Článek
„Náskok díky technice“ je známé heslo jisté německé prémiové automobilky, ale inspirovalo také inženýry ve Švédsku. Volvo totiž chytře vylepšilo techniku svých plug-in hybridních modelů (konkrétně všechny varianty v rámci řad 60 a 90), a posunulo je tak do čela technologického závodu v elektrifikaci. Konkrétně jde o tyto čtyři zásadní změny:
1) Delší elektrický dojezd
Do středového tunelu (kvůli nízkému těžišti a centralizaci hmoty uprostřed auta, ale také aby nedošlo k omezení prostornosti interiéru) se podařilo vmáčknout tři vrstvy bateriových článků místo dřívějších dvou – kapacita tak poskočila z původních 11,6 kWh na 18,8 kWh. To znamená, že se čistě elektrický dojezd skoro zdvojnásobil na hodnotu 70–90 km (místo dřívějších 40–55 km), což většině majitelů pokryje každodenní popojíždění. A to nejspíš ještě s velkou rezervou…
2) Vyšší elektrický výkon
Nový elektromotor (umístěný na zadní nápravě a roztáčející zadní kola, což umožňuje pohon všech čtyř kol bez mechanické vazby) má podstatně víc síly: konkrétně produkuje 145 koní místo dřívější 90. To znamená nejen lepší dynamiku v elektrickém režimu, ale také větší použitelnost v hybridním režimu (snadněji se odpíchne od semaforů a plachtit dokáže i s větším tlakem na pedál plynu) – zejména proto, že víc energie dokáže také zrekuperovat (a následně využít pro jízdu). Díky silnějšímu regenerativnímu brzdění PHEV nyní získal volbu režimu řízení jedním pedálem známou z BEV.
3) Vyšší benzinový výkon
Přeplňovaný dvoulitr v rámci úprav sice přišel o kompresor (čímž se ušetřilo šest kilo, zvýšila se efektivita motoru a snížila se jeho komplexita), jeho funkci podpory zátahu v nižším spektru otáček však pokrývá posílený startér-generátor s výkonem 70 koní a 160 Nm. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec tak bez problémů může poskytovat vyšší výkon 310 koní, aniž by přišel o rychlou reakci na pokyny plynového pedálu.
4) Chytrá efektivita
Největší vychytávkou je ale nový inteligentní plánovač jízdy – zadejte do navigace cíl své cesty, auto si pečlivě rozplánuje celou trasu včetně rychlostních limitů a topografie a precizně rozvrhne, jak co nejefektivněji využít energii v nabité baterii. Nebude tedy elektřinou plácat na náročná stoupání nebo dálniční úseky, když si ji může uschovat na plachtění po rovinkách nebo do města.
A výsledek je…
Fantastický! Konečně máte na každodenní popojíždění elektrické energie více než dost, takže se při jejím využívání nemusíte nijak omezovat. Při delších cestách za vás její optimální využití řeší automatika, což se pak odráží na výsledné spotřebě – obvykle tam vídáte krásná čísla začínající čtyřkou, někdy dokonce trojkou. To jde na tak velký rodinný koráb, ne?
Navíc velmi výkonný rodinný koráb! V kombinovaném režimu máte totiž nyní k dispozici nikoliv 390 koní jako dříve, ale rovnou 455 koní, což z V90 T8 dělá pořádnou střelu – vždyť stovku smázne za pouhé 4,8 sekundy! Ale to z něj nedělá závoďák, vlastně je to početné stádo na houpavý podvozek možná zbytečně moc (s agilnějším šasi S/V60 si ho užijete víc). Dává tedy velký smysl ušetřit 75–80 tisíc korun a objednat si raději V90 T6, která disponuje stejnou baterií a stejným elektromotorem, jen výkon benzinového motoru je přiškrcený na (stále velmi dostatečných) 253 koní, celkem totiž máte stále na povel 350 koní… to taky není málo!
Ať už ale sáhnete po kterékoliv verzi a v jakékoliv karosářské variantě (znovu připomínáme, že je tento modernizovaný pohon k dispozici pro sedany, kombi i SUV řady 60 a 90), dostanete zase o kus kompetentnější stroj, který s větší lehkostí zvládá všechny přepravní úkoly a přináší ještě komfortnější jízdu než kdy dřív (nejen po stránce podvozkové, ale také v oblasti akustiky v interiéru a celkové kultivovanosti). Modernizované Volvo V90 Recharge už skutečně nabízí to nejlepší ze světa klasického motorismu a moderní elektromobility.
Zcela základní Volvo V90 T6 Recharge pořídíte již za 1 924 900 Kč, vyšší výbava Plus vyjde na 2 044 900 Kč a vrcholná verze Ultimate stojí 2 134 900 Kč, příplatek za výkonnější variantu T8 činí 80 tisíc (pro výbavu Plus), resp. 75 tisíc (výbava Ultimate).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 228 kW (310 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 3 000–4 800 ot./min. |
Elektromotor | 145 k a 309 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 455 k a 709 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 996 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 0,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kapacita baterie | 18,8 kWh |
Elektrický dojezd | až 88 km |
Nabíjení | AC 3,6 kW |
Kola a pneumatiky | 255/40 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 936/1 879/1 475 mm |
Rozvor | 2 941 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 551 l |