Článek
Účinnost, efektivita, dojezd. To jsou klíčové faktory, které se snaží ctít současní výrobci elektromobilů proto, aby jejich auto dosahovalo co nejlepších výsledků. Mercedes toto v případě třídy G nechal na vývojářích ze Štýrského Hradce, kteří stvořili něco fenomenálního, ale zároveň odporujícího tradičním hodnotám kultu elektromobilů.
Nebýt registrační značky začínající písmeny EL, zepředu patrně nepoznáte, že tohle modré G jezdí výhradně na elektřinu. Ikonické vrchní blinkry zůstaly stále zachovány, stejně jako typický krabicový tvar, jehož aerodynamický odpor nebude úplně zanedbatelný.
Boční dveře mají v případě elektroverze zachovaný onen typický kovový zvuk při zamčení a pro zavření s nimi musíte poněkud třísknout. Zkrátka géčko jako obvykle. Snad zezadu si povšimnete rozdílu, a to malého uzamykatelného batůžku, kde se místo rezervního kola nachází nabíjecí kabely.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnB0yvGepCQOE1X/f9ca/mercedes-benz-g580-eq.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vzadu nenajdete rezervní kolo, ale nabíjecí kabely.
Uvnitř už poznáváte tradiční mercedesí uspořádání palubní desky typizované dvěma sdruženými displeji, kulatými výdechy ventilace, madlem spolujezdce pro jízdu v terénu a velkým volantem s kulatým krytem airbagu osazeným obří trojcípou hvězdou.
Softwarové rozhraní obou displejů nabídne nepřeberné množství nastavení i témat, takže můžete volit tradiční vzhled, sportovní budíky, mapu nebo třeba minimalistický režim. Ladit jde uvnitř zkrátka leccos, navigace s živými dopravními informacemi je reálně použitelná i do divokého provozu, nechybí ani rozšířená realita zprostředkovaná pomocí čelní kamery.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnDx7wreICQOE6x/ea13/mercedes-benz-g580-eq.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Palubní deska je krátká, osazená dvěma sdruženými displeji a madlem pro jízdu v terénu. Nebo v Pařížské ulici…
Vysloveně jsme si zamilovali funkci pro stání na semaforu jako první. Za běžných okolností by bylo nutné se na světla ohýbat, avšak kamera umí poskytnout oddálený obraz, takže barevné ředitele provozu vidíte hezky komfortně na displeji.
Dalším super kladem jsou masážní sedadla nabízející rozličné programy pracující s výhřevem, ventilací a masírující různé části těla. Jde o fakt skvělou věc na delší trasy, posunující zážitek z jízdy ještě na vyšší úroveň.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSe1CQOE8e/ae9b/mercedes-benz-g580-eq.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Masážní sedačky jsou skvělými parťáky i na dlouhé štreky.
V rámci cestování ještě oceníte předdefinované relaxační nebo osvěžující programy. Potřebujete probrat? Zvolte příslušný režim, z repráků se začne linout energická hudba a z ventilace studený vzduch nahrazující horský vánek. Toužíte po bouřce? Klikněte na jarní déšť a rázem se přesunete na louku, kde hřmí a prší. Ve spojení s prémiovým audiosystémem je program bouřky vzrušujícím zážitkem.
Navzdory tomu, že třída G vždycky byla, je a doufáme že nadále bude terénním autem, tak uvnitř si mimo středového panelu ovládajícího off-roadové funkce jako v teréňáku rozhodně nepřipadáte. Naopak, Mercedes G je dnes synonymem opulence, luxusu a klienty (většinou) nevyužívaného potenciálu.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluis55qiSCQOdca/272b/mercedes.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Soubor ovladačů pod infosystémem má na starosti terénní funkce vozu.
Čtyřikrát jinak
Základem vozu je stále žebřinový rám, nicméně zástavba čtyř elektromotorů o celkovém výkonu 432 kW (587 k) pro pohon každého kola zvlášť je zcela zásadní game changer.
Elektronika totiž může každé kolo roztáčet jinak, a to výkonem 147 koní. Krásně zde funguje simulace uzávěrek diferenciálů nebo dělení točivého momentu na jednotlivá kola. Díky tomu se auto zvládá i otočit na místě nebo výrazně zvýšit schopnost zatáčení, což jsou spolu s redukčními převody funkce využitelné zejména v terénu… Nebo na trávě před golfovým hřištěm. Záleží, koho chcete oslnit.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnVbj2eICQOE43/6d54/mercedes-benz-g580-eq.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Každé kolo individuálně roztáčí jeden elektromotor o výkonu 147 koní.
Neméně impozantní je rovněž točivý moment 1 164 Nm, díky němuž tahle takřka 3,1tunová krabice vystřelí z nuly na sto za 4,7 sekundy a jede nejvýše 180 km/h. Na off-road má „elektroG“ zrychlení brutální, avšak kolikrát je na silnici cítit, jak elektronika musí točivý moment omezovat.
Jízda samotná je však příjemně lineární a na pokyn pravého pedálu super svižná. Sil má Geländewagen s technologií EQ za tři až čtyři běžná auta, komfortem předčí kdejaké SUV a na městských bulvárech oslní kolemjdoucí.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiCodW3jZCQOkIF/ad27/mercedes.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jak jezdí G 580 s technologií EQ? Fenomenálně! Lépe než s V8.
Komu by chyběl zvuk osmiválce, ale nechce osmiválec, ten ocení funkci nazvanou G-Roar. Jde o umělý zvuk motoru V8, věrně kopírující přidávání plynu a simulující také řazení. Je vidět, že s touhle funkcí si někdo vážně vyhrál, ladil detaily a povedlo se! Rozhodně nemáte chuť tuhle fíčuru hned vypnout.
Spojte tedy všechny jmenované ingredience dohromady a vyjde vám bez nadsázky v mnoha směrech excelentní elektrické auto, jež se vlastně elektromobilům tak trochu vysmívá. Proč?
Auto roku 2025 v ČR
Mnozí jste asi postřehli, že Mercedes-Benz třídy G získal titul Auto roku 2025 v České republice. V rámci pravidel hodnocení byla braná v potaz celá modelová řada, takže benzin, diesel i elektřina. Z místa dění však víme, že elektřina řadu porotců oslnila (zaslouženě) úplně nejvíc, a proto Geländewagen nejen postoupil do druhého kola, ale rovnou celou anketu – byť velmi těsně – ovládl.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiBtfltfVCQOnGb/c929/g-eq.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Myslíme si, že vítězství v anketě urvalo G hlavně kvůli elektro verzi. Je totiž fakt skvělá, ale taky fakt drahá.
Okamžitě se objevily reakce veřejnosti (a některé i posměšné), jak je možné, že model s ceníkovou cenou přesahující tři miliony korun vyhrál. Zejména když hlavním hodnotícím kritériem byla: Úroveň technických inovací a získaná hodnota za vynaložené peníze.
Názor na zaslouženost titulu necháme na vás. Jenom připomeneme, že technická inovace je v případě „elektroG“, které Mercedesu anketu dle našeho soudu vyhrálo, naprosto megalomanská. Ale také dodáváme, že G na baterku stojí od 3,7 milionu korun a jde celkově napříč motorizacemi o velmi okrajový model z hlediska českého trhu.
Krása marnivosti
Proč ten vysměch elektromobilům? Jednak (ne)ekologií, protože zastavěný lithium-iontový akumulátor s hmotností přes 700 kg a využitelnou kapacitou 116 kWh úplně tak „eko“ nebude. Dále jde o spotřebu. Papírově se bavíme o 28,9 kWh na 100 km pro testovanou verzi, ovšem reálně jsme se na zimních kolech R20 s pneu 275/50 dostali na zhruba 40 kWh na sto. A to jsme nejezdili stylem Karlos Vémola…
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiDhBr0e7CQOrhZ/16e2/mercedes-g-eq.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Elektrické G 580 s technologií EQ je všechno - jen ne úsporné…
Znamená to tedy, že 473 kilometrů dojezdu dle evropského protokolu WLTP je minimálně v zimě reálných asi jako návrat Karla Gotta na výslunní české pop music. Spíše počítejte s 300 kilometry, plus minus. Myslíte si, že to reálným uživatelům vadí? Co vás nemá…
Navzdory tomu, že je třída G 580 EQ špičkovým off-roadem, tak nejčastěji tohle auto budete potkávat v luxusních pražských ulicích. Neříkáme, že vůbec nikdo, ale spíše málokdo s takhle drahým (svým vlastním, nikoli půjčeným) bateriově poháněným „teréňákem“ vyrazí zdolávat nástrahy přírody.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnB0llrfoCQOv3i/e15e/mercedes-g.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kufr má objem 620 litrů. Takže pokud vykoupíte obchod Louis Vuitton, všechno se tam vejde.
Ovšem tohle se netýká jenom třídy G. Opulentní BMW X7 je u nás hojně rozšířené jako „mama taxi“, Fordem Mustang si podnikatelé středního věku řeší svoje krize, elektrické Porsche Taycan Turbo zase často potkáte jako „imidžovku“ na snobských večírcích. A co teprve ty mega drahé supersporty, jež se nehnou z výstavního podstavce…
Krása marnivosti. Auto do Pařížské. Ukázka společenské prestiže s puncem pohonu budoucnosti. Kára pro toho, kdo je za vodou. I takhle lze technologicky raketovou a famózně jezdící elektrickou třídu G nazvat. Navíc to opravdu není auto pro každého. Ne snad, že by se nelíbilo, ale stojí. A stojí fakt hodně.
S naftovým šestiválcem G 450 d startuje od 3 374 690 Kč, zatímco benzinový šestiválec G 500 vyjde na 3 628 790 Kč. Elektrická verze nazvaná G 580 s technologií EQ má ceníkovou cenu začínající na 3 723 170 Kč. Základní cenu…
Zkoušený bateriově poháněný model z první edice byl osazen řadou příplatků, což konečnou sumu vyhnalo na 4 997 754 Kč. Koho elektro nebaví a chce pořádné zážehové rodeo, ten sáhne po vrcholovém osmiválcovém AMG prodávajícím se od „velmi skromných“ 5 204 210 Kč.
Technické údaje | G 580 s technologií EQ |
---|---|
Motor | 4× elektromotor |
Výkon | 432 kW (587 k) |
Točivý moment | 1 164 Nm |
Převodovka | stálý převod + redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 3 085 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 473 km |
Kapacita baterie | využitelná 116 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 200 kW |
Kola a pneumatiky | 275/50 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 624/1 913/1 986 mm |
Rozvor | 2 890 mm |
Objem kufru | 620 l |