Článek
Lidově populární Dacia v minulém roce upoutala pozornost na svou novou identitu, když uvedla nové modernější logo vzbuzující pocit prémiovějších vozů. Všechny modely s novým designem uvedla do výroby loni na podzim a s prvními z nich nás v Česku seznámila už v prosinci. Následně jsme pro vás v lednu porovnali nejnovější Duster a Jogger a teď pro vás máme i nové Sandero Stepway. To přijíždí s další zásadní novinkou, jakou najdeme pod kapotou.
Nová image a zelená barva, ale v interiéru beze změn
Nejprve si však připomeňme nové charakteristické spojení všech Dacií. Rumunská značka vylepšila svůj dnešní designový jazyk novým emblémem spojujícím písmenka D a C s doplňujícími horizontálními čarami na masce. Díky čistě bílé barvě vytvářejí dojem svítícího podpisu značky. Nová identita se jako nápis objevuje i na volantu nebo pátých dveřích, kde s poslední modernizací všech Dacií najdeme i další malou novinku. Automobilka se zbavila modelových označení z chromových písmenek a nahradila je levnější samolepkou.
Novinkou je také rozšíření vzorníků laku nemetalickým zeleným odstínem Dusty, který automobilka využívá jako hlavní komunikační barvu nových změn. Novou barvou, jaká si v Česku říká o přezdívku „myslivecká zelená“ podtrhuje dobrodružnost svých modelů a dokonale se hodí i k nejnovějšímu Sanderu Stepway. To je na světě už od roku 2020 a spojením hatchbacku s módním oplastováním oblíbených SUV je učebnicovou ukázkou crossoveru. A teď má i novou vrcholnou motorizaci, díky níž jezdí opravdu svižně.
Představovat nejnovější Sandero Stepway do posledního zákoutí je nošením dříví do lesa, protože v jednoduchém praktickém interiéru velké novinky nejsou. Jedinými viditelnými změnami jsou nové logo na volantu a aktualizace multimédií, jejichž minimalistická grafika nově odpovídá nové identitě. Pojďme tedy k tomu nejdůležitějšímu, co jistě zaujme všechny potenciální zákazníky uvažující o Sanderu Stepway s tím nejlepším, co nabízí.
Nový tříválec je ve spojení s „krátkou“ převodovkou překvapivě příjemný
Nejdůležitější novinkou je turbodmychadlem přeplňovaný benzinový litrový tříválec TCe 110. Ten v obyčejnějším standardním Sanderu bohužel nenajdeme a dobrodružnější Sandero Stepway jej má z většího rodinného Joggeru. A fakt, že by mohl přinést zajímavou jízdní dynamiku poznáme už z oficiálních technických údajů. Ty lákají na nejvyšší výkon 110 koní (81 kW) a točivý moment 200 newtonmetrů, se kterým zrychluje z 0 na 100 km/h za rovných 10 sekund a slibuje maximální rychlost 183 kilometrů v hodině.
Nový tříválec se vám odhalí už při probouzení se k životu, když startuje s pocitovou hrubostí. Následně se usazuje na klidném volnoběhu a s malými vibracemi čeká na vaše povely. V kombinaci se šestistupňovým manuálem, s na dnešní dobu nezvykle krátkým zpřevodováním, se ochotně vytáčí a už v necelých dvou tisících otáčkách zaujme svým elánem. A to i na dálnicích, kde umí nasadit solidní tempo a požírat kilometry v levém pruhu. Ve spojení s relativně nízkou pohotovostní hmotností je Sandero Stepway sympaticky dynamické.
Vraťme se však do městských ulic. Tříválec se nejlépe cítí při 1 700 až 2 500 otáčkách, kdy disponuje slušným výkonem, vytváří příjemnou pružnost a zachovává si rozumné provozní náklady. Během testovacího týdne jsem s ním jezdil po Praze i dálnicích s výslednou reálnou spotřebou okolo 6,5 až 7 litrů na 100 kilometrů. A právě ve městech jsem nejvíce ocenil na dnešní standardy už nezvyklé krátké nastavení jednotlivých kvaltů.
I s maličkým tříválcem pod kapotou tak můžete jezdit třicet na trojku, padesát na čtyřku a devadesát na šestku. Dokonce i při častých jízdách v kolonách a dopravních špičkách tak sedíte v jednoduchém autě, které umí jet patnáct kilometrů v hodině na dvojku. Bez cukání a nutnosti si pomoci spojkou nebo podřadit na jedničku. A jelikož se technikům Dacie povedlo nejnovější Sandero zase lépe odhlučnit, nepříjemné začíná být až při konstantní jízdě nad tři tisíce otáček.
Nejnovější Dacia Sandero současně byla prvním modelem značky, který se představil s nejmodernější podvozkovou platformou CMF-B od Renaultu. I díky tomu je Sandero Stepway komfortní, není nervózní na nerovnostech, avšak v zatáčkách se trochu naklání. Je ale praktickým každodenním autem pro všechny lidi, co chtějí hlavně řídit a o moc věcí se nestarat. Zvládne totiž velký ruch velkoměsta i výlet na polní cestu nebo do lesa, jen pochopitelně nemá čtyřkolku.
A s novým litrovým tříválcem TCe 110 je tím nejlepším, co si můžete koupit. Nejnovější Dacie už sice jsou dražší než populární Logany MCV za pár šupů před patnácti lety, ale pořád jsou jedněmi z nejlevnějších nových aut v Česku. A vylepšené Sandero Stepway je dokonalým autem pro staromilce, protože spojuje minimum dnes moderní digitalizace s moderní technikou. Vážně, s tímhle autem se žije příjemně.
Nejlevnější nová Dacia Sandero Stepway se základní jednotkou TCe 90 a standardní výbavou Essential v Česku stojí od 360 900 Kč. Vrcholnou motorizaci TCe 110 získáte pouze s luxusnější výbavou Expression a zaplatíte za ni nejméně 416 400 Kč. Za novou zelenou barvu Dusty si pak připlatíte dalších 15 700 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, benzin, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) při 5 000–5 250 ot./min. |
Točivý moment | 200 Nm při 2 900–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 173 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10 s |
Maximální rychlost | 183 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/60 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 099/1 848/1 585 mm |
Rozvor | 2 604 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 410 l |