Článek
442 koní! Kolik byste na takové stádo museli mít válců? Osm? Nebo šest a turbo k tomu? EC40 k tomu stačí dva elektromotory, které vás na plný plyn vystřelí z klidu na stovku za supersportovních 4,6 sekundy. Ještě lepší je ale pružné zrychlení připomínající katapultáž prostorem – bez čekání, bez chvilky k nadechnutí.
Kouzelné je i to, jaký máte pocit kontroly. Pohon okamžitě reaguje na vaše povely, takže výkon můžete precizně dávkovat, podvozek má hmotu auta perfektně pod kontrolou i při vysokých rychlostech a častých změnách směru (na setrvačnost si ale musíte dát bacha na brzdách a v nájezdu do zatáčky, kdy se můžete dočkat nedotáčivosti). Svou oblíbenou silničkou tedy jen proletíte ohromení rychlostí a obratností tohohle nenápadného prcka.
Nemusíte být ale žádný okreskový válečník, abyste dynamiku EC40 Twin Motor plně ocenili. Budete za ni vděční při každém předjíždění, které je otázkou jednoho lusknutí plynu, nebo přímo telekinetickým připojováním do rychlejšího pruhu – uvidíte mezeru v provozu, přidáte plyn a už jste tam. Tohle s žádným spalovákem prostě dělat nejde.
A nejlepší je, že za to neplatíte daň v podobě vyšší spotřeby. Zatímco mocný osmiválec nebo přeplňovaný šestiválec by žral trávu kolem silnice i při klidnějším tempu, dvoumotorová EC40 má papírově jen o 30 kilometrů (papírových) horší dojezd než jednomotorová – což při hodnotě 553 km (díky baterii s kapacitou 82 kWh) příliš nepocítíte.
Také vás nebudou trápit vibrace a hluk velkoobjemového motoru, protože EC40 pluje po silnici hladce a tichoučce, ať má motorů, kolik chce. Ani nebudete vnímat obrovský motor na přední nápravě, protože elektromobily mají veškerou hmotu soustředěnou uprostřed osy otáčení a jen těsně nad podlahou, což jim pomáhá držet se na silnici i ostře zatáčet. Supersportovní dynamika s sebou nenese žádné kompromisy typické pro nepohodlné, nepraktické a rozežrané sporťáky.
Musíte zaplatit akorát těch 110 tisíc, o které je dvoumotorová verze dražší než jednomotorová. Jenže i ta má velmi slušných 252 koní a na stovku se rozjede za sedm sekund, takže rozhodně nejde o žádného loudu. A kdybyste potřebovali ušetřit ještě dalších 70 tisíc, můžete sáhnout po stejně rychlé jednomotorové verzi (má jen mírně snížený výkon 238 k) s kratším dojezdem (baterie 70 kWh) – jejích 487 kilometrů ale také nepůsobí nijak nedostatečně.
Volvo EC40 je tak mimořádně příjemný a až nečekaně praktický kompaktní univerzál s velmi sexy vzhledem (zvlášť ve vymazlené Black Edition), který dokonale zvládá každodenní (pří)městskou dopravu a nezalekne se ani dlouhých tras. A když si dopřejete dvoumotorovou verzi, užijete si i svižnější průlety točitými silničkami a drtivou akceleraci.
Základní Volvo EC40 Standard Range stojí 1 293 000 Kč, za verzi s prodlouženým dojezdem se připlácí 71 300 Kč. Za dvoumotorové monstrum připlatíte dalších 109 tisíc korun, ale až od vyšší výbavy Plus (za 1 362 000 Kč). Od stejné výbavy je k dispozici vizuální paket Black Edition. V plné palbě a nejvýkonnější motorizaci tak EC40 atakuje částku 1,7 milionu korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× elektromotor |
Výkon | 325 kW (442 k) |
Točivý moment | 670 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 185 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 553 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 79 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 205 kW |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 vpředu, 255/40 R20 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 440/1 873/1 591 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 404 l + 31 l vpředu |