Článek
Jak bezpečně se cítíte v autě? Asi si tu nemusíme sáhodlouze vyprávět o vysoké intenzitě dopravy a rostoucí nervozitě i agresivitě řidičů, o tom obrovském kotli stresu a nebezpečí, který bublá na českých silnicích. To přece žijeme. Každý den alespoň jednou těsně unikneme jisté nehodě – a vlastně nám to už přijde docela normální. Stejně normální jako hledat útočiště v obřím, dvouapůltunovém SUV. Ale EX90 toho pro vaši bezpečnost udělá mnohem víc, než že vás jen obklopí vysokopevnostní ocelí…

Velká SUV jsou oblíbená, protože působí bezpečněji – sedíte vysoko a máte kolem sebe dva a půl tuny oceli (a dalších komponent). EX90 pro vaše bezpečí ale udělá mnohem víc.
Je totiž vyzbrojené početnou armádou senzorů (5 radary, 8 kamerami, 12 ultrazvukovými senzory), jimž velí LiDAR – laserový radar, který vidí dál než lidské oko a nikdy se neunaví. Funkci ochranného štítu podporuje obrovský výpočetní výkon, aby si se záplavou dat dokázalo v reálném čase poradit. Díky tomu s předstihem odhaluje nebezpečí před vozem, kolem vozu i za ním.
Vidí dál než člověk a nikdy se neunaví
LiDAR rozliší předmět o velikosti baseballového míčku na vzdálenost 250 metrů. Ve dne i v noci, za přímého světla, v dešti, mlze i sněhové vánici. Díky tomu EX90 technicky zvládá autonomii třetí úrovně (na vybraných úsecích bez dohledu řidiče), teď už jen aby mu to zákonodárci dovolili.

LiDAR, tedy laserový radar, sleduje prostor před vozidlem a vytváří 3D obraz prostředí, čímž doplňuje radar a kamery. Spolupráce těchto sofistikovaných senzorů pomáhá jasně definovat rizika za všech podmínek.
A také uvnitř, protože sleduje řidiče a učí se jeho zvyky, aby ho zbytečně neprudilo, když si mění teplotu klimatizace na displeji infotainmentu, ale bylo připravené ho upozornit, když ztratí koncentraci nebo je unavený, případně když za volantem třeba upadne do mikrospánku (v takovém případě se vás snaží probudit) nebo se mu přihodí něco jiného (pak automaticky zastaví na bezpečném místě, zapne varovné blinkry a zavolá pomoc).
Při zaparkování hlídá okolí vozu a upozorní vás, abyste nevystoupili jinému autu pod kola nebo otevíranými dveřmi nesestřelili projíždějícího cyklistu. Stará se také o to, abyste v autě nezapomněli svého potomka nebo domácího mazlíčka (senzory dokážou detekovat tep srdce), a pokud se vám to přece jen stane, pustí jim klimatizaci. Prostě komplexní ochrana.
O to zajímavější je, že si činnosti pokročilého bezpečnostního systému většinou ani nevšimnete, jak je nenápadná a nevtíravá, ale ten pocit jistoty vám při jízdě dodává na klidu. Prostě se uvelebíte na pohodlné sedačce, pustíte si masáž a za volantem relaxujete za křišťálově čistého zvuku prémiového audia Bowers & Wilkins s 25 reproduktory (které se ukrývají i v opěrkách hlavy řidiče a spolujezdce) a výkonem 1 610 wattů… nebo si vychutnáváte prémiové ticho na palubě.
EX90 totiž díky svému elektrickému pohonu a propracovanému odhlučnění dokáže být mimořádně tiché. Když jsem ho po prvním krátkém svezení srovnal s rolls-roycem, vůbec jsem nepřeháněl – auto si ladně pluje po silnici a tlumí všechny nerovnosti i výmoly (a to i s 22palcovými koly na nízkoprofilových pneumatikách), přitom je tiché jako myška a i okolní hluk mění jen ve vzdálený šum.

Kabina působí opravdu luxusně. Nejen materiálovým konceptem a barevným sladěním, ale především pohodlím a tichem na palubě, které podporuje mimořádně příjemnou a uklidňující atmosféru.
Takhle tichá a hladká jízda jen podporuje pohodu na palubě, kterou jsou volva vyhlášená. Minimalisticky pojatý interiér ničím neruší, displej před řidičem ani infotainment se vás nesnaží utopit ve zbytečných informacích – máte tak dost prostoru vnímat materiálovou autenticitu a vytříbenost interiéru a barevné sladění inspirované severskou přírodou, užívat si příjemnou atmosféru podporovanou propracovaným, decentním náladovým osvětlením.
V kabině EX90 je tak požitek trávit čas, ale ještě větší požitek je ho řídit. Na povel totiž máte stádo 517 koní, které stačí jen trochu pobídnout do cvalu a velmi ochotně vyhoví – EX90 tak umí pod plynem pelášit pěkně rychle, o čemž svědčí 4,9 sekundy času zrychlení na stovku. Ale jako vždy je ještě víc šokující pružné zrychlení, které vás vystřelí vpřed důrazně a bez váhání i přerušování.

Kdyby vás nebavilo uklidňující ticho, můžete si dopřát krystalický zvuk prémiového audia Bowers & Wilkins s reproduktory dokonce i v opěrkách hlavy předních sedadel.
EX90 se díky absenci těžkého spalováku v přídi a nízkému těžišti danému bateriovým balíkem v podlaze skládá do zatáček o poznání ochotněji než XC90 a pevně v nich drží, ale z měkčího naladění vzduchového podvozku je jasně znát větší důraz na komfort jízdy než na sportovní výkony, takže si klidně vystačíte i se slabšími verzemi EX90 (běžná čtyřkolka má 408 koní, základní zadokolka pak 278 k).
Ani s nimi totiž nepřijdete o nic z mimořádného komfortu, který EX90 dopřává posádce. Až sedm pasažérů tu najde dost prostoru a pohodlí, uklidňující atmosféru podpořenou elektrickým pohonem… a třeba i pokročilé filtrování vzduchu v kabině, které zabraňuje vstupu nebezpečných částic a alergenů z okolního vzduchu – a to ocení nejen alergici. To se Volvu opravdu povedlo.

S centralizací VŠECH ovládacích prvků na displej infotainmentu to Volvo přece jen přehnalo. Automatické funkce pracují dobře, auto vám dokonce „našeptává“ vhodná tlačítka, ale některé věci (ovládání zrcátek a volantu, otevírání schránky spolujezdce nebo varovné blinkry) by prostě měly mít vlastní fyzické ovladače.
Na druhou stranu obsese čistým designem očividně inspirovaná Teslou zahubila spoustu šikovných tlačítek a ovladačů, jež vám budou chybět. Třeba nastavování volantu a zrcátek je už jen v infotainmentu, také stěrače jsou pouze automatické, ovládání klimatizace nebo přepínání řízení jedním pedálem najdete už jen v infotainmentu. Zapínání varovných blinkrů? Tamtéž. A když si spolujezdec bude chtít otevřít schránku, místo fyzického tlačítka před sebou bude muset šmatlat po displeji uprostřed. Proboha proč…?!
Faktem je, že jakmile si všechno jednou nastavíte, většinu tlačítek už nebudete moc potřebovat. Stejně tak automatické stěrače skutečně fungují, jen když prší, místo aby hoblovaly suché sklo jako v tesle. Ale celkově tohle Volvo prostě přehnalo (podobně jako mnoho jiných automobilek) a v budoucnu bude muset hledat lepší kompromis mezi designem a ergonomií.
I přesto je Volvo EX90 jedním z nejlepších rodinných aut na trhu – komfort a ticho na palubě jsou skutečně mimořádné, což potvrzuje i oficiální titul Světové auto roku 2025 v oblasti luxusních vozů. Žádný rolls-royce ani bentley, mercedes nebo audi, ale volvo. Rodinné SUV, které je navíc ještě prostorné, praktické a uklidňující. A v neposlední řadě také výjimečně bezpečné, což pro mnoho zákazníků může být ten hlavní argument. Vždyť jak bezpečně se cítíte v autě…?
Elektrické Volvo EX90 není zase o mnoho dražší než konvenční XC90. Základní zadokolka s docela rozsáhlou výbavou stojí 2 104 900 Kč, čtyřkolku pořídíte za 2 319 900 Kč a testovaná vysokovýkonná verze Performance vyjde na 2 449 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 380 kW (517 k) |
Točivý moment | 910 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 787 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 619 km |
Kapacita baterie | 111 kWh (využitelná 107 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 250 kW |
Kola a pneumatiky | 255/50 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 037/1 964/1 744 mm |
Rozvor | 2 985 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 697 l (+46 l vpředu) |