samozřejmě koupit si motorku i kabriolet a pak se podle nálady rozhodnout, jak na výlet pojedete. Motorka zůstává opravdu jen sezónní záležitostí, zatímco moderní kabriolet se dá celkem pohodlně používat celý rok. V kabrioletu nezmoknete, nebude vám v něm zima, nemusíte se cpát do vypolstrovaného oblečení (které se podezřele každou zimu srazí a nejde pak na jaře kolem pasu zapnout) a v nouzi kabrioletem odvezete i děti.
Kdo tedy nemá prostor a peníze na více než jeden dopravní prostředek, ten asi logicky zvolí auto, byť se stahovací střechou, jakožto praktičtější řešení „all-in-one“. Jakkoli mám kabriolety a roadstery v oblibě a vždycky se s nimi rád svezu, tak u mě osobně ale v současné době vítězí motorka. Ovšem to jen proto, že mám ještě jedno obyčejné auto. Motorka je pro mě symbol svobody, volnosti a osobní odpovědnosti.