Hlavní obsah

Všichni z cesty! Malá dieselová lokomotiva BMW M340d ukazuje, že hodně síly vás může stát málo nafty

Foto: Lukáš Kukla

Je to jako když dáte křečkovi zvyklému na malé běhací kolečko klíčky od Aston Martina

Ať už chcete v pekle válet sudy nebo hrát mariáš s ďáblem, budete se muset na ono místo dostat nějakým expresem. Jestliže nejste zrovna vlakový nadšenec, pak bychom pro vás měli jednu dieselovou silniční lokomotivu, kterou vám bude závidět i samotný Lucifer. Má sil na rozdávání, ropou neplýtvá a jde o nejlepší naftový model současné řady 3 od BMW.

Článek

Základní stavební jednotkou člověka je buňka a základní stavební jednotkou BMW je řada 3. Mluvíme-li o cenově dostupnějších modelech se čtyřválci, pak na běžné použití varianty 320d a 320i celkem bohatě dostačují.

Foto: Lukáš Kukla

Nejen pořídit, ale živit a servisovat čistokrevnou M3 není žádná láce

Jenže co když chcete něco špičkového, ale na čistokrevnou M3 nemáte přebytečných 2,4 milionu (+ servis, palivo) a celkově vám benzin příliš nevoní? Existuje řešení! Jmenuje se BMW M340d xDrive a vlastně nejde ani o auto, nýbrž o silniční dieselovou lokomotivu.

Předností vrcholové naftové trojky je její pohonné ústrojí, složené z řadového mild-hybridního třílitrového vznětového šestiválce a osmirychlostní sportovní automatické převodovky ZF. Pokud jde o výkonnostní parametry, pak 340 koní nikoho moc neoslní, ovšem točivý moment 700 Nm přenášený na všechna čtyři kola v sedanu vážícím lehce přes 1,8 tuny? To už umí i přes vysokou hmotnost celku probudit všechny čerty.

Foto: Lukáš Kukla

Točivý moment 700 Nm už je po čertech hodně velká síla

No a to jsme také vyzkoušeli při příležitosti návštěvy domovského města BMW – Mnichova. Tam vede z Prahy dálnice, na níž jsou místy úseky, kde platí neomezená rychlost. Teprve tehdy má člověk šanci naplno využít potenciálu šesti válců a vznětového principu chodu motoru.

Parník odplouvá

Co udělá silný diesel, když jej zastavíte do relativně kompaktního sedanu řady 3 a řádně sešlápnete pravý pedál? Správně, pořádně se nadechne a pak se silou lokomotivy pošle vozidlo kupředu. Díky vysokému krouťáku lze na příslušném head-up displeji pozorovat, jak čísla značící rychlost stoupají směrem vzhůru a nepřestávají ani v případě, kdy se na začátku trojciferné kombinace objeví dvojka.

Foto: Lukáš Kukla

Omezovač rychlosti zasáhne okolo 250 km/h, nicméně auto má elán pokračovat dále

Auto chce pořád jet, takže jej musí zastavit až elektronický omezovač rychlosti na 250 km/h. Ale i tehdy je cítit dostatečná výkonová rezerva, elán, takže kdyby žádný limit nebyl, jistě se hravě dostanete na 300 km/h a výše.

Máme-li zhodnotit to primárně testované, tedy dálniční vlastnosti, pak se můžete spolehnout, že 3er v provedení 40d má prostě sílu na rozdávání jak při rozjezdu, tak v nejvyšších rychlostech. Zkrátka pod kotlem je zatopeno neustále a pod vaši pravou nohou máte upouštěč páry.

Foto: Lukáš Kukla

Pod kotlem je zatopeno neustále, přičemž vaše pravá noha určuje, jak moc bude jízda divoká

Jistě vás zajímá i průměrná spotřeba na zimních pneumatikách. Ta se nám ustálila za necelých tisíc dálničních kilometrů na 6,7 litru na sto kilometrů. Možná si řeknete, že je to na diesel na dálku docela dost, jenže musíme zmínit, že na německých dálnicích/úsecích s neomezenou rychlostí jsme onen potenciál vozu zkoušeli poněkud intenzivněji.

A to už se následně necelých sedm na sto nejeví jako kdovíjak hrozné číslo, zvláště pak potom, když auto přijíždí už v základu s větší 59litrovou palivovou nádrží (standard je 40 l) a 18,9litrovou nádrží na močovinu (standard je 8,5 l). V praxi to znamená, že máte minimálně 800 dálničně-dynamických kilometrů k dobru, než budete muset řešit tankování.

Foto: Lukáš Kukla

V sedačkách si po natankování plné posedíte klidně 800 a více km, než bude třeba řešit další stopku

No a pokud pojedete úsporněji, případně ještě na eko režim, pak se dojezd pochopitelně zvýší. Jenže kdo by u takhle silného bavoráku o 700 Nm vůbec pomýšlel na nějaké eko. Nene, všichni z cesty, lokomotiva jede.

Součásti vozu je rovněž adaptivní M podvozek, sportovní diferenciál i řízení, což stejně většina reálných majitelů M340d xDrive nijak zvlášť nedocení, tedy pokud nevyrazí zdolávat okresní silnice. Tehdy poslušnost vozu a podpora systémů přijdou vhod (zejména kvůli hmotnosti), což doporučujeme doplnit ještě dynamickým jízdním profilem.

Foto: Lukáš Kukla

Nechybí ani jízdní profily a další nastavení dynamiky

Nechybí ani konfigurace individuální, kde si vozidlo v základních mezích můžete přizpůsobit k vlastním řidičským potřebám.

Krok vpřed, ale i zpět

No ale jinak jde o trojku jako takovou, takže o vozidlo rozměrově i vnitřním prostorem menší, nicméně ne natolik, aby se dovnitř nevešel dvoumetrový řidič. Vnější design zdobí volitelný M bodykit, takže vůz vypadá docela dost líbivě, sportovně. Na první dobrou byste neřekli, že má pod kapotou vznětový motor.

Foto: Lukáš Kukla

Snížit těžiště? Co třeba karbonovou střechou za 76 táců?

Za zmínku stojí volitelná karbonová střecha (76 tisíc), výroční loga divize M a aerodynamické kryty zpětných zrcátek, které byly dříve vyhrazeny pouze čistokrevným M modelům, nicméně dnes toto tabu už neplatí.

V interiéru se lze těšit ze sportovních vyhřívaných sedadel, vyhřívaného volantu, akustické izolace a z nového formátu sdruženého přístrojového štítu a obrazovky infosystému. Je to tak, faceliftovaná trojka dostala i nové rozhraní, jaké jsme detailněji rozebírali třeba v rámci testu řady 2 Active Tourer.

Foto: Lukáš Kukla

Z nového infosystému nejsme tak moc nadšeni

Zatímco u přístrojového štítu je nová grafika a interakce s head-up displejem vítaná, samotný infosystém šel podle nás spíše opačnou cestou. Víte, BMW bylo takřka vždy na vrcholu, co se týče softwarové rozhraní. Původní iDrive odborná veřejnost vesměs chválila, především i proto, že nebylo často nutné využívat dotyk, ale většinu funkcí člověk obsloužil tlačítky či kulatým voličem s touchpadem.

No nyní nám volič u nižších řad zmizel a i samotné rozhraní nutí častěji používat dotyk. Také různá nastavení už jsou rozházená v podmenu, takže už to není jako dřív. Nicméně to je vývoj, který přináší nové funkce (třeba vestavěnou palubní kameru), ale i nová řešení.

Foto: Lukáš Kukla

U vyšších řad zůstal kulatý ovladač s touchpadem zachován

BMW řady 3 tedy stále platí za mnichovský etalon se startovní cenou začínající lehce nad milionem. Jestliže chcete parník M340d xDrive, pak si připravte základních 1,74 milionu korun a další statisíce na sofistikované doplňky. Námi testovaná konfigurace vyšla na takřka 2,3 milionu, ale ke spokojenosti nám uvnitř nic nechybělo.

A víte, co je nejlepší? Trojka se v nejsilnější dieselové motorizaci vyrábí i v kombíku (Touring), takže jestli chcete rodinného praktika, co má sílu jako stádo slonů, ale spotřebu na úrovni domácího mazlíčka, pak bychom pro vás měli jeden žhavý vznětový tip.

Technická dataBMW M340d xDrive Sedan
Karoseriečtyřdveřová, sedan
Míst k sezení5
Motormild-hybridní vznětový řadový šestiválec
Přeplňováníturbodmychadlo
Palivomotorová nafta
Zdvihový objem2 993 cm3
Kompresní poměr16,5:1
Max. výkon250 kW (340 k) při 4 400 ot./min.
Max. točivý moment700 Nm při 1 750–2 250 ot./min.
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Pohon4x4, automaticky připojitelný
Kombinovaná spotřeba5,7–5,3 l/100 km (WLTP)
Naměřená prům. spotřeba6,7 l/100 km
Max. rychlost250 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0–100 km/h4,6 s
Provozní hmotnost1 895 kg
Celková hmotnost2 325 kg
Nebrzděný přívěs750 kg
Brzděný přívěs1 800 kg
Objem kufru480 l
Délka4 713 mm
Šířka1 827 mm
Výška1 440 mm
Rozvor2 851 mm
Světlá výška130 mm
Objem palivové nádrže59 l
Objem Adblue nádrže18,9 l
Základní cena1 028 300 Kč (318i)
Zákl. cena test. modelu1 743 300 Kč (M340d xDrive)
Související témata:
Načítám