Hlavní obsah

VW Golf Variant je po faceliftu autem, kterému se toho nedá moc vytknout. S mild-hybridem jezdí svižně i úsporně

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Osmá generace Volkswagenu Golf nedávno prošla modernizací, která přinesla celou řadu vítaných změn. Těží z nich samozřejmě také kombík s výkonnější mild-hybridní patnáctistovkou.

Článek

S omlazeným Golfem jste se na Garáži mohli setkat nedávno, před několika týdny jsem popisoval svoje dojmy z hatchbacku v akčním provedení People, který nabízel slušnou výbavu za zajímavou cenu – 663 900 Kč. A pod přední kapotou měl základní zážehový motor kombinovaný s manuální převodovkou.

Nyní tu mám dalšího „golfíka“, ale tentokrát zamíříme výrazně výš. Podíváme se společně na praktičtější kombi v lépe vybavené verzi Style, se silnější pohonnou jednotkou a automatickou převodovkou. Tohle auto v testované specifikaci už stojí 1 093 100 Kč.

Na úvod si ale připomeňme, že faceliftový Golf poznáte podle nových světlometů s přímějšími liniemi zužujícími se od vnějšího okraje, podle odlišného předního nárazníku a nových zadních sdružených lamp.

Novinky v interiéru vítám

A zopakujme si, že zásadnější novinky si Volkswagen připravil pro interiér. Začít můžeme u nejnovější generace infotainmentu MIB4, která běhá na obřím 12,9palcovém displeji. Výrobce navíc na hlavní obrazovce našel prostor na umístění zkratek, díky nimž se rychleji dostanete k často používaným a podstatným funkcím. Tato vcelku nenápadná změna přitom přináší výrazně lepší uživatelský zážitek – tlačítek totiž jinak v kabině stále zůstává minimum.

Díky ikonám však nyní například snadno vypnete systém stop-start nebo se okamžitě a bez složitého klikání dostanete do nastavení bezpečnostních asistentů. Na dvě ťuknutí například deaktivujete otravné upozornění na překročení povolené rychlosti, které ani v Golfu – stejně jako ve vozech ostatních značek - nefunguje spolehlivě. Díky aspoň za to!

Samotný infotainment působí svižně, je docela přehledný a během testu jsem nenarazil ani na problémy se stabilitou.

Další vítanou změnu představuje návrat ke klasickým tlačítkům na volantu, která nahradila dřívější dotykové plošky. A zmínit musím také fakt, že všechny výbavové linie modernizovaného Golfu jsou standardně vybaveny digitálním přístrojovým panelem, který je u VW jednoduše skvělý.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

V interiéru Volkswagen během faceliftu zapracoval na uživatelské přívětivosti. A úspěšně!

Výbava Style se v ceníku nachází pod vrcholnou variantou R-Line, má tedy daleko k nějakému holátku. Když jsem si procházel seznam standardní výbavy, našel jsem snad všechny prvky, které bych ve svém autě chtěl, například 3zónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant nebo parádní sedačky ergoActive. Ta řidičova se dokonce chlubí příjemnou masážní funkcí.

Trochu mě však překvapilo, že se „zapomnělo“ na bezklíčový přístup. Specifikace Style nabízí jen bezklíčové startování tlačítkem, odemykat a zamykat se musí klíčkem.

I přes poměrně rozsáhlou standardní výbavu Volkswagen samozřejmě zájemcům nabízí spoustu možností, jak utratit další peníze za příplatky. Testovaný kousek kupříkladu dostal audiosystém Harman Kardon o celkovém výkonu 480 W, 360° kamerový systém, adaptivní podvozek, panoramatické střešní okno, světlomety IQ.Light LED Matrix nebo navigaci Discover. Proto ta cena přes milion. Golf Variant Style 1.5 eTSI mHEV 110 kW jinak začíná na částce 893 900 Kč.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na zadních sedadlech Golf Variant, který má trochu delší rozvor než hatchback, nabízí dostatek místa i pro pasažéry vyšších postav.

Obhlídku interiéru zakončíme pochvalou mířenou na prostornost a praktičnost. Místo uvnitř naprosto odpovídá nižší střední třídě, kombík je navíc ve srovnání s hatchbackem nejen delší (4 635 proti 4 286 mm), ale má také delší rozvor - 2 669 versus 2 620 mm. A v interiéru je to znát, nejvýrazněji tedy na velikosti zavazadelníku, který pobere 611 litrů. Po sklopení zadních opěradel, což lze učinit snadno přímo z kufru, Golf Variant uveze až 1 642 litrů. Mě osobně navíc potěšila přítomnost 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru. Líbí se mi i dostatek odkládacích míst různě po kabině.

Tentokrát rychleji a mild-hybridně

Zatímco v nedávném testu jsem se věnoval základní zážehové verzi s motorem 1.5 TSI o výkonu 85 kW a ručně řazenou převodovkou, tentokrát se mi do rukou dostal vůz se silnější patnáctistovkou, která poskytuje 110 kW. A protože ji doplňovala sedmistupňová dvouspojková převodovka, nechyběl ani mild-hybridní systém. Ten využívá 48V síť, elektromotor v roli startér-generátoru a malý akumulátor. Do baterie systém ukládá rekuperovanou energii, kterou následně elektromotor dokáže pomoci spalovacímu motoru při akceleraci.

Čtyřválec také umí v nízké zátěži jezdit jen na dva válce, případně rovnou plachtit – motor se „odpojuje“ například při klouzání z kopce.

Celé to funguje skvěle. Pohonné ústrojí se především projevuje mimořádně kultivovaně, přechody mezi jednotlivými režimy motoru jsou prakticky neznatelné a i samotná jedna-pětka je po většinu času hezky tichá. Když ji ale pošlete do otáček, zareaguje sympaticky jadrným zvukem.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Zavazadelník je dlouhý a chytře vymyšlený. Potěší i možnost sklápět opěradla přímo z kufru.

Volkswagenu se navíc povedlo sladění s automatem, tak jako v testovaném Golfu jsem spokojený s převodovkou DSG už dlouho nebyl. Nejen koncernová auta s dvouspojkou občas bojují s cukáním a takovou zvláštní prodlevou při rozjezdech, jako by si neuměla poradit s dávkováním plynu a nedokázala se plynule rozjet – nejprve na akcelerátor nereagují a pak po nepříjemně dlouhé chvilce najednou vystřelí jako splašená. Tentokrát se ale nic takového nedělo. Pohonné ústrojí jako celek prostě působilo úžasně kompaktně, uhlazeně a sebejistě.

Hlavně ale kombík s motorem 1.5 eTSI jede moc hezky. I díky drobné elektrické pomoci jednotka působí živě a ochotně, rozhodně se projevuje výrazně pohotověji než slabší „nemild-hybridní“ příbuzný, kterého jsem testoval nedávno. Na rozdíl od něj se elektrifikovaná verze lépe sbírá z nízkých otáček a také funguje lépe v těch vysokých. Ve středních otáčkách se však stále cítí asi nejlépe.

Výsledkem je, že se Golf v běžném provozu projevuje jako pružné a docela rychlé auto, které důstojně zvládá předjíždění, táhlé kopce, naloženou kabinu nebo levý pruh německého Autobahnu. Motor 1.5 eTSI je navíc úsporný. Po týdnu jsem vůz vracel s průměrnou spotřebou rovných 6 l / 100 km, jsem ale přesvědčen, že s trochou snahy může Volkswagen snadno dlouhodobě jezdit i pod šest na sto. A dojem si Golf Variant nepokazí ani jízdními vlastnostmi, které dokonale kombinují pohodlí, ovladatelnost a stabilitu. Díky adaptivním tlumičům navíc můžete do velké míry ovlivnit, jestli chcete, aby se auto chovalo spíše komfortněji, nebo sportovněji. Ve všech případech však dostanete dostatečně vyvážený charakter, ani jeden z jízdních režimů podvozek nežene do extrémů. Mně nejvíc vyhovovalo komfortní nastavení.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Další posun k lepší ergonomii: na volant se vrátila klasická tlačítka.

V něm je Golf pěkně poddajný, přitom mu stále zůstává hbitost, stabilita a ochota pohotově následovat pohyby volantu. Golf navíc ke skvělému podvozku přidává příjemně tuhé, vcelku strmé řízení a výborné odhlučnění kabiny.

Takže stejně jako jsem chválil několikrát zmíněný hatchback se standardním podvozkem a slabším motorem, rád vyseknu podobnou poklonu i výkonnějšímu, lépe vybavenému a dražšímu kombíku. I v tomto případě Volkswagen nabízí po všech stránkách solidní automobil, s nímž se prostě moc hezky jezdí. Kdykoli a kdekoli. Variant navíc ještě přidává další porci praktičnosti.

Znovu musím vyzdvihnout novinky v interiéru, které Golfu výrazně prospěly. Těch několik „drobností“ vážně pozvedlo ergonomii na mnohem lepší úroveň. O ceně už jsem se zmínil v úvodu, přesto připomenu, že Golf Variant Style 1.5 eTSI mHEV 110 kW začíná na částce 893 900 Kč a že vůz v testované specifikaci kvůli několika příplatkům stojí už 1 093 100 Kč. A to, pravda, není na kompaktní kombík zrovna málo. Na druhou stranu, z místa řidiče i spolujezdce opravdu musím uznat, že se tohle auto povedlo.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbo
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 - 6 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, sedmistupňová
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 425 kg
Maximální rychlost224 km/h
Akcelerace 0 - 100 km/h8,7 s
Spotřeba (kombinace)5,4 l/100 km
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 635/1 789/1 459 mm
Rozvor2 669 mm
Objem zavazadlového prostoru611 l
Načítám