Článek
Neexistuje mnoho lepších cest, jak dát okolnímu světu jasně najevo vaše zelené smýšlení, než je pořízení Enyaqu v nepřehlédnutelné barvě Mamba Green. Škoda nikdy nestavěla auta vystupující z davu, ale tenhle kousek se svým sebevědomým postojem, elegantní linií připomínající kupé a křiklavým lakem přitahuje pozornost všude, kde se objeví. Blíž k supersportu už Škodovka asi nikdy nebude…
A to platí také pro dynamiku. Enyaq ve verzi RS totiž pohání hned dva elektromotory s kombinovaným výkonem až 299 koní (ačkoliv záleží na podmínkách, minimálně 265 koní máte ale na povel vždy), a především mocným zátahem 460 Nm dostupným IHNED!
Na to si budete muset chvilku zvykat, i když do nejrychlejšího Enyaqu přesednete z jiného „eresa“. Tady se na rychlost totiž nečeká – žádné podřazování, žádná prodleva turba, žádné gradování otáček. Prostě to zašlápnete a už letíte vpřed! Pružná akcelerace působí vážně naléhavě a nepolevuje kvůli řazení a dalšímu roztáčení motoru. Je to jako by vás ze zatáčky vystřelili z praku…
Pak přiletíte do zatáčky, auto se prostě zakousne do stopy a odmítá se pustit – další výhoda elektrického pohonu je nízké těžiště a dlouhý rozvor daný bateriovým balíkem v podlaze, takže se lehčí čumák ochotněji stáčí k apexu, máte víc gripu a stability a nedočkáte se zbytečných náklonů. Enyaq RS zatáčkou doslova prosviští!
A tím se dostáváme ke zvuku. Asi bych jako fanoušek sportovních aut měl fňukat, že bez vrčení benzinového motoru to není ono, ale když si tak vzpomenu na syntetické bručení linoucí se z reproduktorů Octavie RS, tak musím říci, že to ticho podbarvené elektronickým bzučením a svistem větru je mi snad milejší. Ostatně okolní zvuk ani moc nevnímáte, když se do řízení položíte opravdu naplno…
A Enyaq RS má schopnost vás vtáhnout do hry a nepustit, i když jen kroutíte volantem a šlapete na dva pedály. O to víc se soustředíte na silnici, jak se kroutí a vine, jak se mění sklon a kvalita povrchu. Pořád je to skutečné řízení, i když to připomíná rozdíl mezi elektronickou hudbou ze syntetizátorů a tou hranou na skutečné nástroje. Je to prostě trochu jiný zážitek – a záleží na vašem vkusu, jak moc si ho užijete.
Je ale nezpochybnitelné, že Enyaq je pravé RS – tedy přinejmenším ve světě Škodovky. Základní Enyaq jezdí pěkně, ale RS působí o trochu nabroušeněji a koncentrovaněji a také díky vyššímu výkonu skutečně rychleji. Není to ostrá pila, kterou byste vzali na okruh, ale je to svižné a sportovně působící auto, které si za volantem vychutnáte.
A to i když jedete pomalu, protože v tu chvíli naplno oceníte výhodu elektrického pohonu, který dokáže každé auto totálně vyklidnit – podvozek je velice komfortní a poddajný, pohon je sametově jemný a absolutně tichý… jako byste ze sporťáku přesedli do luxusní limuzíny. Žít tak s Enyaqem RS bude neuvěřitelně snadné. A když náhodou narazíte na správně zakroucenou okresku, můžete si ji užít na plný plyn a s úsměvem na rtech. A ještě s obdivnými pohledy všech kolem jako bonus…
Škodu Enyaq v karosářské verzi kupé můžete mít zatím pouze ve vrcholné variantě RS se základní cenovkou 1 559 900 Kč, brzy však dorazí i slabší varianty, které se cenově více přiblíží běžnému Enyaqu (a naopak se také můžete těšit na běžný Enyaq ve verzi RS).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× elektromotor (vpředu asynchronní, vzadu synchronní s permanentními magnety) |
Výkon | přední elektromotor 80 kW (108 k), zadní 150 kW (204 k), kombinovaný výkon 220 kW (299 k) |
Točivý moment | 460 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 255 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | 505 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 135 kW |
Kola a pneumatiky | přední 235/50 R20, zadní 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 653/1 879/1 607 mm |
Rozvor | 2 772 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 570 l |