Článek
To kouzlo zůstalo! Pořád stačí posadit se na pohodlné křesílko za volantem a zabouchnout za sebou dveře – a hned máte srdeční tep o deset úderů klidnější. Jako každé Volvo vás XC90 dokonale odřízne od shonu okolního světa a ukryje vás v bublině plné mimořádného komfortu, vkusného luxusu a prémiového ticha (tedy pokud si nepustíte hi-fi Bowers & Wilkins s 19 reproduktory, jež z interiéru udělá velký koncertní sál nebo intimní hudební klub).

Kabina nové XC90 je ještě o ždibíček příjemnějším místem nejen k cestování.
Nyní díky novým dekorům a materiálům modernizované verze působí kabina XC90 přesvědčivěji a útulněji. A tento dojem se ještě víc prohloubí za jízdy díky vylepšenému odhlučnění kabiny a sofistikovanějším frekvenčně selektivním tlumičům, které umožňují lépe kombinovat stabilitu v zatáčkách s pohodlím na rovinkách.

Látkové čalounění palubní desky je vkusné a příjemné, stejně tak jako dřevěný dekor a hliníkové kryty reproduktorů a kliky. Všechny materiály jsou autentické.
Co je nového?
Modernizace XC90 byla poměrně nenápadná, ale pozorný čtenář si jistě všimne světel s upravenou grafikou LED podpisu („Thorových kladiv“) a masky s novým diagonálním vzorem (k tomu si připočtěte zatmavená zadní světla). V kabině se uhnízdil nový infotainment s větší obrazovkou a ostřejším obrazem, pod něj se přesunula polička na mobil s indukčním nabíjením a na středovém tunelu se zvětšil držák nápojů, změnou prošly také kombinace materiálů a dekorů. Neméně důležité je vylepšené odhlučnění a nasazení nových frekvenčně selektivních tlumičů (FSD), které přispívají k ještě příjemnějšímu jízdnímu zážitku.

Novou XC90 poznáte na první pohled podle upravených světel a masky. Změn je však daleko víc…
Pokud ale sáhnete po vrcholné plug-in hybridní motorizaci T8 AWD, dostanete k ní automaticky ještě sofistikovanější vzduchové odpružení (k mild-hybridu je za příplatek 64 tisíc), díky kterému XC90 po asfaltu vyloženě pluje (a také umí automaticky měnit světlou výšku podle rychlosti a jízdního režimu), což spolu se snadným řízením a dohledem sofistikovaných jízdních asistentů přispívá k naprosto bezstarostnému jízdnímu zážitku.
Dojem hladkosti a uvolněnosti podporuje také jízda v čistě elektrickém režimu v naprostém tichu a bez emisí. Na plně nabitou baterii můžete ujet až 71 km (v reálu kolem 60, v zimě spíš ke 40) pouze na elektřinu, případně na delší trase využít hybridním režim snižující spotřebu – automatika pak sama rozhodne, kdy je lepší jet na benzin a kdy na elektřinu, stačí zadat cíl cesty do palubní navigace.

Pod kapotou máte stádo 455 koní, přitom můžete ujet až 71 km čistě na elektřinu.
K dispozici přitom máte kombinovaný výkon 455 koní, který dokáže tohle obří sedmimístné SUV pěkně urychlit – každé předjíždění je díky tomu hračkou. A když elektřina ze zásuvky dojde, pořád ještě máte tu trochu energie získané rekuperací, takže můžete vesele pokračovat dál v jízdě v úsporném hybridním režimu, kdy si XC90 bere nějakých osm litrů paliva.
Příjemnější na dotyk
Výraznou technickou modernizaci představuje zcela nový infotainment (převzatý z elektrických modelů EX30 a EX90) s přehlednějším zobrazením a intuitivnějším ovládáním (i díky větším ikonám a jejich prediktivnímu nabízení podle situace), který navíc běží na větším 11,2palcovém displeji s vyšším rozlišením a výkonnějším hardwarem – to oceníte třeba i na kvalitnějším obraze z kamer 360° parkovacího systému.

Větší dotyková obrazovka, ostřejší obraz a svižnější reakce, přehlednější zobrazení a intuitivnější ovládání, k tomu oblíbené aplikace a chytrá navigace s integrovaným plánováním tras. A mnoho dalšího…
Jeho základem je Google Android, takže se můžete těšit na integrované oblíbené aplikace (Google Mapy a Waze, Spotify a mnoho dalších) nebo over-the-air aktualizace. A nejlepší na něm je, že ho automobilka bude šířit nejen v nových modelech (modernizovaná XC60 a další), ale také do již cca 2,5 milionu vyrobených aut, jež instalaci systému umožňují. Majitelé se na něj mohou těšit již v průběhu tohoto roku.
Pokud ale nemůžete doma nebo v práci pravidelně nabíjet, případně elektřině tolik neholdujete, můžete stále sáhnout po benzinové XC90 s výkonem 250 koní a nenápadnou mild-hybridní dopomocí, která nebude žrát o mnoho víc. Anebo pokud naopak toužíte po ještě více elektrizujícím zážitku, je tu čistě elektrická EX90, jež bude navíc o poznání tišší a komfortnější (a bezpečnější a mnoho dalšího).
Volvo vám zkrátka stále chce dát na výběr a vedle horké elektrické novinky vám nabízí osvědčenou klasiku v modernizované podobě, která působí stále aktuálně a atraktivně. Drobná, ale cílená a citlivá vylepšení z XC90 tak skutečně udělala lepší a příjemnější auto.
Mild-hybridní Volvo XC90 pořídíte již za 1 999 900 Kč, základní cena plug-in hybridní verze činí 2 218 400 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 969 cm³ |
Výkon | 228 kW (310 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 3 000 – 4 800 ot./min. |
Elektromotor | 107 kW (145 k) a 309 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 335 kW (455 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 297 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,4 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Kapacita baterie | 18,8 kWh |
Elektrický dojezd | až 71 km |
Nabíjení | AC 6,4 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 708/1 902/1 651 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 640 l |