Článek
Abyste uskutečnili opravdu radikální změnu, musíte sebrat odvahu, vystoupit ze škatulky své ochočené mysli, hodit za hlavu zažité zvyky a podívat se na problém ze zcela jiného úhlu. Tak třeba kultivovanost jízdy – žijeme ve 21. století, tak proč by nás v autě měl rušit hluk motoru a jeho vibrace? Ať se šikovní motoráři a strategicky umístěná zvuková izolace snaží sebevíc, neustálému vrčení spalovacího motoru a jeho jemnému chvění se prostě nedá uniknout. Snad jedině tak, že ho pod kapotu prostě nedáte…
Právě zcela neslyšný chod elektrického pohonu doplněný neustávající akcelerací bez cukání převodovky je tou největší devizou přechodu od spalování zkapalněných dinosaurů k elektřině z baterek. Ať už si o elektromobilech myslíte cokoliv, musíte uznat, že posouvají jízdní zážitek o světelné roky dál a ze spalovacího motoru dělají naprostý přežitek. Věřte, že jakmile to jednou okusíte, už se vám zpátky nebude chtít vracet.
A totéž platí pro řízení jako takové. Zapomeňte na šlapání spojkového zelí a kvedlání šaltpákou, tady vám k řízení stačí volant a obvykle jen jeden pedál. Díky progresivní rekuperaci většinu situací vyřešíte prostým povolením plynového pedálu (u XC40 dokonce až do úrovně úplného zastavení, což není zcela běžné). Řízení se tak stane hračkou a radostí. Zvlášť, když máte na povel tak početné stádo koní…
Konkrétně tu v případě nejsilnější verze Recharge Twin mluvíme o 400hlavém stádu, které kompaktní crossover vystřelí na stovku za velmi svižných 4,9 sekundy. To je už teritorium skutečných sportovních aut a XC40 by některé z nich dokázala na točitých okreskách pěkně prohnat – zvlášť díky instantnímu zátahu 660 Nm. Nečekáte na podřazení, nečekáte na ideální otáčky, nečekáte, až se nadechne turbodmychadlo, prostě to přišlápnete a už letíte.
S masivním výkonem a vysokými rychlostmi, které umožňuje dosáhnout, jde ruku v ruce skvěle naladěný podvozek, který nabízí neochvějnou stabilitu i v ostře projížděných zatáčkách, přitom také příjemnou poddajnost, aby si poradil se všemi nástrahami českých silnic. Pohon všech kol zajistí dokonalou trakci, i když budete elektromotory opravdu ždímat. Prohánět elektrickou XC40 po okreskách je až nečekaná zábava!
Až se dost vyřádíte, objevíte druhou, snad ještě příjemnější tvář vozu – se svým tichým pohonem, pohodlným podvozkem, hladkou jízdou a snadným řízením dokáže být neuvěřitelně příjemným cestovním autem. Hravě se proplétá těsnými městskými uličkami a hustým provozem, ladně pluje po okreskách a nezalekne se ani dálkových přesunů po dálnicích. Dojezd přes čtyři sta kilometrů navíc snadno prodloužíte rychlonabíjením výkonem až 150 kW (nabití na 80 % trvá pouhých 40 minut).
Volvo XC40 je zkrátka talentovaný všeuměl a platí to i pro jeho kompletně elektrickou verzi – stávající zákazníci švédské automobilky si na něj snadno a rychle zvyknou, nováčci u značky si okamžitě zamilují jeho promyšlenou praktičnost (spoustu odkládacích schránek a poliček a velký kufr doplňuje i další nákladní prostor pod přední kapotou, kde se nejlépe převážejí dobíjecí kabely) a sympatickou univerzálnost (XC40 umí stejně dobře zastat roli stylového doplňku, kompaktního rodinného auta i druhého auta do rodiny na nákupy a rozvážení dětí do škol a školek).
Použití existující platformy však přineslo (stejně jako v případě EQA) také nevýhodu v podobě méně prostorného interiéru (což poznáte především na zadních sedadlech) – konkurence postavená na dedikované elektrické platformě (Q4 e-tron, Ioniq 5 nebo EV6) umí nabídnout vzdušnější pojetí a o trochu víc životního prostoru pro posádku.
Také nový infotainment postavený na platformě Android přináší mírné zklamání. Sice nabízí spoustu aplikací, které znáte z vašeho telefonu (Google mapy, Spotify a mnohé další), over-the-air update k tomu a také výchozí obrazovka vypadá stejně jako u minulé generace, a základní funkce se tak ovládají snadno, jenže zmizely šikovné ikony pro ovládání oblíbených funkcí. Místo toho se vše přesunulo pod textová menu, a orientace v nich tak trvá mnohem déle. Naštěstí si aspoň můžete všechna svá nastavení uložit pod vlastní řidičský profil, takže po úvodním složitějším ladění se vám už bude používat stejně snadno jako dříve.
Volvo XC40 tak ve své elektrické variantě zůstává velice příjemným crossoverem – stylovým, praktickým a uživatelsky přátelským. Tohle samozřejmě platí i pro jeho konvenční variantu se spalovacím motorem, ale oproti ní přináší elektrická verze ještě o kus příjemnější jízdní zážitek a pohodlnější řízení, a to především ve městě, kde se budete pohybovat nejčastěji. Nevěříte? Jděte se svézt a už z něj nejspíš nebudete chtít vystoupit…
Testovaná nejvýkonnější verze XC40 Recharge Twin stojí ceníkových 1 354 000 Kč, což zcela odpovídá cenám v daném segmentu, rozsáhlé výbavě a výkonu, který máte k dispozici. Můžete však ušetřit 165 tisíc a pořídit si slabší variantu Recharge Signle Motor s pohonem pouze předních kol (avšak se stále dostatečným výkonem 231 koní a 330 Nm), která v reálném životě dává nejspíš větší smysl. Za podobné peníze můžete mít také plug-in hybridní variantu T4 Recharge, pokud chcete elektrický zážitek z jízdy bez omezení dojezdu. Volba je na vás.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 300 kW (408 k) |
Točivý moment | 660 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 150 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | 418 km |
Kapacita baterie | 78 kWh (využitelná 75 kWh) |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 125 kW |
Kola a pneumatiky | přední 235/50 R19, zadní 255/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 425/1 863/1 647 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 l + 32 l přední kufr |