Hlavní obsah

Z nudného zachránce planety atraktivní stylovkou: Toyota Prius pořád umí šetřit, ale skvěle u toho vypadá

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Pionýr elektrifikace přijíždí již ve své páté generaci, která se změnila ve stylovku pro nadšené řidiče, přitom ale v jádru stále zůstává příkladným a velmi příjemným spořílkem.

Článek

Toyota Prius není jen auto. Od momentu, kdy z něj před dvaceti lety hollywoodské hvězdy přímo před očima, objektivy a kamerami médií celého světa vystoupily na červený koberec slavnostního večera předávání Oscarů, se stal zároveň symbolem starosti o životní prostředí. Tenhle malý, skromný a superúsporný hybrid si hned běžel pořídit každý, komu jen trochu záleželo na budoucím osudu planety – a chtěl, aby se to o něm vědělo.

Jenže doba se změnila. Dnes už jízdou dobíjené hybridy (HEV) nejsou odvážným průkopníkem nové cesty ani obdivovaným vrcholem efektivity, takže ani Prius nepředstavuje všemi environmentalisty vzývanou ikonu, jakou býval. To však neznamená, že patří do starého železa. Toyota ho totiž s pátou generací inovovala do podoby, kterou si nepořídíte, abyste světu něco dokazovali. Pořídíte si ho proto, že ho prostě chcete.

Miliony a miliony

První Prius uvedla Toyota na trh již v roce 1997 v Japonsku a v roce 2000 na celosvětový trh – všichni se tak museli učit, co je to vlastně ten hybrid a jak funguje. Ale naučili se to velmi rychle. Dnes jsou (skoro) všechny prodávané modely Toyoty poháněné hybridní jednotkou (nebo rovnou elektrické, s čestnou výjimkou sportovních modelů rodiny GR). Dodnes jich Toyota prodala po celém světě více než 25 milionů, z toho více než 5 milionů tvoří model Prius.

Foto: Toyota

Čtyři generace Toyoty Prius pěkně pohromadě. Takhle vypadá technický pokrok posledních více než dvou dekád.

A chtít ho dost možná začnete hned od momentu, co ho poprvé uvidíte. Sice si zachovává aerodynamicky efektivní karoserii liftbacku, ale nyní ji oživují tak sexy linie a propracované detaily, že vypadá spíš jako vzrušující sportovní kupé (proto má také kliky zadních dveří elegantně schované v rámu oken) než samozvaný zachránce planety, který vás bude za jízdy hodiny a hodiny nudit vyprávěním o udržitelnosti a recyklaci.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Prius v nejnovější generaci vypadá nečekaně sexy!

A jakmile vklouznete za volant, pocit sportovnosti se ještě prohloubí. Sedí se totiž nízko a snadno si uděláte pohodlí (dlouhé nohy, krátké ruce), kokpit vás příjemně obejme, digitální přístrojový štít máte přímo před očima, volant vám padne perfektně do ruky a startovací tlačítko se přímo podbízí, abyste ho zmáčkli. Tak co, pojedeme?

Po nastartování ale nenaskočí hlučný spalovák s výkonem mnoha stovek koní, jak byste podle dosavadních dojmů možná čekali. V kabině zůstane ticho, jak se na správný hybrid sluší a patří. A zůstane to tak i pěkně dlouho chvíli po rozjetí, protože v ČR nabízený Prius se chlubí moderním plug-in hybridním pohonem (tedy s baterií nabíjenou ze zásuvky), takže čistě na elektřinu ujede papírově až 86 kilometrů (realita je mezi 60-70 v kombinovaném provozu).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Za volantem se hned zabydlíte, navíc je moc příjemné Prius také řídit.

Když pak energie ze zásuvky dojde, vystačí si Prius sám – funguje v hybridním režimu, kdy si energii vyrábí jízdou. Ve finále tak i bez nabíjení jezdíte za příjemných 5,5 litru, aniž byste ho nějak zvlášť šetřili, a při troše snahy o jemné zacházení a plynulost srazíte spotřebu ke skvělým čtyřem litrům.

Přitom máte k dispozici kombinovaný výkon 223 koní (tedy o stovku víc než u dýchavičného předchůdce), takže se s Priusem nemusíte jen courat, ale můžete klidně i pelášit. Podvozek tomu tempu totiž s přehledem stačí a nechá si líbit i velmi ostré průjezdy zatáčkami.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Jedinou nevýhodou může být pomalé nabíjení (AC 3,3 kW), plné nabití tak zabere lehce přes 4 hodiny. Při nabíjení doma nebo v práci vás to ale asi omezovat nebude.

Nejzelenější auto

Možná byste čekali, že autem nejpřátelštějším k životnímu prostředí bude čistý elektromobil. Jenže nejnovější studie Americké rady pro energeticky efektivní hospodářství jako „nejzelenější auto“ označila právě plug-in hybridní Prius. V první řadě díky jeho efektivitě (umí jezdit bez emisí, ale i velmi úsporně na benzin), ale také díky aerodynamice, nízké hmotnosti a technologiím na palubě. Až za ním pak skončily elektromobily (Lexus RZ, Mini Cooper SE, Nissan Leaf a Toyota bZ4X). Takže Prius stále doporučují čtyři z pěti environmentalistů.

Pokud ale chcete jezdit opravdu sportovně, nevybrali jste si z nabídky Toyoty to správné auto (na plný plyn zní kvůli e-CVT převodovce přece jen trochu utýraně). Berte ten naddimenzovaný výkon jako prvek aktivní bezpečnosti (pro snadné předjíždění a připojování do rychlejšího pruhu) a schopnosti podvozku využijte pro dobro efektivity – před zatáčkou nebudete muset tolik zpomalovat, abyste na další rovince nemuseli zrychlovat. Pojedete nejen úsporněji, ale určitě vás to bude také víc bavit.

Prius a zábava? Zní to bláznivě, ale pro novou generaci to skutečně platí – ze známého spořílka se stalo řidičsky atraktivní auto, které je stále praktické a úsporné, ale nyní u toho vypadá neuvěřitelně sexy. Vážně, Toyotu Prius teď budete chtít!

I když možná jen do pohledu do ceníku. Toyota Prius s drahou plug-in hybridní technikou v základní výbavě Comfort stojí nemalých 1 150 000 Kč, v prostřední výbavě Prestige 1 199 000 Kč a nejdražší Executive vyjde na 1 355 000 Kč. To je už jen krůček k čistě elektrickému autu…

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 987 cm3
Výkon122 kW (152 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment190 Nm při 4 400–5 200 ot./min.
Elektromotor163 k a 208 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí223 koní
Převodovkaautomatická, e-CVT
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 545 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,8 s
Maximální rychlost177 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)0,5 l/100 km
Objem palivové nádrže42 l
Kapacita baterie13,6 kWh
Elektrický dojezdaž 86 km
NabíjeníAC 3,3 kW
Kola a pneumatiky195/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 599/1 782/1 420 mm
Rozvor2 750 mm
Objem zavazadlového prostoru284 l
Načítám