Článek
Nedlouho poté, co začala válka na Ukrajině, opustilo Ruskou federaci mnoho automobilek i dodavatelů. Pro tamní průmysl to znamenalo jednak ztrátu technologií a také příliv čínských aut.
Značka Lada nebyla výjimkou, protože její modely rázem přišly například o airbagy, ABS nebo o vstřikování a emisní soustavu pro Rusko laděnou na normu EURO 5. Zkrátka návrat o desítky let nazpět a tím i nemožnost exportovat. Nejen kvůli sankcím, ale i kvůli tomu, že EURO 2 nebo hůř EURO 0 některé mimoevropské vývozní trhy prostě neakceptovaly.
Rok 2024 byl ovšem ve znamení návratů, kdy se jinak komunitně oblíbená Lada Niva opět dostala na český trh (ale i německý a slovenský). Ovšem jako „odruštělý“ výrobek s rodným listem z Ázerbájdžánu. Z toho důvodu mají nové série neruských modelů Niva Legend VIN kód začínající písmeny NVA.
První nivy se už dostaly k nám, proto jsme využili příležitosti a otestovali čerstvý kus, který ještě ovšem neměl hotové „papíry“. Z toho důvodu jsme jej zkoušeli na zvláštních registračních značkách.
Z osmdesátých let do devadesátých
Designově se na autě od 70. let změnilo jen málo. Stále jde o krabici s mírně zaoblenou zádí, co má mimo výbavy Urban hliníkové nárazníky, vždy pár halogenových předních bludiček, jednoduché svítilny vzadu a nápis LADA na pátých dveřích.
Znalci si všimnou přepracované plastové masky, plastových krytů koncových sloupků, jiných typů podběhů (vůbec novinka) a také střešní antény. Tedy prvků (až na podběhy) známých od modernizace v roce 2019.
Vzhledem ke stále stejné konstrukci je nutné pro zavření dveří vynaložit větší sílu, kapota se otevírá směrem dopředu, v motorovém prostoru najdete i rezervu, pojistky a nové vícebodové vstřikování. Totiž dříve užívané komponenty od Bosche už má Lada zapovězené.
Ani interiér nepřináší na první pohled nic nového. Niva hostí faceliftovanou palubní desku, která auto v roce 2019 posunula z 80. do 90. let. Ale proč ne, jde rozhodně o vítaný a důležitý posun, díky němuž je vůz uživatelsky o něco přívětivější.
Přece jen klapky ventilace už jsou elektrické, topení efektivnější, ergonomie o chlup lepší. V testované výbavě LUXE AC nechybí ani klimatizace, vyhřívaná sedadla, elektricky ovládaná zrcátka, litá kola nebo zadní hlavové opěrky.
Středový tunel je pořád plastový a trčí z něj dlouhá páka pětirychlostního manuálu. Dvě menší páčky ovládají redukci a mezinápravovou uzávěrku. Palubní budíky pak mají primitivní počítač, který pamatujete ještě Gorbačova u moci.
Málokdo by nicméně poznal, že ázerbájdžánská Niva proti té ruské přece ještě něco postrádá. Hledaným dílem je boční airbag řidiče.
Málem bychom zapomněli na kufr! Stále se otevírá páčkou zevnitř a stále v něm najdete nádržku na kapalinu pro zadní ostřikovač. Jsou zkrátka věci, co už jiné nebudou.
Terénní hrkač
Heslem „neměnit, co funguje“ se výrobce řídí i pod kapotou, kde bydlí zážehová sedmnáctistovka s osmi ventily. Výkon je tradičních 61 kW (83 koní), točivý moment 129 Nm (ázerbájdžánské zdroje uvádí 143 Nm) permanentně posílaný na všechna čtyři kola. Ptáte se na spotřebu? Niva jezdí za deset na sto.
Specifikum Lady Nivy a jejího motoru je, že hodně záleží na tom, jestli už je zajetý. Když sednete do čerstvého kusu s pár kilometry, tak jde celkem o lenocha. Ovšem jakmile má agregát nakrouceno kolem třech až čtyř tisíc kilometrů, dost výrazně se změní.
Do nějakých 80 km/h jde zaběhnutá jednotka vesele do otáček, kvalty se nemusí hledat jako u starých dacií, ale občas je při řazení potřeba mít ten správný grif. Volant s úzkým věncem nectí pravidla moderní ergonomie, ale plus minus se dá držet v pozici analogových hodin 14:45.
Během jízdy si budete muset zvyknout na pravidelného parťáka. Bavíme se o kvílejícím hluku linoucím se od převodovky, který je pro Nivu tolik typický. Zeslábne až okolo ujetí 10 000 km, ale nikdy nezmizí.
Ten kovový drnčivý zvuk pracujících převodů vás prostě bude provázet pořád. A někdy se přidá i jeho kolega hrkač. Tím myslíme vibrace přenesené skrze řadicí páku, které rozdrnčí středový plastový tunel.
Celkově se z různými pazvuky v tomhle autě musíte smířit. Zvláště když se blížíte k 90 či 100 km/h. Potom už tak nějak nemáte potřebu zrychlovat, protože je svět kolem vás hlučnější a hlučnější.
Jenže o tomhle Niva není. To je auto do terénu a lesa, kde svoji práci odvede na jedničku. Díky délce ani ne čtyři metry si hravě poradí i s kličkováním mezi nerovnostmi či stromy, uzávěrka centrálního diferenciálu zvýší průjezdnost a redukce zase zpomalí kvalty na půlku.
Světlost nejméně 200 mm a primitivní nárazníky se v terénu nakonec projeví jako velká výhoda. Jak? Například tehdy, když vám to s moderním off-roadem ujede a vy nabouráte do stromu nebo pařezu. To jsou pak škody za (deseti)tisíce. Ale s Nivou? Kladivem vyklepete nárazník a maximálně jej stříknete sprejem na 139 korun z hobby marketu. Horší to však bude při větší dopravní nehodě…
Mimo toho si jde Nivu ověsit různými legálně zapsatelnými doplňky typu zesílené nárazníky nebo různé ochrany (prahy, podvozek). Klasikou je i příplatkové tažné zařízení, u nás otypované na 1 490 kg.
Dělník za půl míče
Lada Niva Legend z Ázerbájdžánu je technicky i koncepčně takřka shodná s původní ruskou Nivou. Na silnici autu musíte odpustit skoro všechno, protože neodpovídá standardu 21. století.
A to ani antikorozní ochranou, která je nulová, proto vozidlo potřebuje od novoty ochranný nástřik. Dá se sice různě ladit, odhlučňovat a podomácku vylepšovat, ale ve své podstatě stále půjde o „hrkavici“ ze starých časů.
Ale pro práci v lese, u včel, na pole, pro myslivce, do dolů, lomů a jiných podmínek, které nejsou úplně přívětivé? Odpovídáme spíše otázkou. Chcete si ničit auto za milion, milion a půl nebo dva miliony? Nebo trápit cenově dostupný Duster, který je sice schopným autem, ale pořád ne off-roadem?
Kdekdo ano. Ovšem komunita uživatelů kolem Nivy na ni nedá dopustit, protože je sice hodně svá, ale v práci poslouží, nemá žádné elektronické pomocníky (mimo ABS) a díly nestojí (až na výjimky) přehnaně moc. Na silnici tedy pravěk, v terénu nezmar.
Lada Niva, kterou nám na test zapůjčila společnost AMC Autocentrum Kratonohy, má i celkem příjemnou základní cenu. Off-road startuje lehce pod částkou 520 tisíc korun za základ Classic, bezmála 540 tisíc korun dáte za verzi s klimou Luxe AC nebo 550 tisíc korun za provedení Urban s plastovými nárazníky.
Technické údaje | Lada Niva Legend |
---|---|
Motor | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 690 cm³ |
Výkon | 61 kW (83 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 129 (143) Nm při 4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Pohon | 4 × 4 |
Pohotovostní hmotnost | 1 285 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 17 s |
Maximální rychlost | 142 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 185/75 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 740/1 680/1 640 mm |
Rozvor | 2 200 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 265/585 l |